Ελλάδα

H Θεσσαλονίκη στον ψηφιακό μετασχηματισμό με όχημα την ελεγχόμενη στάθμευση

H Θεσσαλονίκη στον ψηφιακό μετασχηματισμό με όχημα την ελεγχόμενη στάθμευση
Τον Μάρτιο του 2017 ο Δήμος Θεσσαλονίκης λειτουργεί για πρώτη φορά το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης μέσω έξυπνων εφαρμογών και συστημάτων. Μέχρι και σήμερα αποτελεί τον μοναδικό δήμο σε όλη την Ελλάδα που προσφέρει ελεγχόμενη στάθμευση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης, με πραγματική χρέωση υπηρεσιών με το λεπτό και όχι με ωριαίους χρόνους.

Την περίοδο εκείνη μόλις είχε ξεκινήσει η συζήτηση στη χώρα για την ανάγκη του ψηφιακού μετασχηματισμού των πόλεων. Σήμερα, οι «έξυπνες πόλεις» είναι κάτι παραπάνω από ένας όρος που εντυπωσιάζει. Αποτελούν προϋπόθεση βιώσιμης ανάπτυξης και τίθενται στον πυρήνα των χρηματοδοτήσεων τόσο του Ταμείου Ανάκαμψης όσο και του νέου ΕΣΠΑ 2021 -2027.

Η αναγκαία στροφή των δήμων σε καινοτόμες δράσεις για τη διακυβέρνηση, τη διαχείριση των ενεργειακών καταναλώσεων, τη στάθμευση, τη καταγραφή των πληθυσμιακών ροών, την έγκαιρη ενημέρωση σε περίπτωση εντόνων φυσικών φαινομένων είναι μονόδρομος.

Ο έγκαιρος σχεδιασμός από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, με την αξιοποίηση αυτοχρηματοδοτικών εργαλείων για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης από το 2017, τον κατατάσσει στην πρώτη θέση σε έναν αγώνα που αφορά το μέλλον στην χώρα μας, όταν άλλες πόλεις έχουν μετατρέψει σε δημοσιοϋπαλληλική υπηρεσία την στάθμευση και ακόμη πληρώνουν για χαρτάκια – κάρτες στάθμευσης, σε βάρος του περιβάλλοντος. Πρακτική που έχει καταργηθεί σε όλες τις σύγχρονες πόλεις του κόσμου.

Στην Θεσσαλονίκη, οι παρεχόμενες έξυπνες λειτουργίες του συστήματος, όπως η εφαρμογή στάθμευσης app PARKPAL, τo QR σύστημα στάθμευσης επισκεπτών, οι έξυπνες εφαρμογές αστυνόμευσης της δημοτικής αστυνομίας και φυσικά τα συστήματα διαχείρισης των δωρεάν θέσεων των μονίμων κατοίκων, με άμεση ηλεκτρονική επικοινωνία των χρηστών με τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου, έφεραν σημαντικά οφέλη για όλους.

o Βελτίωση κυκλοφοριακών συνθηκών. Η δομή του συστήματος οδηγεί στη βελτίωση των συνθήκων στάθμευσης και κυκλοφορίας που επικρατούν στο οδικό δίκτυο των κεντρικών περιοχών του Δήμου, περιορίζοντας δραστικά τη σπατάλη χρόνου και την ταλαιπωρία των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης.

o Μείωση της χρήσης των Ι.Χ. Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης μέσω κινητού τηλεφώνου, τακτοποιεί και διευκολύνει τη στάθμευση, αλλά επιπρόσθετα αποθαρρύνει ή/και αποτρέπει την άσκοπη χρήση των οχημάτων στο κέντρο.

o Μείωση της ρύπανσης. Αποβλέπει στη μείωση της ρύπανσης και τη βελτίωση των περιβαλλοντικών όρων του κέντρου της πόλης.

o Οργάνωση και τεχνική υποστήριξη των φορέων του Δήμου που συμμετέχουν. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την εκπαίδευση στα νέα εργαλεία διαχείρισης της ελεγχόμενης στάθμευσης, καθώς και μέσω της παροχής πρόσβασης σε κεντρική πλατφόρμα παρακολούθησης του συστήματος στάθμευσης και αστυνόμευσης.

Σημειώνεται πως η νέα Δημοτική αρχή του δήμου Θεσσαλονίκης, αντιλαμβανόμενη εγκαίρως την ανάγκη στροφής στη ψηφιακή μετάβαση , έχοντας ενταχθεί στο πρόγραμμα των 100 κλιματικά ουδέτερων πόλεων έως το 2030, αξιοποίησε το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης, εντάσσοντας το σε μια συνολική λύση «έξυπνης πόλης».

Η Θεσσαλονίκη έδειξε πως οι ελληνικές πόλεις μπορούν να καταφέρουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, απελευθερώνοντας τα οφέλη του στους επισκέπτες και τους κατοίκους τους. Μένει και οι υπόλοιποι δήμοι να τολμήσουν αυτό το μεγάλο βήμα προς το μέλλον.