Οικονομία

Φωτίου: Όλα τα επιδόματα από τον ΟΠΕΚΑ με διαφάνεια

Φωτίου: Όλα τα επιδόματα από τον ΟΠΕΚΑ με διαφάνεια
Ως βασική της προτεραιότητα να φέρει μέχρι τον Ιούνιο στη Βουλή πρόταση για έναν «νόμο-πλαίσιο», που θα αφορά τη λειτουργία όλων των προνοιακών ιδρυμάτων της χώρας χαρακτηρίζει η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Φωτίου ενώ δηλώνει ότι δεν πρόκειται να κοπούν επιδόματα εν όψει της τέταρτης αξιολόγησης, καθώς αυτά θα χορηγούνται πλέον μέσω του ΟΠΕΚΑ.

Η κ. Φωτίοιυ σε συνέντευξη της στην εφημερίδα «Ναυτεμπορική» τονίζει ότι το υπουργείο αναγκάστικε να μετρήσει ένα ένα τα επιδόματα. «Βρήκαμε ότι χορηγούνταν συνολικά 140 επιδόματα από διάφορους φορείς, όπως υπουργεία, δήμους, οργανισμούς κ.λπ. Ξέρουμε λοιπόν από πού δίνονται, πόσα κοστίζει το κάθε ένα και ποιοι άνθρωποι τα παίρνουν. Το ΔΝΤ ζητούσε να κοπούν και να ενσωματωθούν στο ΚΕΑ. Όταν λοιπόν κάναμε τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και αφού βρήκαμε τα 760 εκατ. ευρώ που μας χρειάζονταν για το ΚΕΑ, τους είπαμε πως δεν χρειάζεται να κόψουμε κανένα επίδομα, αφού είχαμε στον προϋπολογισμό αυτά τα χρήματα. Και αυτό έγινε». τόνισε η κ. Φωτίου.

Η αναπληρώτρια υπουργός σημειώνει στην συνέντευξη της «Έχουμε δώσει μάχη για τα επιδόματα, προφανώς δεν τα κόβουμε, αλλά το κράτος τα συγκεντρώνει όλα στον ΟΠΕΚΑ. Δεν υπάρχουν πια εκατοντάδες διαφορετικές πηγές που δίνουν τα προνοιακά επιδόματα. Θα τα δίνει όλα ο ΟΠΕΚΑ μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που διαθέτει. Είναι η ίδια πλατφόρμα που χρησιμοποιούμε για το ΚΕΑ και διασταυρώνει όλα τα δεδομένα (παιδιά, εισοδήματα, ακίνητη και κινητή περιουσία). Άρα τα επιδόματα θα δίνονται με διαφανείς διαδικασίες. Καταφέραμε με πολύ μεγάλο αγώνα εδώ και έναν χρόνο, αποδεικνύοντας πόσο μεγάλες μεταρρυθμίσεις κάνουμε, να δεχθούν οι δανειστές να μην κόψουμε τα επιδόματα. Γι’ αυτό είναι εκτός πραγματικότητας όταν βγαίνουν διάφοροι και λένε ότι κόβουμε τα επιδόματα».

Όπως υποστηρίζει η κ. Φωτίου όλες οι μελέτες αποδεικνύουν ότι κάθε ευρώ που πηγαίνει στην πρόνοια πολλαπλασιάζεται επί 1,03-1,68, ανάλογα από το αν δίνεται ως επίδομα χρηματικό ή εάν η προνοιακή παροχή είναι παροχή υπηρεσίας. «Εάν είναι προνοιακή παροχή υπηρεσίας, έχει υψηλό πολλαπλασιαστή. Εάν είναι χρηματική η παροχή, τότε έχει χαμηλότερο πολλαπλασιαστή. Βεβαίως, όλα τα κονδύλια που πηγαίνουν στην πρόνοια ρίχνονται αμέσως στην κατανάλωση διότι τα στρώματα αυτά του πληθυσμού δεν αποταμιεύουν. Άρα είναι δύο φορές επένδυση. Για παράδειγμα, όταν δώσαμε το Κοινωνικό Μέρισμα: γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά τις άμεσες θετικές επιπτώσεις που είχε στην αγορά. Για τον λόγο αυτό προσπαθήσαμε τα χρήματα του ΚΕΑ να δίνονται με τραπεζική κάρτα, ώστε να υπάρχει επιστροφή του ΦΠΑ στο κράτος και να συνηθίζουν μεγάλα στρώματα της κοινωνίας στο πλαστικό χρήματα. Δώσαμε μάχη με τους δανειστές για το θέμα αυτό, αλλά δεν μας επέτρεψαν να δίνουμε το 100% του ΚΕΑ με κάρτα. Έτσι δίνουμε μόνο το 50% με την κάρτα και το υπόλοιπο 50% σε χρήμα».

Σχετικά με την ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών που συνδέονται με την προνοιακή πολιτική του κράτους και ποια ήταν η συμβολή της ΗΔΙΚΑ σε όλη αυτή τη διαδικασία η κ. Φωτίου απάντησε «Έπρεπε να φτιάξουμε ένα σύστημα ψηφιακό και για τον λόγο αυτό χρησιμοποιήσαμε την ΗΔΙΚΑ και τους εξαιρετικούς υπαλλήλους που έχει, οι οποίοι έφεραν όλη τη σύγχρονη τεχνογνωσία της ψηφιακής εποχής. Είδαν όλοι πόσο αποτελεσματικά λειτούργησε η πλατφόρμα αυτή όταν δώσαμε το κοινωνικό μέρισμα. Το σύστημα της ΗΔΙΚΑ διασταύρωνε 60.000 αιτήσεις την ώρα και απένειμε κοινωνικό μέρισμα σε 42.000 άτομα ανά ώρα χωρίς να μεσολαβεί κανένα χέρι υπαλλήλου. Όταν για παράδειγμα αποκτούσε κάποιος παιδί, μπορούσε άμεσα το σύστημα να “προσθέσει” και αυτό το δεδομένο στα στοιχεία της βάσης δεδομένων που υπήρχαν. Χωρίς να χρειάζονται χαρτιά, πιστοποιητικά ή γραφειοκρατικές διαδικασίες. Για πρώτη φορά συνδέθηκαν και επικοινώνησαν μεταξύ τους έξι διαφορετικά πληροφοριακά συστήματα. Δώσαμε τη δυνατότητα, με νόμο που ψηφίσαμε, να διασταυρώνει η ΗΔΙΚΑ έξι πληροφοριακά συστήματα. Από το ΤΑΧΙS και τον ΕΦΚΑ μέχρι τα δημοτολόγια των δήμων για να βρούμε τις γεννήσεις και τον ΟΑΕΔ για την ανεργία. Δεν θα υπάρξει στο εξής παροχή “κάτω από το τραπέζι”. Όλα στο φως».

Σχετικά με τα Κέντρα Κοινότητας η κ. Φωτίου αναφέρει ότι «Έπρεπε να κάνουμε δύο πράγματα παράλληλα. Το πρώτο ήταν να ενημερώνουμε ηλεκτρονικά τους πολίτες για τα δικαιώματά τους ώστε να κόψουμε τον δεσμό των πελατειακών σχέσεων και να μην υπάρχει ο διαμεσολαβητής, και να δώσουμε αξιοπρέπεια στον πολίτη. Έτσι ξεκίνησε η ιδέα για την δημιουργία των των Κέντρων κοινότητας όπως υποστήριξε η αναπληρώτρια υπουργός. «Δηλαδή, υπηρεσίες μιας στάσης οι οποίες έχουν ένα γεωπληροφοριακό σύστημα με τρία μητρώα. Με ΑΜΚΑ ή ΑΦΜ πάει ο πολίτης και ενημερώνεται για αυτά που δικαιούται και κάνει την αίτηση ηλεκτρονικά. Ταυτοχρόνως μαθαίνει ποια ιδρύματα και υπηρεσίες υπάρχουν στην περιοχή του, καθώς και ποια προγράμματα εθνικά και ευρωπαϊκά υπάρχουν στην περιοχή του.» καταλήγει η κ. Φωτίου.