Οικονομία

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «αντίβαρου» στην κρίση

Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «αντίβαρου» στην κρίση Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «αντίβαρου» στην κρίση
Νομοσχέδιο: Παράταση ισχύος των προγραμμάτων κατά της ανθρωπιστικής κρίσης – οριοθέτηση αμοιβών στην Κοινωφελή Εργασία – ίδρυση Κέντρων Κοινότητας Από τον Βασίλη Αγγελόπουλο Δικαίωμα χορήγησης των παροχών που προβλέπονται από το πρόγραμμα κατά της ανθρωπιστικής κρίσης και εντός του 2016 (επιδότηση σίτισης, ενοικίου, δωρεάν παροχή ηλεκτρικού ρεύματος), προσφέρει με διάταξή του το νομοσχέδιο με τίτλο «μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις» που κατατέθηκε νωρίτερα στη Βουλή.

Με τον τρόπο αυτό, οι δικαιούχοι των παραπάνω παροχών, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση αυτών και κατά τους πρώτους μήνες του νέου έτους, μέχρι να συμπληρωθούν οι 9 μήνες παροχής των παραπάνω στηρίξεων, όπως όριζε προηγούμενη νομοθεσία. Σε άλλα άρθρα του νομοσχεδίου, διευκρινίζονται ζητήματα μισθοδοσίας και ασφάλισης των ωφελούμενων στα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας, ενώ θεσπίζεται για πρώτη φορά και ο θεσμός των Κέντρων Κοινότητας, που θα λειτουργεί σε τοπικό επίπεδο, παρέχοντας στήριξη σε ειδικές κατηγορίες πολιτών (πχ άνεργοι, ηλικιωμένοι, ΑμεΑ)
Στο νομοσχέδιο αποσαφηνίζονται ζητήματα που αφορούν τα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας. Ξεκαθαρίζονται οι αμοιβές των ωφελούμενων των προγραμμάτων και προστίθεται αμοιβή και για νυχτερινή εργασία. Πιο συγκεκριμένα:
Α) Για ωφελούμενους ηλικίας 25 ετών και άνω, η αμοιβή ανέρχεται σε 19,81 ευρώ ημερησίως και όχι πάνω από 495,25 ευρώ το μήνα. Για βραδινή εργασία, η αμοιβή θα είναι 24,76 ευρώ την ημέρα και όχι πάνω από 619 ευρώ το μήνα.
Β) Για ωφελούμενους ηλικίας κάτω των 25 ετών, η ημερήσια αμοιβή φτάνει τα 17,27 ευρώ και έως 431,75 ευρώ το μήνα. Για βραδινή εργασία, ανέρχεται σε 21,59 ευρώ και έως 539,75 ευρώ το μήνα.
Διευκρινίζεται ότι όσοι από τους ωφελούμενους απασχοληθούν σε βαριές και ανθυγιεινές εργασίες, κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων, πρέπει να γίνει στο ΙΚΑ η αντίστοιχη καταβολή εισφοράς.

Σε άλλη παράγραφο του νομοσχεδίου, τονίζεται ο κυρίαρχος ρόλος που διαδραματίζει ο ΟΑΕΔ στα προγράμματα Κοινωφελούς Εργασίας, που εκπονούνται. Πιο συγκεκριμένα, διευκρινίζεται ότι ο Οργανισμός είναι ο αρμόδιος φορέας για την υποδοχή των ηλεκτρονικών αιτήσεων των ωφελουμένων και την κατάρτιση του πίνακα γι’ αυτούς, τη σύζευξή τους με τις θέσεις απασχόλησης στους επιβλέποντες φορείς (Δήμοι, Περιφέρειες και άλλες Δημόσιες Υπηρεσίες), τη διενέργεια επιτόπιων επαληθεύσεων στους επιβλέποντες φορείς και τη καταβολή των αμοιβών στους ωφελούμενους και των ασφαλιστικών εισφορών στους επιβλέποντες φορείς.
Στη μοριοδότηση των προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα, θα υπάρχουν στο εξής δύο νέες υποπεριπτώσεις, η ηλικιακή ομάδα και οι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων ΑΜΕΑ του ΟΑΕΔ.
Τονίζεται ότι είναι υποχρεωτική η πρόσληψη των υποδειχθέντων ωφελούμενων, σύμφωνα με τον οριστικό πίνακα κατάταξης του ΟΑΕΔ. Επίσης, διευκρινίζεται ότι με την παρέλευση του προβλεπόμενου χρόνου του προγράμματος, η σύμβαση κάθε ωφελούμενου λύεται αυτοδίκαια, χωρίς την καταβολή αποζημίωσης.


Οι ωφελούμενοι έχουν δικαίωμα να απουσιάζουν δύο εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα, κατά τη διάρκεια λειτουργίας του προγράμματος. Ειδικά όμως οι ωφελούμενες που μπορεί να βρίσκονται σε κατάσταση κυοφορίας ή λοχείας δικαιούνται να απουσιάζουν 13 εργάσιμες ημέρες. Επίσης, κάθε γονέας παιδιού ηλικίας 4 έως 18 ετών δικαιούται να απουσιάζει δύο μέρες, σε ώρες ή ολόκληρη μέρα κάθε φορά, προκειμένου να διευκολυνθεί για την παρακολούθηση της σχολικής επίδοσης. Πρέπει όμως ο ωφελούμενος να υποβάλλει την απαραίτητη αίτηση, που θα πρέπει να εγκριθεί από τον επιβλέποντα φορέα. Για τις παραπάνω ημέρες απουσίας δεν θα περικόπτονται οι αποδοχές των ωφελούμενων του προγράμματος.
Τονίζεται ότι εκτός από τα παραπάνω καταβαλλόμενα ποσά, ο ΟΑΕΔ δεν υποχρεώνεται να καταβάλλει οποιαδήποτε άλλη παροχή στους ωφελούμενους. Οι τελευταίοι ξεκαθαρίζεται ότι υπάγονται στην ασφάλιση του ΙΚΑ, με πλήρη ιατροφαρμακευτική κάλυψη.
Οι επιβλέποντες φορείς αναλαμβάνουν την ευθύνη για:
Α) Να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των ωφελούμενων στον τόπο απασχόλησής τους ως προς όλες τις πτυχές της εργασίας και στο ίδιο επίπεδο προστασίας που παρέχεται και στους άλλους εργαζόμενούς τους.
Β) Να απασχολούν τους ωφελούμενους στις ειδικότητες για τις οποίες έχουν προσληφθεί και εφόσον εξασφαλίσουν ότι είναι κατάλληλοι για την εργασία στην οποία θα απασχοληθούν.  

Σε άλλο άρθρο του νομοσχεδίου, δίνεται το δικαίωμα με απόφαση του υπουργού Εργασίας, να επιχορηγούνται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (κοινωφελή ιδρύματα, φιλανθρωπικά σωματεία, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις), που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας. Προϋπόθεση να είναι πιστοποιημένα ως φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας. Η επιχορήγηση θα μπορεί να γίνεται είτε μέσω των πιστώσεων του υπουργείου Εργασίας, είτε μέσω των Περιφερειών, με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης, είτε απευθείας από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας.
Επίσης, με το άρθρο 6 του νομοσχεδίου, δίνεται το δικαίωμα στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) να συλλέγει στο εξής τα στοιχεία όλων των κοινωνικών επιδομάτων προνοιακού χαρακτήρα, που χορηγούνται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Οι φορείς θα πρέπει στο εξής να αποστέλλουν έως τη 10η μέρα κάθε μήνα, στην ΗΔΙΚΑ απολογιστικό αρχείο καταβολής προνοιακών παροχών, σε ηλεκτρονική μορφή. Στο αρχείο αυτό θα περιέχονται αναλυτικά για κάθε δικαιούχο, τα ποσά των επιδομάτων που χορηγήθηκαν τον προηγούμενο μήνα. Επιπλέον στο Αρχείο Καταβολής Προνοιακών Επιδομάτων θα περιέχονται όλα τα αναγκαία στοιχεία ταυτοποίησης (ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, φύλο, ημερομηνία γέννησης, είδος προνοιακής παροχής, ποσό παροχής, χρονικό διάστημα, που αφορά το χορηγούμενο επίδομα και ημερομηνία χορήγησης επιδόματος).
Κέντρο Κοινότητας

Στο άρθρο 7, εμφανίζεται το δικαίωμα λειτουργίας Κέντρου Κοινότητας, σε κάθε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού. Σκοπός του Κέντρου είναι η υποστήριξη των ΟΤΑ στην εφαρμογή πολιτικών κοινωνικής προστασίας και στην ανάπτυξη ενός τοπικού σημείου αναφοράς για την υποδοχή, εξυπηρέτηση και διασύνδεση των πολιτών με όλα τα κοινωνικά προγράμματα και υπηρεσίες κοινωνικής αλληλεγγύης, που υλοποιούνται στην περιοχή λειτουργίας του. Οι αρμοδιότητες που θα μπορεί να αναλάβει κάθε Κέντρο Κοινότητας, είναι οι εξής:

Α) Πληροφόρηση των πολιτών για τα προγράμματα πρόνοιας και κοινωνικής ένταξης που υλοποιούνται σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο (πχ ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα).

Β) Υποστήριξη στη διαδικασία ένταξης των πολιτών στα παραπάνω προγράμματα.

Γ) Πληροφόρηση των πολιτών ως προς το πρόγραμμα του «Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους», κοινωνικές δομές και υπηρεσίες, που χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

Δ) Συνεργασία και παραπομπή αιτημάτων σε άλλες υπηρεσίες, που παρέχονται στα γεωγραφικά όρια της περιοχής λειτουργίας του «Κέντρου Κοινότητας». Τέτοιες υπηρεσίες μπορούν να παρασχεθούν από Κοινωνικούς Ξενώνες Αστέγων, Κοινωνικά Φροντιστήρια, Δομές Ψυχικής Υγείας, Δομές για ΑμεΑ, Βρεφονηπιακοί και Παιδικοί Σταθμοί, Προγράμματα για Ηλικιωμένους, Προγράμματα για Ρομά, Προγράμματα για Μετανάστες.

Επίσης τα Κέντρα Κοινότητας θα προχωρούν σε παραπομπή αιτημάτων σε υπηρεσίες απασχόλησης για την ένταξη των ωφελούμενων σε προγράμματα κατάρτισης, δράσεις απασχόλησης και επιμορφωτικά σεμινάρια.

Στους απευθυνόμενους στο Κέντρο Κοινότητας θα μπορούν να παρέχονται υπηρεσίες που θα αποσκοπούν στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και θα διασφαλίζουν την κοινωνική τους ένταξη.

Ενδεικτικά, στο νομοσχέδιο αναφέρονται οι εξής υπηρεσίες:
*Παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για την ένταξη στην αγορά εργασίας, υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού.
*Παροχή συμβουλευτικής ψυχοκοινωνικής στήριξης σε παιδιά, ενήλικες και οικογένειες.
*Ανάπτυξη δράσεων δημιουργικής απασχόλησης και μαθησιακής στήριξης παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας, σε συνάφεια με τα προγράμματα εκπαίδευσης, που υλοποιούνται (εκπαιδευτικές δραστηριότητες, μαθησιακή υποστήριξη, παροχή γευμάτων, υποστήριξη σχολικού περιβάλλοντος).
*Προγράμματα για συνδρομή στη δημιουργία ευκαιριών για νέους, πχ επαγγελματικός προσανατολισμός για εφήβους, βελτίωση δεξιοτήτων, πολιτισμικές δραστηριότητες, προγράμματα νεανικής συμμετοχής και στήριξης, σε συνεργασία με το Συνήγορο του Παιδιού και άλλες υπηρεσίες και δομές.
*Διοργάνωση εκδηλώσεων με επιμορφωτικό, επικοινωνιακό, και κοινωνικό περιεχόμενο, όπως: Οργάνωση ομάδων γειτονιάς για την ανάληψη κοινοτικών πρωτοβουλιών και την ενεργοποίηση των πολιτών, διοργάνωση εκπαιδευτικών σεμιναρίων προληπτικής ιατρικής και συνθηκών υγιεινής διαβίωσης, δικτύωση με φορείς της τοπικής κοινωνίας (σχολεία, πολιτιστικοί σύλλογοι, επαγγελματικοί φορείς κλπ) για μεικτές πρωτοβουλίες δράσεων για την τοπική ανάπτυξη, για την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής κα.
*Μεικτές δράσεις για την κοινωνικοποίηση και την κοινωνική ένταξη, ειδικότερα (αλλά όχι αποκλειστικά) για μαθητές ΑμεΑ, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, Ρομά και μετανάστες.
*Παροχή ενημερωτικής συνδρομής, για θέματα νομικού χαρακτήρα σε σχέση με τις παρεχόμενες δυνατότητες, όργανα, διαδικασίες, στο πλαίσιο της κοινωνικής προστασίας.
*Ανάπυξη δικτύου εθελοντισμού και συγκέντρωση αγαθών.

Ωφελούμενοι από τη δράση των Κέντρων Κοινότητας, θα είναι πολίτες, που κατοικούν στον τόπο λειτουργίας των παραπάνω δομών, και κατά προτεραιότητα οι: Ωφελούμενοι του προγράμματος «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα», καθώς και άτομα και οικογένειες, που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού, παιδιά, που βιώνουν καταστάσεις αποκλεισμού, μετανάστες, άτομα με αναπηρία, Ρομά και γενικότερα ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, όπως περιγράφονται στο «Εθνικό Στρατηγικό πλαίσιο για την Κοινωνική Ένταξη». Ανάλογα με τις ιδιαίτερες τοπικές ανάγκες και περιστάσεις, ο νόμος παρέχει το δικαίωμα στο κάθε Κέντρο Κοινότητας να οριοθετεί την δράση του προς όφελος μίας ή περισσότερων ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, χωρίς ωστόσο να αποκλείονται οι υπόλοιπες.

Οι δήμοι ορίζονται ως φορείς υλοποίησης των Κέντρων Κοινότητας. Θα πρέπει να υπάρξουν Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, με τις οποίες θα καθορίζονται οι λειτουργικές και κτιριακές προδιαγραφές των Κέντρων Κοινότητας, η στελέχωση και η διαδικασία ελέγχου τους, οι πόροι, εθνικοί ή κοινοτικοί, χρηματοδότησης των παραπάνω δομών, καθώς και κάθε άλλο λεπτομερειακό ή τεχνικό ζήτημα.

Στο άρθρο 8 του νομοσχεδίου, δίνεται το δικαίωμα παράτασης έως 30 Σεπτεμβρίου 2016 για τη θητεία του επικουρικού προσωπικού που υπηρετεί στα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας. Μοναδική επιφύλαξη είναι η ύπαρξη των εγγεγραμμένων πιστώσεων των παραπάνω φορέων και με τον όρο να μην υπερβαίνουν τους 24 μήνες.

Πρόσφυγες
Ειδική αναφορά γίνεται και για ζητήματα προσφυγικού χαρακτήρα. Ειδικότερα, στο άρθρο 9 του νομοσχεδίου, ορίζεται ότι με ΚΥΑ των υπουργών Εσωτερικών, Υγείας και Εργασίας και εντός προθεσμίας ενός έτους από τη δημοσίευση του νόμου αυτού, καθορίζονται τα ακόλουθα:

*Η ίδρυση, διοικητική υπαγωγή, στελέχωση και λειτουργία Κέντρων Προσωρινής Διαμονής των αιτούντων να αναγνωρισθούν ως πρόσφυγες αλλοδαπών.

*Η διοικητική υπαγωγή, στελέχωση και λειτουργία του υφιστάμενου Κέντρου Προσφύγων στο Λαύριο. Η λειτουργία του συγκεκριμένου κέντρου, καθώς και νέων μπορεί να ανατίθεται με απόφαση του υπουργού Υγείας, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που δραστηριοποιούνται σε θέματα προσφύγων, τα οποία θα αναλαμβάνουν την ευθύνη λειτουργίας με ίδιο προσωπικό.

*Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία παροχής ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης ή οποιασδήποτε άλλης οικονομικής και κοινωνικής συνδρομής σε άτομα, που έχουν αναγνωρισθεί από την αρμόδια Ελληνική Αρχή, ως πρόσφυγες, ή έχουν υποβάλλει αίτηση για αναγνώριση, ή τους έχει επιτραπεί η προσωρινή διαμονή.