Πολιτική

Στη Βουλή οι τροπολογίες με τα προαπαιτούμενα

Στη Βουλή οι τροπολογίες με τα προαπαιτούμενα
Κατατέθηκαν στη Βουλή οι τροπολογίες με τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας που εκκρεμούσαν και εντάχθηκαν στο νομοσχέδιο για την Αλιεία

Οι τροπολογίες περιλαμβάνουν παρεμβάσεις στο φορολογικό , τις αλλαγές στο εργασιακό, στις συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις του Δημοσίου, στη χρηματοδότηση κομμάτων και στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.

Εντάχθηκαν στην κύρωση της τροποποιημένης Συμφωνίας για την Ίδρυση της Γενικής Επιτροπής Αλιείας για τη Μεσόγειο, παρά τις αντιδράσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση η οποία ζήτησε να υπάρξει ξεχωριστό νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί την Δευτέρα.

Η κύρωση της εν λόγω σύμβασης για την αλιεία και μαζί της οι τροπολογίες με τα προαπαιτούμενα, αναμένεται να εισέλθει για ψήφιση στην Ολομέλεια πιθανότατα αύριο.

Παραμένουν ωστόσο και άλλες εκκρεμότητες στα προαπαιτούμενα αναφορικά με το Ελληνικό, την αγορά ενέργειας, παρεμβάσεις στο πακέτο του 2018 και όχι μόνο που μένει να φανεί αν θα ενταχθούν αργότερα στο ίδιο νομοσχέδιο ή θα ακολουθήσουν άλλη οδό εκτός Βουλής.

Το «πάγωμα» των συντάξεων έως το 2022, αλλά και το μη… ξεπάγωμα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας από τον Σεπτέμβριο του 2018 και μετά, εμπεριέχουν δύο ξεχωριστές τροπολογίες, που κατέθεσε νωρίτερα το υπουργείο Εργασίας

Σε μια προσπάθεια να αρθούν οι δυσκολίες για την ολοκλήρωση της β’ φάσης της αξιολόγησης, ενόψει του κρίσιμου Eurogroup της 15ης Ιουνίου, η κυβέρνηση επιχειρεί να «κλείσει τα μέτωπα» με τους δανειστές, ικανοποιώντας τις βασικές απαιτήσεις τους σε εργασιακά και στο ασφαλιστικό.

Σε πρώτη φάση το «πάγωμα» των νέων συντάξεων που είχε ήδη θεσμοθετηθεί να ισχύσει έως το 2021, θα διατηρηθεί και το 2022. Αυτό πρακτικά σημαίνει δημοσιονομικό όφελος για την Κοινωνική Ασφάλιση στα επίπεδα των 250 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, στην ίδια τροπολογία το υπουργείο Εργασίας επιχειρεί να «δέσει νομικά» τις περικοπές που έρχονται το 2019. Δικαιολογεί τις παρεμβάσεις στο νόμο Κατρούγκαλου (ν.4387/2016) με επιχειρήματα που άπτονται τις διεθνούς νομολογίας. Έτσι επιδιώκει να «θωρακίσει» τις μειώσεις στη συνταξιοδοτική δαπάνη κατά 1% του ΑΕΠ που συμφωνήθηκε να πραγματοποιηθούν το 2019 και μεταφράζονται σε περικοπές στις συντάξεις, έως 18% μέσω της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς.

Πιο ασαφές είναι το τοπίο σε σχέση με την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Η τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή μπορεί να ξεκαθαρίζει ότι μέχρι τη λήξη του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής διατηρείται το ισχύον πλαίσιο, δεν αποσαφηνίζει όμως τι θα συμβεί μετά την ολοκλήρωσή του. Σε κάθε περίπτωση η αναφορά που είχε ενοχλήσει τους θεσμούς και ειδικά τον Πολ Τόουμσεν στην αιτιολογική έκθεση που συνόδευσε προ ημερών το πολυνομοσχέδιο (ν.4472/17), έχει αφαιρεθεί…

Αυτό σημαίνει ότι επικυρώνεται πώς μέχρι να τελειώσει το τρέχον πρόγραμμα παραμένει υπό αναστολή η επεκτασιμότητα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Επίσης, με ίδιο χρονικό όριο, παραμένει η πρωτοκαθεδρία των επιχειρησιακών, έναντι των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Αλλαγές στη διατύπωση, που δεν μεταβάλλουν ωστόσο την ουσία του άρθρου 15 του νόμου 4472/2017 που ψηφίστηκε πρόσφατα για το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος, προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή.

Σύμφωνα με την τροπολογία, η προτεινόμενη διάταξη αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: «Στην περίπτωση αυτή προκειμένου να διασφαλιστεί, ως αποτέλεσμα της εν λόγω εμπροσθοβαρούς εφαρμογής, η επίτευξη του ανωτέρου δημοσιονομικού στόχου (σ.σ. πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης ύψους 3,5% του ΑΕΠ για το οικονομικό έτος 2019) κατά τρόπο ευνοϊκό για την ανάπτυξη, οι ελληνικές αρχές μπορούν σε συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, να εφαρμόζουν τις αναγκαίες προσαρμογές στο άρθρο 10».

Στην τροποποιούμενη διάταξη αναφερόταν ότι ότι «…προκειμένου να διασφαλισθεί, ως αποτέλεσμα της ως άνω εμπροσθοβαρούς εφαρμογής, η επίτευξη του ανωτέρου δημοσιονομικού στόχου κατά τρόπο ευνοϊκό για την ανάπτυξη, οι ελληνικές αρχές μπορούν να εφαρμόζουν τις αναγκαίες προσαρμογές στο άρθρο 10, σε συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας».

Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, επισημαίνεται ότι «δεν μεταβάλλεται η ουσία της ρύθμισης που θεσπίστηκε με την αντικαθιστάμενη διάταξη, όμως, αυτή κρίνεται αναγκαία για λόγους σαφέστερης διατύπωσης και ασφάλειας δικαίου».

Επίσης κατατέθηκε η τροπολογία του υπ. Δικαισύνης για τους όρους λειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμού. Την τροποποίηση ορισμένων διατάξεων του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με τίτλο «Κύρωση Συμφωνίας για την Ίδρυση Γενικής Επιτροπής Αλιείας για τη Μεσόγειο». Η τροπολογία αναμένεται να ψηφιστεί την Παρασκευή το απόγευμα.

Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με την υπόψη τροπολογία προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Το τέλος χρήσης των συστημάτων για τη διενέργεια του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή, προσαρμόζονται δε ανάλογα οι επιμέρους ρυθμίσεις του Κώδικα για την πρόοδο της διαδικασίας του πλειστηριασμού μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων του υπερθεματιστή.

 Εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, ο υπάλληλος του πλειστηριασμού αποδίδει το τέλος χρήσης στον οικείο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο του οποίου αυτός είναι μέλος. Μέρος δε του ανωτέρω ποσού που καθορίζεται με υπουργική απόφαση, αποδίδεται από τον Συμβολαιογραφικό Σύλλογο στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑ.Χ.ΔΙΚ.), εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.