Οι επιστήμονες μπορούν πλέον να μελετούν τη θρόμβωση χωρίς τη χρήση ζωικών μοντέλων Φωτογραφία: University of Birmingham
Ερευνητές στο Ην. Βασίλειο δημιούργησαν μοντέλο ανθρώπινης φλέβας σε τσιπ, το οποίο μπορεί να χρησιμεύσει στην καλύτερη κατανόηση της μηχανικής που κρύβεται πίσω από την ανάπτυξη θρόμβων αίματος.

Η μικρορευστονική διάταξη που αναπτύχθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ έχει τη μορφή ενός μικροσκοπικού καναλιού με «βαλβίδες» που εξασφαλίζουν τη σωστή ροή του αίματος, όπως περιγράφεται στην πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Cardiovascular Medicine.

Οι βαλβίδες μπορούν να ανοίγουν και να κλείνουν, προσομοιώνοντας τη διαδικασία που παρατηρείται σε μια γνήσια ανθρώπινη φλέβα και το gadget είναι πιο εξελιγμένο από προηγούμενες εκδόσεις, σύμφωνα με τους ερευνητές. Το εσωτερικό του αγγείου της διάταξης είναι επενδυμένο με ένα μόνο στρώμα κυττάρων που είναι γνωστά ως ενδοθηλιακά κύτταρα.

Αυτή η φλέβα σε τσιπ (vein-on-a-chip) προσφέρει ένα πρακτικό υποκατάστατο ζωικών μοντέλων σε μελέτες που εστιάζουν στον σχηματισμό θρόμβων αίματος. Αντιγράφει τη ροή του αίματος με ρεαλιστικό τρόπο και είναι βιολογικά ακριβής όπως μια πραγματική φλέβα.

«Οι μικρορευστονικές διατάξεις όργανο σε τσιπ (organ-on-a-chip), όπως η δική μας, δεν δημιουργούνται μόνο για να βοηθήσουν τους ερευνητές να απεξαρτηθούν από τη χρήση ζωικών μοντέλων, αλλά προάγουν επίσης την κατανόησή μας για τη βιολογία, καθώς αντικατοπτρίζουν καλύτερα τον τρόπο λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος», υποστηρίζουν οι ερευνητές της μελέτης.

Οι ίδιοι κατάφεραν με αυτό το μοντέλο σε τσιπ να επιδείξουν έναν από τους βασικούς μηχανισμούς που διέπουν το σχηματισμό φλεβικών θρόμβων και συγκεκριμένα τον ρόλο μιας γέφυρας μεταξύ ενός μορίου που ονομάζεται παράγοντας von Willebrand και ενός επιφανειακού υποδοχέα στα αιμοπετάλια που ονομάζεται γλυκοπρωτεΐνη Ib-alpha.

Η εν τω βάθει φλεβική θρόμβωση είναι η ανάπτυξη θρόμβων αίματος στις φλέβες, συνήθως των ποδιών και αποτελεί μια σοβαρή κατάσταση επειδή ο θρόμβος μπορεί να αποκολληθεί, να ταξιδέψει στους πνεύμονες και να φράξει τα αιμοφόρα αγγεία, προκαλώντας δυσκολία στην αναπνοή και ενίοτε και θάνατο.

Αποτελεί την τρίτη πιο συχνή καρδιαγγειακή νόσο μετά το έμφραγμα του μυοκαρδίου και το εγκεφαλικό επεισόδιο, με δεκάδες χιλιάδες άτομα στο Ηνωμένο Βασίλειο να την εμφανίζουν κάθε χρόνο. Οι μηχανισμοί της εν τω βάθει φλεβικής θρόμβωσης απαιτούν περαιτέρω έρευνα για τη βελτίωση της κατανόησης και της ικανότητας των κλινικών γιατρών να τη θεραπεύουν ή να την αποτρέπουν.

Πηγή:University of Birmingham