ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ

ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Ο ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΩΔΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΟ ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ Οδηγό ορθής διοικητικής συμπεριφοράς και τον οδηγό με τα δικαιώματα πολιτών και επιχειρήσεων στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες. Όσον αφορά τώρα στο περιεχόμενο αυτού του Οδηγού: Στο 1ο κεφάλαιό του, και στο πρώτο μέρος του 1ου κεφαλαίου πιο συγκεκριμένα, αναφέρονται συνοπτικά οι κανόνες, που διέπουν την ποιοτική συμπεριφορά για τη δράση των δημοσίων υπαλλήλων ως εφαρμοστών του Δικαίου και της κάθε φορά ισχύουσας νομοθεσίας για το θέμα που χειρίζονται. Στο 2ο κεφάλαιο αναλύονται οι κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι δημόσιοι υπάλληλοι, όταν έρχονται σε άμεση επικοινωνία ή τηλεφωνική με τους πολίτες και κατά το χειρισμό των υποθέσεών τους. Οι υποχρεώσεις αυτές των δημοσίων υπαλλήλων, αντιλαμβάνεστε ότι υπό μία άλλη έννοια συνιστούν αυτομάτως δικαιώματα των πολιτών. Στο 3ο κεφάλαιο του πρώτου μέρους παρουσιάζονται και αναλύονται συνοπτικά οι θεμελιώδεις αρχές του Δημοσίου Δικαίου, που αποτελούν κανόνες δράσης της Δημόσιας Διοίκησης και για την πληρέστερη κατανόησή τους παρατίθενται σχετικά παραδείγματα. Όταν έχετε το τεύχος στη διάθεσή σας παρακαλώ να ανατρέξετε στα παραδείγματα αυτά, είναι απολύτως αποκαλυπτικά για το πώς λειτουργούν οι Υπηρεσίες του ελληνικού κράτους μέχρι τώρα. Τα παραδείγματα αυτά, προέρχονται κυρίως από καταγγελίες φορέων και πολιτών προς το Συνήγορο του Πολίτη, είναι παραδείγματα τα οποία έχουν χειριστεί οι Υπηρεσίες μας και οι Υπηρεσίες του Συνήγορου του Πολίτη. Στο 2ο μέρος, περιγράφονται οι υποχρεώσεις των πολιτών κατά τις συναλλαγές τους με τη Δημόσια Υπηρεσία, όπως και τα όρια άσκησης των δικαιωμάτων αυτών προς αποφυγή τυχόν καταχρήσεων. Τέλος, στο παράρτημα, στο τέλος αυτού του τεύχους παρουσιάζονται επιλεκτικά διοικητικές πράξεις συγκεκριμένες, ατομικές ή συλλογικές και παρατίθενται οι διατάξεις εκείνες του Συντάγματος και των νόμων που ισχύουν σήμερα και βάσει αυτών καλείται ο υπάλληλος να τηρεί αυτούς τους κανόνες της ορθής διοικητικής συμπεριφοράς που περιλαμβάνονται σε αυτόν τον Οδηγό. Ο Οδηγός, στο πρώτο μέρος του αναφέρεται στο εργασιακό περιβάλλον το οποίο πρέπει να επικρατεί κατά την άσκηση των καθηκόντων των δημοσίων υπαλλήλων στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης των πολιτών Στο 1ο μέρος περιλαμβάνονται, τίτλους σας διαβάζω: α) οι κανόνες δράσης, β) οι υποχρεώσεις των δημοσίων υπαλλήλων και αναφέρω συγκεκριμένα τη συμπεριφορά κατά την άμεση επαφή με τον πολίτη, την ευπρέπεια που πρέπει να έχει ο υπάλληλος και το σεβασμό που πρέπει να επιδεικνύει στον πολίτη στον οποίο απευθύνεται, ο επαγγελματισμός που πρέπει να τον χαρακτηρίζει κατά την άσκηση των καθηκόντων του, η συμπεριφορά κατά το χειρισμό των υποθέσεων των πολιτών που πρέπει να είναι μια υπεύθυνη στάση, η τήρηση της νομιμότητας με έναν τρόπο απόλυτο και απαρέγκλιτο, η ανεξαρτησία και η αμεροληψία που πρέπει να τον διακρίνει στην προσπάθειά του να εξυπηρετήσει τον οποιονδήποτε πολίτη, η ανιδιοτέλεια και η ακεραιότητα, η υπευθυνότητα, η ισότητα, η αναλογικότητα, η εχεμύθεια (εμπιστευτικότητα), η πρόσβαση στα έγγραφα με έναν τρόπο ο οποίος διασφαλίζει το σεβασμό των δικαιωμάτων των πολιτών αφ’ ενός, αλλά περιφρουρεί και τα συμφέροντα του Δημοσίου, η διαφάνεια της υπηρεσιακής δράσης, ο τρόπος με τον οποίο πρωτοκολλούνται –φαίνεται πολύ απλό- ή γίνονται δεκτές οι αιτήσεις των πολιτών και οι τρόπος με τον οποίο αυτές προωθούνται προκειμένου να διεκπεραιωθούν, το δικαίωμα της ακρόασης, η αιτιολόγηση των αποφάσεων γιατί πρέπει ν’ αναφέρεται σαφής αιτιολόγηση σε κάθε απόφαση που εκδίδει ο υπάλληλος στο πλαίσιο της Υπηρεσίας του, η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα που πρέπει να είναι μετρήσιμες για να γνωρίζουμε έτσι αν πράγματι μια Υπηρεσία λειτουργεί, όχι για τον εαυτό της, αλλά προς όφελος των πολιτών που συναλλάσσονται με αυτήν. Το τρίτο μεγάλο κεφάλαιο αναφέρεται στις θεμελιώδεις αρχές της διοικητικής δράσης και εδώ υπάρχουν τα συγκεκριμένα παραδείγματα, κάποια εκ των οποίων, επαναλαμβάνω, είναι χαρακτηριστικά: Η αρχή της νομιμότητας, η αρχή της διακριτικής ευχέρειας, η αρχή της χρηστής διοίκησης, η αρχή της επιείκειας, η αρχή της καλής πίστης, η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη, η αρχή της αναλογικότητας, η αρχή της ισότητας. Τέλος, στο 2ο μέρος, έχουμε την αναφορά στον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες μπορούν να ασκούν τα καθήκοντά τους, διευκολύνοντας τους δημοσίους υπαλλήλους και τη Διοίκηση στο έργο τους και υπάρχει στο παράρτημα μια εμπεριστατωμένη αναφορά στις ατομικές ή κανονιστικές διοικητικές πράξεις, στην αιτιολογία των πράξεων αυτών, στην ανάκληση των διοικητικών πράξεων, είτε είναι νόμιμες αυτές, είτε είναι παράνομες και επίσης γίνεται μία αναφορά σε διατάξεις του Συντάγματος, του Κώδικα των δημοσίων πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων, τις διατάξεις του νέου Πειθαρχικού Δικαίου που ψηφίσαμε προσφάτως, του Κώδικα της διοικητικής διαδικασίας, καθώς και διάφοροι άλλοι νόμοι που περιλαμβάνουν σχετικές διατάξεις. ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΟΔΗΓΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ