Ελλάδα

Κρήτη: Προχωρά ο σχεδιασμός για τον ΒΟΑΚ - Ποιο τμήμα θα ολοκληρωθεί πρώτο

Κρήτη: Προχωρά ο σχεδιασμός για τον ΒΟΑΚ - Ποιο τμήμα θα ολοκληρωθεί πρώτο
Κοινές είναι οι απόψεις για την κατασκευή και τον προγραμματισμό του έργου του νέου Βόρειου Οδικού 'Αξονα Κρήτης μεταξύ του υπουργού υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη σύμφωνα με τις τοποθετήσεις τους, κατά τη σημερινή συνάντηση του υπουργού με τους δημάρχους του νησιού στο Ηράκλειο.

Ο υπουργός συζήτησε με τους αυτοδιοικητικούς την ιεράρχηση των μεγάλων έργων της Κρήτης, καθώς και την καταγραφή των προβλημάτων που υφίστανται για την υλοποίησή τους. Κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους με τον ΒΟΑΚ από πλευράς της τοπικής αυτοδιοίκησης να πάρουν θέση για το σχεδιασμό του υπουργείου σχετικά με το έργο, ζητώντας τους να είναι σε όλες τις θέσεις τους ξεκάθαροι, ενώ ο περιφερειάρχης Κρήτης είπε ότι ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ο κ. Σπίρτζης είπε πως η κυβέρνηση και το υπουργείο προχωρούν με τον σχεδιασμό που υπάρχει και κάλεσε περιφέρεια και δήμους μέχρι την 1η Αυγούστου 2018 που θα βρεθεί εκ νέου στην Κρήτη, να τον ενημερώσουν αν διαφωνούν με αυτό το μοντέλο. «Αν διαφωνούν εμείς θα ακυρώσουμε τους διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ αλλά εσείς θα πάρετε θέση. Δηλαδή οι γκρίζες ζώνες, και το πλατσούρισμα αριστερά δεξιά έχει τελειώσει. Εμάς ο δικός μας σχεδιασμός για να γίνει αυτοκινητόδρομος στην Κρήτη είναι αυτός που έχουμε αναπτύξει και ξέρετε, οπότε μέχρι 1η Αυγούστου που θα περάσουμε στη 2η Φάση του διαγωνισμού, θα πρέπει να λάβετε θέση για το εάν είναι σωστός ο σχεδιασμός που έχουμε κάνει ή όχι. Και αν η πλειοψηφία από την Κρήτη πει όχι, εμείς θα ακυρώσουμε τους διαγωνισμούς και αυτοί που λένε ότι δεν είναι σωστός σχεδιασμός, θα τους δώσουμε τα χρήματα να ολοκληρώσουν τον ΒΟΑΚ με τα χαρακτηριστικά όμως αυτοκινητόδρομου. Εμείς γνωρίζουμε πως αν πάμε σε άλλη λογική τότε δεν μιλάμε για ΒΟΑΚ, δεν μιλάμε για αυτοκινητόδρομο αλλά μιλάμε για κατσικόδρομο και καρόδρομο. Εμάς η γνώμη μας και η πολιτική μας τοποθέτηση είναι διαφορετική από την άποψη για καρόδρομους οπότε να μας συγχωρέσουν αλλά δεν θα τους ακούσουμε».

Ο υπουργός ανέφερε πως αντιλαμβάνεται τις όποιες ενστάσεις που μπορεί να υπάρχουν ξεχωριστά σε κάθε δήμο, αλλά δεν είναι εφικτό με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν και των κανόνων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το έργο να γίνει με βάση τις ενστάσεις. Οι κανόνες είναι συγκεκριμένοι και ορίζουν ότι για να υπάρχει ένα οδικό δίκτυο ένας αυτοκινητόδρομος με τα χαρακτηριστικά δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση και μία διαχωριστική λωρίδα στη μέση, θέλει συγκεκριμένους φόρτους κυκλοφορίας. Υπάρχουν περιοχές που με τα στοιχεία που έχει το υπουργείο και τις μετρήσεις οι φόρτοι αυτοί δεν υπάρχουν. Μάγοι δεν είμαστε. Αυτοκινητόδρομο από το Καστέλλι μέχρι τη Σητεία θέλουμε. Δε θέλουμε όμως το μοντέλο των έργων όπως γινόταν παλιά, δηλαδή αποσπασματικά ή το να περνάνε τρεις τέσσερις δεκαετίες για να γίνει ένα έργο ή να κάνουμε έργα όπως μία γέφυρα που γίνεται η μισή και που έχει και στατικά προβλήματα. Αυτό το μοντέλο εμείς δεν το θέλουμε».

Σχετικά με τον σχεδιασμό του υπουργείο για τον ΒΟΑΚ μέχρι τέλος του χρόνου -σύμφωνα με τον υπουργό- θα δημοπρατηθεί η στρατηγική μελέτη για τον ΒΟΑΚ που θα περιλαμβάνει την ωρίμανση από το Καστέλι Χανίων μέχρι τα Χανιά, από τον 'Αγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία, ενώ πρέπει να γίνει και μία συζήτηση στο νησί από όλους για το εάν πρέπει να γίνουν περισσότεροι κάθετοι προς τον ΒΟΑΚ οδικοί άξονες ή ένα ευρύτερο ειδικό δίκτυο του Νότιου Οδικού 'Αξονα. Επανέλαβε επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο θα γίνει με παραχώρηση, από Χερσόνησο μέχρι Νεάπολη Λασιθίου θα γίνει με ΣΔΙΤ, και από Νεάπολη μέχρι 'Αγιο Νικόλαο το οποίο θα δημοπρατηθεί μέσα στο έτος και θα είναι το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσει με την υλοποίηση του να γίνεται ως δημόσιο έργο.