Οικονομία

Αντιδρούν οι ναυτικοί στην ενσωμάτωση ευρωπαϊκής οδηγίας για ομαδικές απολύσεις

Αντιδρούν οι ναυτικοί στην ενσωμάτωση ευρωπαϊκής οδηγίας για ομαδικές απολύσεις
Αντιδρούν τα ναυτεργατικά σωματεία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας που κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία, της ευρωπαϊκής οδηγίας (2105/1794) που αφορά τις ομαδικές απολύσεις ναυτικών κατόπιν διαβούλευσης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν την υιοθέτηση της συγκεκριμένης οδηγίας προχώρησε σε διαβουλεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους και εκείνοι του ναυτιλιακού τομέα κατέληξαν σε κοινή συμφωνία. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη οδηγία εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου επιδιώκεται η αποτελεσματικότερη προστασία των ναυτικών σε περιπτώσεις ομαδικών απολύσεων, καθώς και συμμετοχή τους σε διαδικασίες διαβούλευσης αλλά και διατήρησης των δικαιωμάτων τους στην περίπτωση μεταβίβασης μιας ναυτικής επιχείρησης.

Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) ύστερα από σημερινή έκτακτη συνεδρίασή της, εξέδωσε υπόμνημα με τις παρατηρήσεις της, το οποίο απευθύνει προς την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, σημειώνοντας ότι οι διατάξεις για τις ομαδικές απολύσεις που ίσχυαν για τους εργαζόμενους της ξηράς ουδέποτε ίσχυσαν για τους ναυτικούς, λόγω της ιδιομορφίας του επαγγέλματος. Προσθέτει, επίσης, ότι η οργανική σύνθεση σε κάθε πλοίο ορίζεται από διεθνείς συμβάσεις και κατά συνέπεια δεν νοείται ομαδική μείωσή της είτε σε αριθμό είτε σε ειδικότητες ναυτικών.

"Δεν μπορούμε να μιλάμε για ομαδικές απολύσεις, όταν οι οργανικές συνθέσεις με τον νόμο 4150/2013 έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ δημιουργώντας διαρκή κίνδυνο για την ασφάλεια των πλοίων και των δρομολογίων" ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μέλος της ΠΝΟ.

Για το συγκεκριμένο θέμα, τα ναυτεργατικά σωματεία Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ", Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων (ΠΕΕΜΑΓΕΝ) και Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων ΝΑΤ (ΠΕΣ-ΝΑΤ)) ζητούν την άμεση συνεδρίαση της εκτελεστικής επιτροπής της ΠΝΟ, προκειμένου να κηρυχθούν απεργιακές κινητοποιήσεις.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όταν ο πλοιοκτήτης προτίθεται να προβεί σε ομαδικές απολύσεις υποχρεούται να πραγματοποιεί εγκαίρως διαβουλεύσεις με τους εκπροσώπους των ναυτικών με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας και να παρέχει εγγράφως όλες τις χρήσιμες πληροφορίες, τις οποίες κοινοποιεί και στο Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού.

Η προθεσμία των διαβουλεύσεων μεταξύ των ναυτικών και του πλοιοκτήτη είναι 30 ημέρες. Το αποτέλεσμα αυτών υποβάλλεται και από τα δύο εμπλεκόμενα μέρη στο ΣΕΝ.

Το άρθρο 4 του νομοσχεδίου αναφέρει, εξάλλου, ότι οι απολύσεις που θεωρούνται ομαδικές καθορίζονται από τον αριθμό των ναυτικών που απασχολούν στην αρχή του μήνα και είναι οι εξής:

α) μέχρι έξι ναυτικούς για πλοία όπου απασχολούνται συνήθως 20 έως 150 ναυτικοί.

β) ποσοστό 5% και έως 30 ναυτικούς για πλοία στα οποία απασχολούνται περισσότεροι από 150 ναυτικοί.