Ελλάδα

Τροπολογία δίνει παράταση σε οικοδομικές άδειες και αυθαίρετα

photo: Eurokinissi photo: Eurokinissi
Με τροπολογια που κατατέθηκε στην Βουλή και εντάχθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, ρυθμίζονται θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταξύ των διατάξεων της τροπολογίας προβλέπνται παρατάσεις για διαδικασίες τακτοποίησης αυθαιρέτων

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η αλλαγή συγκεκριμένων διατάξεων του ν. 1650/1986 που αναφέρονται στις επιβαλλόμενες διοικητικές κυρώσεις για περιβαλλοντικές παραβάσεις και ειδικότερα, διευρύνεται το είδος των δαπανών, για την κάλυψη των οποίων εγγράφεται ειδική πίστωση από μέρος των προβλεπόμενων προστίμων που επιβάλλονται σε παραβάσεις της μεταλλευτικής - λατομικής νομοθεσίας.

Ειδικότερα, από τις συγκεκριμένες πιστώσεις καλύπτονται και οι δαπάνες για κάθε είδους μετακινήσεις των μνημονευόμενων Επιθεωρητών της Ειδικής Γραμματείας Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα (δαπάνες παραστάσεων ως μαρτύρων σε δικαστικές υποθέσεις, συμμετοχής σε επιτροπές, συναντήσεις εργασίας, εκπαιδεύσεων που συνδέονται αποκλειστικά με το ελεγκτικό έργο αυτών κ.λπ.) καθώς και οι δαπάνες προμηθειών τεχνολογικού εξοπλισμού και υπηρεσιών που αφορούν στις ανωτέρω δραστηριότητες.

Ορίζεται ότι, στις περιπτώσεις έκδοσης ενιαίου χρηματικού εντάλματος προπληρωμής (Χ.Ε.Π.), για την κάλυψη των δαπανών πολλαπλών μετακινήσεων των προαναφερόμενων Επιθεωρητών, συμπεριλαμβάνονται και εκείνες για τη συμμετοχή αυτών σε επιμορφωτικά κα εκπαιδευτικά προγράμματα, συνέδρια, επιτροπές κ.λπ.

Επίσης τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις του άρθρου 71 του ν.4342/2015 και παρατείνεται η ισχύς όλων ανεξαιρέτως των οικοδομικών αδειών, χωρίς τον προβλεπόμενο χρονικό περιορισμό έκδοσης αυτών (μετά την 1η-3-2006) και αφορούν σε κτίρια ή εγκαταστάσεις του Δημοσίου, ν.π.δ.δ. και ν.π.ι.δ. που ανήκουν στο Δημόσιο και εποπτεύονται από το Κράτος ή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.) α' και β' βαθμού ή σε κτίρια που οι μελέτες τους είναι προϊόν Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού.

Παράλληλα επανακαθορίζεται ως δυνητική η αρμοδιότητα εποπτείας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδος για τη συμμετοχή των Ανώνυμων Εταιρειών Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών (Α.Ε.Π.Ε.Υ.) και των πιστωτικών ιδρυμάτων, αντίστοιχα, στις Αγορές Ενέργειας ως Συμμετεχόντων ενώ ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα εφαρμογής του ν.4495/2017 για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος .

Μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα ακόλουθα:

Η απαιτούμενη, για την αναθεώρηση της οικοδομικής άδειας, αυτοψία διενεργείται εφεξής από ελεγκτή δόμησης και όχι από τις Υπηρεσίες Δόμησης.

Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής από τους μηχανικούς των απαραίτητων δικαιολογητικών για τις περιπτώσεις υπαγωγής αυθαίρετων κατασκευών και χρήσεων στο ν.4178/2013 που δεν μεταφέρονται στο ν.4495/2017.

Παρατείνονται οι προθεσμίες υπαγωγής αυθαίρετων κατασκευών και χρήσεων στο πληροφοριακό σύστημα και προβλέπονται μειώσεις και προσαυξήσεις του καταβαλλόμενου, υπέρ του Πράσινου Ταμείου, ενιαίου ειδικού προστίμου ως ακολούθως:

Παρατείνεται έως 10-5-2019, η καταληκτική ημερομηνία υποβολής στο σύστημα αυθαιρέτων (από 8-4-2019, που ισχύει), για τη μείωση του σχετικού προστίμου κατά 10%.

Παρέχεται μείωση του προστίμου κατά 20%, για τις περιπτώσεις αυθαιρέτων σε παραδοσιακούς οικισμούς και προστατευόμενες περιοχές, όπως αυτές επανακαθορίζονται, με καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής τις 8-11-2019.

Σε περίπτωση διαφωνίας με το πόρισμα του ελεγκτή δόμησης, κατά τη διαδικασία ελέγχου των δηλώσεων υπαγωγής στο ν.4495/2017, παρέχεται η δυνατότητα στον κύριο του ακινήτου να αιτηθεί, από το αρμόδιο γραφείο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.), τον ορισμό διαμεσολαβητή για την εξέταση της υπόθεσης και την επίλυση της διαφωνίας.

Από την εν λόγω διαδικασία διαμεσολάβησης, εξαιρούνται διαφωνίες που αφορούν την απαγόρευση υπαγωγής ακινήτων στη νομοθεσία για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης (ν.4014/2011, ν.4178/2013, ν.4495/2017 κ.λπ.).
Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με κ.υ.α., επιμέρους ζητημάτων σχετικά με την εφαρμογή της ανωτέρω διαδικασίας καθώς και για τον καθορισμό του ύψους της αποζημίωσης των διαμεσολαβητών και των ελεγκτών δόμησης.

Καθορίζεται νέα διαδικασία για την υπαγωγή στο ν.4495/2017 αυθαιρέτων σε παραδοσιακούς οικισμούς, τις προστατευόμενες περιοχές και σε διατηρητέα κτήρια.

Μεταξύ άλλων, ανάλογα με την περιπτωσιολογία αυθαίρετων κατασκευών και χρήσεων, καθιερώνεται διαδικασία έγκρισης από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ή γνωμοδότησης από όργανο ή Υπηρεσία αυτού ή από επταμελή επιτροπή που συγκροτείται για τα σκοπό αυτό, μετά την αρχική ηλεκτρονική υποβολή στο σύστημα της σχετικής δήλωσης υπαγωγής.

Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις του ν. 4512/2018 σχετικά με την εκμετάλλευση των λατομείων και των μεταλλείων.

Ειδικότερα:

- Στα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου πρόστιμα από την παράνομη εκμετάλλευση λατομείων περιλαμβάνονται και εκείνα που επιβάλλονται σε όποιον εκμεταλλεύεται ή εξορύσσει ή αποκομίζει λατομικά ορυκτά χωρίς τη συνδρομή των προϋποθέσεων άσκησης του σχετικού δικαιώματος (πρόστιμο από 15.000 έως 270.000 ευρώ) και στους εκμεταλλευτές λατομείων που επιτρέπουν μεταφορά λατομικών προϊόντων κατά παράβαση της κείμενης σχετικής νομοθεσίας (χρηματικό πρόστιμο από 300 έως 20.000 ευρώ). Τα εν λόγω πρόστιμα αποδίδονται στους ο.τ.α. α' βαθμού στην περιφέρεια των οποίων λειτουργεί το λατομείο, μετά την αφαίρεση των πιστώσεων για την κάλυψη των δαπανών διενέργειας ελέγχων και επιθεωρήσεων από τους μνημονευόμενους Επιθεωρητές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

- Μειώνεται η εγγυητική επιστολή σε ποσοστό 10% (αντί 20% που ισχύει) του προβλεπόμενου ποσού για τη δαπάνη αποκατάστασης περιβάλλοντος, την οποία υποχρεούνται να καταθέσουν στην αρμόδια υπηρεσία της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά περίπτωση, οι εκμεταλλευτές λατομείων αδρανών υλικών εντός καθορισμένων λατομικών περιοχών, καθώς και οι εκμεταλλευτές μεταλλείων. Η ανωτέρω εγγυητική επιστολή προσαυξάνεται εφεξής κατά το 10%, του προβλεπόμενου ποσού αποκατάστασης περιβάλλοντος για τα επόμενα 5 έτη και κατά το 20% για τα τελευταία 2 έτη. (Σήμερα, η κατά τα ανωτέρω προσαύξηση ανέρχεται σε ποσοστό 20% του προβλεπόμενου ποσού αποκατάστασης περιβάλλοντος για την επόμενη πενταετία).

- Καθορίζονται οι περιοχές, στις οποίες επιτρέπεται η χωροθέτηση των Εγκαταστάσεων Αποσυμπίεσης Πεπιεσμένου Φυσικού Αερίου (CNG), για την τροφοδοσία του δικτύου διανομής απομακρυσμένων από το δίκτυο μεταφοράς πόλεων.
Η ανωτέρω ρύθμιση δεν έχει εφαρμογή στις νόμιμα αδειοδοτημένες και λειτουργούσες εγκαταστάσεις.