Opinions

Οι εκπτώσεις δεν είναι πια το εργαλείο μας για ρευστοποίηση

Θάνος Τσαγγάρης Θάνος Τσαγγάρης
Οι εκπτώσεις δεν είναι πια το εργαλείο μας για ρευστοποίηση
Η απελευθέρωση των προσφορών και τα πολυεθνικά e-shops θα κόψουν την ορμή των εκπτώσεων.

Όταν έχουμε μια κακή σεζόν ΟΙ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ θα είναι μεγάλη σωτηρία ή μεγάλη απογοήτευση!!

Πάντα όπως και τώρα η ελπίδα μας είναι για μια σωτηρία!!

Να κερδίσουμε λίγο χρόνο επιβίωσης ακόμα και ας είναι όλα κόντρα μας!!

Η πολιτεία δια νόμου έχει απελευθερώσει τις προσφορές (όποιος θέλει κάνει ότι θέλει όποτε το θέλει).

Ουσιαστικά έχει καταργήσει τις τακτικές εκπτώσεις.

Σε λίγο χρόνο μόνο κατ’ έθιμο θα τις θυμόμαστε!!

Οι πρώτοι μήνες της καλοκαιρινής σεζόν για τις μικρές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου (Απρίλιος-Μάιος-Ιούνιος) κύλησαν με μείωση τζίρου -20 % ιδιαίτερα στις περιφερειακές αγορές της Αττικής που δεν έχουν επαφή με τον τουρισμό και απευθύνονται στον Έλληνα καταναλωτή !!

Οι εκπτώσεις θα κινηθούν με την ίδια μείωση τζίρου -20 % σε σύγκριση με την περσινή αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο παρόλο που οι εκπτώσεις θα είναι μεγάλες !! Θα είναι πάνω από 50%.

Το μεγαλύτερο μέρος των εμπορευμάτων θα πουληθεί στο κόστος και τα γενικά έξοδα θα είναι υποχρεωμένοι οι επιχειρηματίες να τα καλύψουν δανειζόμενοι από τις μελλοντικές τους εισπράξεις της άλλης σεζόν!!

Είναι γνωστό ότι το τραπεζικό σύστημα που θα μπορούσε να βοηθήσει σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο είναι κλειστό για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Αντιθέτως τις φορτώνει με έξοδα σε κάθε συναλλαγή, σε κάθε επαφή με την τράπεζα. Υπολογίζω το κόστος της κάθε μικρής επιχείρησης είναι 100 € το μήνα χωρίς να υπολογίζουμε την προμήθεια των POS στις συναλλαγές.

Όλες οι συναλλαγές πια περνούν μέσα από τα POS με υψηλές προμήθειες και η πολιτεία σφυρίζει αδιάφορα!!!

Μάλλον δείχνει προτίμηση στα κέρδη των τραπεζών παρά στην επιβίωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων!!!

Πάντα υπάρχει η ελπίδα μήπως βελτιωθεί η κατάσταση στη συνέχεια!!

Οι εκπτώσεις όπως είναι γνωστό είναι το εργαλείο ρευστοποίησης των αποθεμάτων και παλιά διαρκούσαν 20 μέρες που ήταν αρκετές.

Τώρα τρεις μήνες και δε φτάνουν. Η αγορά κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς. Δεν υπάρχει διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα ούτε ψυχολογία στον καταναλωτή.

Όλοι μιλούν για την ακρίβεια που πλήττει τις οικογένειες! Ας το προχωρήσουμε λίγο και να πούμε ότι πλήττει και όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αφού το καταναλωτικό εισόδημα που προορίζεται για το μικρό λιανικό εμπόριο είναι πλέον ελάχιστο. Το μεγαλύτερο μέρος του πηγαίνει στα σουπερμάρκετ, στην ενέργεια και στους έμμεσους φόρους!!

Και ότι απομένει για το λιανικό εμπόριο πηγαίνει στις πολυεθνικές και στα πολυεθνικά eShops που έχουν την δύναμη της διαφήμισης και με έδρες Πολωνία, Τσεχία, Βουλγαρία, Ισπανία με μικρότερο ΦΠΑ και φορολογία. Τριγωνικές συναλλαγές και ελάχιστη φορολογία στην Ελλάδα και κυρία φορολόγηση στους φορολογικούς παραδείσους.

Οι Ελληνικές επιχειρήσεις όμως που φορολογούνται στην Ελλάδα, ο φόρος και τα κέρδη μένουν και επενδύονται στην πατρίδα μας.

Υπάρχει μία συγκέντρωση κατανάλωσης στις πολυεθνικές και στις μεγάλες εταιρίες η οποία ενισχύεται από την πολιτεία μας με διάφορους τρόπους. Οι Έλληνες καταναλωτές που δικαίως κοιτούν μόνο το κέρδος της στιγμής θα αντιληφθούν τι ακριβώς θα συμβεί όταν θα κυκλοφορούν στις πόλεις τους με κλειστά σκοτεινά τα μικρά καταστήματα.

Έχουν αλλάξει βέβαια και οι καταναλωτικές συνήθειες.

Οι καταναλωτές προτιμούν μεγάλους χώρους και ποικιλία προϊόντων.

Επίσης τα προϊόντα που είναι πρωταγωνιστές την περίοδο των εκπτώσεων έχουν απαξιωθεί υποχρεωτικά. Άλλαξαν βιαίως οι συνήθειες.

Οι καταναλωτές προτιμούν με το μικρό καταναλωτικό εισόδημα που τους απομένει να πάνε 4 -5 μέρες διακοπές ή προτιμούν την εστίαση αντί να ψωνίσουν κάτι από την ένδυση, υπόδηση κλπ.

Και από την άλλη πλευρά η πολιτεία βάζει διαρκώς τρικλοποδιές στις μικρές επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και νομοθετεί πάντα υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων και των πολυεθνικών.

· Ο μεταφρασμένος στο πόδι κώδικας δεοντολογίας (νέος εκπτωτικός νόμος) που απελευθέρωσε τις ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

· η πίεση για άμεση εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας ενώ δεν ήταν ώριμες οι συνθήκες

· η εξουθένωση που υπέστησαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές

· η μη πάταξη της αισχροκέρδειας και τέλος

· η άδικη φορολόγηση των αυτοαπασχολούμενων

θα φέρει σε πολύ δύσκολη θέση τις μικρές επιχειρήσεις το λιανικού εμπορίου.

Αν σκεφτεί κανείς ότι όλα αυτά έγιναν σε 4-5 μήνες. Γιατί τόση βιασύνη;;;

· Το πιο σπουδαίο όμως είναι ότι αυτή η ανάπτυξη η οποία επιχειρεί η πολιτεία δε φτάνει στις μικρές επιχειρήσεις.

Αντιθέτως έχουν αυξηθεί τα γενικά έξοδα των ΜμΕ κατά 40 με 50 % την τελευταία τριετία, ενώ αντιθέτως ο τζίρος τους μειώθηκε.

Όποιο μισθωτήριο λήγει το μίσθωμα διπλασιάζεται!!

Σε λίγο καιρό θα αντιμετωπίσουμε αυτό που βλέπαμε την εποχή του μνημονίου να κλείνουν τα καταστήματα και επιχειρήσεις γιατί δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στο γενικά τους έξοδα.

Αν ενοχλεί ο μεγάλος αριθμός των μικρών επιχειρήσεων τότε θα έπρεπε να δοθούν σημαντικά κίνητρα για συνενώσεις μικρών επιχειρήσεων ώστε να αποκτήσουν μέγεθος και να γίνουν ανταγωνιστικές. ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΟΜΩΣ!!

Να μην εφαρμόζεται βιαίως το σχέδιο Πισσαρίδη.

Είναι κρίμα θα επιχειρείται ο αφανισμός των μικρών επιχειρήσεων.

Ο θάνατος του εμποράκου να γίνει με αξιοπρέπεια!!!!

(Ο Θάνος Τσαγκάρης είναι Γενικός Γραμματέας Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών)