Παιδεία

«Όχι στο ξεπούλημα των σχολείων»: Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί ζητούν την παρέμβαση των κομμάτων για τα funds στην Παιδεία

«Όχι στο ξεπούλημα των σχολείων»: Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί ζητούν την παρέμβαση των κομμάτων για τα funds στην Παιδεία
Οι επενδύσεις ξένων funds στα ιδιωτικά σχολεία προβληματίζει τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς

Αναβρασμός επικρατεί τις τελευταίες μέρες στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης με φόντο τις εξαγορές και την αλλαγή σε μετοχικές συνθέσεις ιδιωτικών σχολείων με την προσχώρηση ξένων επενδυτικών funds στο ιδιοκτησιακό τους καθεστώς.

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί μέσω της ΟΙΕΛΕ από την πρώτη στιγμή παρακολουθούν με σκεπτικισμό και προβληματισμό τις επενδύσεις funds στα ιδιωτικά σχολεία εκφράζοντας τις αντιδράσεις τους στην φημολογούμενη μετατροπή των σχολείων  (που βρίσκονται υπό τον έλεγχο funds) σε «διεθνή» με έναν βασικό κορμό 4-5 αντικειμένων να διδάσκονται στα ελληνικά και όλα τα υπόλοιπα στα αγγλικά και παράλληλα στο διαφημιζόμενο πλαίσιο «αυτονόμησης» των σχολείων,να δίδονται απολυτήρια αναγνωρισμένα από το κράτος ακόμη και αν δεν ακολουθούν το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας.

Όπως τονίζεται από την ΟΙΕΛΕ «Αν αυτό ισχύει θα πρόκειται για συνταγματικό πραξικόπημα που θα φέρει ραγδαίες ανακατατάξεις στο σύνολο της εκπαίδευσης. Καταργείται επί της ουσίας το εθνικό απολυτήριο Λυκείου και μετατρέπεται σε μια χαλαρή πιστοποίηση, χωρίς ουσιαστική εποπτεία της πολιτείας, όπως ακριβώς συμβαίνει σήμερα με τους τίτλους των (απολύτως ασύδοτων και χαμηλότατης ποιότητας Κολλεγίων).Το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα οδεύει προς τον ενταφιασμό του και η ελληνική κοινωνία ξαναγυρνά στην εποχή προ της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης Παπανδρέου-Παπανούτσου του 1964 που καθιέρωσε τη δημόσια δωρεάν παιδεία

Στο ανωτέρο πλαίσιο εντάσσεται και η επιστολή της ΟΙΕΛΕ προς τα κόμματα με την οποία τους ζητά ανάληψη πρωτοβουλίας στη Βουλή σχετικά με την επέλαση ξένων επενδυτών στην ιδιωτική εκπαίδευση και τις επιπτώσεις της στο χώρο της Παιδείας. Η ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών υποστηρίζει ότι σύμφωνα με πληροφορίες της, οι καθησυχαστικές ανακοινώσεις των διοικήσεων των σχολείων περί μη αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, μη αλλαγής προγραμμάτων, εργασιακών σχέσεων, μάλλον δεν ισχύουν.

Η επιστολή της ΟΙΕΛΕ στα κόμματα της Βουλής

Έχουμε ήδη πληροφορήσει κόμματα, φορείς και την κοινή γνώμη για την μαζική είσοδο κερδοσκοπικών funds στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ιστορικά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τα περισσότερα εκ των οποίων με χρέη στο δημόσιο και σε τράπεζες, περνούν υπό τον έλεγχο ξένων επενδυτών. Αναμένεται, δε, το αμέσως επόμενο διάστημα, να υπάρξουν νέες ανακοινώσεις εξαγοράς ιδιωτικών σχολείων. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται στενά με τη νομοθέτηση της δυνατότητας ίδρυσης ιδιωτικών «ανώτατων» ιδρυμάτων, όπως θα εξηγήσουμε πιο κάτω, αλλά με τη δραματική και συνειδητή υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση διαθέτει πολλά σχολεία (περίπου το ένα τρίτο αυτών) που διοικούνται από διεθνείς οργανισμούς και φορείς (αναφέρουμε σχετικά το Pierce American College of Greece, το Anatolia College, την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, το Κολλέγιο Αθηνών, τα ελληνογαλλικά σχολεία κ.λπ.). Πρόκειται όμως για μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που έχουν ως κύριο μέλημα την εκπαιδευτική ποιότητα, το κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο, την προσφορά στη χώρα υποδοχής με σεβασμό στην κουλτούρα και στην παιδαγωγική μας παράδοση. Στα περισσότερα, δε, από αυτά τα στοιχειώδη ανθρώπινα και εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών είναι σεβαστά, σε αντίθεση με όσα τραγικά συμβαίνουν στα περισσότερα κερδοσκοπικά σχολεία. Δεν είμαστε καθόλου βέβαιοι ότι αυτό ισχύει/θα ισχύσει και στις περιπτώσεις μαζικών επενδύσεων που ανακοινώνονται τις τελευταίες μόλις εβδομάδες. Η επικοινωνία μας με εκπροσώπους συνδικάτων του εξωτερικού για σχολεία που ελέγχει η Inspired Education Group (που έχει ήδη ανακοινώσει «συνεργασία» με ιδιωτικά σχολεία και πληροφορούμαστε ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις για τουλάχιστον δύο ακόμη) μας έχει προξενήσει έντονη ανησυχία και προβληματισμό. Οι πληροφορίες μας κάνουν λόγο για σχολεία που έχουν ως αποκλειστικό στόχο το κέρδος και όπου οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών δεν είναι καθόλου καλές.

Το σημαντικότερο, βέβαια, πρόβλημα που προκύπτει είναι οι ευρύτερες επιπτώσεις της πρωτοφανούς αυτής «απόβασης» (για να χρησιμοποιήσουμε τη φράση που έδωσε για το φαινόμενο ο πρώην Υφυπουργός Παιδείας κ. Ι. Πανάρετος) στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΟΙΕΛΕ, οι καθησυχαστικές ανακοινώσεις των διοικήσεων των σχολείων περί μη αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, μη αλλαγής προγραμμάτων, εργασιακών σχέσεων, μάλλον δεν ισχύουν. Οι παλαιοί ιδιοκτήτες, μετά από μια βραχεία μεταβατική περίοδο, είτε θα αποχωρήσουν εντελώς είτε θα κρατήσουν ένα μικρό μέρος μετοχών του σχολείου, επομένως οι κεντρικές αποφάσεις θα λαμβάνονται από τους επενδυτές. Επιπλέον, οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για πιστοποίηση του απολυτηρίου Λυκείου των σχολείων από το κράτος, ακόμη κι αν έχουν διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα από αυτό του Υπουργείου Παιδείας με σκοπό οι κάτοχοι των τίτλων να εισάγονται χωρίς σοβαρές προϋποθέσεις στα συνεργαζόμενα ιδιωτικά Πανεπιστήμια! Τούτο σημαίνει ότι κεντρικός στόχος των επενδυτών είναι η διασύνδεση με τις ιδιωτικές δομές ανώτατης εκπαίδευσης, ούτως ώστε να δημιουργηθούν ιδιωτικές υπερδομές που θα ξεκινούν από την προσχολική ηλικία και θα καταλήγουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Με γνώμονα ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία σοβαρή εποπτεία τόσο στην ιδιωτική τυπική όσο και στην ιδιωτική μεταλυκειακή εκπαίδευση, θεωρούμε εξαιρετικά πιθανό η εκπαιδευτική διαδικασία στους χώρους αυτούς να εκπέσει σε εμπόριο τίτλων σπουδών. Αν ισχύει η θέση μας, τότε αυτοί που θα υποστούν τις βαρύτερες συνέπειες θα είναι οι γόνοι των αδύναμων, των μη προνομιούχων, που, με τη διαρκή συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου, είτε θα υποχρεωθούν να φοιτήσουν με τρομακτική στέρηση των οικογενειών τους σε ένα τέτοιο ιδιωτικό σχολείο, είτε θα αναγκαστούν σε μια εκπαιδευτική πορεία χαμηλών ταχυτήτων που θα τους οδηγήσει με βεβαιότητα σε κακοπληρωμένες θέσεις στην αγορά εργασίας ή στη μετανάστευση.

Τέλος, μια εξίσου σημαντική επίπτωση είναι ο αφελληνισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Μέχρι σήμερα, με εξαίρεση τα προγράμματα ΙΒ και τα αμιγώς ξένα σχολεία που απευθύνονται σε ένα μικρό μόνο ποσοστό των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων (πολλοί εκ των οποίων δεν είναι καν Έλληνες υπήκοοι), οι μαθητές των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων παρακολουθούν, με παραλλαγές, το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας. Η επέλαση των funds σε μεγάλο αριθμό ιδιωτικών σχολείων και η πρόθεση για ριζικές αλλαγές στα προγράμματά τους γεννά τον εύλογο φόβο ότι πολλοί μαθητές ιδιωτικών σχολείων, κάποιοι εκ των οποίων θα συμμετέχουν (ως γόνοι της ισχυρής κοινωνικοοικονομικής τάξης της χώρας) σε θέσεις ευθύνης στη δημόσια διοίκηση, στις επιχειρήσεις, στο πολιτικό σύστημα, θα αποξενωθούν από την ελληνική εκπαίδευση, επομένως και από την ελληνική κουλτούρα και την κοινωνική πραγματικότητα.

Η ΟΙΕΛΕ εδώ και 15 τουλάχιστον έτη κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την πορεία εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης και για τις επιπτώσεις της στην κοινωνία. Η αλλοίωση του κοινωνικού αγαθού της εκπαίδευσης, η αδιαφάνεια η ανισονομία και η γιγάντωση των ανισοτήτων, η χωρίς εποπτεία έκδοση τίτλων σπουδών με αποτέλεσμα η αγορά εργασίας να πλημμυρίσει με ανεπαρκείς αποφοίτους και μάλιστα σε κρίσιμες ειδικότητες, είναι μερικές μόνο από αυτές. Ζητούμε με την σημερινή μας επιστολή την παρέμβασή σας στη Βουλή, ώστε να εκκινήσει στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο η συζήτηση για το ιδιαίτερα κρίσιμο αυτό ζήτημα που ασφαλώς δεν επηρεάζει μόνο τους μαθητές της ιδιωτικής εκπαίδευσης αλλά κάθε παιδί στη χώρα.