Οικονομία

Κόλαφος κατά του Ασφαλιστικού η γνωμοδότηση της ΟΚΕ

Κόλαφος κατά του Ασφαλιστικού η γνωμοδότηση της ΟΚΕ
Του Βασίλη Αγγελόπουλου Στην αποδόμηση του Ασφαλιστικού νομοσχεδίου, με σκληρή κριτική προς τους εμπνευστές του, προχώρησε η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ). Στη γνωμοδότησή της η ΟΚΕ «αδειάζει το υπουργείο Εργασίας» για τη μη ύπαρξη αναλογιστικών μελετών καθώς θεωρεί ότι έτσι δεν μπορεί να κριθεί η «βιωσιμότητα των ρυθμίσεων που περιέχονται στο νομοσχέδιο».

Θεωρεί ότι δημιουργείται ένας συνδυασμός «διατάξεων ασφαλιστικής και φορολογικής φύσης που εάν εφαρμοσθούν θα οδηγήσουν σε μια μεγάλη επιβάρυνση των ασφαλισμένων και φορολογουμένων, επιβάρυνση η οποία αθροιστικά θα ανέλθει σε 55-56% του ακαθάριστου εισοδήματος». Μεγάλοι χαμένοι είναι το σύνολο όσων πολιτών σήμερα πληρώνουν φόρους και καταβάλλουν εισφορές, αφού κατά την ΟΚΕ αυτοί είναι που «θα κληθούν, όταν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το σύστημα, να πληρώσουν αθροιστικά σημαντικά μεγαλύτερα ποσά (άσχετα από τις επί μέρους διαφοροποιήσεις) σε άμεσους φόρους και εισφορές σε μια χώρα, μάλιστα, που η ποιότητα των παρεχόμενων κρατικών και κοινωνικών υπηρεσιών είναι πολύ χαμηλή».

Η Επιτροπή θεωρεί ότι είναι «εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα επιτευχθούν και τα εισπρακτικά αποτελέσματα που προσδοκώνται από το νομοθέτη αφού η όλη αυτή εξέλιξη θα εντείνει την τάση αναζήτησης εναλλακτικών λύσεων προς αποφυγή των επιβαρύνσεων, όπως η μεταφορά της επαγγελματικής δραστηριότητας (πραγματική ή όχι) εκτός Ελλάδος».

Ξεχωριστή αποδόμηση υπάρχει στην γνωμοδότηση της ΟΚΕ, στο επιχείρημα του υπουργείου Εργασίας ότι προστατεύει τους συνταξιούχους αφού τονίζεται ότι «μειώνονται σημαντικά οι συντάξεις όσων συνταξιοδοτηθούν μελλοντικά ενώ και σε ό,τι αφορά τους ήδη συνταξιούχους περικόπτονται οι επικουρικές συντάξεις ενώ καταργείται σταδιακά και το ΕΚΑΣ. Το μόνο που απομένει είναι η προστασία μέχρι το 2018 των κύριων συντάξεων και ένα αβέβαιο μέλλον για τη συνέχεια».

Η ΟΚΕ καταγγέλλει τη διαδικασία της Ασφαλιστικής Μεταρρύθμισης, υπό την πίεση της αξιολόγησης. Γι' αυτό θεωρεί ότι το νομοσχέδιο έχει ως κύριο στόχο την αντιμετώπιση ενός «άμεσου δημοσιονομικού στόχου (εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ) και προκειμένου να το επιτύχει αυτό επιχειρεί να μεταβάλει όλες τις βασικές σταθερές του ασφαλιστικού συστήματος στο όνομα μιας μεταρρύθμισης αμφίβολης αποτελεσματικότητας και διατηρησιμότητας». Θεμελιώδη χαρακτηριστικά της νέας αυτής πραγματικότητας είναι κατά την ΟΚΕ:

- H σύνδεση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης με τα δημογραφικά δεδομένα.

- Η σύνδεση του ύψους των παροχών με το ΑΕΠ.

- Οι ρήτρες μηδενικού ελλείμματος .

- Η ενιαία κατά ασφαλιστικό κλάδο οργανωτική δομή.

* H αύξηση του χρόνου ασφάλισης για τη συνταξιοδότηση.

Το υπό κρίση νομοσχέδιο επιχειρεί νέες μεταβολές που συνοψίζονται κατά την ΟΚΕ «σε μειώσεις παροχών και αυξήσεις εισφορών για τους αγρότες και ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοτελώς απασχολούμενους, με τη θέσπιση ενιαίων κανόνων, μολονότι αυτοί αφορούν σε ανόμοιες περιπτώσεις εργασιακής και ασφαλιστικής σχέσης κάτι που εν τέλει δε συνιστά ίση μεταχείριση». Η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι το ζήτημα, πέραν των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών του πτυχών έχει και συνταγματικές παραμέτρους για τις οποίες συχνά κλήθηκαν να αποφανθούν τα αρμόδια δικαστήρια.

Το επιχείρημα του υπουργείου Εργασίας ότι προστατεύονται οι χαμηλές συντάξεις αποδομείται από την Επιτροπή με την παρατήρηση ότι το διάστημα 1960-2008 ήταν για την Ελλάδα μια περίοδος υψηλής απασχόλησης και μεγάλης ανάπτυξης και κατά συνέπεια «οι χαμηλές συντάξεις που αφορούν σε λίγα χρόνια ασφάλισης στη διάρκειας αυτής της περιόδου συνδέονται συνήθως με πολλά έτη

άδηλης απασχόλησης». Αντίθετα, η ΟΚΕ επισημαίνει ότι όσοι βγουν στη σύνταξη μετά το 2020 ή το 2030 και οι οποίοι είναι ακριβώς αυτοί που τιμωρούνται με τις ρυθμίσεις για τον υπολογισμό των συντάξεων στο μέλλον «θα έχουν μεγάλα κενά στο χρόνο ασφάλισής τους όχι λόγω άδηλης απασχόλησης αλλά λόγω της έλλειψης απασχόλησης».

Σε κάθε όμως περίπτωση, η υπερβολική επιβολή εισφορών (λαμβανομένων υπόψη των φορολογικών επιβαρύνσεων, των έκτακτων εισφορών, προκαταβολών φόρων κ.λπ., ιδίως στον ιδιωτικό τομέα που μαστίζεται από την οικονομική κρίση και έχει δει την ανεργία και την υποαπασχόληση να διογκώνεται) θα ενθαρρύνει το κύμα φυγής προς την αλλοδαπή, ιδίως σε γειτονικές χώρες με μικρότερη φορολόγηση και χαμηλότερες εισφορές.

Για την εφαρμογή της προσωπικής διαφοράς η ΟΚΕ διαπιστώνει ότι ανακύπτει «εντονότατο πρόβλημα άνισης μεταχείρισης των ήδη συνταξιούχων σε σχέση με όσους συνταξιοδοτούνται από 1.1.2016 και μετά».

Στο σκέλος των εισφορών γίνεται λόγος για ρυθμίσεις που «καταδεικνύουν σύγχυση μεταξύ της έννοιας της εισφοράς - ασφάλισης και του φόρου – πρόνοιας».

Ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες (ύψους 38,5% επί των αποδοχών, συνυπολογιζόμενες με τις κάθε είδους φορολογικές επιβαρύνσεις (φόρος εισοδήματος, προκαταβολή φόρου, ΑΚΑΓΕ, ΕΝΦΙΑ, κ.λπ.) η ΟΚΕ θεωρεί ότι σε συνδυασμό, με την επιδεινούμενη φορολογική τους μεταχείριση εκμηδενίζεται «το καθαρό τους εισόδημα και θα οδηγήσει κάποιους από αυτούς είτε σε ανεργία, είτε σε υπαγωγή σε καθεστώς εξηρτημένης εργασίας είτε σε αδήλωτη απασχόληση».

Για την αύξηση των εισφορών σε αγρότες, η Επιτροπή κάνει λόγο για μια μικρή κατηγορία κατά κύριο επάγγελμα ασκούντων αγροτική δραστηριότητα που καλείται να σηκώσει το βάρος της κοινωνικής πολιτικής για τους ασφαλισμένους του ΟΓΑ που δεν ασκούν αγροτικές εργασίες. Στο εξής ένας αγρότης θα καταβάλλει το 50% του καθαρού εισοδήματός του σε εισφορές και φόρους.

Ιδιαίτερα επικριτική εμφανίζεται η ΟΚΕ και για τις εκπτώσεις στις εισφορές για τους νέους επιστήμονες. Επισημαίνεται ότι θα αποτελούν «ασφαλιστική οφειλή, επομένως, «δεν πρόκειται για εκπτώσεις, αλλά για αναβολή της πληρωμής των εισφορών της πρώτης πενταετίας άσκησης του ελευθέριου επαγγέλματος». Η Επιτροπή επισημαίνει ότι είναι «η πρώτη φορά στην ιστορία της κοινωνικής πολιτικής στη χώρα μας που μια εύλογη ευνοϊκή ρύθμιση για μια ευάλωτη κατηγορία πληθυσμού, όπως οι νέοι επαγγελματίες, δίδεται ουσιαστικά υπό τη μορφή οιονεί δανείου και όχι με τη μορφή μιας πάγιας ρύθμισης. Η αρνητική σημασία της διάταξης αυτής ενδεχομένως ξεπερνάει τα όρια των πληττομένων, δηλαδή των νέων επαγγελματιών, αφού ουσιαστικά ανοίγει ένα νέο τρόπο σκέψης που εάν διευρυνθεί θα υπονομεύσει την κοινωνική πολιτική στη χώρα μας».

Για τη δημιουργία του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, η ΟΚΕ διαπιστώνει ότι «θα δημιουργήσει τεράστια διοικητικά και νομικά ζητήματα που η επίλυσή τους θα απαιτούσε διοικητική μελέτη, και πολυετή περίοδο προσαρμογής ακόμη και στις εποχές που δεν υπήρχε η τεράστια υποστελέχωση που υφίσταται σήμερα». Έτσι όπως επιχειρείται η ενοποίηση, θα έχει ως αποτέλεσμα να πολλαπλασιασθεί ο χρόνος απονομής των συντάξεων, να υπάρξουν καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συγχωνεύσεων, λόγω προσφυγών στα δικαστήρια, και βέβαια να μην υλοποιηθούν τα όποια οφέλη προσδοκώνται από την ενοποίηση όλων των ταμείων σε ένα. Αντιπροτείνει δε τη δημιουργία τριών οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης ανάλογα με τη φύση της απασχόλησης, ένα για τους μισθωτούς, ένα για τους αυτοαπασχολούμενους και ένα για τους αγρότες.

Ακολούθως, παρατίθενται οι πίνακες που έδωσε στη δημοσιότητα η ΟΚΕ και δείχνουν ανάγλυφα την επιβάρυνση που υφίστανται οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες από το σύνολο των ρυθμίσεων που προωθούνται με το νέο Ασφαλιστικό.

ΑΘΡΟΙΣΤΙΚΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΠΟΣΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΥΝ ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ

 

Σημερινό καθεστώς

με κλάσεις

Από 1-1-2021

Μεταβατικά ως το 2021

(43% εκπτωση)

Δραστηριότητα

Δικηγόρος άνω των 5 ετών

(Νέος Ασφ.)

Δικηγόρος άνω των 5 ετών

(Νέος Ασφ.)

Δικηγόρος άνω των 5 ετών

(Νέος Ασφ.)

Ακαθάριστο

Εισόδημα

20.000,00 €

20.000,00 €

20.000,00 €

Ασφαλιστικές Εισφορές

Επί καθαρού εισοδήματος προηγουμένου έτους

(20.000 €)

4.096,00 €

7.590,00 €

4.326,3 €

Καθαρό φορολογητέο εισόδημα

15.904,00 €

12.410,00 €

15.673,7 €

Φόρος

3.498,88 €

2.730,20 €

3.448,21 €

Εισφορά Αλληλεγγύης

85,89 €

9,02 €

80,82 €

Τέλος

Επιτηδεύματος

650,00 €

650,00 €

650,00 €

ΟΑΕΔ

120,00 €

120,00 €

120,00 €

Συνολική Επιβάρυνση

8.450,77 €

11.099,22 €

8.625,33 €

 

Σημερινό καθεστώς

με κλάσεις

Από 1-1-2021

Μεταβατικά ως το 2021 ν/σ

(33% εκπτωση)

Δραστηριότητα

Δικηγόρος άνω των 5 ετών

(παλαιός ασφ.)

Δικηγόρος άνω των 5 ετών

(παλαιός ασφ.)

Δικηγόρος άνω των 5 ετών

(παλαιός ασφ.)

Ακαθάριστο

Εισόδημα

30.000,00 €

30.000,00 €

30.000,00 €

Ασφαλιστικές Εισφορές

Επί καθαρού εισοδήματος προηγουμένου έτους

(30.000 €)

3.800,00 €

11.385,00 €

7.627,95 €

Καθαρό φορολογητέο εισόδημα

26.200,00 €

18.615,00 €

22.372,05 €

Φόρος

6.198,00 €

4.095,30 €

5.087,89 €

Εισφορά Αλληλεγγύης

486,00 €

145,53 €

294,60 €

Τέλος

Επιτηδεύματος

650,00 €

650,00 €

650,00 €

ΟΑΕΔ

120,00 €

120,00 €

120,00 €

Συνολική Επιβάρυνση

11.254,00 €

16.395,83 €

13.780,44 €

Ποσοστό εισοδήματος του 2021 που θα καταβάλλει ο αγρότης  για φόρους και εισφορές το 2022

Παράδειγμα 1:
Οικογενειακή αγροτική εκμετάλλευση, στην οποία απασχολείται ο σύζυγος , η σύζυγος και τα δύο  ενήλικα τέκνα και της οποίας το φορολογητέο εισόδημα από την ασκούμενη αγροτική δραστηριότητα με εισόδημα  20.000 ευρώ.

Εισφορές
Αρχηγός της εκμετάλλευσης  :   5.440   ευρώ  (20.000x0,272)
Ο/Η σύζυγος                               1.339    ευρώ
1ο ενήλικο τέκνο                      1.339    ευρώ
2ο ενήλικο τέκνο                      1.339    ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ  ΑΣΦ. ΕΙΣΦΟΡΩΝ:  9.457    ευρώ

Το εισόδημα μετά την αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών δηλαδή 20.000 ευρώ-9.457 ευρώ =10.543 ευρώ  θα φορολογηθεί (φορολογία εισοδήματος με την ευνοϊκότερη εκδοχή)  με φορολογικό συντελεστή 22% .
Ο φόρος εισοδήματος θα ανέλθει στο ποσό των 9.878 x 0,22 =2.173 ευρώ-2.000 ευρώ (αφορολόγητο)=173 ευρώ.
Άρα το εναπομείναν ποσό θα ανέλθει στα 20.000 ευρώ – 9.457  ευρώ - 173 ευρώ =10.370 ευρώ, δηλαδή σαν ποσοστό το 51,85% των 20.000 ευρώ (το 48,15% αποδίδεται στο κράτος με την μορφή  φόρων  και εισφορών ).

Παράδειγμα 2:
Οικογενειακή αγροτική εκμετάλλευση, στην οποία απασχολείται ο σύζυγος, η σύζυγος και τα δύο  ενήλικα τέκνα και της οποίας το καθαρό φορολογητέο εισόδημα από την ασκούμενη αγροτική δραστηριότητα ανέρχεται σε 30.000 ευρώ,

Εισφορές
Αρχηγός της εκμετάλλευσης  : 8.160 ευρώ (30.000x0.272)
Η σύζυγος                             1.339 ευρώ
1ο ενήλικο τέκνο                     1.339 ευρώ
2ο ενήλικο τέκνο                     1.339 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ  ΑΣΦ. ΕΙΣΦΟΡΩΝ  :  12.177 ευρώ

Το εισόδημα μετά την αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών δηλαδή 30.000ευρώ -12.177 ευρώ =17.823 ευρώ  θα φορολογηθεί με φορολογικό συντελεστή 22%.
Ο φόρος εισοδήματος θα ανέλθει στο ποσό των 17.823 x 0,22 = 3.923 – 2.000 ευρώ (αφορολόγητο) =1.923 ευρώ. Άρα το εναπομείναν ποσό θα ανέλθει στα 30.000 ευρώ -12.177 ευρώ -1.923 ευρώ =15.900 ευρώ δηλαδή σαν ποσοστό το 53% των 30.000 ευρώ (το 47% αποδίδεται στο κράτος με την μορφή  φόρων  και εισφορών).

Σημειώνεται ότι στα ανωτέρω παραδείγματα δεν έχουν προστεθεί το τέλος επιτηδεύματος (δεν έχει προσδιορισθεί ακόμη αλλά για τους ελεύθερους επαγγελματίες ανέρχεται σήμερα στο ποσό των 650 ευρώ) η εισφορά αλληλεγγύης ( ανέρχεται σε 2,2% για εισοδήματα 12.001-20.000ευρώ δηλαδή σε 128 ευρώ στην περίπτωσή μας) αλλά και ενδεχομένως το ποσό  προκαταβολής  φόρου ανάλογα με τα εισοδήματα του προηγούμενου έτους .

NETWORK