Πότε θα δούμε τον κομήτη C/2023 A3 πάνω από την Ελλάδα

Πότε θα δούμε τον κομήτη C/2023 A3 πάνω από την Ελλάδα Φωτογραφία: Pexels
Οι κομήτες είναι μικρά, παγωμένα σώματα που περιφέρονται γύρω από τον Ήλιο σε τροχιές εξαιρετικά ελλειπτικές ή ωοειδούς σχήματος.

Όταν ένας κομήτης περνά κοντά στον Ήλιο θερμαίνεται και μπορεί να παραγάγει μια ουρά αερίου και σκόνης. Όσο πιο κοντά στον Ήλιο περνά ένας κομήτης τόσο πιο πολύ φωτίζεται και τόσο περισσότερο αυξάνεται θεωρητικά η πιθανότητα να γίνει ορατός από κάθε σημείο του πλανήτη και από την Ελλάδα φυσικά.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι δεν χρειάζεται να πάει κάποιος σε ένα συγκεκριμένο σημείο για να τον δει, μπορεί και από τον χώρο του. Ωστόσο, παρόλο που ο C/2023 A3 μπορεί να είναι ορατός και με γυμνό μάτι, οι κομήτες μπορεί να είναι ευμετάβλητοι και δύσκολο να προβλεφθούν, επομένως μπορεί να είναι συνετό να έχουμε ένα καλό ζευγάρι κιάλια παρατήρησης αστεριών ή ένα μικρό τηλεσκόπιο.

Χιλιάδες κομήτες έχουν ανακαλυφθεί αλλά μόνο λίγοι από αυτούς γίνονται ορατοί με γυμνό μάτι. «Ο κομήτης C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) έκανε την πλησιέστερη προσέγγισή του στον Ήλιο και έγινε ορατός στο βόρειο ημισφαίριο στις 27 Σεπτεμβρίου 2024.

Μέχρι τις 2 Οκτωβρίου θα είναι ορατός ανατολικά λίγο πριν από την ανατολή του Ήλιου. Μετά ο κομήτης θα χαθεί στην λάμψη του ήλιου και προορίζεται να ξαναεμφανιστεί στον νυχτερινό ουρανό του Βόρειου Ημισφαιρίου γύρω στο Σάββατο 12 Οκτωβρίου, όταν θα βρίσκεται στο πλησιέστερο σημείο του στην Γη. Στην συνέχεια θα τοποθετηθεί κοντά στον δυτικό ορίζοντα.

Την χρονική περίοδο 12-30 Οκτωβρίου θα υπάρχουν και περισσότερες πιθανότητες να τον δούμε, αν κοιτάξουμε προς τα δυτικά αμέσως μετά το ηλιοβασίλεμα», εξηγεί στο Dnews ο Καθηγητής Αστροφυσικής στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και Διευθυντής του Ινστιτούτου Αστροφυσικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) αλλά και του Αστεροσκοπείου Σκίνακα, κ. Βασίλης Χαρμανδάρης

Σύμφωνα με τους ειδικούς, πρόκειται για έναν μη περιοδικό κομήτη. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν και ότι η τροχιακή του περίοδος (ο χρόνος που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο) είναι μεγαλύτερη από 200 χρόνια. Συγκεκριμένα, η τροχιακή περίοδος του C/2023 A3 πιστεύεται ότι είναι περίπου 80.000 χρόνια.

Ο Tsuchinshan-ATLAS ανακαλύφθηκε από δύο παρατηρητήρια. Ένα σύστημα ρομποτικών τηλεσκοπίων που ονομάζεται Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System (ATLAS) εντόπισε τον κομήτη στις 22 Φεβρουαρίου 2023.

Όταν υπολογίστηκε η τροχιά του, οι αστρονόμοι παρατήρησαν ότι ταίριαζε με ένα αντικείμενο που είχε αναφερθεί από το Παρατηρητήριο Purple Mountain στην Κίνα λίγο νωρίτερα στις 9 Ιανουαρίου 2023. Η λέξη “Tsuchinshan” σημαίνει “Purple Mountain” στην γλώσσα των Μανδαρίνων.