Οικονομία

Το ΕΦΚΑ φέρνει και ενοποίηση όλων των ηλεκτρονικών υπηρεσιών

Το ΕΦΚΑ φέρνει και ενοποίηση όλων των ηλεκτρονικών υπηρεσιών Το ΕΦΚΑ φέρνει και ενοποίηση όλων των ηλεκτρονικών υπηρεσιών
Τις προοπτικές και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής συστήματος ηλεκτρονικών συναλλαγών με το Δημόσιο παρέθεσε ο υπουργός Εργασίας κ. Κατρούγκαλος, σε απάντηση του σε σχετική επερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή από το βουλευτή, κ. Ε. Μπασιάκο. Ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε και στην επικείμενη ενοποίηση των ταμείων κάτω απο την ομπρέλα του ενιαίου ταμείου ασφάλισης (ΕΚΦΑ) για όλους τους ασφαλισμένους.

Σύμφωνα με τον κ. Κατρούγκαλο στο υπουργείο πρόκειται σύντομα να λειτουργήσει διαδικτυακή πύλη που θα αφορά στην παροχή ψηφιακών υπηρεσιών «Μίας Στάσης» (One-Stop- Shop) αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΥΠ.Ε.Κ.Α.Α.), προς συναλλασσόμενους με το Υπουργείο πολίτες και επιχειρήσεις με σκοπό την ενιαία εξυπηρέτησή τους, στην οποία περιλαμβάνονται έντυπα και φόρμες που χρησιμοποιούνται κατά τις συναλλαγές του πολίτη με τις υπηρεσίες και τους φορείς του ΥΠ.Ε.Κ.Α.Α.

Η διαδικτυακή πύλη εξυπηρέτησης των δικαιούχων του ΥΠ.Ε.Κ.Α.Α. θα διαθέτει όλα τα standard χαρακτηριστικά παρουσίασης / διάθεσης / επικαιροποίησης / προσωποποίησης περιεχομένου, καθώς και παροχής ενοποιημένων πληροφοριών των εποπτευόμενων Φορέων του ΥΠ.Ε.Κ.Α.Α., με δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αιτημάτων μέσω πιστοποιημένων διαδικασιών.

Επίσης, από την 1η Μαρτίου 2013, κατέστη υποχρεωτική, η ηλεκτρονική υποβολή των εντύπων αρμοδιότητας Σ.ΕΠ.Ε. και Ο.Α.Ε.Δ., στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, από εργοδότες που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα εργοδοτών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Με τη χρήση του Πληροφοριακού Συστήματος, δεν απαιτείται πλέον η αυτοπρόσωπη παρουσία των εργοδοτών ή των εκπροσώπων τους στις υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. ή του Ο.Α.Ε.Δ., προκειμένου να υποβάλλουν έντυπα αρμοδιότητας των παραπάνω φορέων, όπως π.χ. αναγγελίες πρόσληψης προσωπικού, πίνακες προσωπικού, αναγγελία οικειοθελούς αποχώρησης μισθωτού, αναγγελίες υπερωριακής απασχόλησης, κ.λπ. Με την αξιοποίησή της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, δημιουργούνται σημαντικές οικονομίες κλίμακος, διοικητικές και οικονομικές. Οι διοικητικές επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων και το κόστος συμμόρφωσης των εργοδοτών μειώνονται, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση ετησίως, εκατομμυρίων ευρώ γραφειοκρατικού βάρους.

Παράλληλα, αποδεσμεύεται σημαντικός αριθμός υπαλλήλων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας από τα αντίστοιχα διοικητικά καθήκοντα, και επικεντρώνονται στον κυρίως ελεγκτικό και συμφιλιωτικό τους ρόλο. Περαιτέρω, η διασύνδεση του νέου ηλεκτρονικού συστήματος με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, συμβάλει στην αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, της εισφοροδιαφυγής, αλλά και της γραφειοκρατίας, η οποία αποτελεί τροχοπέδη για την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη.

Όσον αφορά στα εποπτευόμενα Νομικά πρόσωπα, Ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε σχετικά με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Ι.Κ.Α.

Σύμφωνα με τον υπουργό το ΙΚΑ - ΕΤΑΜ λαμβάνοντας υπόψιν τον μεγάλο αριθμό συναλλασσομένων, που εξυπηρετούνται από τα Υποκ/τα (περίπου 6.500.000 πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, έθεσε ως στόχο την επέκταση και αύξηση της παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου προς τους πολίτες (Web εφαρμογές - web servces), αποσκοπώντας στην μείωση της φυσικής παρουσίας των συναλλασσομένων (εργοδότες, ασφαλισμένοι, συνταξιούχοι, λοιποί εμπλεκόμενοι φορείς) στα Υποκ/ματα. Προς την επίτευξη του ανωτέρω στόχου το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει υλοποιήσει Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς τους πολίτες και Πιστοποιημένους Φορείς, μέσω διαδικτύου, ομαδοποιημένες στις έξι κατηγορίες συναλλασσομένων.

1. Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Εργοδότες 2. Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Ασφαλισμένους/Συνταξιούχους 3. Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Οφειλέτες 4. Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Πιστοποιημένους Φορείς 5. Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Παρόχους Προγράμματος Κατ' Οίκον Φροντίδας Συνταξιούχων 6. Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Πιστοποιημένους Ιατρούς Ειδικού Σώματος Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α.

Επιπρόσθετα το Πληροφοριακό Σύστημα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ διαλειτουργεί με Συστήματα άλλων Φορέων μέσω μηχανισμών web services/applications»

Όσο αφορά τον Ο.Γ.Α. εδώ και επτά (7) χρόνια έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει την ιστοσελίδα του (www.oga.gr) . Ο επισκέπτης του ιστότοπου μπορεί να πληροφορηθεί σχετικά με όλες τις υπηρεσίες που παρέχει ο Οργανισμός, την ασφάλιση, τις παντός είδους παροχές, τις προϋποθέσεις χορήγησης αυτών και να ενημερωθεί από τα ενημερωτικά δελτία και τις εγκυκλίους για τα πρόσφατα νέα και τις νομοθετικές αλλαγές. Πλέον αυτών, έχουν αναπτυχθεί ηλεκτρονικές υπηρεσίες, οι οποίες διατίθενται στους πολίτες, στα ΚΕΠ και στους Ανταποκριτές ΟΓΑ, με στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω προηγμένων ψηφιακών υπηρεσιών. Ο Ο.Γ.Α. σήμερα συνδέεται ηλεκτρονικά (online) με το Εθνικό Δημοτολόγιο για έλεγχο οικογενειακών μερίδων,και με την ΗΔΙΚΑ για έλεγχο α) στοιχείων μητρώου ΑΜΚΑ ΕΜΑΕΣ, β) στοιχείων WEB Μητρώου, γ) και χορήγηση Ασφαλιστικής Ικανότητας στο σύστημα ΑΤΛΑΣ, βρίσκεται δε σε διαδικασία ηλεκτρονικής διασταύρωσης στοιχείων, με ανταλλαγή αρχείων (offline), με το Υπουργείο Παιδείας, την Ελληνική Αστυνομία και το ΙΚΑ (ΚΕΠΑ). Σε ώριμη φάση βρίσκονται οι συζητήσεις για online διασύνδεση με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Υπουργείο Εσωτερικών (Διεύθυνση Μεταναστατευτικής Πολιτικής). Εκτιμάται ότι οι ανωτέρω στόχοι θα επιτευχθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους.

Σχετικά με το Ε.Τ.Α.Α. ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρει στην απαντηση του ότι συνεργάζεται με την ΗΔΙΚΑ για την ταχύτερη, αξιόπιστη και ορθή μεταφορά στοιχείων για την έκδοση των συνταξιοδοτικών αποφάσεων και των αλλαγών που προκύπτουν σε ήδη εκδοθείσες συνταξιοδοτικές αποφάσεις. Η ηλεκτρονική διασταύρωση μέσω της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., των στοιχείων των συνταξιούχων, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ουσιαστικά από τον Ιούνιο του 2013, οπότε μέσω του συστήματος ΑΡΙΑΔΝΗ, λαμβάνεται έγκαιρα ενημέρωση για οποιαδήποτε αλλαγή στην οικογενειακή κατάσταση των συνταξιούχων (πχ γάμος, θάνατος). Σημειωτέον ότι, όσον αφορά στην αχρεωστήτως ή παράνομη καταβολή συντάξεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς αποθανόντων δικαιούχων, έπειτα από την εφαρμογή του προγράμματος ΑΡΙΑΔΝΗ το φαινόμενο αυτό έχει καταπολεμηθεί, ενώ υπάρχει δυνατότητα επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών συντάξεων μέσω του τραπεζικού συστήματος ΔΙΑΣ. Η αρμόδια υπηρεσία του ΕΤΑΑ έχει προβεί για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων στην δημιουργία ιστοσελίδας με την ονομασία Ε.Τ.Α.Α., όπου εκεί μπορεί ο κάθε ασφαλισμένος ανάλογα με το αίτημα του να συνδεθεί μέσω link στις σελίδες του φορέα,( για κάθε Τομέα, ΤΣΜΕΔΕ, ΤΣΑΥ, ΤΑΝ κλπ υπάρχει ξεχωριστή σελίδα) για να ενημερωθεί-πληροφορηθεί για θέματα ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά κλπ. Επίσης, μπορεί να αναζητήσει ηλεκτρονικά έντυπα και απαιτούμενα δικαιολογητικά για θέματα ασφάλισης-συνταξιοδότησης,ρυθμίσεων εισφορών, παροχών κλπ εκτυπώνοντας τις αναρτημένες on-line αιτήσεις. Με εγγραφή νέου χρήστη και απόκτησης κωδικού πρόσβασης οι ασφαλισμένοι μπορούν να έχουν on-line ασφαλιστική ενημερότητα, βεβαιώσεις συντάξεων για φορολογική χρήση και βεβαιώσεις εγγραφής από τα μητρώα των τομέων.

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές του πολίτη μέσω της ιστοσελίδας του ΕΤΕΑ είναι επιπέδου 2 - Υπηρεσίες Μονόδρομης Διάδρασης (interaction), που σημαίνει ότι παρέχεται πληροφοριακό υλικό για τον τρόπο διεκπεραίωσης της υπηρεσίας καθώς και επίσημο υλικό (πρότυπα αιτήσεων, βεβαιώσεων κ.τ.λ.) το οποίο οι χρήστες μπορούν να «κατεβάσουν» στον υπολογιστή τους, να εκτυπώσουν, να επεξεργαστούν και να χρησιμοποιήσουν κατά τη συναλλαγή τους με το φορέα σε φυσικό επίπεδο. Συγκεκριμένα υποστηρίζονται οι εξής υπηρεσίες: 1. Εκτύπωση μηνιαίων ενημερωτικών σημειωμάτων για τους συνταξιούχους του ΕΤΕΑ 2. Εκτύπωση βεβαιώσεων εφορίας για υποβολή φορολογικών βεβαιώσεων 3. Υποβολή ηλεκτρονικών αρχείων εργοδοτών για τον ιδιωτικό τομέα με το σύνολο της πληροφορίας σχετικά με την δήλωση της ασφάλισης (μισθολογικές καταστάσεις) για το σύνολο των εργαζομένων τους, βάσει συγκεκριμένης γραμμογράφησης για εισαγωγή στα πληροφοριακά συστήματα εσόδων του ΕΤΕΑ μέχρι και την περίοδο 11ος/2013 (χρονικό διάστημα προ ένταξης στην ΑΠΔ του ΙΚΑ). 4. Ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με δυνατότητα εκτύπωσης του Ατομικού Λογαριασμού Ασφαλισμένου με την επικουρική του ασφαλιστική ιστορία αλλά και δυνατότητα δήλωσης φορέα προέλευσης του ασφαλισμένου κατά την ένταξη του στην ΑΠΔ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για την επικουρική ασφάλιση του (1/12/2013) 5. Φόρμα επικοινωνίας για αποστολή ερωτημάτων σε όλα τα ταμεία του ΕΤΕΑ. 

Τέλος, κάνει γνωστό τι με την ψήφιση του νόμου «Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλειας - Μεταρρύθμιση ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού συστήματος - Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων και άλλες διατάξεις» και τη σύσταση του ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) άρχεται και η διαδικασία ενιαιοποίησης του συστήματος ηλεκτρονικής συναλλαγής με τον Φορέα, ήτοι η δημιουργία ενιαίου ηλεκτρονικού μητρώου, η μεταφορά, καταχώριση και ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού ιστορικού των ασφαλισμένων, η μεταφορά των δεδομένων της ΗΔΙΚΑ και ηλεκτρονικών αρχείων των εντασσόμενων φορέων κλπ.

Έτσι, από 01.01.2017, οπότε και ξεκινάει η λειτουργία του ως μοναδικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, η εξυπηρέτηση του συνόλου πλέον των ασφαλισμένων που υπάγονται σε αυτόν θα είναι όσο το δυνατόν καλύτερη και ταχύτερη.