Ελλάδα

Τραγωδία στα Τέμπη: «Ψάχναμε για 40 λεπτά τους συναδέλφους μας, δεν βρίσκαμε τα τρένα»

Τραγωδία στα Τέμπη: «Ψάχναμε για 40 λεπτά τους συναδέλφους μας, δεν βρίσκαμε τα τρένα»
Τις προσπάθειες των μελών της Ένωσης Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επικοινωνήσουν με τους συναδέλφους τους όταν έγινε γνωστή η είδηση του δυστυχήματος στα Τέμπη περιγράφει ο Βασίλης Ζαβογιάννης, πρόεδρος Ένωσης.

«Όταν ενημερωθήκαμε ότι κάτι συμβαίνει με τα τρένα αυτά, επί 40 λεπτά ψάχναμε τους συναδέλφους μας για να δούμε τι έχει συμβεί.

Δυστυχώς παίρναμε 9 συναδέλφους τηλέφωνο και κανείς δεν απαντούσε. Τότε καταλάβαμε ότι κάτι πολύ σοβαρό έχει συμβεί. Επίσης δεν βρίσκαμε τα τρένα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ζαβογιάννης.

«Εάν χρειάζονταν βοήθεια, δεν υπήρχε τρόπος. Τα συστήματα δε λειτουργούν, είναι ακατανόητο» ανέφερε ο ίδιος. «Το τρένο δε θα έφευγε χωρίς εντολή», συμπλήρωσε.

Παράλληλα, συμπλήρωσε ότι «εννοείται θα έπρεπε να υπάρχει δεύτερος σταθμάρχης», και σημείωσε ότι θα έπρεπε να δουλεύουν 2.300 εργαζόμενοι και υπηρετούν 830, τόνισε ο ίδιος.

Τα τρία λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία

Αναφορικά με το αν υπάρχουν (και ποιες είναι) οι δικλίδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, ο κ. Δέδες, εμπειρογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων, απάντησε στην ΕΡΤ:

«Όλα τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσε να δει και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό.

Δεύτερη δικλείδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι παραβιάζεται για κάποιο λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα.

Υπάρχει και το άλλο το σύστημα, που είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου, όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα.

Σε ερώτηση αν λειτούργησε κανένα από αυτά τα συστήματα, ο κ. Δέδες απάντησε: «Αυτά τα συστήματα, από ό, τι άκουσα δεν λειτουργούσαν ποτέ. Εφόσον δεν λειτουργούσαν ποτέ, δεν λειτούργησαν και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Το μόνο σύστημα που δουλεύει για την επιτήρηση και τον έλεγχο είναι στην περιοχή της Τιθορέας, όπου εκεί δουλεύει το σύστημα κανονικά με κάμερες κλπ».

Στο ερώτημα για το όταν δεν λειτουργούν όλα τα συστήματα ασφαλείας, αν πρέπει να δίνετε άδεια στα τρένα να κάνουν δρομολόγια και ποιος τη δίνει αυτή την άδεια, ο πραγματογνώμονας απάντησε:

«Εδώ υπάρχει ένα ζήτημα, το οποίο θα το εξετάσουν οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να κάνουν αυτή τη δουλειά. Οι δικαστικοί λειτουργοί θα εξετάσουν, πέραν των ευθυνών που έχει ο σταθμάρχης, ο οποίος έκανε λάθος στη γραμμή, και τα υπόλοιπα στοιχεία.

Τα υπόλοιπα στοιχεία είναι: αυτός που έχει την υποδομή και η υποδομή είναι τα συστήματα αυτά που έχει η ΟΣΕ- ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αυτός που έχει και το μεταφορικό κομμάτι που είναι η Hellenic Train.

Εφόσον, υπήρχαν αναφορές, όπως άκουσα, ότι το σύστημα δεν λειτουργούσε, δεν είχε εγκατασταθεί και είχαν σταλεί και εξώδικα, συνεπώς προκύπτει ότι και η Hellenic Train γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα στη σηματοδότηση.

Παρά το ότι γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα, έβαζε κόσμο από πάνω και τον μετέφερε, ενώ γνώριζε ότι μπορεί να γίνει και δυστύχημα. Άρα υπάρχει σωρευτική ευθύνη».