Market Maven

Οι προκλήσεις για ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, οι «αδήλωτοι» φορτιστές και το FSRU

Οι προκλήσεις για ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, οι «αδήλωτοι» φορτιστές και το FSRU

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας

Σε διεθνή διαιτησία ενδεχομένως να οδηγηθεί η διαφορά της ΔΕΠΑ Εμπορίας με την Gazprom Export για τις ρήτρες «take or pay». Οι ρήτρες «take or pay» προβλέπουν ότι ο πελάτης ενός προμηθευτή είναι υποχρεωμένος να καταβάλει το τίμημα που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες συμφωνημένες ποσότητες φυσικού αερίου και είτε να παραλάβει τις προσυμφωνημένες ποσότητες είτε να καταβάλει το τίμημα ανεξαρτήτως παραλαβής.

Λόγω της ουκρανικής κρίσης και των «περιπλοκών» που δημιούργησε η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν παρέλαβε από την Gazprom Export τις συμφωνημένες ποσότητες φυσικού αερίου για το 2022 και το 2023. Παρόλα αυτά πρέπει να πληρώσει τις ποσότητες αυτές, καθώς το επιβάλει η μεταξύ τους σύμβαση. Και τα ποσά δεν είναι μικρά, καθώς κατά κάποιους κυμαίνονται σε 300 εκατ. ευρώ και κατά κάποιές άλλες πηγές αγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ.

Το ζήτημα έχει φέρει σε δύσκολη θέση τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας Κωνσταντίνο Ξιφαρά, ο οποίος και είχε διαπραγματευθεί τη σχετική σύμβαση. Ο ίδιος υποστηρίζει πως «take or pay» σημαίνει πως «εφόσον η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν παραλάβει σε κάποιο έτος τις συμβολαιοποιημένες συμβατικές ποσότητες, υποχρεούται να προπληρώσει μέρος της αξίας αυτών των ποσοτήτων και να τις παραλάβει σε όποιο επόμενο έτος επιθυμεί».

Ωστόσο, η ερμηνεία αυτή δεν συναντάται στις εμπορικές πρακτικές για το «take or pay» και βεβαίως δεν γίνεται δεκτή από την Gazprom Export, καθώς η μετάθεση της παραλαβής ποσοτήτων θα σήμαινε απλά πως θα έχανε μελλοντικά έσοδα από μελλοντικές συμβάσεις.

Η ΔΕΠΑ Υποδομών

Σε κρίσιμη καμπή βρίσκεται η διαπραγμάτευση της ΔΕΠΑ Υποδομών με τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για τον καθορισμό του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου (WACC) της εταιρείας για την επόμενη τριετία.

Το WACC, που στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών είναι εποπτικά καθοριζόμενο, είναι κρίσιμο μέγεθος για τον μέτοχο της ΔΕΠΑ Υποδομών, την Italgas, καθώς αντιπροσωπεύει την απόδοση που αναμένεται να καταβάλει η επιχείρηση κατά μέσο όρο στους μετόχους της για την χρηματοδότηση των περιουσιακών της στοιχείων.

Η CEO της ΔΕΠΑ Υποδομών Barbara Morgante σε συνεργασία με τον CFO της επιχείρησης Giovanni Mercante έχουν αποστείλει στην ΡΑΑΕΥ αίτημα καθορισμού του WACC για την περίοδο 2024 -2026 στο 9,9%. Ωστόσο, η ΡΑΑΕΥ φέρεται να εγκρίνει τη διαμόρφωση του στο 8,3%, λαμβάνοντάς υπόψη πως η Italgas στην Ιταλία θα έχει για το 2024 WACC κοντά στο 6,4%.

Γιατί αυτό επηρεάζει την Italgas; Ο ιταλικός όμιλος έχει κτίσει με συγκεκριμένα σενάρια το business plan του , το οποίο προβλέπει EBITDA 1,8 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2029 και επενδύσεις 7,8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2023-2029, με πάνω από το 12% των επενδύσεων αυτών να αφορά στην ψηφιοποίηση, βελτίωση και επέκταση του ελληνικού δικτύου.

Το τί θα γίνει θα το μάθουμε πριν από τις 14 Φεβρουαρίου, οπότε και το ανώτατο management της Italgas θα έρθει στην Αθήνα για την εκδήλωση που αφορά στο rebranding της ΔΕΠΑ Υποδομών. Κατά κάποιες πληροφορίες αν και η Italgas φέρεται να κάλεσε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να παραστεί στη συγκεκριμένη εκδήλωση, το γραφείο του απάντησε αρνητικά.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης

Σε κλίμα αγαστής συνεργασίας και συνεννόησης η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενέκρινε τον κανονισμό τιμολόγησης του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη. Ο κανονισμός τιμολόγησης του Ανεξάρτητου Σύστηματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης πέρασε από ενδελεχή έλεγχο και διαβούλευση, στα πλαίσια της οποίας υποβλήθηκαν πολλά σχόλια.

Ένα εξ αυτών των σχολίων ζητούσε ο κανονισμός τιμολόγησης να τεθεί ξανά σε διαβούλευση, αφού λάβει υπόψη τα φορολογικά θέματα, όπως αυτά θα καταλήξουν μετά τις σχετικές συνεννοήσεις με τις φορολογικές αρχές.

Το σχόλιο δεν έγινε δεκτό από την ΡΑΑΕΥ, η οποία αφενός έκρινε πως ο κανονισμός τιμολόγησης δεν πραγματεύεται φορολογικά θέματα αλλά μόνο ρυθμιστικά, αφετέρου επικαλέστηκε επιστολή της Gastrade, με την οποία έγινε γνωστό πως εγκύκλιος που εκδόθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σχετικά με το φορολογικό χειρισμό του μοντέλου λειτουργίας του τερματικού σταθμού «δεν απαιτεί οποιαδήποτε προσαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου για λόγους εναρμόνισης».

Ο ΔΕΔΔΗΕ και οι αδήλωτοι φορτιστές

Σύμφωνα με το άρθρο 27 του Νόμου 4710/2020 προϋπόθεση για την έναρξη της διαδικασίας για τη σύνδεση και λειτουργία υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι η συμπλήρωση του ειδικού προς το σκοπό αυτό εντύπου αίτησης - ενημέρωσης και η υποβολή του στον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα έκανε γνωστά χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ Αναστάσιος Μάνος το 94% των φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν εγκατασταθεί στη χώρα μας δεν έχει δηλωθεί στον Διαχειριστή. Τί προτίθεται να κάνει για αυτό ο ΔΕΔΔΗΕ; Κατά τον κ. Μάνο ο Διαχειριστής θα κόψει την παροχή στους φορτιστές που δεν είναι δηλωμένοι.

Και αυτό θα γίνει διότι οι αδήλωτοι φορτιστές λειτουργούν ως πρόσκομμα στον ενεργειακό προγραμματισμό της χώρας. Είναι αυτό εφικτό; Θα το δούμε. Σημειώνεται πως το άρθρο 24 του Νόμου 4710/2020 προβλέπει πως για κατασκευές σε υφιστάμενα κτίρια με σκοπό την εγκατάσταση της υποδομής και την τοποθέτηση συσκευών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, για τη σύνδεση των οποίων δεν απαιτείται η εγκατάσταση νέου μετασχηματιστή στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση, δεν απαιτείται οικοδομική άδεια, ούτε έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας.

Ωστόσο, η περαίωση των εργασιών εγκατάστασης θα πρέπει να πιστοποιείται με τη συμπλήρωση του εντύπου της αίτησης- ενημέρωσης προς τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, η οποία θα κοινοποιείται στον διαχειριστή του κτιρίου. Μετά από την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου, η αίτηση προς τον Διαχειριστή με τα συνημμένα σε αυτήν έγγραφα θα πρέπει να αποστέλλονται μέσω του πληροφοριακού συστήματος e-adeies και να καταχωρίζονται στον φάκελο ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου. Στην πράξη όμως αποδεικνύεται πως ελάχιστοι έχουν ακολουθήσει αυτή τη διαδικασία.

Μαθήματα marketing

Μαθήματα ολιστικού marketing θα πρέπει να ξεκινήσει να διδάσκει η γνωστή influencer Ιωάννα Τούνη. Βλέπετε η εταιρεία ΠΑΣΣΑΡΗ ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΤΟΥΝΗ ΙΩΑΝΝΑ ΟΕ που διαθέτει τη σειρά προϊόντων της Ιωάννας Τούνη υπό την επωνυμία Bubblegun, δεν έχει αρκεστεί στο λεγόμενο «μάρκετινγκ επιρροής» που κάνει το γνωστό μοντέλο και επιχειρηματίας, αλλά αξιοποιεί όλα τα διαθέσιμα κανάλια διαφήμισης, όπως για παράδειγμα το Google Ads.

Αν και θεωρητικά Google Ads και Influencer Marketing έχουν παρόμοιο στόχο, ήτοι να κάνουν ένα πλήθος ανθρώπων να αγοράσουν ένα αντικείμενο ή μια υπηρεσία, ωστόσο στην πράξη είναι εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις.

Το Google Ads προβάλει με μαζικό τρόπο σε ένα τεράστιο κοινό ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, ενώ το μάρκετινγκ επιρροής στοχεύει ένα συγκεκριμένο κοινό και μετέρχεται διαφόρων μεθόδων προκειμένου να το επηρεάσει να αγοράσει το προϊόν ή την υπηρεσία.

Η Ιωάννα Τούνη αξιοποίησε πέρυσι τις δυνατότητες του Google Ads και έτρεξε διαφημιστική καμπάνια για την Bubblegun που από την 1η Μαρτίου 2023 έως τις 26 Οκτωβρίου 2023 συγκέντρωσε 4,5 εκατομμύρια προβολές.

Αποποίηση Ευθύνης

Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη Market Maven προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.