Δημόσιο

Με απευθείας ανάθεση θα καλυφθούν οι άγονες γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο

Με απευθείας ανάθεση θα καλυφθούν οι άγονες γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο Με απευθείας ανάθεση θα καλυφθούν οι άγονες γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο
Με απευθείας ανάθεση θα καλυφθούν οι άγονες γραμμές στο Βόρειο Αιγαίο Σε απευθείας ανάθεση των άγονων γραμμών, για τρεις μήνες, που εκμεταλλευόταν έως σήμερα η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ) και παράλληλα στην προκήρυξη ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού, αναμένεται να προχωρήσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, μετά τη χθεσινοβραδινή απόφαση του αρμόδιου υπουργού, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, να κηρύξει έκπτωτη την εταιρεία και τη θυγατρική της «ΣΙ ΛΙΝΚ ΦΕΡΡΙΣ» με κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών της και με αποκλεισμό της από δημόσιους διαγωνισμούς για ένα χρόνο.

Γι' αυτόν τον λόγο, την Παρασκευή 12/09/2014 συνεδριάζει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, στο οποίο εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον και να υποβάλουν τις προτάσεις τους για την κάλυψη των γραμμών της ΝΕΛ, που σε πρώτη φάση θα γίνει με απευθείας ανάθεση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ- ΜΠΕ, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι εταιρείες Hellenic Seaways και Blue Star. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι δεν αποκλείεται να υπάρχει μία μικρή μείωση των δρομολογίων που κάλυπτε έως τώρα η NEL, από τρία σε δύο, με το ίδιο μίσθωμα. Έως σήμερα η ΝΕΛ είχε δύο συμβάσεις. Η πρώτη αφορούσε την κάλυψη των γραμμών Θεσσαλονίκη- Λήμνος- Μυτιλήνη- Χίος -Βαθύ Σάμου, Καβάλα- Λήμνος- Μυτιλήνη- Χίος- Βαθύ Σάμου, Καβάλα- Λήμνος- Μυτιλήνη- Χίος- Καρλόβασι- Άγιος Κήρυκος και η δεύτερη τη γραμμή Λαύριο- Ψαρά- Μεστά- Χίος.

Σημειώνεται, ότι τον Ιούλιο, κατατέθηκε στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση, η οποία σε περίπτωση που μία ακτοπλοϊκή εταιρεία αδυνατεί να καλύψει δρομολόγια δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου να αναθέτει, απευθείας, με την υπογραφή σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας, τη διενέργεια εναλλακτικών δρομολογίων σε πλοιοκτήτη που έχει δρομολογημένα πλοία και πληροί τις προβλεπόμενες από τον νόμο προϋποθέσεις έναντι μισθώματος, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Ανώτερα στελέχη της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, η οποία έχει προχωρήσει σε καταγγελία της σύμβασης που αφορά την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Βορείου Αιγαίου και σε επίσχεση υπηρεσιών, καταγγέλλοντας το υπουργείο Ναυτιλίας για μη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεών του, προειδοποίησαν μέσω του ΑΠΕ- ΜΠΕ ότι η εταιρεία θα χρησιμοποιήσει κάθε ένδικο μέσο για την πλήρη δικαίωσή της.

Σήμερα, στη Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου εργάζονται 500 άτομα, εκ των οποίων τα 300 αποτελούν πληρώματα των πλοίων και 200 είναι υπάλληλοι ξηράς.

Την έντονη ανησυχία του για τους απλήρωτους ναυτικούς της εταιρείας και την τύχη τους εξέφρασε με δήλωσή του στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο γγ της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Γιάννης Χαλάς.

Εξάλλου, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικών Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογιώργος, έκανε λόγο για τη διαμόρφωση ολιγοπωλίου στον χώρο της ακτοπλοΐας, χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό και μίλησε για τις συνέπειες και τα προβλήματα που θα δημιουργήσει κάτι τέτοιο.

Μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο κ. Νταλακογιώργος σημείωσε ότι αυτήν τη στιγμή δύο εταιρείες ελέγχουν το 80% έως 90% της ακτοπλοΐας και η έλλειψη ανταγωνισμού σε πολλές και κερδοφόρες γραμμές θα δημιουργήσει και θα πολλαπλασιάσει προβλήματα που έχουν σχέση με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών (σ.σ. συχνότητα των δρομολογίων σε ετήσια βάση) και με την αύξηση των δαπανών του προϋπολογισμού για την κάλυψη των επιδοτήσεων όσον αφορά τις άγονες γραμμές για τα νέα πλοία που θα μπουν. Πρόσθεσε, δε, ότι μετά την απόφαση του υπουργού δημιουργείται μία νέα κατάσταση στη ΝΕΛ, καθώς αυτές οι δύο άγονες γραμμές από τις οποίες κηρύσσεται έκπτωση ήταν ένα σημαντικό έσοδο για τη λειτουργία της και φυσικά υπάρχει ανησυχία για τους εργαζόμενους της εταιρείας.

Τέλος, ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ μίλησε για αποτυχία του μοντέλου της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην ακτοπλοΐα και για τη δημιουργία ενός δημόσιου κοινωνικού φορέα που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση και αναδιοργάνωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και στην εξυπηρέτηση των νησιών.