Δημόσιο

Στην βουλή το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση και επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο

Στην βουλή το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση και επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο Στην βουλή το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση και επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο
Στην βουλή το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση και επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο Κατατέθηκε χθες το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης που είχε τεθεί πριν λίγο διάστημα σε δημόσια διαβούλευση για την αξιολόγηση και την επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο με την ονομασία «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, Βαθμολογική Διάρθρωση Θέσεων, Συστήματα Αξιολόγησης, Προαγωγών και Επιλογής Προϊσταμένων (Διαφάνεια - Αξιοκρατία και Αποτελεσματικότητα της Δημόσιας Διοίκησης»

Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα ξεκινήσει την ερχόμενη Παρασκευή στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, συγκροτείται ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα διαδικασιών και τρόπου επιλογής και εξέλιξης του Στελεχιακού Δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, με γνώμονα την Αρχή της Διαφάνειας, της Ισότητας και της Αξιοκρατίας. Συγκροτείται δε αυτό το σύστημα σε πλήρη αλληλουχία και αλληλεξάρτηση διαδικασιών αξιολόγησης των υφιστάμενων δομών του δημόσιου τομέα και αξιολόγησης όλης της πυραμίδας του ανθρώπινου δυναμικού, με κριτήρια αντικειμενικά, διαφανή και αξιοκρατικά.

Οι βασικοί πυλώνες του προτεινόμενου μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος είναι:
- Το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης,
- Το Σύστημα Αξιολόγησης,
- Η βαθμολογική διάρθρωση θέσεων, 
- To Σύστημα Επιλογής Προϊσταμένων.

Για πρώτη φορά σύμφωνα πάντα με το ΥΠΕΣΔΑ, στο πεδίο της Δημόσιας Διοίκησης ρυθμίζεται κατά τρόπο ενιαίο, συστηματικό, ολοκληρωμένο και συμπαγές η αξιολόγηση δομών και προσώπων, η ανάδειξη στελεχών και η επιλογή των επιτελικών κορυφών με τη σύσταση και οργάνωση του Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών, που συνιστά ένα καινοτόμο θεσμικό μόρφωμα, το οποίο θα μεταβάλλει πλήρως τον παραδοσιακό τρόπο λειτουργίας του Διοικητικού Συστήματος. Η δημόσια διοίκηση αποδίδεται στα στελέχη και τους ανθρώπους της, με σκοπό να αποτελέσει το βασικό πεδίο επαναρρύθμισης της νομιμότητας και του δημόσιου συμφέροντος.

Απώτερος σκοπός της συνάρθρωσης του συγκεκριμένου Διοικητικού Συστήματος (μοντέλου), το οποίο διέπεται από την αλληλουχία, αλληλεξάρτηση και διαλειτουργικότητα των τεσσάρων ως άνω μερών του είναι η μορφοποίηση και η λειτουργία ενός συστήματος:
- Πολυσυλλεκτικού, δεκτικού και «ανοιχτού» στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή υποψηφίων, χωρίς την πρόβλεψη διαφόρων προσχηματικών προϋποθέσεων «αποκλεισμού», προκειμένου να πραγματώνεται το κανονιστικό περιεχόμενο της Αρχής της Ισότητας και της Αξιοκρατίας.
- Προσβάσιμου και χρηστικού, συμβάλλοντας στην ενημέρωση και εξάσκηση των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών στη διαδικασία επιλογής με την εφαρμογή σύγχρονων «διαδραστικών» μεθόδων, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό τη συμμετοχή των υποψηφίων.
- Αποτελεσματικού, αναδεικνύοντας και αξιοποιώντας τους πλέον ικανούς και κατάλληλους υποψηφίους στις αντίστοιχες θέσεις ευθύνης για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του Διοικητικού Συστήματος, προάγοντας την αρχή της Αποτελεσματικότητας της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης.
- Αξιόπιστου, διασφαλίζοντας με την αρτιότητα των επιλεγέντων μεθόδων και την αποπροσωποποίηση διαδικασιών την ευρύτερη αποδοχή και συναίνεση του από το προσωπικό που απαρτίζει το Δημοσιοϋπαλληλικό Σώμα non προϋπόθεση για την λυσιτελή εφαρμογή του παρόντος σχεδίου Νόμου.
- Δημοκρατικού και συμμετοχικού, προασπίζοντας και κατοχυρώνοντας τα δικαιώματα των υποψηφίων, που συνάγονται από το πλέγμα των συναφών συνταγματικών κανόνων που αφορούν στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, την κατοχύρωση της αξίας του Ανθρώπου, στην ίση μεταχείριση, προαπαιτούμενες αρχές της λειτουργίας του Σύγχρονου Κοινωνικού Κράτους Δικαίου.

Επίσης, με τις διατάξεις του παρόντος υλοποιούνται και εξειδικεύονται οι εκ του Συντάγματος προβλεπόμενες αρχές της παροχής ίσων ευκαιριών προς τους πολίτες -υποψηφίους υπαλλήλους και της επιλογής αυτών σύμφωνα ή κατά το λόγο της προσωπικής τους αξίας.
Οι αρχές αυτές αφορούν τόσο στο σχεδιασμό διαδικασιών και οργάνωσης ενός πλαισίου κριτηρίων για την επιλογή των συγκεκριμένων διοικητικών οργάνων, όσο και στην τελική κρίση της επιλογής αυτών σε θέση ευθύνης.

Με το μεταρρυθμιστικό αυτό διάβημα που επιχειρείται, αποσκοπείται κυρίως και προεχόντως μια αξιοκρατικά οργανωμένη και από κατάλληλους και ικανούς Προϊσταμένους στελεχωμένη Δημόσια Διοίκηση, η οποία θα μπορεί να εκπληρώσει τον εκ του Συντάγματος προβλεπόμενο θεσμικό της ρόλο, δηλαδή την ικανοποίηση του Δημοσίου - Κοινωνικού συμφέροντος με την εφαρμογή και υλοποίηση της γενικής βούλησης, όπως αυτή αποτυπώνεται και σκιαγραφείται διαμέσου των νομοθετημάτων που θεσπίζουν οι δημοκρατικά εκλεγμένοι αντιπρόσωποι του Λαού.
Στοχεύεται, επίσης, μια Διοίκηση με αναβαθμισμένο ρόλο, κοινωνικά υπεύθυνη, δεοντολογικά ισχυρή, με αναβαθμισμένες αρμοδιότητες στο σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση των κρατικών διοικητικών πολιτικών.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου:

- Θεσπίζεται Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης από το οποίο θα επιλέγονται οι γενικοί γραμματείς, οι αναπληρωτές γ.γ. και οι ειδικοί γραμματείς.
- Εισάγονται νέες ρυθμίσεις αναφορικά με το σύστημα αξιολόγησης των υπαλλήλων και τη στοχοθεσία των υπηρεσιών
- Θεσπίζεται νέο σύστημα βαθμολογικής προαγωγής των υπαλλήλων και επιλογής των προϊσταμένων οργανικών μονάδων

Η επιλογή από το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών θα πραγματοποιείται από τον οικείο υπουργό κατόπιν σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και αξιολόγησης των προσόντων των υποψηφίων από ειδικό συμβούλιο επιλογής που θα εισηγείται. Επίσης, η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται και για την στελέχωση θέσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα όπως πρόεδροι, αντιπρόεδροι, διοικητές κλπ ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ (πλήν των εισηγμένων σε χρηματιστήριο). Εντός του ΑΣΕΠ θα λειτουργεί ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων.