Δημόσιο

Οι μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο για το 2016 - Οι προβλέψεις για τα έσοδα των ΟΤΑ

Οι μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο για το 2016 - Οι προβλέψεις για τα έσοδα των ΟΤΑ Οι μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο για το 2016 - Οι προβλέψεις για τα έσοδα των ΟΤΑ
Οι μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο για το 2016 - Οι προβλέψεις για τα έσοδα των ΟΤΑ Τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζει το Υπουργείο Εσωτερικών να υλοποιήσει το 2016 για το Δημόσιο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση περιγράφει ο προϋπολογισμός για το νέο έτος που κατατέθηκε στην βουλή σήμερα από το Υπουργείο Οικονομικών

Εντός του 2016 σχεδιάζεται η εφαρμογή παρεμβάσεων που αφορούν τους τομείς Αξιολόγηση Δημοσίων Υπαλλήλων - Επιλογή Προϊσταμένων - Σύσταση Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, με κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου.

Αναλυτικότερα σχεδιάζεται:
• Η έναρξη των διαδικασιών αξιολόγησης των ΔΥ εντός του 2016.
• Η εφαρμογή του νόμου για την επιλογή προϊσταμένων σε όλο το εύρος της Δημόσιας Διοίκησης.
• Η σύσταση του Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών η οποία θα αποτελεί την αποκλειστική δεξαμενή άντλησης του προσωπικού που θα στελεχώνει επιτελικές θέσεις στον δημόσιο τομέα.
• Η δημιουργία μιας εσωτερικής αγοράς εργασίας, μέσω της κινητικότητας του προσωπικού στον Δημόσιο Τομέα.
• Η πλήρης ενεργοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση του Δημόσιου Τομέα 2014-2020».

Προωθείται η επικαιροποίηση των διατάξεων του ν. 3852/2010, που αφορούν τον Ελεγκτή Νομιμότητας και την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ, ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση λειτουργία τους. Με τον τρόπο αυτό θα αποσυνδεθεί η εποπτεία των ΟΤΑ από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και θα αναβαθμιστεί ο ασκούμενος έλεγχος νομιμότητας, τόσο ως προς την τεχνογνωσία και την επιστημονική κατάρτιση, όσο και ως προς την ανεξαρτησία και την αμεροληψία της εποπτεύουσας Αρχής.
• Ενίσχυση του μηχανισμού δημοσιονομικής εποπτείας και διασφάλισης της οικονομικής βιωσιμότητας των ΟΤΑ

Σχεδιάζεται η ενίσχυση του υφιστάμενου μηχανισμού που προβλέπεται για τη δημοσιονομική εποπτεία των ΟΤΑ στην κατεύθυνση της ουσιαστικής και σε βάθος παρακολούθησης των οικονομικών μεγεθών των ΟΤΑ, παράλληλα με τον υφιστάμενο έλεγχο των προϋπολογισμών τους, αλλά και της αναβάθμισης του ρόλου του ελεγκτικού μηχανισμού, προκειμένου να διατυπώνει προτάσεις για τη χάραξη πολιτικών και τη λήψη μέτρων που θα εξασφαλίζουν συνολικά την οικονομική βιωσιμότητα των ΟΤΑ.
• Αναθεώρηση του συνολικού θεσμικού πλαισίου που διέπει την οργάνωση και λειτουργία της Αυτοδιοίκησης και των δύο βαθμών

Τα έσοδα και οι δαπάνες της Αυτοδιοίκησης

Σχεδιάζεται εκπόνηση πρότασης για την αλλαγή-βελτίωση της νομοθεσίας που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση (αναθεώρηση κώδικα Δήμων και «Καλλικράτη») και στη συνέχεια εκπόνηση νέου Ενιαίου Κώδικα Δήμων και Περιφερειών.

• Αναβάθμιση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης

Προχωρούν με ταχείς ρυθμούς οι διαδικασίες για την υλοποίηση της «Κάρτας του Πολίτη», που αναμένεται να αποτελέσει ένα φιλόδοξο βήμα στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας, αφού θα ενοποιήσει το μέγιστο δυνατό αριθμό βάσεων δεδομένων, που τηρούνται από τις δημόσιες υπηρεσίες και φορείς, ώστε να διευκολυνθεί η άμεση και γρήγορη εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε επαφή ή συναλλαγή τους με το Δημόσιο.

Παράλληλα, στην ίδια κατεύθυνση συνεχίζεται και ολοκληρώνεται το έργο του «Μητρώου Πολιτών», που θα συνενώσει σε μία ενιαία κεντρική βάση δεδομένων τα στοιχεία του Δημοτολογίου και του Ληξιαρχείου. Δρομολογείται, επίσης, η κωδικοποίηση της νομοθεσίας που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμους και Περιφέρειες) και το ολοκληρωμένο έργο οργάνωσης και λειτουργικού εκσυγχρονισμού των 13 Περιφερειών και των 325 Δήμων, το οποίο έχει ενταχθεί ήδη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΕΠ), «Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα» 2014-2020 και έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του με 30 εκατομμύρια ευρώ.

Τα έσοδα

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ενοποιημένου προϋπολογισμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για το 2016, προβλέπεται θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα ύψους 315 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα:

Τα συνολικά έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπονται στα 6.797 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 282 εκατ. ευρώ, έναντι των εκτιμήσεων 2015, κυρίως λόγω των αυξημένων μεταβιβάσεων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό για την καταβολή των δαπανών της μισθοδοσίας του προσωπικού των Περιφερειών. Επιπλέον πόροι μεταβιβάζονται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό στους δήμους, λόγω μεταφοράς αρμοδιοτήτων προκειμένου να αντιμετωπίσουν δαπάνες μισθοδοσίας του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας που επαναφέρεται σε αυτούς και κόστος καθαρισμού των σχολικών μονάδων από το εκπαιδευτικό έτος 2016-2017. Τα λοιπά έσοδα προβλέπεται να κυμανθούν στα 2.041 εκατ. ευρώ, μειωμένα έναντι των εκτιμήσεων του 2015.

Οι συνολικές δαπάνες προβλέπονται στα 6.553 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 325 εκατ. ευρώ έναντι των εκτιμήσεων του 2015, κυρίως, λόγω της αύξησης του ύψους των αμοιβών προσωπικού, η οποία οφείλεται στην ανάληψη της μισθοδοσίας του προσωπικού των Περιφερειών από τον προϋπολογισμό τους. Οι δαπάνες των προνοιακών επιδομάτων, των τόκων, των επενδυτικών δαπανών και των μεταβιβάσεων προς τρίτους προβλέπονται να κυμανθούν στα 2.514 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το 2015

Ο Προϋπολογισμός του εποπτευόμενου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), προβλέπεται να είναι πλεονασματικός (2 εκατ. ευρώ) για το έτος 2016. Οι λοιποί φορείς του Υπουργείου («Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας» και «Κέντρο Μελετών Ασφάλειας») αναμένεται να παρουσιάσουν οριακά θετικά αποτελέσματα.

Δήμοι (ΟΤΑ α' βαθμού)

Η βασικότερη πηγή εσόδων των ΟΤΑ α' βαθμού είναι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ), οι οποίοι αποδίδονται μέσω του Τακτικού Προϋπολογισμού. Η καθιέρωση των ΚΑΠ στοχεύει στη χρηματοδότηση των Δήμων από πόρους του Προϋπολογισμού, ο υπολογισμός των οποίων ορίζεται ρητά από σχετικές διατάξεις και αποσκοπεί στην κάλυψη λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών. Επισημαίνεται ότι το 2016 προβλέπεται επιπλέον ειδική επιχορήγηση, ύψους 38 εκατ. ευρώ, για την ενίσχυση των Δήμων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι δαπάνες μισθοδοσίας που θα προκύψουν από την επαναφορά των δημοτικών αστυνομικών, καθώς και το κόστος απασχόλησης του προσωπικού για τον καθαρισμό των σχολικών μονάδων από το εκπαιδευτικό έτος 2016-2017 και εφεξής.

Οι συνολικές πιστώσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού για τους Δήμους εκτιμώνται στο ποσό των 2.574 εκατ. ευρώ το 2015, σχετικώς αυξημένες, έναντι του προϋπολογισμού (2.571 εκατ. ευρώ), κατά 3 εκατ. ευρώ. Το 2016 προβλέπονται πιστώσεις (ΚΑΠ, οφειλές παρελθόντων ετών και ειδική επιχορήγηση) ύψους 2.583 εκατ. ευρώ, αυξημένες έναντι των εκτιμήσεων του 2015 κατά το ποσό των 9 εκατ. ευρώ.

Περιφέρειες (ΟΤΑ β' βαθμού)

Οι κυριότεροι πόροι των Περιφερειών προέρχονται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ).

Οι συνολικές πιστώσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού για τις Περιφέρειες εκτιμώνται στο ποσό των 315 εκατ. ευρώ το 2015. Για το 2016, οι προβλεπόμενοι πόροι ανέρχονται στο ποσό των 652 εκατ. ευρώ, αυξημένοι κατά 337 εκατ. ευρώ, λόγω της καταβολής των δαπανών της μισθοδοσίας του προσωπικού τους, που μέχρι την 31/12/2015 καταβάλλονταν απευθείας από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Ο ετήσιος ενοποιημένος προϋπολογισμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτυπώνει τις εκτιμήσεις καθώς και τις προβλέψεις των βασικών οικονομικών κατηγοριών των επιμέρους προϋπολογισμών των ΟΤΑ α' και β' βαθμού για τα έτη 2015-2016. Σημειώνεται ότι στο αποτέλεσμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχει ενσωματωθεί και το ισοζύγιο των νομικών προσώπων και δημοτικών επιχειρήσεων των ΟΤΑ που ανήκουν στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.