Διεθνή

Τρία πλοία έχουν πέσει σε γέφυρες, μέσα σε τρεις μήνες

Τρία πλοία έχουν πέσει σε γέφυρες, μέσα σε τρεις μήνες Φωτογραφία: EPA
Μέσα σε μόλις τρεις μήνες, έχουν σημειωθεί ισάριθμα περιστατικά με σύγκρουση μεγάλων εμπορικών πλοίων σε γέφυρες.

Στη Βαλτιμόρη πλέον ανεστάλησαν οι έρευνες για τον εντοπισμό επιζώντων, μετά τη κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key, πάνω στην οποία έπεσε το πλοίο «DALI». Τον Φεβρουάριο, μια γέφυρα στην Κίνα κόπηκε στα δύο έπειτα από παρόμοιο περιστατικό, ενώ νωρίτερα τεράστιο πλοίο υπέστη ζημιές, όταν έπεσε σε γέφυρα στην Αργεντινή.

Αυτά τα περιστατικά επανέφεραν στην επικαιρότητα την επείγουσα- σύμφωνα με τους ειδικούς- ανάγκη να βελτιωθούν ή να «οχυρωθούν» παλιές γέφυρες, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα σύγχρονα πλοία είναι μεγαλύτερα.

«Πρέπει να θυμόμαστε ότι αυτή η γέφυρα χτίστηκε πριν από 50 χρόνια και τα πλοία τότε ήταν πολύ μικρότερα από ό,τι το DALI», δήλωσε στο CNN ο Σαλ Μερκολιάνο, ειδικός για ζητήματα ναυτιλίας, αναφερόμενος στο πλοίο που έπεσε στη γέφυρα Francis Scott Key, στη Βαλτιμόρη.

«Και το DALI δεν είναι καν μεγάλο φορτηγό πλοίο, υπάρχουν πολύ μεγαλύτερα εκεί έξω. Έχουμε υποδομές που χτίστηκαν για άλλη εποχή», προειδοποίησε.

{https://www.youtube.com/watch?v=YVdVpd-pqcM}

Στα τέλη Φεβρουαρίου, ένα φορτηγό πλοίο έπεσε στη γέφυρα Lixinsha στην Κουανγκτσόου στη νότια Κίνα. Μετά τη σύγκρουση, η γέφυρα κόπηκε στα δύο. Σύμφωνα με το CCTV, τα τελευταία χρόνια είχαν αναβληθεί επανειλημμένα οι εργασίες ενίσχυσής της.

Ένα μήνα νωρίτερα, μεγάλο εμπορικό πλοίο έπεσε στη γέφυρα Zárate–Brazo Largo στην Αργεντινή. Το πλοίο υπέστη μεγάλες ζημιές, ενώ η γέφυρα παρέμεινε άθικτη.

{https://www.youtube.com/watch?v=4FTAyX0GR4o}

Αν και θεωρητικά αυτά τα περιστατικά φαίνονται παρόμοια, μπορεί να έχουν παίξει ρόλο διάφοροι παράγοντες, επεσήμανε ο Μπάσεμ Αντράουες, καθηγητής Μηχανικής στο πανεπιστήμιο του Ιλινόις και ειδικός στις καταρρεύσεις γεφυρών.

Για παράδειγμα, στην Κίνα το πλοίο φαίνεται ότι χτύπησε την ίδια τη γέφυρα και όχι τους πυλώνες της. Κάτι που δείχνει πως «αγνοήθηκε το ύψος του πλοίου» ή ότι το ποτάμι μπορεί να μην ήταν κατάλληλο για τόσο μεγάλα πλοία. «Αυτό θα μπορούσε να είναι ανθρώπινο λάθος», σημείωσε ο Αντράουες.

Επίσης, η προκαταρκτική έρευνα δείχνει ότι η σύγκρουση προκλήθηκε από «ακατάλληλη συμπεριφορά» του πληρώματος του πλοίου, σύμφωνα με την κρατική εφημερίδα China Daily.

{https://www.youtube.com/watch?v=lc4Uz18xU4s}

Αντιθέτως, στην περίπτωση της Βαλτιμόρης, το πλάτος του ποταμιού και το ύψος της γέφυρας ήταν κατάλληλα για μεγάλα πλοία. Επίσης, παρατήρησε ο καθηγητής, το «DALI» έπεσε στον πυλώνα της γέφυρας.

Τα μέτρα προστασίας για τις γέφυρες

«Υπάρχουν διαφορετικά αίτια για όλα αυτά. Όμως, τώρα έχουμε μεγαλύτερη επίγνωση ότι υπάρχει πιθανότητα- και όχι μικρή, αλλά πολύ μεγάλη- ένα πλοίο να χτυπήσει τμήμα της γέφυρας», δήλωσε ακόμα.

Όταν τα πλοία χτυπούν τους πυλώνες, αυτό μπορεί να είναι καταστροφικό, επειδή αποτελούν το πιο αδύναμο σημείο της γέφυρας, σημείωσε ο καθηγητής. Ως παράδειγμα ανέφερε την κατάρρευση της γέφυρας Sunshine Skyway στη Φλόριντα το 1980, όταν έπεσε πάνω φορτηγό πλοίο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 35 άνθρωποι. Εκείνο το δυστύχημα έκανε την κοινότητα της μηχανικής και των μεταφορών «να εξετάσει πώς να σχεδιάσει πυλώνες που μπορούν να το αντέξουν αυτό».

Υπάρχουν τρόποι να αποτραπούν τέτοιες καταστροφές ή τουλάχιστον να ελαχιστοποιηθεί η ζημιά, σύμφωνα με τον καθηγητή. Ο Αντράουες σημείωσε ότι στις γέφυρες μπορούν να προστεθούν κατασκευές- κάτω από το νερό- που δεν επιτρέπουν σε πλοία να πλησιάσουν πολύ.

Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιούνται κατασκευές- συνήθως από ξύλο ή ατσάλι- που στηρίζονται στον βυθό και βγαίνουν έξω από το νερό, οι οποίες μπορούν επίσης να προστατέψουν.

Οι γέφυρες πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται έτσι ώστε όταν ένα στοιχείο τους αποτυγχάνει- όπως όταν χτυπηθεί ένας πυλώνας- τα υπόλοιπα να μπορούν να σηκώσουν το βάρος. Όμως, ακόμη και αυτά τα μέτρα δεν αρκούν στην περίπτωση σύγκρουσης ενός μεγάλου φορτηγού πλοίου, προειδοποίησε. «Τα προληπτικά μέτρα δεν σχεδιάζονται για να σταματήσουν ένα πλοίο τέτοιου μεγέθους», ανέφερε χαρακτηριστικά.