Οικονομία

«Θρίλερ» με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ

Αρχείου Αρχείου Φωτογραφία: Nick Paleologos / SOOC
Σε θρίλερ εξελίσσονται οι διαπραγματεύσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ

Στη σημερινή νέα συνεδρίαση του κυπριακού υπουργικού συμβουλίου αναμένεται να ληφθούν εντέλει οι τελικές αποφάσεις για την πρώτη καταρχήν συμφωνία που επετεύχθει προ διημέρου με τον ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Κύπρου.

«Μόνο ένα θαύμα θα μπορούσε να ανατρέψει τα πράγματα και να διασώσει το έργο» τόνιζαν χθες στην Καθημερινή παράγοντες με γνώση των διαβουλεύσεων, καθώς μέλη του υπουργικού συμβουλίου φαίνεται πως διατηρούν επιφυλάξεις για τους όρους της συμφωνίας, τονίζοντας πως στόχος είναι να μην επιβαρυνθούν οι λογαριασμοί των Κύπριων πολιτών, ενώ μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η ανησυχία για τι θα γίνει αν η Τουρκία αντιδράσει και η διασύνδεση οδηγηθεί σε ναυάγιο; 

Υπενθυμίζεται πως η συμφωνία προβλέπει την έκδοση δύο αποφάσεων από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου που αφορούν:

(α) τον βαθμό απόδοσης της επένδυσης που συμφωνήθηκε στο 8,3% για 17 χρόνια λειτουργίας του έργου και

(β) την ανάκτηση ποσού ύψους 125 εκατ. ευρώ από την κυπριακή πλευρά για τα πρώτα πέντε χρόνια της κατασκευαστικής περιόδου.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινή, μετά τις χθεσινές εξελίξεις τα πράγματα δυσκολεύουν εξαιρετικά, καθώς είναι απίθανο να βγουν μέχρι αύριο οι κρίσιμες για τη βιωσιμότητα του έργου αποφάσεις που θα άρουν και το τελεσίγραφο αναστολής εργασιών από τη Nexans.

Ποια τα οφέλη της ηλεκτρικής διασύνδεσης

Για τα πολλά οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη του έργου μίλησε την Πέμπτη στην ΕΡΤ ο αντιναύαρχος εν αποστρατεία Γιάννης Εγκολφόπουλος.

Όπως σημειώσε, η Κύπρος παύει να είναι απομονωμένη από την υπόλοιπη Ευρώπη και βεβαίως εξασφαλίζει ενέργεια για τρία εκατομμύρια σπίτια. «Το μεγάλο κέρδος είναι ότι όταν γίνει αυτή η σύνδεση, οι 5.000 κιλοβατώρες θα κοστίζουν 400 ευρώ ετησίως. Μιλάμε για 33 ευρώ το μήνα ενώ σήμερα το χαμηλότερο ποσό είναι γύρω στα 62 ευρώ», ανέφερε ο αντιναύαρχος.

Σημειώνεται πως το έργο εκτείνεται στα 900 χιλιόμετρα από την Κύπρο μέχρι την Κρήτη και γύρω στα 380 χιλιόμετρα μέχρι το Ισραήλ με δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 2.000 μεγαβάτ, ενώ η εκκίνηση θα γίνει με 1.000 μεγαβάτ.

Όπως διευκρίνισε, το έργο υποστηρίζεται όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και από τις Ηνωμένες Πολιτείες, κάτι που τον οδηγεί στην εκτίμηση πως «η Τουρκία δεν θα τολμήσει να κάνει πολλά πράγματα».

«Η ΑΟΖ της Ελλάδος φτάνει αυτή τη στιγμή μέχρι αυτή τη γραμμή που έχει καθοριστεί με την Αίγυπτο», εξήγησε ο Γιάννης Εγκολφόπουλος.

«Ο σχεδιασμός όλος έχει γίνει να περνάει καθαρά μέσα από τις ΑΟΖ του Ισραήλ, της Κύπρου. Δυνητικά ένα κομμάτι δεν έχει καθοριστεί, γιατί η Αίγυπτος δεν ήθελε να εμπλακεί στη διαμάχη Ελλάδος -Τουρκίας σχετικά με την επήρεια του Καστελόριζου. Η Τουρκία λέει ότι εγώ έχω 2000 χιλιόμετρα εδώ ακτές και δεν μπορεί ένα νησάκι να μου παίρνει τόσο πολύ, αλλά αυτό δεν προβλέπεται από το διεθνές δίκαιο της Θάλασσας», τόνισε.