Οικονομία

Προϋπολογισμός 2016: Ανάλογα την ρευστότητα η εξόφληση των χρεών του Δημοσίου

Προϋπολογισμός 2016: Ανάλογα την ρευστότητα η εξόφληση των χρεών του Δημοσίου Προϋπολογισμός 2016: Ανάλογα την ρευστότητα η εξόφληση των χρεών του Δημοσίου
Προϋπολογισμός 2016: Ανάλογα την ρευστότητα η εξόφληση των χρεών του Δημοσίου «Οι εκταμιεύσεις του προγράμματος εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων θα προσαρμόζονται ανάλογα με τις ταμειακές κάθε φορά συνθήκες και την πορεία της χρηματοδότησης από τον ΕΜΣ. Αντίστοιχα θα προσαρμοστεί και ο χρόνος έναρξης του προγράμματος.» Αυτό αναφέρει η εισήγηση του Προϋπολογισμού για το 2016

Σύμφωνα με τον Προυπολογισμό για το 2016 η ανάληψη δράσεων για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης ξεκίνησε το έτος 2012 με την ενεργοποίηση ενός προγράμματος χρηματοδότησης των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, αποκλειστικά για το σκοπό αυτό, με απώτερο στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας.

Ειδικότερα, το 2012 προβλέφθηκε η χρηματοδότηση των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης μέχρι του ύψους των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους κατά την 31/12/2011 (ν. 4093/2012). Επιπλέον, το 2014, δυνάμει των διατάξεων του ν. 4281/2014, χρηματοδοτήθηκαν οι φορείς των τομέων υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής ασφάλισης για την εξόφληση υποχρεώσεων που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1/1/2012. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των ανωτέρω φορέων αντιπροσώπευαν την πλειοψηφία των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης.

Συνολικά, από το Δεκέμβριο του 2012 ως το τέλος του 2014, οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης χρηματοδοτήθηκαν με ποσό 7,92 δισ. ευρώ και αποπλήρωσαν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ύψους 7,75 δισ. ευρώ. Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών επιστροφών φόρων, ανέρχονταν την 31/12/2012 σε 9,56 δισ. ευρώ, ενώ την 31/12/2014 μειώθηκαν σε 3,77 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, κατά την ανωτέρω περίοδο αλλά και κατά το 2015, παρατηρείται δημιουργία νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ) και στα Νοσοκομεία. Η δημιουργία νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση απόδοσης εκ μέρους των ΟΚΑ των εισφορών υγειονομικής περίθαλψης προς τον ΕΟΠΥΥ και κατ' επέκταση στην καθυστέρηση των ενδοκυβερνητικών ροών μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των Νοσοκομείων.

Επιπλέον, κατά το 2015 ο ταμειακός προγραμματισμός επαναπροσδιορίστηκε με βάση τις επικρατούσες ταμειακές συνθήκες, οδηγώντας σε μειωμένο ρυθμό εκτέλεσης του Τακτικού Προϋπολογισμού, ιδιαίτερα των μεταβιβάσεων και των λειτουργικού χαρακτήρα δαπανών, καθώς και των δαπανών του ΠΔΕ.

Κατά συνέπεια, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών επιστροφών φόρων, αυξήθηκαν και ανήλθαν τον Σεπτέμβριο του 2015 σε 5,95 δισ. ευρώ.

  Χρηματοδοτήσεις Πληρωμές
  ν.4093/2012 ν.4281/2014 Σύνολο ν.4093/2012 ν.4281/2014 Σύνολο
Κράτος - Υπουργεία 514,7 5,6 520,3 514,7 5,6 520,3
Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης 1.111,4 0,0 1.111,4 1.100,6 0,0 1.100,6
Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης (εκτός ΕΟΠΥΥ) 1.773,1 418,7 2.191,8 1.768,7 393,5 2.162,3
Περίθαλψη - ΕΟΠΥΥ 1.526,5 249,7 1.776,2 1.441,8 240,8 1.682,7
Νοσοκομεία 1.293,9 102,4 1.396,4 1.290,3 78,5 1.368,8
Λοιπά νομικά πρόσωπα 124,5 6,7 131,2 118,6 1,4 120,0
Σύνολο Γενικής Κυβέρνησης 6.344,1 783,2 7.127,3 6.234,8 720,0 6.954,7
Κράτος - Επιστροφές φόρων 793,0 0,0 793,0 793,0 0,0 793,0
Σύνολο 7.137,1 783,2 7.920,3 7.027,8 720,0 7.747,7


 
Με την κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ) και υπό την προϋπόθεση της ομαλής χρηματοδότησης, αναμένεται εξομάλυνση της ρευστότητας. Κατά συνέπεια, αναμένεται ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα διαμορφωθεί στα επίπεδα των στόχων και ο ρυθμός αύξησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης θα ανακοπεί, με ταυτόχρονη βελτίωση του ρυθμού αποπληρωμής τους.

Περαιτέρω, υπό την προϋπόθεση της ομαλής χρηματοδότησης από τον ΕΜΣ, σχεδιάζεται νέο πρόγραμμα για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με απώτερο στόχο τη μείωση αυτών ως το τέλος του 2016. Παράλληλα, αναμένεται εντατικοποίηση της εκκαθάρισης εκκρεμών αιτήσεων επιστροφών φόρων και εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, καθώς και της αποπληρωμής εκκρεμών επιστροφών φόρων προς τους δικαιούχους.

Το πρόγραμμα για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων θα υλοποιηθεί με διαδικασίες και προϋποθέσεις που θα καθοριστούν με Υπουργική Απόφαση, κατ' εξουσιοδότηση των διατάξεων του άρθρου 6 του ν.4281/2014. Προτεραιότητα αναμένεται να δοθεί στους φορείς των τομέων υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής ασφάλισης, καθώς αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης.

Τα ποσά χρηματοδοτήσεων για εξόφληση ληξιπροθέσμων οφειλών θα εκταμιεύονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και θα εμφανίζονται στους προϋπολογισμούς των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με ισόποση αύξηση των εσόδων τους (είσπραξη επιχορηγήσεων από το κράτος) και αύξηση των δαπανών τους για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους.