Ελλάδα

Πώς έφτασε η αστυνομία στους κλεμμένους πίνακες - Οι ανακοινώσεις Χρυσοχοΐδη - Μενδώνη για τη ληστεία του αιώνα, τι είπε ο ληστής

Πώς έφτασε η αστυνομία στους κλεμμένους πίνακες - Οι ανακοινώσεις Χρυσοχοΐδη - Μενδώνη για τη ληστεία του αιώνα, τι είπε ο ληστής
Οπως αποκαλύφθηκε σήμερα, ο 49χρονος που συνελήφθη χθες για τη ληστεία του αιώνα από το τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής για την υπόθεση της κλοπής των πινάκων ήταν και ο μόνος δράστης της κλοπής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

Με χαμόγελα δόθηκε συνέντευξη Τύπου του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για την υπόθεση του εντοπισμού δύο πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

Με τους δυο πίνακες να φιγουράρουν δίπλα τους οι δυο υπουργοί δίνουν λεπτομέρειες για την εξιχνίαση της πολύκροτης υπόθεσης.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε ότι ένας Έλληνας στέρησε τον πίνακα αλλά Έλληνες τον έφεραν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν την φυσική τους θέση και να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.

Η κα Μενδώνη μίλησε για μια ξεχωριστή μέρα και τόνισε ότι η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο έρχεται σε μια πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για την χώρα μας αφού γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.

Ο πίνακας όπως είπε είναι δώρο του ζωγράφου στον Ελληνικό λαό για την αντίστασή του στις ναζιστικές θηριωδίες και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Ο πίνακας ήταν αδύνατον να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί κάπου. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγες ημέρες μετά την κλοπή, συνέχισε η κα Μενδώνη και θύμισε ότι άνοιξε στις 25 Μαρτίου φέτος για να τιμήσει τους αγώνες του έθνους.

14 Μαΐου του 1821 η ανακαινισμένη Πινακοθήκη υποδέχθηκε το κοινό της και δυόμισι μήνες μετά επουλώθηκε το τραύμα της μετά την απώλεια ενός έργου ενός σπουδαίου ζωγράφου. Το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης γιατί χάρις σ’ εσάς η έρευνα δεν σταμάτησε ποτέ.

Η κα Μενδώνη θύμισε ότι η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα είχε πει όταν έγινε η κλοπή, ότι η κλοπή είναι θάνατος. Σήμερα ζούμε ανάσταση.

Το έργο του Πάμπλο Πικάσο όπως και το έτερο της λείας εκείνης της ληστείας, ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν, εντοπίστηκαν σε σπίτι άνδρα 49 ετών στο Πόρτο Ράφτη που φέρεται να συμμετείχε στη διάρρηξη της Εθνικής Πινακοθήκης και συνελήφθη.

Τι είπε ο ληστής που δηλώνει ελαιοχρωματιστής

«Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω» είπε κατά πληροφορίες ο 49χρονος ληστής στους αστυνομικούς. Έξι μήνες ετοίμαζε την κλοπή, πήγαινε καθημερινά στην παλαιά Εθνική Πινακοθήκη, άλλοτε ως επισκέπτης, άλλοτε απ' έξω, παρακολουθούσε, ήξερε μέχρι και πότε κάπνιζαν οι φύλακες, όπως ανέφεραν αστυνομικές πηγές.

Ο 49χρονος ληστής του εμβληματικού πίνακα «Γυναικείο κεφάλι» που είχε δωρίσει στον ελληνικό λαό ο ίδιος ο Πάμπλο Πικάσο, είχε δουλέψει ως ελαιοχρωματιστής και είχε γνώση από γυψοσανίδες και χώρους για να ξέρει πώς θα κάνει την παραβίαση. «Το έκανε μόνος του. Δεν είχε σκοπό να πάρει κάτι συγκεκριμένο, έκλεψε ό,τι βρήκε μπροστα του. Τον μικρό πίνακα όπως τον πήρε τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα την ίδια μέρα».

Τον Ιανουάριο διάβασε σε ρεπορτάζ ότι οι αστυνομικοί είναι στα ίχνη του κι έτσι μετέφερε τους πίνακες από την αποθήκη στην Κερατέα στη ρεματιά όπου τελικά βρέθηκαν τα έργα.

Πρόκειται για τους πίνακες το «Γυναικείο κεφάλι» της Ντόρα Μάαρ του Πάμπλο Πικάσο και τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν.

Η δήλωση του Σάκη Κεχαγιόγλου

« Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίηση μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης.
Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε».

O «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν.

Ο Πικάσο είχε φιλοτεχνήσει τον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι», το 1939. Δέκα χρόνια μετά, το 1949, πρόσφερε το συγκεκριμένο έργο στον ελληνικό λαό για τη συμβολή του στην αντίσταση κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής.

Στον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο υπήρχε και χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου.
Στο πίσω μέρος του πίνακα υπάρχει και χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου, που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (μετ. Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο).

pinakas1

{https://twitter.com/cultureGR/status/1409792769766400000?s=20}

Σε ανακοίνωσή της η ΕΛ.ΑΣ αναφέρει: «Δύο πίνακες που είχαν αφαιρεθεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 (ένας του Πικάσο και ένας του Μοντριάν) βρίσκονται στα χέρια της Ελληνικής Αστυνομίας, μετά τον εντοπισμό τους από το 2ο τμήμα του ΥΔΕΖΙ».

Η Αστυνομία αναμένεται να προχωρήσει σε λεπτομερείς ανακοινώσεις για την επιχείρηση που οδήγησε στη σύλληψη και την ανακάλυψη των έργων τέχνης, την Τρίτη 29 Ιουνίου.

Πριν από πέντε χρόνια, όπως αποκάλυψε ο ιδιωτικός ερευνητής Γιώργος Τσούκαλης μιλώντας την Τρίτη (29.06.2021) στο Πρώτο Πρόγραμμα, υπήρξε η πληροφορία πως οι δράστες της κλοπής δεν είχαν καταφέρει να βγάλουν στο εξωτερικό τους αμύθητης περιουσίας πίνακες.

«Υπήρχε άνθρωπος που ενδιαφερόταν από το εξωτερικό, υπήρχε σχέδιο φυγάδευσης» είπε ο Γιώργος Τσούκαλης.

Αλλά κανείς από τους συλλέκτες που θα ήθελαν τον Πικάσο και τον Μοντριάν δεν είχε καταφέρει να τους αποκτήσει. Γιατί ήταν εξαιρετικά δύσκολο όχι μόνο να μην γίνει αντιληπτό αυτό από τις αρχές αλλά και να βγουν τα κλοπιμαία από την Ελλάδα.

Ο Γιώργος Τσούκαλης εξέφρασε τις αμφιβολίες του για το αν ο 49χρονος, στην κατοχή του οποίου βρέθηκαν οι πίνακες, είναι ο δράστης της κλοπής ή ο άνθρωπος που «φυλούσε» τα πολύτιμα κλοπιμαία. «Το έκανε μόνος του; Όχι σύμφωνα με πληροφορίες που είχαμε από τον πρώτο καιρό», τόνισε ο γνωστός ερευνητής, που έχει ασχοληθεί σε βάθος με την υπόθεση. Όπως σημείωσε, οι πληροφορίες μιλούσαν για συνεργασία 2 ή 3 ατόμων, που διέρρηξαν την Εθνική Πινακοθήκη και πήραν τρία από τα «κοσμήματά» της.

Το χρονικό

Τη νύχτα της 9ης Ιανουαρίου 2012 δύο... φαντομάδες κατάφεραν να μπουν στην Εθνική Πινακοθήκη παραβιάζοντας την μπαλκονόπορτα και άρπαξαν τους τρεις πίνακες. Σε ότι αφορά στον Πικάσο προφανώς αγνοούσαν ότι δεν θα κατάφερναν ποτέ να τον πουλήσουν διότι απλά ανήκε στο ελληνικό Δημόσιο και επιπλέον είναι εξαιρετικά δύσκολο να βγει ένα τέτοιο έργο τέχνης από τα σύνορα.

Οι αστυνομικοί, όλα αυτά τα χρόνια, παρά τις προσπάθειες δεν είχαν καταφέρει να βρουν τον ψιλόλιγνο άντρα που αφαίρεσε χειρουργικά τον πίνακα του Πικάσο, αξίας άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο μόνος που τον είδε, όπως αναφέρει η ΕΡΤ, ήταν ένας φύλακας, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Αλέξανδρου Καλαφάτη στις 12/2/2021.

Η κλοπή αποκάλυψε τα κενά ασφαλείας στην Εθνική Πινακοθήκη. Ο συγκεκριμένος πίνακας είχε εκτεθεί, χωρίς προστατευτικό υαλοπίνακα, χωρίς καν τζάμι, κρεμασμένος από μία πρόκα» είχε δηλώσει ο Μάνος Στεφανίδης, κριτικός τέχνης και πρώην επιμελητής της Εθνικής Πινακοθήκης.

Ο δράστης φέρεται να παραπλάνησε τον φύλακα με ψεύτικους συναγερμούς και κατάφερε να εισέλθει στο εσωτερικό της Εθνικής Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτηρίου.

Τότε, κατάφερε να πάρει τους δύο πίνακες κι ένα σχέδιο των αρχών του 17ου αιώνα που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια και στη συνέχεια αφαίρεσε τα κάδρα.

Κάμερες ασφαλείας της Πινακοθήκης κατέγραψαν τις κινήσεις του ενώ στην κλοπή φέρεται να εμπλέκεται και δεύτερο άτομο, που λειτουργούσε ως τσιλιαδόρος.