Ελλάδα

Τι πραγματικά κρύβεται πίσω από τους παλαιοχριστιανούς της Κορίνθου: Η σχέση με παλαιόπιστους και Άμις

Τι πραγματικά κρύβεται πίσω από τους παλαιοχριστιανούς της Κορίνθου: Η σχέση με παλαιόπιστους και Άμις
Σάλο έχει προκαλέσει τα τελευταία 24ωρα η υπόθεση με την πολύτεκνη οικογένεια, στην Κόρινθο, οι οποίοι δηλώνουν «παλαιοχριστιανοί» και ζουν σε ένα κοινόβιο μιας κοινότητας σε ένα λαγούμι 30 μέτρων.

Στο «μικροσκόπιο» των εισαγγελικών αρχών βρίσκονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες διαβιούν τα παιδιά της οικογένειας αλλά και ο τρόπος που μεγαλώνουν. Πρόκειται για τα τρία ανήλικα παιδιά της οικογένειας, δύο αγόρια 13 και 15 ετών καθώς και ένα μικρό κοριτσάκι έξι ετών. Ο 45χρονος και η 38χρονη έχουν ένα ακόμη κορίτσι 22 ετών, το οποίο φέρεται να είναι μητέρα ενός βρέφους.

Εντύπωση προκαλούν τα όσα ισχυρίζονται και δηλώνουν δημοσίως τόσο η μητέρα όσο και ο μπαμπάς της οικογένειας καθώς η μητέρα της οικογένειας δήλωσε ότι αρνούνται την τεχνολογία και ζουν όπως οι Άμις. Είναι όλοι μεταξύ τους «αδελφοί», όπως λένε, δεν θέλουν να αποκαλούνται Έλληνες, αυτοπροσδιορίζονται ως Παλαιοχριστιανοί της Ρωμανίας.

«Δεν στέλνουμε τα παιδιά μας σχολείο, διαφωνούμε με την ελληνική Παιδεία»

Υπενθυμίζεται πως σε δηλώσεις στους σε τηλεοπτικούς σταθμούς γνωστοποίησαν πως κανείς από την κοινότητα δεν στέλνει τα παιδιά του στο σχολείο και αυτό γιατί διαφωνούν με την ελληνική εκπαίδευση. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις της μητέρας η οποία έλεγε πως «και στην εκκλησία πηγαίνουν και σε εκδηλώσεις πηγαίνουν και σε συγγενείς και σε φίλους. Ξέρουμε τους χωριανούς, πηγαίνουμε εκδρομές, δεν τα έχουμε κρυμμένα».

«Είμαστε μια κοινότητα παλαιοχριστιανών, στα πρότυπα των παλαιόπιστων Ρωσίας, ή των Άμις στην Αμερική, που αρνούμαστε την τεχνολογική πρόοδο και ζούμε παραδοσιακά, όπως οι πρώτοι χριστιανοί», δήλωνε χθες ο πατέρας στο STAR. «Τη γυναίκα μου τη λέω αδελφή Σεβαστιανή και τον γιο μου αδελφό Νικόλαο. Είμαστε όλοι οι άνθρωποι αδέλφια» πρόσθεσε ο 45χρονος μιλώντας στο Star. Σύμφωνα με τον ίδιο υπάρχουν τέσσερις τέτοιες κοινότητες σε όλη την Ελλάδα.

Μιλώντας στο Dnews.gr ο καθηγητής Παιδαγωγικής - Χριστιανικής Παιδαγωγικής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ και Πρόεδρος της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων, Ηρακλής Ρεράκης, εξήγησε τα πιστεύω και τη φιλοσοφία των δύο κοινοτήτων που επικαλέστηκε ως πρότυπα ζωής ο πατέρας της οικογένειας στην Κόρινθο.

Όπως εξηγεί ο κ. Ρεράκης, οι αυτοκαλούμενοι Παλαιοχριστιανοί της Κορίνθου δήλωσαν ότι: «Είμαστε μια κοινότητα Παλαιοχριστιανών, στα πρότυπα των παλαιόπιστων Ρωσίας, ή τους Άμις στην Αμερική, που αρνούμαστε την τεχνολογική πρόοδο και ζούμε παραδοσιακά», ωστόσο, αυτή η δήλωση φαίνεται να είναι προσχηματική, καθώς δεν φαίνεται να υπάρχουν ουσιαστικές ομοιότητες με εκείνες τις κοινότητες.

Εν συνεχεία ο καθηγητής Ρεράκης προχώρησε σε μια καταγραφή των βασικών στοιχείων αυτών των αιρετικών κοινοτήτων για να εμπεδώσουμε γιατί ο "πατριάρχης" της Κορινθίας τους επικαλείται για να αιτιολογήσει τη δράση και το φέρεσθαι όλων των μελών της ιδιότυπης κοινότητάς τους. 

Οι παλαιόπιστοι της Ρωσίας

Αποτελούν ένα θρησκευτικό κίνημα που διαχωρίστηκε από την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας τον 17ο αιώνα. Ο λόγος της διαφοροποίησης οφείλεται στις εκκλησιαστικές μεταρρυθμίσεις. που εισήγαγε ο Πατριάρχης Νίκων, τις οποίες οι Παλαιόπιστοι θεώρησαν, ως απομάκρυνση από την πίστη της Ρωσικής Ορθοδοξίας. Η ρήξη αυτή κατέληξε στο Σχίσμα του 1653 και επηρέασε την εκκλησιαστική και κοινωνική ζωή της Ρωσία, με επιπτώσεις που φτάνουν έως και σήμερα, καθώς είχε ως συνέπειες φονικές διώξεις και καταπιέσεις των Παλαιοπίστων τόσο από τον Τσάρο, όσο και από την Εκκλησία. Οι Παλαιόπιστοι, αντίστοιχα, θεωρούσαν τους Μεταρρυθμιστές. ως εχθρούς της πίστεως και ζητούσαν από τον Τσάρο τη δικαιοδοσία να τους αφανίσουν όλους.

Η ρήξη μεγάλωνε και οι Παλαιόπιστοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις εστίες τους και να μετακινηθούν ή να εξοριστούν σε απομονωμένες περιοχές της Ρωσίας. Όμως δεν ζούσαν σε πλήρη απομόνωση από την κοινωνία, ούτε σε άθλιες συνθήκες διαβίωσης.

Σήμερα, οι Παλαιόπιστοι ζουν σε διάφορες περιοχές της Ρωσίας, αλλά και σε άλλες γειτονικές χώρες και στις ΗΠΑ και αριθμούν περίπου ένα έως δύο εκατομμύρια.

Το 1681 μία Σύνοδος στη Μόσχα αποφάσισε τη δίωξή τους από την Πολιτεία, την κατεδάφιση των ναών τους και την απαγόρευση της κυκλοφορίες των βιβλίων του.

Το 1715 ο Αυτοκράτορας Πέτρος επέβαλε στους Παλαιόπιστους διπλάσιο φόρο και απαγόρευσε τον διορισμό τους στο Δημόσιο.

Το 1733 η αυτοκράτειρα Άννα, χρησιμοποίησε εναντίον τους τον Ρωσικό Στρατό.

Επίσης, ένας λόγος που διαφοροποιούνταν οι Παλαιοχριστιανοί από τη Ρωσική Εκκλησία ήταν ότι δεν συμφωνούσαν με τη ραγδαία είσοδο δυτικών στοιχείων. Ο Μεγάλος Ρώσος Ορθόδοξος Θεολόγος π. Γ. Φρωρόφσκυ δεν συμφωνούσε μαζί τους και έγραψε γι αυτούς ότι «ορματίζονταν μια πραγματική γήϊνη πολιτεία, μια θεοκρατική ουτοπία και έναν χιλιασμό».

Οι Άμις των ΗΠΑ

Οι Άμις είναι μέλη μιας χριστιανικής προτεσταντικής ομολογίας, που εμφανίστηκε τον 17ο αιώνα στην Ελβετία και στη Γερμανία, ως μέλη της Ριζοσπαστικής Μεταρρύθμισης. Μετανάστευσαν τον 18ο αιώνα στην Αμερική.
Υπάρχουν περίπου 45 διαφορετικές υποομάδες των Άμις και περίπου 2000 υποομάδες και τοπικές κοινότητες, που διαφέρουν, ως προς τον τρόπο εφαρμογής των αρχών της πίστεως στην καθημερινότητά τους (ντύσιμο, σχέσεις με τεχνολογία και με την κοινωνία).

Δέχονται την εκπαίδευση έως την 8η τάξη. Δεν έρχονται σε συναστραφή με ανθρώπους εκτός κοινότητας, εκτιμούν την αγροτική ζωή, τη χειρωνακτική εργασία, την ταπεινότητα και την υποταγή στο θέλημα του Θεού και διατηρούν ιδιότυπη κουλτούρα. Δεν δέχονται τον νηπιοβαπτισμό και παντρεύονται μόνο με μέλη της κοινότητάς τους, με συνέπεια να έχουν καταγραφεί σ αυτούς υψηλά ποσοστά ενδογαμίας, γενετικών διαταραχών και βρεφικής θνησιμότητας.

Μάλιστα όπως τονίζει ο κ. Ρεράκης «Από τα παραπάνω αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει κάποια ομοιότητα της ομάδας της Κορίνθου που αυτοονομάζονται ως Παλαιοχριστιανοί με τις δύο παραπάνω ομάδες τις οποίες επικαλούνται. Οι λεγόμενοι Παλαιοχριστιανοί της Κορίνθου αρνούνται να αφήνουν τα παιδιά της να πάνε σχολείο γιατί δεν εμπιστεύονται την Εκπαίδευση, βρίσκονται, χωρίς να διώκονται από κανένα, σε πλήρη αυτοαπομόνωση. 

Φοράνε Σταυρό και έχουν κρεμάσει Σταυρό, μπροστά στην κατακόμβη τους. Δεν φαίνεται, όμως, να έχουν χριστιανική ειρήνη και ταπεινό και αγαπητικό φρόνημα έναντι των συνανθρώπων τους, καθώς χρησιμοποιούν βία και όπλα, αντί του χριστιανικού διαλόγου και των χριστιανικών αρετών της αγάπης, της πραότητας, της μακροθυμίας και της πίστεως, για να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις, δίνοντας έτσι, άσχημα παραδείγματα στα παιδιά τους, ενώ παραμελούν την μόρφωση και την κοινονικοποίησή τους

«Περισσότερο ομοιάζουν με τους Άμις, λόγω του έντονου προτεσταντικού τύπου ατομικισμού που εκφράζουν»

Και συνεχίζει δηλώνοντας αποκλειστικά στο Dnews ότι: «Την εποχή της Ρωμιοσύνης, που επικαλούνται οι φίλοι μας της Κορινθίaς, για να αυτοκαλούνται Ρωμιοί, ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός επί Τουρκοκρατίας, μέσα στη σκλαβιά και το μπαρούτι των Τούρκων, γυρνούσε σε όλη σχεδόν την ηπειρωτική Ελλάδα να πείσει τους φτωχούς ραγιάδες να κτίσουν σχολεία να μαθαίνουν τα παιδιά τους γράμματα και την πίστη του Χριστού, ενώ αυτοί οι φίλοι μας με τους Σταυρούς, σε καιρό ειρήνης δεν πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο! Γενικά, φαίνεται να χρησιμοποιούν ως πρόφαση το όνομα ή την ιδιότητα τόσο των Χριστιανών όσο και των Παλαιοχριστιανών. Περισσότερο ομοιάζουν με τους Άμις, λόγω του έντονου προτεσταντικού τύπου ατομικισμού που εκφράζουν »

Καταλήγοντας δηλώνει ότι «Η πρότασή μας είναι ότι χρειάζονται πνευματική βοήθεια και στήριξη, γιατί έχουν παιδιά και είναι ανάγκη να επανέλθουν, αν θέλουν, στις βάσεις της χριστιανικής διδασκαλίας και ζωής αλλά και στη νομιμότητα, σχετικά με το Σύνταγμα που παραβιάζουν, ως προς τα άρθρα εκείνα, που ορίζουν την προστασία και την εκπαίδευση των παιδιών τους».