Επιχειρήσεις

Προχωράει ταχύτατα η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού

Προχωράει ταχύτατα η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έδωσε το πράσινο φως στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, ανοίγοντας τον δρόμο για την κύρωσή της από τη Βουλή και την τελική υπογραφή τον Σεπτέμβριο.

Με την ολοκλήρωση του οικονομικού σκέλους της σύμβασης μέχρι το τέλος του έτους, ο αυτοκινητόδρομος θα περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία πλειοδότησε με 3,27 δισ. ευρώ.

To Ελεγκτικό Συνέδριο αξιολόγησε και ενέκρινε το νομικό κείμενο, κλείνοντας επίσημα τη διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ, που είχε υποβάλει τον φάκελο στις 5 Ιουλίου 2024. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο νέος παραχωρησιούχος, αναμένεται να υπογράψει τις συμβάσεις τον Σεπτέμβριο, ξεκινώντας την αντίστροφη μέτρηση για την ανάληψη της λειτουργίας, χρηματοδότησης, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού.

Η τρέχουσα σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο, με το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής να αναμένεται στο τέλος του 2024. Το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού αντιστοιχεί περίπου στο 2% του ΑΕΠ και αποτελεί το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί σε δημόσιο διαγωνισμό, ενισχύοντας σημαντικά τα έσοδα του κράτους. Από τις αποκρατικοποιήσεις, τα προσδοκώμενα έσοδα ανέρχονται στα 5,7 δισ. ευρώ, με το 60% να προέρχεται από την παραχώρηση της Αττικής Οδού.

Η Αττική Οδός, μήκους 70 χλμ., κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας, συνδέοντας την Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.

Το πρώτο εξάμηνο του 2024, η μέση ημερήσια κυκλοφορία στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 και κατά 16%-17% σε σχέση με το 2019, με τα έσοδα να ανέρχονται σε περίπου 113 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 9% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2023. Συνολικά, το 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία έφτασε τα 260 χιλιάδες οχήματα.