Οικονομία

Νομοσχέδιο εισάγει νέο τοπίο για την επιχειρηματικότητα με το καθεστώς «γνωστοποίησης»

Νομοσχέδιο εισάγει νέο τοπίο για την επιχειρηματικότητα με το καθεστώς «γνωστοποίησης»
Νέο τοπίο σε κλάδους της επιχειρηματικότητας και σημαντικές βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο της αδειοδότησης καθώς και σημαντική μείωση των παραβόλων που χρειάζονται για την αδειοδότηση προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στην Βουλή πριν από λίγο από τον υπουργό Οικονομίας κ. Παπαδημητρίου

Το σχέδιο νόμου "Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις", που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, ώστε να ψηφιστεί την επόμενη εβδομάδα. Το σχέδιο νόμου "Απλοποίηση διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων, άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις" θα κατατεθεί αύριο, Παρασκευή, 25/11/16, στις 9 πμ.

Στόχος του νέου θεσμικού πλαισίου για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων, είναι η απλοποίηση της διαδικασίας - και ο νέος νόμος, σύμφωνα με τη στόχευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας, είναι να αποτελέσει τον οδηγό αδειοδότησης όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων.

Στο πεδίο εφαρμογής του σχεδίου νόμου, καταρχήν υπάγονται οι μεταποιητικές και συναφείς δραστηριότητες τροφίμων και ποτών, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και η λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων, ενώ η πλειοψηφία των οικονομικών δραστηριοτήτων θα ενταχθεί σταδιακά στο νέο καθεστώς «γνωστοποίησης» μέχρι το 2018.

Σημειώνεται ότι ο χρόνος για χορήγηση άδειας και έναρξη λειτουργίας στο παλαιό καθεστώς ήταν τουλάχιστον 30 ημέρες. Στο νέο καθεστώς, η λειτουργία μίας δραστηριότητας γίνεται αμέσως μετά τη γνωστοποίησή της.

Σύστημα Αδειοδότησης

Για την αδειοδότηση, με βάση το νέο νομοσχέδιο απαιτείται η «γνωστοποίηση» για την έναρξη της οικονομικής δραστηριότητας. Έλεγχος γίνεται εκ των υστέρων, με βάση κριτήρια ρίσκου και των ειδικών χαρακτηριστικών του κάθε κλάδου. Επίσης, το σύστημα είναι πιο απλό, καθώς έχουν εξαλειφθεί οι περιττές ενέργειες και ο χρόνος για την έναρξη έχει συντμηθεί.

Εργαλεία Αδειοδότησης

Τα εργαλεία αδειοδότησης είναι ευέλικτα, με στόχευση σε κριτήρια κινδύνου για το δημόσιο συμφέρον. Προβλέπεται η αυτοματοποίηση των διαδικασιών κάτω από την ομπρέλα ολοκληρωμένης στρατηγικής σε όλη την αλυσίδα αδειοδότησης (γνωστοποίηση/έγκριση, διαχείριση εγκρίσεων, ελέγχων), καθώς και η δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικού αιτήματος για έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Η εισαγωγή του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος έχει στόχο τη μείωση του διοικητικού βάρους, τον αποτελεσματικότερο έλεγχο και την ελαχιστοποίηση της διακριτικής εξωγενούς παρέμβασης.

Η εκ των υστέρων εποπτεία, προβλέπεται να γίνεται με βάση την επιτόπια αυτοψία, τις συστάσεις και την παροχή κατευθυντήριων γραμμών συμμόρφωσης. Οι έλεγχοι θα είναι δειγματοληπτικοί, με βάση την εκτίμηση ρίσκου της οικονομικής δραστηριότητας.

Ειδικότερα, καταργούνται όλες οι περιττές αδειοδοτικές προϋποθέσεις. Η έναρξη λειτουργίας ανακοινώνεται στις αρμόδιες αρχές χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών. Κατά τη διαδικασία της γνωστοποίησης απαιτούνται τα ελάχιστα κρίσιμα στοιχεία: το όνομα, η διεύθυνση του τόπου άσκησης της δραστηριότητας, το είδος της οικονομικής δραστηριότητας ή των οικονομικών δραστηριοτήτων που πρόκειται να ασκηθούν - και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά τηρούνται στο αρχείο της επιχείρησης και είναι διαθέσιμα στις ελεγκτικές αρχές.

Τι προβλέπεται για τους κλάδους

Τρόφιμα και ποτά

- Αντικατάσταση των περισσότερων αδειών λειτουργίας με «γνωστοποίηση».

- Κατάργηση της βεβαίωσης καταλληλότητας και σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας για τις δραστηριότητες μεταποίησης τροφίμων μη ζωικής προέλευσης.

- Κατάργηση της άδειας ίδρυσης και άδειας λειτουργίας από την κτηνιατρική αρχή για μεταποίηση τροφίμων ζωικής προέλευσης και αντικατάστασή της από απλουστευμένη διαδικασία έγκρισης.-Εκ των προτέρων έλεγχοι καταργούνται, εκτός από τις περιπτώσεις μεταποίησης τροφίμων ζωικής προέλευσης και παραγωγής - εμφιάλωσης νερού.

Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (ΚΥΕ)

- Αντικατάσταση της διαδικασίας προέγκρισης, με βεβαίωση από αρμόδια δημοτική υπηρεσία.- Αντικατάσταση της άδειας λειτουργίας με «γνωστοποίηση» χωρίς προσκόμιση δικαιολογητικών, τα οποία τηρούνται στην εγκατάσταση της επιχείρησης.

-Κατάργηση της άδειας μουσικής και αντικατάστασή της από γνωστοποίηση.

-Οι έλεγχοι πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επιχείρησης.

Τουριστικά Καταλύματα

-Μέχρι τις 30/09/2017, χορήγηση ειδικού σήματος λειτουργίας εντός 28 ημερών. Από 01/10/2017 υπαγωγή στο καθεστώς «γνωστοποίησης».

-Υπαγωγή της «άδειας» λειτουργίας κολυμβητικών δεξαμενών στο καθεστώς της «γνωστοποίησης» (μόνο ηλεκτρονικά).

-Μείωση δικαιολογητικών. Καταργούνται η υποχρέωση υποβολής των αρχιτεκτονικών σχεδίων, Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.), προσκόμισης βεβαίωσης σύνδεσης με το αποχετευτικό δίκτυο - αντικατάσταση με αποδεικτικό.

-Πιστοποιητικό πυρασφάλειας για καταλύματα άνω των 51 κλινών.

-Η διαδικασία κατάταξης σε κλειδιά γίνεται προαιρετική.

Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα 'Ασκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων.

Προβλέπεται ακόμη, η λειτουργία του «Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ), στο οποίο θα τηρούνται όλα τα απαραίτητα έγγραφα γνωστοποιήσεων και εγκρίσεων. Το σύστημα αυτό θα περιλαμβάνει τη διαδικασία από την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης μέχρι την έκδοση της έγκρισης σε ηλεκτρονική μορφή και θα επιτρέπει την αυτοματοποίηση του σχεδιασμού των ελέγχων, βάσει ανάλυσης κινδύνου δημοσίου συμφέροντος και της καταγραφής των αποτελεσμάτων κάθε ελέγχου. Η συνολική διαχείριση και εποπτεία του ΟΠΣ-ΑΔΕ, ανατίθεται στη γενική γραμματεία Βιομηχανίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Ακόμη, το ΟΠΣ-ΑΔΕ είναι προσβάσιμο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλες τις εμπλεκόμενες αρχές, καθώς προβλέπεται η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ του ΟΠΣ-ΑΔΕ και του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ), καθώς και των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης του υπουργείου Οικονομικών. Επιπλέον προβλέπεται η διαλειτουργικότητα και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων με τις υφιστάμενες βάσεις δεδομένων, καθώς και με κάθε άλλο υφιστάμενο πληροφοριακό σύστημα, βάσει του πλαισίου παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Παράβολο

Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η καταβολή παραβόλου για την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων, με την εξαίρεση όσων ασκούνται απολύτως ελεύθερα. Η καταβολή ενός τέτοιου παραβόλου προβλέπεται άπαξ ανά εγκατάσταση και σκοπός ενός τέτοιου εσόδου είναι η διασφάλιση ενός ελάχιστου πόρου για τη λειτουργία, ανάπτυξη και συντήρηση του πληροφοριακού συστήματος του νόμου, καθώς και τη διαχείριση των γνωστοποιήσεων και εγκρίσεων, τη διαχείριση των πληροφοριών, και τέλος, τη διενέργεια των απαιτούμενων ελέγχων από την εκάστοτε αρμόδια αρχή, όπως αυτή ορίζεται για κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας.

Επιλέχθηκε η άπαξ καταβολή παραβόλου, καθώς η πρόβλεψη για την ετήσια καταβολή παραβόλου που υπήρχε στο μέχρι σήμερα πλαίσιο για την απλούστευση, χωρίς καμία διαβάθμιση, κρίθηκε προβληματική και συνεπαγόμενη μεγάλη και ίσως αδικαιολόγητη επιβάρυνση της επιχείρησης.

Ορίζεται ρητά ότι, το ύψος του παράβολου, θα πρέπει να καθορίζεται στο ελάχιστο δυνατό, και να μην ξεπερνά το κόστος που είναι απολύτως αναγκαίο για τους σκοπούς για τους οποίους αποδίδεται, να είναι ανάλογο του μεγέθους και του είδους της δραστηριότητας, και εύλογο ώστε να μην αποτρέπει την έναρξη της οικονομικής δραστηριότητας. Εάν προβλέπεται ήδη παράβολο από άλλη διάταξη της κείμενης νομοθεσίας για την άσκηση συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας, αυτή δεν θα επιβαρύνεται με την υποχρέωση καταβολής επιπλέον παραβόλου.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο αναλυτικά

Με τις διατάξεις του υπόψη σχεδίου νόμου επανακαθορίζεται το θεσμικό πλαίσιο αναφορικά με την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας.

Ειδικότερα τίθεται ο σκοπός και το πεδίο εφαρμογής του υπό ψήφιση νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, αναφέρονται αφενός οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη λειτουργία της οικονομικής δραστηριότητας σε ορισμένο χώρο και αφετέρου ο τρόπος της σταδιακής ενοποίησης των αναγκαίων όρων και διαδικασκον για την έναρξη της λειτουργίας των οικονομικών δραστηριοτήτων.

Επίσης προβλέπονται με προεδρικό διάταγμα, η υπαγωγή της οικονομικής δραστηριότητας σε διαδικασία προηγούμενης γνωστοποίησης και έγκρισης καθώς και η αρμόδια αρχή παραλαβής και χορήγησης της αντίστοιχα, οι προϋποθέσεις υπαγωγής οικονομικής δραστηριότητας σε καθεστώς γνωστοποίησης και έγκρισης με σκοπό την προστασία του δημόσιου συμφέροντος.

Επανακαθορίζονται με κ.υ.α, το περιεχόμενο και η διαδικασία της γνωστοποίησης και έγκρισης, οι επιβαλλόμενες κυρώσεις σε ασκούντες
οικονομική δραστηριότητα κ.λπ.

Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την διαδικασία αλλαγής του φορέα δραστηριοτήτων. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι, σε περίπτοοση αλλαγής του φορέα της δραστηριότητας που επέρχεται με την περιέλευση της κυριότητας ή  του δικαιώματος της εκμετάλλευσης της δραστηριότητας σε άλλο φορέα, τόσο ο νέος όσο και ο παλαιός φορέας οφείλουν να ενημερώσουν εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την αλλαγή αυτή. Σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης αυτής, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο από πενήντα (50) ευρώ έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.

Επίσης αναφέρονται οι λόγοι περιορισμού του αριθμού των εγκρίσεων που χορηγούνται για μια οικονομική δραστηριότητα.

Παράλληλα καθιερώνεται εφεξής, η εφάπαξ καταβολή παραβόλου, για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας υπό καθεστώς γνωστοποίησης και έγκρισης ανά εγκατάσταση, αντί ετήσιας που ισχύει σήμερα.

Το σύνολο των εσόδων που αφορούν το ανωτέρω παράβολο, αποτελεί έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού και ποσοστό έως 20% αυτών εγγράφεται σε ύψος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, προκειμένου να καλυφθούν σχετικές δαπάνες της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας.

Σε περίπτωση που αρμόδιες αρχές για τη γνωστοποίηση ή έγκριση της οικονομικής δραστηριότητας ορίζονται οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), το 80% του συνόλου των εσόδων, εισπράττεται υπέρ αυτών και το υπόλοιπο ποσοστό υπέρ της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης (σήμερα τα ποσά που προκύπτουν από το ως άνω παράβολο, αποτελούν εξ ολοκλήρου έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού).

 Καταργούνται όλα τα παράβολα που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για την άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας ανά εγκατάσταση
μετά τον καθορισμό του ανωτέρω παραβόλου.

Επίσης αναφέρονται οι λόγοι διεξαγωγής της εποπτείας και του ελέγχου κάθε οικονομικής δραστηριότητας από τις αρμόδιες αρχές και καθορίζεται το
πλαίσιο βάση του οποίου διεξάγονται.

Ορίζονται οι αρμόδιες αρχές για τη διεκπεραίωση των διαδικασιών της γνωστοποίησης και έγκρισης κάθε οικονομικής δραστηριότητας. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε αυτές, να συνεργάζονται με ιδιωτικούς φορείς, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. Με κ.υ.α, μεταξύ άλλων, καθορίζονται η ειδική διαδικασία ανάθεσης σχετικού έργου στους φορείς αυτούς και οι κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους όρους της ανάθεσης.

Προβλέπεται, η χρήση του «Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ), το οποίο
αποτελεί το κεντρικό σύστημα για την υποστήριξη των διαδικασιών υπαγωγής στο καθεστώς του υπό ψήφιση νόμου και ελέγχου των οικονομικών
δραστηριοτήτο^ν. Η συνολική διαχείριση και εποπτεία του ΟΠΣ-ΑΔΕ. ανατίθεται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας
και Ανάπτυξης.

Αναπροσαρμόζεται, το πλαίσιο επιβολής των διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται στους ασκούντες οικονομική δραστηριότητα κατά παράβαση των διατάξεων του υπό ψήφιση νόμου. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, περιορίζεται το πεδίο εφαρμογής τους και επαναπροσδιορίζονται τα επιβαλλόμενα πρόστιμα [κυμαίνονται από εκατό (100) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000), ανάλογα με το είδος της παράβασης (σήμερα τα πρόστιμα αυτά κυμαίνονται από 5.000 έως και 3.000.000 ευρώ) ή έως το 15% του ετήσιου κύκλου εργασιών της επιχείρησης].

Τίθενται οι μεταβατικές-καταργούμενες διατάξεις του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου. 

Προσδιορίζονται οι κατηγορίες δραστηριοτήτων  (μεταποίησης και συσκευασίας τροφίμων και ποτών) και κατά βάση:
Προβλέπεται η υπαγωγή τον ανωτέρω δραστηριοτήτων στο καθεστώς γνωστοποίησης του υπό ψήφιση νόμου, η διαδικασία υπαγωγής του με καταβολή παραβόλου κ.λπ.

Απλουστεύονται ρυθμίσεις με κατάργηση υφιστάμενων δικαιολογητικών για την λειτουργία τοίν ανωτέρω δραστηριοτήτων (υποχρέωση λήψης βεβαίωσης καταλληλότητας, συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων κ.α.).

Προσδιορίζονται οι, κατά αναφερόμενη περίπτωση, επιβαλλόμενες κυρώσεις αναφορικά με την τήρηση της διαδικασίας γνωστοποίησης, παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων όπο)ς: η διαδικασία γνωστοποίησης, ο ανακαθορισμός του ύψους του παραβόλου του άρθρου 11 του υπό ψήφιση νόμου κ.α.

Καταργούνται δικαιολογητικά που αφορούν στην παραγωγή και εμφιάλωση ξυδιού, όπως η βεβαίωση συνδρομής νομίμων προϋποθέσεο)ν λειτουργίας. Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις ελέγχου σε σχέση με τις πρώτες ύλες όταν, μεταξύ αυτών, περιλαμβάνεται η αιθυλική αλκοόλη ή άλλη, στην οποία, είτε αυτοτελώς, είτε στα παραγόμενα ενδιαμέσως από την κατεργασία αυτής προϊόντα, εφαρμόζεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης με μηδενικό συντελεστή.

Τίθενται διατάξεις μεταβατικής ισχύος σε σχέση με τα ανωτέρω. Προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης κατά σαράντα τοις εκατό (40%) του προσδιοριζόμενου προστίμου από το όργανο που το επιβάλλει, στις περιπτώσεις μη τήρησης των οριζομένων για την διαδικασία γνωστοποίησης

Προσδιορίζονται οι κατηγορίες των καταστημάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου Ζ' του υπό ψήφιση νόμου (καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος κατά τα ειδικώς οριζόμενα, θέατρα και κινηματογράφοι) και κατά βάση:

Προβλέπεται η υπαγωγή και των ανωτέρω καταστημάτων κ.λπ. στο προαναφερόμενο καθεστώς γνωστοποίησης, υπό την προϋπόθεση, μεταξύ άλλων, της μη ύπαρξης εις βάρος τους, βεβαιωμένο^ν ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους ο.τ.α. α' βαθμού.
 
Απλουστεύονται ρυθμίσεις με κατάργηση της έκδοσης υφιστάμενων αδειών, πράξεων και βεβαιώσεων, τη σύντμηση προθεσμιών για θέματα χρήσης κοινόχρηστων χώρων από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, αδειοδότησης θεάτρων και κινηματογράφων κ.λπ.

Προσδιορίζονται οι, κατά αναφερόμενη περίπτωση, επιβαλλόμενες κυρώσεις καθώς και το παράβολο που καταβάλλεται άπαξ για την γνο^στοποίηση των δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο ανωτέρω Κεφάλαιο

Παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων όπως: η διαδικασία γνωστοποίησης, ο ανακαθορισμός του ύψους του σχετικού παραβόλου

Προσδιορίζονται οι κατηγορίες υπηρεσιών παροχής καταλύματος που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου Η' του υπό ψήφιση νόμου (ξενοδοχεία, καταλύματα διακοπών, χώροι κατασκήνωσης κ.α.) και:

Προβλέπεται η υπαγωγή και των ανωτέρω υπηρεσιών στο προαναφερόμενο καθεστώς γνιοστοποίησης και τίθενται προϋποθέσεις και προθεσμίες ανάλογα με τις οποίες, απαιτείται ή καταργείται η χορήγηση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (Ε.Σ.Α.), κατά τα ειδικώς οριζόμενα. Στο καθεστώς γνωστοποίησης υπάγονται και οι κολυμβητικές δεξαμενές που λειτουργούν εντός των τουριστικών καταλυμάτο)ν (αντί της απόκτησης άδειας λειτουργίας που ισχύει σήμερα), κατά την οριζόμενη διαδικασία. Παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων της διαδικασίας γνωστοποίησης για τα τουριστικά καταλύματα και τις κολυμβητικές δεξαμενές.

Απλουστεύεται η διαδικασία χορήγησης του Ε.Σ.Λ. για τα ξενοδοχεία, τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις, τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια - διαμερίσματα και τις τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις ή κατοικίες, με κατάργηση υφιστάμενων δικαιολογητικών, κατά τα ειδικώς οριζόμενα.
Επιπρόσθετα: ί) αυξάνεται για τα ανωτέρω καταλύματα καθώς και για τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα, η ελάχιστη δυναμικότητα κλινών για την προσκόμιση πιστοποιητικού πυρασφάλειας, στο πλαίσιο χορήγησης του Ε.Σ.Λ., σε πενήντα μία (51) κλίνες και άνω, από είκοσι (20) κλίνες τουλάχιστον που ισχύει σήμερα και ii) μεκήνεται η προθεσμία εντός της οποίας χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία τουρισμού το Ε.Σ.Λ. στα ξενοδοχεία, τις οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις και τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια - διαμερίσματα, σε είκοσι οκτώ (28) ημέρες από την προσήκουσα υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών από πενήντα (50) που ισχύει σήμερα.

Προβλέπεται εφεξής η προαιρετική κατάταξη σε κατηγορίες κλειδιών των ενοικιαζόμενων δωματίων - διαμερισμάτών, από υποχρεωτική που είναι σήμερα.

Προσδιορίζονται οι, κατά αναφερόμενη περίπτωση, επιβαλλόμενες κυρώσεις αναφορικά με την τήρηση της διαδικασίας γνωστοποίησης και
τίθενται διατάξεις μεταβατικής ισχύος σχετικά με το Ε.Σ.Λ. και τις άδειες λειτουργίας κολυμβητικών δεξαμενών.

Τροποποιούνται-συμπληρώνονται ρυθμίσεις σχετικά με την πυροπροστασία και την πυρασφάλεια στα εξής κατά βάση σημεία:

Διευρύνεται η δικαιολογητική βάση επιβολής προστίμων ή άλλων διοικητικών κυρώσεων από το Πυροσβεστικό Σώμα.

Με απόφαση του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος μπορούν να εκδίδονται πυροσβεστικές διατάξεις με τις οποίες θεσπίζονται διοικητικές διαδικασίες και δικαιολογητικά έγκρισης μελετών ενεργητικής πυροπροστασίας και χορήγησης πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας κ.λπ.

Δίδεται η δυνατότητα στην Πυροσβεστική Αρχή να επιβάλει διοικητικό πρόστιμο από εκατό (100) έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ σε παραβάτες των
πυροσβεστικών διατάξεων. Το πρόστιμο αυτό, το οποίο δύναται να επαυξάνεται σε περίπτωση υποτροπής εντός διαστήματος ενός (1) έτους,
εισπράττεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. 

Τροποποιούνται-συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν. 4302/2014.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
α. Θεσπίζεται η διαδικασία της γνωστοποίησης αναφορικά με τη λειτουργία των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής και καταργείται η υποχρέωση έκδοσης άδειας λειτουργίας αυτών.
β. Προβλέπεται η υποχρέωση έκδοση άδειας εγκατάστασης για τα Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής που μεταπίπτουν στην κατηγορία Α' μετά την επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό τους.
γ. Ορίζονται ρητώς με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου και δεν απαιτείται η έκδοση προεδρικού διατάγματος για τον καθορισμό των όρων δόμησης των Επιχειρηματικών/Εμπορευματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας.

Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις των ν. 3325/2005 και 3982/2011.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
α. Επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, η επέκταση υφισταμένων δραστηριοτήτων στους ΟΥΜΕΔ, μετά από τριετή τουλάχιστον λειτουργία που βεβαιώνεται από την οικεία Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας.
β. Προβλέπεται η ανάληψη, από την Εταιρεία Διαχείρισης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΔΕΠ), κάθε μη ληξιπρόθεσμης οφειλής της Εταιρείας Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ), από τυχόν δανειακούς πόρους που έχουν αντληθεί για την κατασκευή έργων υποδομής, εκτός αν συμφωνηθεί διαφορετικά μεταξύ των δύο φορέων.
γ. Ορίζεται σε έξι (6) έτη από την έναρξη ισχύος του ν. 3982/2011 (17.06.2011), από τρία (3) που είναι σήμερα, η ισχύς των κοινών υπουργικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί βάσει του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 2545/1997 [αφορούν τον καθορισμό της Βιομηχανικής Επιχειρηματικής Περιοχής (Β.Ε.ΠΕ.) κ.λπ.)], για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί η διαπιστωτική απόφαση ανάκλησης.
 
δ. Παρατείνεται έως 8-8-2019 η προθεσμία απομάκρυνσης λόγω αλλαγής χρήσης γης των νομίμως υφιστάμενων μεταποιητικών δραστηριοτήτων κ.λπ.
(άρθρα 51-53)

Απαλείφεται ο χρονικός περιορισμός της αποκλειστικής προθεσμίας 60 ημερών για την κατάθεση της αίτησης για τη δωρεάν παραχώρηση του
εναπομείναντα εξοπλισμού των προ')ην θυγατρικών εταιρειών της «Ελληνικός Οργανισμός Μικρών - Μεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας Ανώνυμη
Εταιρεία» (ΕΟΜΜΕΧ Α.Ε.) που είναι χρήσιμος για την ανάπτυξη των σκοπών και δράσεων τους.

Τροποποιείται ο ν. 1804/1998 στα εξής κατά βάση σημεία:
α. Δίνεται η δυνατότητα απαλλαγής στα τακτικά μέλη της Ένωσης Ελλήνων Χημικών (Ε.Ε.Χ.), τα οποία δεν ασκούν το επάγγελμα του χημικού, από την υποχρέωση καταβολής ετήσιας συνδρομής στην Ε.Ε.Χ. για ένα έτος με δυνατότητα ετήσιας ανανέωσης της απαλλαγής αυτής κ.λπ.

β. Η Διοικούσα Επιτροπή της Ε.Ε.Χ. και η Διοικούσα Επιτροπή Περιφερειακού Τμήματος (Δ.Ε.Π.Τ.) μπορούν να συνεδριάζουν και με τη
χρήση ηλεκτρονικών μέσων (τηλεδιάσκεψη).

Από τις διατάξεις του νομοσχεδίου στον κρατικό κορβανά θα επέλθει αύξηση εσόδων, από την είσπραξη ποσοστού 80% επί του ποσού των εφάπαξ παραβόλων που εισπράττονται για τη διαχείριση γνωστοποιήσεων και εγκρίσεων κάθε οικονομικής δραστηριότητας, στην περίπτωση που αρμόδια αρχή είναι οι ο.τ.α.  καθώς και μελλοντική μείωση εσόδων, η οποία θα επέλθει όταν εκδοθεί η απόφαση που καταργεί υφιστάμενα παράβολα για την άσκηση δραστηριοτήτων. Η μείωση αυτή συνίσταται στην απόδοση, υπέρ των ο.τ.α., ποσοστού ογδόντα τοις εκατό (80%), αντί του εκατό τοις εκατό (100%) που ισχύει σήμερα, επί των εσόδων από την καταβολή παραβόλου, για τις προαναφερθείσες δραστηριότητες.

Από την έκδοση της ανωτέρω απόφασης, θα αυξηθούν ταυτόχρονα τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, κατά το υπολειπόμενο ποσοστό του είκοσι τοις εκατό (20%) επί των εσόδων από την καταβολή των ανοοτέρω παραβόλων.

`Παράλληλα υπάρχει πρόβλεψη για ενδεχόμενη απώλεια εσόδων μέχρι την έκδοση της προβλεπόμενης, στον υπό ψήφιση νόμο, απόφασης για την κλιμάκωση των επιβαλλόμενων κυρώσεων σχετικά με την γνωστοποίηση, από την δυνατότητα επιβολής, για την ίδια αιτία, μειωμένου, κατά σαράντα τοις εκατό (40%), προστίμου για δραστηριότητες.

Επίσης θα επέλθει μείωση των εσόδων από την :
εφάπαξ καταβολή παραβόλου, αντί ετήσιας που ισχύει σήμερα, για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας υπό καθεστώς γνωστοποίησης και έγκρισης ανά εγκατάσταση την είσπραξη ποσοστού 20% αντί του 100%, επί του ποσού των καταβαλλόμενων εφάπαξ παραβόλων στην περίπτωση που αρμόδια αρχή για τη διαχείριση γνωστοποιήσεων και εγκρίσεων ανά εγκατάσταση είναι οι Ο.Τ.Α. και την αναπροσαρμογή σε χαμηλότερο ύψος και τη συρρίκνωση του πεδίου εφαρμογής των προστίμων, που επιβάλλονται στους ασκούντες οικονομική δραστηριότητα κατά παράβαση των διατάξεων του υπό ψήφιση νόμου

Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων θα επέλθει από την απαλλαγή των προσώπων που διετέλεσαν Διευθύνοντες Σύμβουλοι, Πρόεδροι και μέλη του Δ.Σ. των θυγατρικών της ΕΟΜΜΕΧ Α.Ε. προ της 01.01.2010 από την προσωπική και αλληλέγγυο ευθύνη κ.λπ.

Ενδεχόμενη αύξηση των εσόδων θα επέλθει από την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης που προκύπτει λόγω αλλαγής του φορέα δραστηριότητας που επέρχεται με την περιέλευση της κυριότητας ή του δικαιώματος της εκμετάλλευσης της δραστηριότητας σε άλλο φορέα.