Ελλάδα

Γαλιατσάτος: «Η Αυτοδιοίκηση είχε και πρέπει να συνεχίσει να έχει κινηματικό χαρακτήρα»

Γαλιατσάτος: «Η Αυτοδιοίκηση είχε και πρέπει να συνεχίσει να έχει κινηματικό χαρακτήρα»
Στο πλαίσιο της Περιφερειακής Διακυβέρνησης έχει αξία να επαναπροσδιορισθεί και να αποτελέσει στόχο και ο κινηματικός χαρακτήρας της Αυτοδιοίκησης, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Θεόδωρος Γαλιατσάτος.

Πιστεύει ότι αν και το κοινό συνέδριο ΕΝΠΕ-ΚΕΔΕ έχει καθαυτό ιστορική σημασία, τελικά οι αρχικοί στόχοι αλλοιώθηκαν από την έντονη παρουσία της αντιπολίτευσης και επισκιάσθηκαν από τη συζήτηση για το εκλογικό σύστημα.

Αναφέρεται στην πολιτική του μεταφορικού ισοδυνάμου, που πλέον μπαίνει σε στάδιο υλοποίησης, αλλά και στις προσπάθειες της Περιφέρειας για τη δημιουργία άξονα Βορρά-Νότου στο Ιόνιο.

Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Γαλιατσάτου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Μ. Δεληθανάση:

Ερ: Ποια είναι η γνώμη σας για το συνέδριο;

Απ: Το συνέδριο καθαυτό έχει ιστορική σημασία, διότι είναι το πρώτο, ιστορικό συνέδριο των δυο βαθμών της Αυτοδιοίκησης. Και είναι σημαντικό, διότι παραδοσιακά οι δυο βαθμοί Αυτοδιοίκησης βρίσκονταν σε σύγκρουση.

Όμως, πιστεύω ότι οι αρχικοί στόχοι αλλοιώθηκαν, διότι το συνέδριο αποτέλεσε βήμα για την προώθηση των θέσεων της αντιπολίτευσης έναντι της κυβέρνησης. Επίσης, σε μεγάλο βαθμό επικεντρώθηκε στο θέμα του εκλογικού συστήματος.

Είναι ασφαλώς μεγάλο θέμα το εκλογικό σύστημα, διότι η αλλαγή του στην κατεύθυνση που οριοθετεί η κυβέρνηση και το υπουργείο Εσωτερικών, αλλάζει πάρα πολύ τα δεδομένα. Όμως έπρεπε να τονισθούν περισσότερα μείζονα ζητήματα, όπως η κατάργησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, το ζήτημα της Χωροταξίας των δήμων και της Ενδο-δημοτικής Αποκέντρωσης.

Κορυφαίο θέμα, στο οποίο πρέπει να δώσουμε μεγάλο βάρος, είναι το ζήτημα του ελέγχου των αποφάσεων, καθώς μεγάλο μέρος της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί τους πολίτες όλα τα προηγούμενα χρόνια, σχετίζεται με τον τρόπο ελέγχου των αποφάσεων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση που δεν λειτουργεί τις περισσότερες φορές με ταχύτητα, αλλά και αρκετές φορές με σκοπιμότητα που όφειλε να μην έχει.

Σίγουρα, υπάρχει αναγκαιότητα για τροποποίηση άρθρων του Συντάγματος, ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης. Πρέπει να ωθήσουμε τις πολιτικές δυνάμεις να προχωρήσουν εντέλει στη Συνταγματική Αναθεώρηση.

Ερ: Πείτε μας τη γνώμη σας για την Περιφερειακή Διακυβέρνηση;

Απ: Είναι μια θέση της ΕΝΠΕ, στην οποία για να φθάσουμε χρειάζονται αρκετά βήματα και ενδεχομένως πρέπει να υπάρξει και επανεξέταση της ορολογίας. Κατά τη γνώμη μου, η Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει και άλλα χαρακτηριστικά πέρα από τα χαρακτηριστικά της συμμετοχής στη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού. Η Αυτοδιοίκηση είχε πάντα και πρέπει να συνεχίσει να έχει κινηματικά χαρακτηριστικά. Επομένως, στον χαρακτηρισμό Περιφερειακή Διακυβέρνηση έχει αξία να επαναπροσδιορισθεί και αυτό το σύνθημα-στόχος της ΕΝΠΕ.

Ερ: Ποιες είναι οι δράσεις σας στα ζητήματα της νησιωτικότητας;

Απ: Οι νησιωτικές Περιφέρεις έχουν ιδιαιτερότητες, που άλλωστε αναγνωρίζονται από ευρωπαϊκά όργανα και άλλους θεσμούς. Αν και στην πράξη δεν έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής ιδιαίτερα μέτρα, η αναγνώριση υπάρχει. Κι αυτό δημιουργεί το περιθώριο να διεκδικήσουμε ρυθμίσεις στην ελληνική νομοθεσία, που θα μας επιτρέπουν να λύνουμε προβλήματα που δημιουργεί η νησιωτικότητα.

Ένα πρόσφατο, εξαιρετικά σημαντικό γεγονός κατά τη γνώμη μας, είναι η συζήτηση στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπου παρουσιάσθηκε η πρόθεση της κυβέρνησης να υλοποιήσει το μεταφορικό ισοδύναμο από το β' εξάμηνο 2018 σε μια σειρά νησιά του Αιγαίου και σε τρία νησιά του Ιονίου και από 01/01/2019 σε όλα τα νησιά της χώρας πλην της Ευβοίας και της Λευκάδας.

Στο βαθμό που το μέτρο υλοποιηθεί με αξιοπιστία, είναι φανερό ότι θα βοηθήσει τους κατοίκους των νησιών στη μετακίνησή τους με χαμηλότερο κόστος και κυρίως θα βοηθήσει την οικονομία μέσω της ελάφρυνσης των τιμών μεταφοράς των εμπορευμάτων.

Δημιουργία άξονα Βορρά-Νότου στο Ιόνιο

Επίσης, εμείς εργαζόμαστε στην κατεύθυνση της δημιουργίας του άξονα Βορρά - Νότου στο Ιόνιο, που θα ξεκινά από την βόρεια Κέρκυρα και θα φθάνει μέχρι τη νότια Ζάκυνθο. Πρόκειται για οδικό άξονα που θα συμπεριλαμβάνει και τα αντίστοιχα λιμάνια.

Σκοπός μας είναι να δημιουργηθεί η πραγματική Ιόνια Οδός και η στόχευση είναι να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για την κυκλοφορία των ντόπιων, των επισκεπτών και των προϊόντων. Είναι μια επιλογή στρατηγικής σημασίας.

Φυσικά το κόστος αυτής της παρέμβασης δεν έχει προσδιορισθεί. Κάνουμε μια αναγνωριστική μελέτη και είμαστε σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, ώστε -όταν διαμορφωθούν τα κόστη- να ζητήσουμε στήριξη και χρηματοδοτικών μέσων εκτός Ελλάδας, από την ΕΤΕπ, ώστε να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε μελέτες και έργα, για να εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια το μεγαλεπίβολο αυτό έργο.

Ερ: Θα υπάρξουν τελικά λύσεις στο πρόβλημα των απορριμμάτων σε Ζάκυνθο και Κέρκυρα;

Απ: Από το τέλος 2016 υπάρχει ο Περιφερειακός Σχεδιασμός και γίνεται προσπάθεια να τηρηθεί και να εφαρμοσθεί από αυτούς που έχουν την υποχρέωση. Εν προκειμένω από τους δήμους και τους τοπικούς φορείς διαχείρισης απορριμμάτων.

Μπορούμε να ισχυρισθούμε ότι στη Ζάκυνθο η κατάσταση είναι σχετικά καλύτερη σε σχέση με το παρελθόν, καθώς λειτουργεί η μεταβατική φάση με το σύστημα δεματοποίησης και εξελίσσεται η επόμενη φάση, την οποία αποτελούν η διαδικασία της προκήρυξης των έργων και δράσεων για την ολοκληρωμένη διαχείριση.

Μεγαλύτερη ανησυχία υπάρχει στην Κέρκυρα, εξαιτίας του γεγονότος ότι η δημοτική αρχή και ο φορέας διαχείρισης δεν έχουν ακόμη καταφέρει να πετύχουν τους όρους για την αδειοδότηση του ΧΥΤΥ Λευκίμμης. Αυτό δημιουργεί εξαιρετική δυσκολία, διότι δεν υπάρχει αποδέκτης για τα δέματα που δημιουργούνται στον δεματοποιητή στο Τεμπλόνι. Στην πραγματικότητα υπάρχει προσωρινό αδιέξοδο, που δημιουργεί ανασφάλεια στους κατοίκους της Κέρκυρας και κυρίως στην οικονομία που στηρίζεται το καλοκαίρι στον τουρισμό. Ελπίζουμε, με καλύτερη προσπάθεια των φορέων, να καταλήξουμε σε ένα αποτέλεσμα που δεν θα προκαλέσει αρνητικές εξελίξεις.