Οικονομία

Ο νέος σχεδιασμός των κοινωνικών δομών αντιμετώπισης της φτώχειας

Ο νέος σχεδιασμός των κοινωνικών δομών αντιμετώπισης της φτώχειας
Τις νέες δράσεις αντιμετώπισης της φτώχειας και τη διαδικασία υλοποίησής τους περιέγραψε η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Θεανώ Φωτίου

Με έγγραφό της στη Βουλή, η κ. Φωτίου επισήμανε ότι «οριστικοποιήθηκε, σε συνεργασία του Υπουργείου με το Υπ. Οικονομίας, και σε διαβούλευση με τις Περιφέρειες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο αριθμός, η γεωγραφική κατανομή και ο προϋπολογισμός των νέων δράσεων, καθώς και η διαδικασία υλοποίησής τους. Ο αριθμός των δράσεων αυξήθηκε σημαντικά, ενώ έγινε διασπορά τους σε όλες τις Περιφέρειες, ενώ προηγουμένως η συντριπτική πλειοψηφία (44 σε σύνολο 65) ήταν στην Αττική».

Στο κείμενο – απάντηση που παρουσιάζουν τα dikaiologitika news, επισημαίνεται ότι «οι σχετικές προσκλήσεις των Περιφερειών δημοσιεύτηκαν το καλοκαίρι, οπότε και υποβλήθηκαν από τους Δήμους οι προτάσεις και εντάχθηκαν οι πράξεις. Από το Υπουργείο κατεβλήθη μεγάλη προσπάθεια, ώστε να ενεργοποιηθούν άμεσα οι Δήμοι και να υποβάλουν γρήγορα τις προτάσεις τους για να ενταχθούν το συντομότερο οι νέες πράξεις. Στα τέλη του 2016 και τις αρχές του 2017 είχε ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ το σύνολο σχεδόν των εν λόγω δράσεων και οι Δήμοι-δικαιούχοι τους ξεκινούσαν τη διαδικασία στελέχωσης των δομών με τα δεδομένα του νέου προγράμματος και με όρους ΑΣΕΠ».

Η τοποθέτηση αυτή πραγματοποιήθηκε για να εξηγηθεί από την κ. Φωτίου ότι «δεν ήταν δυνατόν πλέον, ενώ έχουν ενταχθεί οι πράξεις και βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες στελέχωσής τους να υπάρξει εκ νέου παράταση των προηγούμενων δομών».

Από το υπουργείο Εργασίας έγινε επίσης γνωστό ότι πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις εκπροσώπων του σε υφιστάμενες δομές στην Αττική, προκειμένου να διαπιστωθεί ποια ακριβώς προσφορά προς τις ευάλωτες ομάδες χρηματοδοτούσαν οι εθνικοί πόροι με τις διαδοχικές παρατάσεις. Όπως επισημαίνεται στο σχετικό έγγραφο «η εικόνα ήταν απογοητευτική: Δομές άδειες και σε παρακμή, με κανέναν έως ελάχιστους ωφελούμενους και με εργαζόμενους άπραγους και ανενεργούς».

Πάντως από το υπουργείο Εργασίας δίνεται το δικαίωμα «εφόσον οι αρμόδιοι για τη λειτουργία των δομών Δήμοι κρίνουν ότι υπάρχουν όντως κάποιες δομές που η μικρή διακοπή των παροχών τους προκαλεί σοβαρό πρόβλημα, μπορούν να καλύψουν το διάστημα αυτό απασχολώντας εργαζόμενους του Δήμου. Άλλωστε, η συγχρηματοδότηση της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, όπως και της τρέχουσας, κάλυπτε το μισθολογικό μόνον κόστος των απασχολούμενων εργαζομένων και όχι τα διανεμόμενα προϊόντα ή τα υπόλοιπα έξοδα τα οποία κάλυπταν οι ίδιοι οι Δήμοι από δημοτικά κονδύλια».

Όσον αφορά τη στελέχωση των νέων δομών, το Υπουργείο Εργασίας, επισήμανε ότι προέβη «σε κάθε δυνατή ενέργεια ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία προσλήψεων στους Δήμους για τις νέες δομές, σε πολύ σύντομους χρόνους (π.χ. με νομοθετική διάταξη παρακάμφθηκε για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα η ΠΥΣ που έβαζε περιορισμούς στην πρόσληψη προσωπικού ΙΔΟΧ από τους ΟΤΑ).

Εκτός αυτού, δεδομένου ότι οι θέσεις εργασίας στο σύνολο των δομών του νέου ΕΣΠΑ, συμπεριλαμβανομένων και των Κέντρων Κοινότητας, ανέρχονται σε αριθμό διπλάσιο από εκείνον των εργαζομένων στις παλαιές δομές φτώχειας, δόθηκε ειδική μοριοδότηση, που διαμορφώθηκε με συνεργασία των Υπουργείων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, και αποτυπώθηκε στο ειδικό παράρτημα των προσκλήσεων των Περιφερειών, ώστε οι εργαζόμενοι αυτοί να έχουν αυξημένες πιθανότητες να επαναπροσληφθούν στις νέες δομές. Και προκειμένου να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα με τα γενικά κριτήρια που το ΑΣΕΠ εφαρμόζει σε προσλήψεις Δήμων, η μοριοδότηση αυτή περιελήφθη στον ν. 4430 που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 205 Α' (31-10-2016)».

Στο απαντητικό έγγραφο γίνεται ειδική αναφορά στην πανελλαδική εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) που ξεκίνησε την 1.2.2017. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που όπως τονίζεται χαρακτηριστικά «αφορά τις ευάλωτες εκείνες κατηγορίες που αποτελούν και τις ομάδες-στόχους των εν λόγω δομών και συνδράμει στην αντιμετώπιση των βασικών αναγκών διαβίωσης. Οι δικαιούχοι του ΚΕΑ, το οποίο συνδυάζει α) εισοδηματική ενίσχυση, β) διασύνδεση με συμπληρωματικές υπηρεσίες, παροχές και αγαθά και γ) υπηρεσίες ενεργοποίησης των δικαιούχων, με στόχο την επιστροφή στην εργασία και την κοινωνική επανένταξη, συνδέονται άμεσα και με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής (ΕΠΙ) για το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για Απόρους (ΤΕΒΑ), το οποίο αφορά σε παροχή τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης.