ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ

Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου

Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου
Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου Με το πολυνομοσχέδιο Επενδυτικά εργαλεία ανάπτυξης, παροχή πιστώσεων και άλλες διατάξεις που κατέθεσε το υπουργείο Οικονομικών στην βουλή θεσπίζεται ενα νέο κέντρο ελέγχου με όνομα Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε. ΦΟ.ΜΕ.Π.) ,αλλά μετονομάζεται και η ΔΟΥ μεγάλων επιχειρήσεων σε Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων. Τι προβλέπει το άρθρο του νομοσχεδίου για το Κέντρο ελέγχου Φορολογουμένων μεγάλου πλούτου 1. Με στόχο τον καλύτερο συντονισμό και την αποδοτικότερη λειτουργία Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, για την αύξηση των δημοσίων εσόδων και την πάταξη της φοροδιαφυγής, ρυθμίζονται θέματα αυτών, με τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως 7 του άρθρου 36, ως εξής : α) Αποσπάται από το σημερινό ΔΕΚ Αθηνών μία υποδιεύθυνση και έξι τμήματα ελέγχου και μεταφέρονται στην υπηρεσία φορολογικού ελέγχου, με τίτλο «Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (Κ.Ε. ΦΟ.ΜΕ.Π.)», που συνιστάται και λειτουργεί ως ειδική αποκεντρωμένη υπηρεσία επιπέδου διεύθυνσης, με αρμοδιότητες στον φορολογικό έλεγχο επί των φορολογουμένων μεγάλου πλούτου όλης της Επικράτειας, όπως αυτοί θα προσδιορίζονται κάθε φορά, με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, καθώς και στην βεβαίωση και στην αναγκαστική είσπραξη των εσόδων που προέρχονται από τους ελέγχους της υπηρεσίας αυτής.β) Η Δ.Ο.Υ. Μεγάλων Επιχειρήσεων μετατρέπεται σε ειδική αποκεντρωμένη υπηρεσία φορολογικού ελέγχου, ανασυγκροτείται και μετονομάζεται σε «Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων (Κ.Ε. ΜΕ.ΕΠ.)», με αρμοδιότητες στον φορολογικό έλεγχο, επί των μεγάλων επιχειρήσεων όλης της επικράτειας, όπως αυτές προσδιορίζονται κάθε φορά, με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, καθώς και στην βεβαίωση και στην αναγκαστική είσπραξη των εσόδων που προέρχονται από τους ελέγχους της υπηρεσίας αυτής.γ) Τα Διαπεριφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα (Δ.Ε.Κ.) Αθηνών και Θεσσαλονίκης ανασυγκροτούνται και περιέρχονται σε αυτά, εκτός από τον έλεγχο και οι αρμοδιότητες της αναγκαστικής είσπραξης των βεβαιωμένων από αυτά οφειλών.δ) Ρυθμίζονται λειτουργικά και οργανωτικά θέματα Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.ε) Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στους Ελεγκτές Βεβαίωσης και Αναγκαστικής Είσπραξης των Εσόδων του Κράτους. 2. Με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών προτείνονται τα ακόλουθα με τις διατάξεις των παραγράφων 8 έως 13 του άρθρου 36, ως εξής :α) Ρυθμίζονται θέματα συλλογικών οργάνων του Υπουργείου Οικονομικών που προκύπτουν από την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του ή από την αλλαγή της βαθμολογικής κλίμακας υπηρεσιακής εξέλιξης των υπαλλήλων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.β) Περιορίζεται το είδος των πιστοποιητικών και βεβαιώσεων που εκδίδονται από τις Δ.Ο.Υ., τα οποία θα ορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, ώστε να παύσει η έκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων που δεν προβλέπονται από φορολογικές διατάξεις, αλλά και η θεώρηση της υπογραφής υπευθύνων δηλώσεων για φορολογικά θέματα που ζητούνται από άλλες υπηρεσίες, χωρίς δυνατότητα ελέγχου του περιεχομένου αυτών. Τα πιστοποιητικά και οι βεβαιώσεις θα περιοριστούν στο ελάχιστο, οι δε υπεύθυνες δηλώσεις μπορεί να κατατίθενται απ ευθείας στους φορείς από τους οποίους ζητούνται. Οι παραπάνω ενέργειες είναι απολύτως απαραίτητες, λόγω της αναδιοργάνωσης των Δ.Ο.Υ., του περιορισμού του αριθμού αυτών και της ανάγκης απεμπλοκής τους από ενέργειες που δεν συμβάλλουν ή συμβάλλουν ελάχιστα στο κύριο έργο τους, το οποίο είναι η επιβολή, ο έλεγχος και η είσπραξη των φορολογικών εσόδων.γ) Επιδιώκεται η άμεση εξυπηρέτηση των Ειδικών Επιτροπών Κοινωνικής Αρωγής, που λειτουργούν στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), με την χορήγηση των απαραίτητων γι' αυτές στοιχείων από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, χωρίς να χρειάζεται η συμμετοχή υπαλλήλων των Υπηρεσιών αυτών στην συγκρότησή τους. Επισημαίνεται, ότι σήμερα κάθε Δ.Ο.Υ. απασχολεί δύο με τρεις υπαλλήλους, με τους αναπληρωτές τους στις επιτροπές αυτές, ανάλογα με τον αριθμό των Δήμων, στην περιοχή των οποίων εκτείνεται η χωρική της αρμοδιότητα, δ) Με τις διατάξεις του αρθρ. 17 Ν. 2523/1997, θεσπίστηκε ως αδίκημα φοροδιαφυγής η απόκρυψη καθαρών εισοδημάτων από οποιαδήποτε πηγή, με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στην φορολογία εισοδήματος. Αντίστοιχα, με τις διατάξεις του αρθρ. 18 του ίδιου νόμου, θεσπίστηκε ως αδίκημα φοροδιαφυγής η παράλειψη απόδοσης ή η ανακριβής απόδοση Φ.Π.Α., φόρου κύκλου εργασιών, παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών.Στις δίκες που αφορούν αδικήματα των παραπάνω άρθρων, ως μάρτυρας παρίσταται εκπρόσωπος της ελεγκτικής αρχής, σύμφωνα με τις διατάξεις του γενικού μέρους του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, οι οποίες εξακολουθούν να εφαρμόζονται, όπου δεν ορίζεται άλλως, σύμφωνα με ρητή νομοθετική πρόβλεψη (παρ. 12 του άρθρου 21 του Ν. 2523/1997). Η πρόβλεψη αυτή του νομοθέτη για την αυτοπρόσωπη παράσταση μάρτυρα στο ακροατήριο σκοπεί στην άρση τυχόν αμφιβολιών και στη δημιουργία ισχυρής δικανικής πεποίθησης από το δικαστήριο, τόσο με την άμεση λήψη των αποδείξεων όσο και με την αντίκρουση των υπό του κατηγορουμένου αναπτυχθέντων.Στην πράξη, ωστόσο, έχει παρατηρηθεί ότι η υποχρεωτική παράσταση μαρτύρων στο ακροατήριο - και μάλιστα σε εργάσιμες ημέρες και ώρες - διαταράσσει την εύρυθμη λειτουργία των ελεγκτικών αρχών, αποσπά τους υπαλλήλους από τα κύρια καθήκοντά τους και εν τέλει αντιστρατεύεται τον σκοπό του νομοθέτη, ο οποίος συνίσταται στην σύλληψη και τον κολασμό κατά το δυνατόν μεγαλύτερου τμήματος της φοροδιαφυγής και όχι στην εμπλοκή σε ατέρμονες δικονομικές διαδικασίες.Άλλωστε, η αυτοπρόσωπη παρουσία του μάρτυρα ουδέν συνεισφέρει στην διακρίβωση της αλήθειας, αφού το δικαστήριο αρκείται ως επί το πλείστον στο να λάβει υπόψη του τα πορίσματα του φορολογικού ελέγχου, όπως αυτά έχουν ήδη τεθεί υπόψη του δικαστηρίου με τη σχετική έκθεση ελέγχου. Με τις διατάξεις της παραγράφου 12 του άρθρου αυτού, προβλέπεται ότι στις δίκες που αφορούν αδικήματα των άρθρων 17 και 18 του παρόντος νόμου, η εμφάνιση του μάρτυρα στο ακροατήριο δεν είναι υποχρεωτική, εφόσον έχει λάβει χώρα έγγραφη ενημέρωση του αρμόδιου εισαγγελέα ή του δικαστηρίου εκ μέρους του Προϊσταμένου της Αρχής που διενήργησε τον έλεγχο σχετικά με την διάρκεια της απόκρυψης των εισοδημάτων που απεκρύβησαν ή την διάρκεια της μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης ή διακράτησης του μη αποδοθέντος ή ανακριβώς αποδοθέντος ή διακρατηθέντος φόρου προστιθέμενης αξίας, φόρου κύκλου εργασιών, καθώς και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών και την πληρωμή τέτοιων φόρων, τελών και εισφορών με τις κάθε είδους προβλεπόμενες προσαυξήσεις, τέλη και πρόστιμα επ' αυτών, τρεις τουλάχιστον ημέρες πριν από την δικάσιμο. Και τούτο, διότι, κατά ρητή νομοθετική πρόβλεψη, η διάρκεια της απόκρυψης, μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης των οφειλόμενων φόρων, τελών ή εισφορών λαμβάνονται υπόψη κατά το στάδιο επιμέτρησης της ποινής, η δε εκ των υστέρων πληρωμή αυτών δύναται υπό προϋποθέσεις να οδηγήσει στην εξάλειψη του αξιοποίνου. αρ. 13 Η Δ.Ο.Υ Μεγάλων Επιχειρήσεων συστάθηκε με τις διατάξεις του νόμου 4002/2011 και έχει αρμοδιότητα σε όλη την Ελλάδα για επιχειρήσεις που τα ετήσια έσοδα τους υπερβαίνουν τα 30.000.000€, ως εκ τούτου είναι υποχρεωμένη να διενεργεί φορολογικούς ελέγχους στην έδρα των επιχειρήσεων και να μετακινούνται οι ελεγκτές της σε όλη τη Χώρα. Οι ελεγκτές των Διαπεριφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων που έχουν αρμοδιότητα ελέγχου για επιχειρήσεις με έσοδα κάτω των 30.000.000€ έχουν τη δυνατότητα χρήσης επιβατικού IX αυτοκινήτου σε έκτακτες περιπτώσεις σύμφωνα με τις διατάξεις του εδαφίου δ' της περίπτωσης Β' της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του νόμου 2685 (ΦΕΚ 35/ Α'/1999), δυνατότητα που πρέπει να αποκτήσουν και οι ελεγκτές της Δ.Ο.Υ Μεγάλων Επιχειρήσεων, οι οποίοι πρέπει να πραγματοποιήσουν εντός του 2013 πολύ μεγάλο αριθμό ελέγχων, που έχει μάλιστα καταγραφεί και ως μνημονιακή υποχρέωση της Χώρας μας.