Ελλάδα

Black Friday: Ουρές και ταλαιπωρία από τα ξημερώματα στα καταστήματα

Black Friday: Ουρές και ταλαιπωρία από τα ξημερώματα στα καταστήματα
Εκατοντάδες πολίτες στήθηκαν από νωρίς το πρωί της Παρασκευής σε ουρές μπροστά από εμπορικά καταστήματα της Αθήνας και τη Θεσσαλονίκης για να προλάβουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις που υπαρχουν σημερα με την Black Friday

Συγκεκριμένα, από σήμερα το πρωί εκατοντάδες ήταν οι πολίτες που στήθηκαν από πολύ νωρίς το πρωί έξω από τα πολυκαταστήματα που συμμετέχουν στην "Μαύρη Παρασκευή", πριν ακόμα ανοίξουν, για να προλάβουν τις εκπτωτικές ευκαιρίες και τα προϊόντα πριν "εξαντληθούν".

Ενδεικτική είναι η κατάσταση που επικρατεί στην Θεσσαλονίκη, όπου δεκάδες άνθρωποι στήθηκα έξω από κατάστημα με ηλεκτρονικά είδη από τις 5 το πρωί για να προλάβουν τις μεγάλες προσφορές.

Ίδια η εικόνα και στα πολυκαταστήματα της Αθήνας, με εκατοντάδες καταναλωτές να συρρέουν.

Ένα νέο κατάστημα καλλυντικών που άνοιξε στη Θεσσαλονίκη έκανε εγκαίνια δίνοντας δώρα τόσο για την πρώτη μέρα του, όσο και για τη "Μαύρη Παρασκευή".

Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία οι 250 πρώτοι που θα βρίσκονταν στο άνοιγμα του καταστήματος, θα φορούσαν βραχιολάκι "First in Line" και θα λάμβαναν ως δώρο ένα κραγιόν μαζί με οποιαδήποτε αγορά τους. Επίσης, με αγορές άνω των 70 ευρώ, δινόταν δώρο ένα train case (βαλιτσάκι μεταφοράς και αποθήκευσης προϊόντων ομορφιάς). Η ουρά έφτασε μάλιστα μέχρι τη Τσιμισκή.

BLACK FRIDAY

πηγή Seleo.gr

Οι παραπάνω εικόνες αναμένεται να είναι ήπιες μπροστά σε αυτές που θα δούμε αύριο αφού οι μεγάλες αλυσίδες ανοίξουν τις πόρτες των καταστημάτων τους.

Τι είναι όμως το Black Friday

Πρόκειται για ένα θεσμό που επιτρέπει στους καταναλωτές την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε χρονιάς να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές.

Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.

Στις αρχές της δεκαετίας του '60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Καθιερώθηκε έτσι η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ' ου και η ονομασία Black Friday.

Οι αντιδράσεις

Ολομέτωπη επίθεση κατά των «μεγαλοεργοδοτών» και ειδικά των καταστημάτων Public που είναι η εταιρεία εμπνευστής της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, εξαπέλυσε η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), με αφορμή την εφαρμογή της Black Friday και στην Ελλάδα.

Με επίσημη ανακοίνωση η ΟΙΥΕ καταγγέλλει ότι αυτές οι «ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».

Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι η Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), είναι «εντελώς αμερικανικός θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των Χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις απίθανες προσφορές». Όμως, κατά την ΟΙΥΕ, ο συγκεκριμένος θεσμός δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να «στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθος καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά εξιλαστήρια θύματα της εργατικής δουλείας».

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία όλα αυτά συμβαίνουν στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο «από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών να είναι κυνηγός προσφορών». Η ΟΙΥΕ υπογραμμίζει ότι το μέτρο της Black Friday, έρχεται μετά την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή και μετά την καθιέρωση του θεσμού της Λευκής Νύχτας από διάφορους Δήμους της χώρας. Η Ομοσπονδία επιμένει για να υπάρξει «ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες».

Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία και κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.

Τα καταστήματα

Η GAP με μια φωτογραφία στο Facebook προανήγγειλε εκπτώσεις στα καταστήματά της, ενώ το Mc Arthur Glen θα ανοίξει τις πόρτες του για το καταναλωτικό κοινό στις οκτώ το πρωί με εκπτώσεις που θα φτάνουν το 70%.
Επίσης το River West, το Athens Metro mall και το εκπτωτικό πολυκατάστημα Factory Outlet συμμετέχουν στη Black Friday, ενώ η δανέζικη αλυσίδα με είδη σπιτιού Jysk θα έχει προσφορές 75%.
Στον εορτασμό συμμετέχουν τα καταστήματα Prince Oliver, αλλά και τα καταστήματα Media Markt που ενημέρωσαν τους πελάτες τους πως θα συμμετέχουν στη Μαύρη Παρασκευή προετοιμάζοντας το κοινό για «τιμές που τα βάφουν... μαύρα».
«Black Friday is coming... να είσαι σε φόρμα» γράφει το Πλαίσιο στη σελίδα του που ετοιμάζεται κι αυτό για τη μεγάλη μέρα των καταναλωτών.

Στις εκπτωτικές ενέργειες συμμετέχουν τα καταστήματα επίπλων «Εντός» με έκπτωση 60%.
Ακόμη συμμετέχουν τα Folli Follie, ο Γερμανός και πολλά ακόμη καταστήματα, είτε πρόκειται για αλυσίδες, είτε για μεμονωμένα εμπορικά.