Ελλάδα

ΣΤΑΣΥ: Ζήτησε άδεια για δρομολόγια προαστιακού για Κιάτο και Χαλκίδα

ΣΤΑΣΥ: Ζήτησε άδεια για δρομολόγια προαστιακού για Κιάτο και Χαλκίδα
Αίτηση για αλλαγή της άδειάς της ώστε να επεκτείνει τις δραστηριότητες στις επιβατικές μεταφορές και στο δίκτυο του προαστιακού σιδηροδρόμου έκανε η διοίκηση της Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΣΤΑΣΥ) στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Η ΣΤΑΣΥ επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στα δρομολόγια μέχρι το Κιάτο και τη Χαλκίδα, ενώ μέχρι τώρα δραστηριοποιείται στο τμήμα του προαστιακού από τη Δουκίσσης Πλακεντίας μέχρι το αεροδρόμιο, με τους συρμούς του μετρό.

Η εταιρία κατέθεσε το αίτημα για επέκταση άδειας στις 4 Ιουλίου στη ΡΑΣ και βρίσκεται στη διαδικασία αναμονής της έγκρισης του Σχεδίου Διαχείρισης Ασφάλειας και να καταθέσει Στρατηγικό Σχέδιο (Business Plan).

Αν οι φάκελοι είναι πλήρεις, η διαδικασία επέκτασης της άδειας μπορεί να διαρκέσει περίπου δύο μήνες. Για να ξεκινήσουν τα δρομολόγια, θα χρειαστούν μεγάλες αποφάσεις από τη διοίκηση του ΟΑΣΑ και του Υπερταμείου, όπως και από την νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Εκτός από το απαραίτητο τροχαίο υλικό, που απαιτεί σημαντικές επενδύσεις, θα απαιτηθούν και προσλήψεις προσωπικού, εκπαίδευση μηχανοδηγών κ.ά.

Το αίτημα της ΣΤΑΣΥ συνδέεται με εξαγγελίες του τέως υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, σύμφωνα με τις οποίες το δημόσιο θα επανέλθει στις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές, από τις οποίες αποσύρθηκε μετά την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική FSI.

Η έλλειψη μηχανοδηγών αποτελεί τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών στον ελληνικό σιδηρόδρομο, σε συνδυασμό με την εκκρεμότητα πολλών ετών με τη συντήρηση του δικτύου και τις καθυστερήσεις στα έργα.

Το πρόβλημα με τους μηχανοδηγούς αναμένεται να λυθεί μέχρι τα τέλη του έτους, περιορίζει τη δυναμικότητα του δικτύου, σε μία χρονική περίοδο που υπάρχουν αιτήματα για την αύξηση των δρομολογίων μεταφοράς φορτίων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Pearl ΑΕ, που συνδέεται με τον όμιλο της κινεζικής Cosco, έχει πολλές φορές επισημάνει πως χρειάζεται περισσότερα δρομολόγια από Πειραιά προς Κεντρική Ευρώπη, αλλά το αίτημά της δεν μπορεί να καλυφθεί!

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περιμένει εντός διμήνου την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 68 νέων μηχανοδηγών, ώστε να λάβουν τα πιστοποιητικά από την εταιρία με την ολοκλήρωση της πρακτικής εκπαίδευσης.

Η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης διαδικασίας θα διευκολύνει και την εκπαίδευση των έξι μηχανοδηγών της PEARL και των άλλων έξι της Rail Cargo Logistics Goldair. Η τελευταία εκτελεί ήδη δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς το εξωτερικό και έχει ανακοινώσει πως θα επεκταθεί και στα δρομολόγια από τον Πειραιά.

Μέχρι το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί και η πρακτική εκπαίδευση των 12 μηχανοδηγών των δύο εταιρειών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα ενίσχυσης των δρομολογίων τους, αν βέβαια το επιτρέπουν οι συνθήκες στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Το πρόβλημα με τη συντήρηση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου συζητείται επί χρόνια. Ο ΟΣΕ και απανωτές πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών δεν έχουν αποφασίσει πώς θα το λύσουν. Κατά καιρούς έχουν κυκλοφορήσει διάφορα μοντέλα, είτε μέσω κλασικών διαγωνισμών δημοσίων έργων (με τεμαχισμό του δικτύου σε αρκετά τμήματα), είτε μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Οσο δεν λαμβάνονται αποφάσεις, τόσο θα περιορίζεται η χωρητικότητα του δικτύου και θα αυξάνονται τα παράπονα. Επιπλέον, θα καθυστερεί και η περαιτέρω αξιοποίηση των επενδύσεων που έχει πραγματοποιήσει η Cosco στον Πειραιά, ώστε να επωφεληθούν και άλλοι «παίκτες» της αγοράς logistics, να αυξηθεί η προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία κ.λπ.

Εκτός από την PEARL και τη Rail Cargo Logistics Goldair, άδεια δραστηριοποίησης στις εμπορευματικές μεταφορές έχει λάβει και η Μakios Logistics, η οποία έχει ζητήσει παράταση προκειμένου να ενεργοποιηθεί. Ταυτόχρονα, επιχείρησαν να λάβουν άδεια από τη ΡΑΣ και δύο ρουμανικές εταιρείες, οι οποίες κατέθεσαν σχετικά αιτήματα στις 13 Ιουνίου, μία ημέρα πριν αλλάξει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Από τις 14 Ιουνίου, τις άδειες για δραστηριοποίηση εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης τις δίνει η ευρωπαϊκή αρχή των σιδηροδρόμων (ERA).

Ετσι, τα αιτήματα των δύο ρουμανικών ομίλων θα μεταφερθούν στην ERA για περαιτέρω επεξεργασία. Πρόκειται για τις Grup Feroviar Roman SA, μέλος του ρουμανικού ομίλου Grampet Group, και την TEF Logistica Feroviara S.R.L.

Πηγή: euro2day.gr