Δημόσιο

Η Αθήνα «κλείνει το μάτι» στο ποδήλατο

Η Αθήνα «κλείνει το μάτι» στο ποδήλατο Η Αθήνα «κλείνει το μάτι» στο ποδήλατο
Το 20ο ευρωπαϊκό συνέδριο για τη διαχείριση κινητικότητας που πραγματοποιείται στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, έθεσε την ελληνική πρωτεύουσα στο επίκεντρο των καλών πρακτικών της ΕΕ. 

Αν και έγινε κοινή διαπίστωση ότι η Αθήνα έχει χάσει πολύτιμο χρόνο σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και εξακολουθώντας να στενάζει απ’ την κίνηση, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής, την περιβαλλοντική μόλυνση εξαιτίας των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, την ηχορύπανση και την κατάληψη πεζοδρομίων, δρόμων και ελεύθερων χώρων λόγω της εκτεταμένης χρήσης του αυτοκινήτου, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου έγινε κοινά παραδεκτό ότι η πρωτεύουσα μπορεί να κερδίσει τη μάχη της ποιότητας ζωής, να ανασάνει και να αναζωογονηθεί, με αιχμή του δόρατος την ενίσχυση της χρήσης ποδηλάτου απ’ τους πολίτες.

Στοχευμένες δράσεις για την ενίσχυση της χρήσης ποδηλάτων και την απελευθέρωση των δρόμων από όσο το δυνατόν περισσότερα αυτοκίνητα εξήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΝ Γιάννης Τσιρώνης. «Η χρήση του αυτοκινήτου στις πόλεις μας κοστίζει χρόνο, χρήμα και υγεία» ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «όσο εκτοπίζουμε το αυτοκίνητο, οι πόλεις θα αναβαθμίζονται, τα κέντρα θα γίνονται ελκυστικά, θα ανεβαίνουν οι αξίες γης».

Μάλιστα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «εστιάζουμε τις δράσεις μας προκειμένου να βάλουμε το ποδήλατο στις μεγάλες αρτηρίες». Κρίσιμο ζήτημα για το υπουργείο, σύμφωνα πάντα με τον κ. Τσιρώνη, είναι το ποδήλατο να έχει το δικό του χώρο στο εσωτερικό των πόλεων και στις μεγάλες αρτηρίες, «ο οποίος θα αφαιρεθεί από το αυτοκίνητο», καθώς «ιστορικά όπου έχει γίνει αυτό, η κίνηση αραίωσε και επωφελήθηκαν οι αυτοκινητιστές». Μάλιστα, έκανε γνωστό ότι στο υπουργείο συνεχίζουν να εργάζονται για τη διάνοιξη της ποδηλατικής διαδρομής από την Κηφισιά μέχρι το κέντρο της Αθήνας.

Σύμφωνα πάντα με τον αν. υπουργό, «δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας και λωρίδες μπορούν να αλλάξουν χρήση και να διατεθούν στα ποδήλατα».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης, κατά τον χαιρετισμό του ανέφερε ότι «η πόλη που προωθεί τη βιώσιμη κινητικότητα, προάγει την οικονομική δραστηριότητα, θέσεις εργασίας, ανάπτυξη, και διασφαλίζει ένα αειφόρο περιβάλλον για τους πολίτες της». Εξέφρασε δε, την αποφασιστικότητα του δήμου, προκειμένου να δοθούν περισσότεροι ελεύθεροι χώροι στους πολίτες, με έμφαση στη χρήση ποδηλάτου.

Ο δήμαρχος Αθηναίων, αν και επεσήμανε την πρόοδο στη διάνοιξη της ποδηλατικής διαδρομής απ’ το ιστορικό κέντρο μέχρι την παραλία, παραδέχθηκε ότι υπολείπεται «πολύς δρόμος ακόμα», προκειμένου η Αθήνα να καταστεί μία πόλη βιώσιμη για του πολίτες.

«Το ποδήλατο επιστρέφει» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ολλανδός πρέσβης στην Ελλάδα Κάσπαρ Βέλντκάμπ. Προερχόμενος απ’ τη χώρα με τα περισσότερα κατά κεφαλή ποδήλατα στον κόσμο, ο κ Βελντκάμπ τόνισε ότι αποτελεί γρήγορο, εύκολο, φθηνό και ασφαλές μέσο. Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Βέντκαμπ τόνισε ότι «αυτό που βλέπουμε σε όλο και περισσότερες μητροπόλεις όπως την Ουάσινγκτον, το Παρίσι, το Τελ Αβίβ, το Άμστερνταμ, είναι όλο και περισσότερα ποδήλατα, περισσότερους ποδηλατόδρομους. Η Αθήνα προσπαθεί να βρει τον δικό της δρόμο σε αυτό το τοπίο, αλλά πιστεύω ότι σε κάθε περίπτωση ότι η ποδηλασία είναι το μέλλον». Επεσήμανε επιπλέον, ότι η ΕΕ πρέπει να εστιάσει σε συγκεκριμένους τομείς υποδομών, μεταξύ των οποίων και στην έξυπνη κινητικότητα, ενώ έθεσε στο επίκεντρο των αναγκών την καινοτομία ως σημαντικό παράγοντα για την βιώσιμη ανάπτυξη.

Η Πέτη Πέρκα, γενική γραμματέας Μεταφορών, έκανε λόγο για την ανάγκη επιτάχυνσης των πρωτοβουλιών, καθώς όπως είπε, σε εθνικό επίπεδο «έχουμε μείνει πίσω». Η κα Πέρκα παρουσίασε τα τρία βασικά σημεία της πολιτικής σε σχέση με τις μεταφορές, που έχουν να κάνουν με το προφίλ των αστικών συγκοινωνιών, με συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, μεταξύ των οποίων και η υλοποίηση του έργου της τηλεματικής και το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Δεύτερο πλέγμα, σύμφωνα με τη γ.γ. Μεταφορών, αποτελεί η προαγωγή ευφυών συστημάτων μεταφορών, για τα οποία έχει υλοποιηθεί η εθνική στρατηγική, καθώς επίσης και η δημιουργία του κεντρικού σταθμού όλων των ειδών υπεραστικών λεωφορείων που θα δημιουργηθεί στον Ελαιώνα. Επεσήμανε δε, την ανάγκη υλοποίησης στρατηγικής βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που θα αποτελέσει βασικό αναπτυξιακό εργαλείο για την πόλη, ενώ εξέφρασε την πρόθεση του υπουργείου να σταθεί αρωγός για την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία.

Ο Ρόμπερτ Θάλερ, πρόεδρος της EPOMM (European Platform on Mobility Management) δήλωσε ότι τo ECOMM 2016 που πραγματοποιείται στην Αθήνα, θα δώσει ελπίδα για νέες πρακτικές σε σχέση με τη βιώσιμη κινητικότητα.

Ανέφερε πως το 72% των Ευρωπαίων πολιτών πιστεύουν ότι το αστικό περιβάλλον θα χειροτερέψει στο μέλλον, γεγονός που πρέπει να δώσει το έναυσμα για περισσότερη δουλειά απ’ όλους του εμπλεκόμενους φορείς. Όσον αφορά την Αθήνα, ο κ. Θάλερ έδωσε έμφαση στην απανθρακοποίηση των μεταφορών, με ηλεκτροπαραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης σε όλα τα μέσα μεταφοράς, την προώθηση των αυτόματων αυτοκινήτων και των οχημάτων χωρίς οδηγούς, τη δημιουργία ενός έξυπνου συστήματος διαχείρισης.

Σημειώνεται τέλος, ότι μετά το πέρας των εργασιών αναμένεται να υπογραφεί η διακήρυξη των Αθηνών, ως συμβολή στη χάραξη πολιτικής, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην ΕΕ γενικότερα.