ΧΡΗΣΙΜΑ

Πρωτιά Facebook στις καταγγελίες για παράνομη δραστηριότητα στο διαδίκτυο!

Πρωτιά Facebook στις καταγγελίες για παράνομη δραστηριότητα στο διαδίκτυο!
Πρώτο έρχεται το Facebook στις καταγγελίες παράνομου περιεχομένου στην Ελλάδα, όπως αυτές καταγράφονται από την Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο διαδίκτυο, Safeline.gr.

Οι τηλεφωνικές καταγγελίες που δέχτηκε η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, αφορούν στην πλειονότητά τους θέματα συμπεριφορών εξάρτησης και διαδικτυακού εκφοβισμού.

Η SafeLine έλαβε συνολικά 3.094 καταγγελίες που αφορούσαν παράνομο περιεχόμενο ή δραστηριότητα στο διαδίκτυο, το 2013. Η κατηγορία που διακρίνεται από τον μεγάλο αριθμό καταγγελιών που την αφορά είναι αυτή της παραβίασης Προσωπικών Δεδομένων (34%). Η κατηγορία της Παιδικής Πορνογραφίας (12%) καταλαμβάνει ένα αξιοσημείωτο ποσοστό καταγγελιών, το οποίο συγκριτικά με το 2012 είναι αυξημένο κατά μία ποσοστιαία μονάδα. Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι το 2012 παρουσιάστηκε μια ραγδαία αύξηση των καταγγελιών (845 καταγγελίες) που αφορούσαν το Facebook και ο αριθμός αυτός αυξήθηκε ακόμη περισσότερο το 2013 (1.551 καταγγελίες).

Η SafeLine συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις καταγγελίες που αφορούν το Facebook, δημιούργησε έναν οδηγό με χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές προστασίας από την παράνομη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο κοινωνικό αυτό δίκτυο. Το πιο σύνηθες περιεχόμενο καταγγελιών που αφορούσαν το Facebook συγκαταλέγεται στις κατηγορίες: Κλοπή κωδικών πρόσβασης και δημιουργία ψεύτικου προφίλ, Παραβίαση προσωπικών δεδομένων, Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyberbullying) και Προσέλκυση παιδιών για γενετήσιους λόγους (grooming).

Όσον αφορά στη Γραμμή Βοηθείας, δέχτηκε κατά την περίοδο λειτουργίας της, από τον Ιανουάριο 2013, συνολικά 1.909 αιτήματα. Το 81% προήλθε μέσα από τηλεφωνική επικοινωνία στον αριθμό χωρίς χρέωση 8001180015, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 19% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά μέσω email στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. .

Η πλειονότητα των αιτημάτων (70%) προήλθε από ενήλικες (κυρίως γονείς, αλλά και «σημαντικούς άλλους» της ζωής των παιδιών/εφήβων). Ακολουθούν οι επαγγελματίες (εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες υγείας) με ποσοστό 16%, και, τέλος, οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή σε ποσοστό 14%. Αναφορικά με τον τύπο του αιτήματος, η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε σε θέματα συμπεριφορών εξάρτησης (37%), ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα αιτήματα που αφορούσαν στο διαδικτυακό εκφοβισμό (15%). Στην τρίτη θέση, με ποσοστό 9%, αναδείχθηκε η κατηγορία που αφορά στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και ακολουθούν τα αιτήματα που αφορούν την καταπάτηση της ιδιωτικότητας (8%). 543 περιπτώσεις (γονείς ή και έφηβοι) παραπέμφθηκαν στο κλινικό ιατρείο της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) για να ενταχθούν στο πρόγραμμα της ΜΕΥ για τους εφήβους με υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο ή προκειμένου οι ίδιοι και οι οικογένειες να υποστηριχθούν περαιτέρω, ενώ 362 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς, αντίστοιχους με τη φύση της αναφοράς (πχ καταναλωτικές οργανώσεις κλπ).