Διεθνή

Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο «Ever Given» έβαλε μπροστά τις μηχανές του, τα επόμενα βήματα για την πλήρη «αποκόλληση» (βίντεο)

Διώρυγα του Σουέζ: Το πλοίο «Ever Given» έβαλε μπροστά τις μηχανές του, τα επόμενα βήματα για την πλήρη «αποκόλληση» (βίντεο) Φωτογραφία: @Maxar twitter
Έπειτα από μία εβδομάδα προσάραξης, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», έβαλε μπροστά τις μηχανές του. Όπως ανέφερε πηγή με γνώση του θέματος, το πλοίο, μήκους 400 μέτρων, το πλοίο κινείται και έχει πλέον ευθυγραμμιστεί, ενώ αναμένεται να υποβληθεί και σε ελέγχους, δημιουργώντας ελπίδες ότι η θαλάσσια οδός στη Διώρυγα του Σουέζ θα ανοίξει σύντομα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Boskalis, της μητρικής εταιρείας της ναυτιλιακής Smit Salvage που βοήθησε στην αποκόλληση του πλοίου, δήλωσε στο ολλανδικό ραδιόφωνο πως η ολοκλήρωση της επιχείρησης «δεν θα είναι περίπατος στο πάρκο».

Πρόσθεσε ακόμη ότι το απόγευμα της Δευτέρας αναμένεται να φτάσει στο σημείο νέο ρυμουλκό για να βοηθήσει στην πλήρη «απελευθέρωση» του πλοίου.

Προσπαθούν να απομακρύνουν την άμμο και τη λάσπη από το πλοίο

Επίσης, θα πραγματοποιηθεί επιχείρηση απομάκρυνσης της άμμου και της λάσπης με νερό που θα διοχετευθεί με πίεση κάτω από την πλώρη του πλοίου και σε περίπτωση που η επιχείρηση αποτύχει, δεν αποκλείεται να απομακρυνθούν τα κιβώτια.

{https://twitter.com/business/status/1376376154362314754?s=20}

Βίντεο που δόθηκε στη δημοσιότητα δείχνει την πρύμνη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να έχει στρίψει προς τις όχθες του καναλιού, δημιουργώντας χώρο στο κανάλι. Σε άλλο βίντεο που δεν ήταν εφικτό να εξακριβωθεί άμεσα, ρυμουλκά σκάφη βρίσκονται γύρω από το πλοίο, ενώ ακούγονται φωνές που πανηγυρίζουν με αφορμή την εξέλιξη αυτή.

Ο εξειδικευμένος ιστότοπος εντοπισμού πλοίων Vessel Finder μετέβαλε την κατάσταση του Ever Given σε «εν πλω». Το «Ever Given», πλοίο με εκτόπισμα 220.000 τόνων, ανήκει στην ιαπωνική Shoei Kisen και το διαχειρίζεται η Evergreen Marine υπό την παναμαϊκή σημαία.

Η προσάραξή του εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας έκλεισε τη Διώρυγα, με αποτέλεσμα 369 σκάφη που σκόπευαν να τη διαπλεύσουν να αποκλειστούν.

Ειδικά συνεργεία έσκαβαν χθες για να απομακρύνουν μέρος της όχθης της Διώρυγας, στην οποία το φορτηγό είχε προσαράξει διαγώνια, ώστε το σκάφος να μπορέσει να πλεύσει ξανά κανονικά, ανέφερε η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ νωρίτερα χθες. Σημειώνεται ότι περίπου το 15% των εμπορευμάτων που διακινούνται μέσω θαλάσσης περνούν από το σημείο αυτό και το «μποτιλιάρισμα» που προκλήθηκε είχε κόστος καθημερινά για το κανάλι περίπου 14-15 εκατομμύρια δολάρια.

{https://twitter.com/XNewsAlerts/status/1376379599412736001?s=20}

Δεκάδες ελληνικά πλοία εγκλωβισμένα

Σημειώνεται ότι τουλάχιστον 16 ελληνικά πλοία ήταν χθες στην αναμονή στη Διώρυγα του Σουέζ, όπως δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης, τονίζοντας την προσφορά βοήθειας που απηύθυνε η Ελλάδα στην Αίγυπτο για την αποκόλληση του γιγάντιου πλοίου από την όχθη του καναλιού.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών προσέφερε από την πρώτη στιγμή βοήθεια στην Αίγυπτο και σε συνεργασία με την Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, όπως δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης αναφερόμενος στην προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given».

«Θέλαμε να τονίσουμε με αυτό τον τρόπο ότι είμαστε διαθέσιμοι και έτοιμοι να προσφέρουμε βοήθεια και σε επίπεδο ρυμούλκησης αλλά και βυθοκόρησης», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης κάνοντας λόγο για «τεράστιο πρόβλημα».

{https://twitter.com/mackaytaggart/status/1376383790327721990?s=20}

«Πάνω από 10% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Η Ελλάδα είναι έτοιμη και με μέσα και προσωπικό να προσφέρει τη βοήθειά της, ενώ δυστυχώς έχουμε 16 ελληνικά πλοία που περιμένουν να διέλθουν της διώρυγας. Πιστεύουμε σύντομα να καταστεί δυνατή η ασφαλήs διέλευση από τη διώρυγα», τόνισε ο υπουργός.

{https://twitter.com/Joyce_Karam/status/1376379324291485697?s=20}

Πάνω από 300 πλοία περίμεναν σε ουρά για να περάσουν από τη Διώρυγα, με περίπου 50 να προστίθενται σε καθημερινή βάση.

{https://twitter.com/XNewsAlerts/status/1374467746528776206?s=20}

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ είναι κομβικό πέρασμα μεταξύ δύσης και ανατολής και σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του BBC μέσω αυτής διακινούνται αγαθά αξίας περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα προς τα ανατολικά και 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα προς δυτικά.

Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν 'Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd's List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία των πλοίων

Μετά την αποκόλλησή του, τα ξημερώματα της Δευτέρας, έχει επανέλθει κατά το 80% στη «σωστή κατεύθυνση», διαβεβαίωσε η Αρχή της Διώρυγας σε ανακοίνωσή της.

«Η θέση του πλοίου έχει επανέλθει κατά το 80% στη σωστή κατεύθυνση», εκτίμησε ο Οσάμα Ράμπια, πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ. Η πρύμνη του σκάφος «απομακρύνθηκε κατά 102 μέτρα από την όχθη ενώ απείχε τέσσερα μέτρα μόλις».

Πλέον, όμως ξεκινά ένας δεύτερος αγώνας δρόμου. Με 369 πλοία να περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα του Σουέζ, θα πρέπει πρώτα μπει σε κανονική ρότα το Ever Given. «Αυτό έχει συμβεί σε ποσοστό 80% και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρχών της Διώρυγας, όπως μετέδωσε το AFP, θα χρειαστούν 3,5 μέρες για να μπορεί το κανάλι να
λειτουργήσει και πάλι όπως πριν.

Στην ανακοίνωση της αρχής, ο ναύαρχος Ράμπια ανακοίνωση ότι το πλοίο άρχισε «με επιτυχία» να πλέει ξανά. «Οι ελιγμοί ώστε το πλοίο να πλεύσει ξανά θα ξαναρχίσουν όταν η ροή του νερού θα αυξηθεί εκ νέου, από τις 11:30» (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε, εξηγώντας πως το νερό πρέπει να φθάσει σε επαρκές επίπεδο ώστε να «πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος κατά τρόπο ώστε να επανατοποθετηθεί στο μέσον της θαλάσσιας οδού».

Χωρίς να μπει σε περισσότερες λεπτομέρειες για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της Διώρυγας του Σουέζ, ο Αιγύπτιος αξιωματούχος διαβεβαίωσε ότι η ναυσιπλοΐα θα ξαναρχίσει «μετά το τέλος των επιχειρήσεων για να πλεύσει ξανά πλήρως το σκάφος, το οποίο θα κατευθυνθεί κατόπιν προς τη ζώνη αναμονής» ώστε να αποφραχθεί το κανάλι.

Η πρύμη του πλοίου μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων απομακρύνθηκε από τη δυτική όχθη της Διώρυγας, κατέγραψαν νωρίς σήμερα το πρωί οι εξειδικευμένες υπηρεσίες εντοπισμού πλοίων Vessel Finder και My Ship Tracking.

Σύμφωνα με τον Ραμπία, «οι ομάδες οι οποίες βρίσκονται επιτόπου προχώρησαν σε τεχνικές επαληθεύσεις και βεβαιώθηκαν ότι η μηχανή του πλοίου λειτουργεί».

Λίγη ώρα νωρίτερα εκπρόσωπος της Shoei Kisen, της ιαπωνικής πλοιοκτήτριας, είχε γνωστοποιήσει πως το γιγαντιαίο πλοίο έχει «στρίψει» αλλά «δεν πλέει» ακόμα πλήρως.

Από ανθρώπινο λάθος «σφήνωσε» το πλοίο

Τα αίτια του συμβάντος, την 23η Μαρτίου, δεν έχουν διευκρινιστεί μέχρι και σήμερα. Ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο. Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.

Υπενθυμίζεται ότι τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, ή χύδην φορτίο, ή αργό πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο, ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου. Κάποια μεταφέρουν πρόβατα ή έπιπλα από το ΙΚΕΑ.