Οικονομία

Προγραμματικές συμβάσεις για δράσεις σε ευπαθείς ομάδες

Προγραμματικές συμβάσεις για δράσεις σε ευπαθείς ομάδες Προγραμματικές συμβάσεις για δράσεις σε ευπαθείς ομάδες
Του Βασίλη Αγγελόπουλου Το πλαίσιο που θα πρέπει να διέπει την υπογραφή και τη λειτουργία των Προγραμματικών Συμβάσεων ανάμεσα στο υπουργείο Εργασίας, τα υπόλοιπα υπουργεία, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ), τα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας, τους ΟΤΑ α' και β' βαθμού, τα νομικά πρόσωπα αυτών, καθώς και μεταξύ αυτών και οποιουδήποτε δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα ή μη κυβερνητικής οργάνωσης, περιγράφει ΚΥΑ.

Όπως τονίζεται, στόχος είναι ο συντονισμός δράσης, λειτουργίας και παροχής υπηρεσιών και η αποτελεσματικότερη παρέμβαση σε κοινούς τομείς αρμοδιοτήτων, η μελέτη, κατάρτιση, εκτέλεση και διαχείριση προγραμμάτων κοινωνικής φροντίδας και ειδικών προγραμμάτων εθελοντισμού.  Οι τομείς στους οποίους μπορούν να υπογράφονται Προγραμματικές Συμβάσεις είναι οι εξής:

α. Οικογένεια, Παιδί και Νεότητα.
β. Ηλικιωμένοι.
γ. Άτομα με Αναπηρίες.
δ. Ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες και ομάδες που τε-λούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ως τέτοιες νοού-νται για παράδειγμα πρόσφυγες, τσιγγάνοι, άστεγοι κ.λπ.
ε. Κάθε θέμα που αφορά γενικότερα την κοινωνική προστασία και αλληλεγγύη.

Οι ενδιαφερόμενοι φορείς που επιθυμούν να συνάψουν Προγραμματική Σύμβαση με το Υπουργείο Εργασίας, οφείλουν να καταθέσουν στις αρμόδιες Διευθύνσεις του, λεπτομερές σχέδιο για την αναγκαιότητα και τους σκοπούς του προγράμματος, τις δράσεις και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης τους καθώς και αναλυτικό προϋπολογισμό. Κάθε Διεύθυνση στα πλαίσια της υλοποιούμενης πολιτικής της και των οικονομικών δυνατοτήτων της εισηγείται τις καταλληλότερες προτάσεις οι οποίες εγκρίνονται από τον αρμόδιο Υπουργό.

Οι συμβάσεις τίθενται σε ισχύ από την υπογραφή τους από τα συμβαλλόμενα μέρη και λήγουν με την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου. Ο χρόνος έναρξης εκτέλεσης του έργου της σύμβασης πρέπει να ορίζεται σε διάστημα μεταγενέστερο της έναρξης ισχύος της σύμβασης. Η διάρκεια των συμβάσεων δύναται να παρατείνεται εφόσον υπάρχουν σοβαροί λόγοι και μετά από κοινή έγγραφη συμφωνία των συμβαλλομένων μερών.

Η χρηματοδότηση για την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων που προβλέπονται στις προγραμματικές συμβάσεις, μπορεί να γίνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τον Τακτικό Κρατικό Προϋπολογισμό, τους προϋπολογισμούς των συμβαλλομένων μερών καθώς και από πόρους, οι οποίοι συλλέγονται μέσω της διενέργειας από Πιστωτικά Ιδρύματα εράνων για τις θεματικές δράσεις της Πρόνοιας, της Υγείας και της Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας. Σε κάθε σύμβαση θα αναφέρονται ρητά το ποσόν της χρηματοδότησης, οι πηγές χρηματοδότησης, οι σχετικές διατάξεις χρηματοδότησης καθώς και ο τρόπος απόδοσης της. Σε κάθε Προγραμματική Σύμβαση θεσπίζεται υποχρέωση του αναδόχου κατάθεσης εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης του έργου από 3- 10%  του έργου με Απόφαση του Υπουργού Εργασίας. Σε περίπτωση μη κατάθεσης από τον ανάδοχο του έργου  της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης εντός 15 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, κηρύσσεται έκπτωτος ο ανάδοχος και λύεται η σύμβαση αζημίως για το Ελληνικό δημόσιο. Η εγγύηση καλής εκτέλεσης επιστρέφεται στον ανάδοχο με την ολοκλήρωση του έργου της σύμβασης, ήτοι κατόπιν αποπληρωμής του προγράμματος.

Σε κάθε Προγραμματική Σύμβαση θα ορίζεται Επιτροπή Παρακολούθησης της υλοποίησης της σύμβασης και θα αναφέρονται ρητά οι αρμοδιότητές της. Σε αυτή θα συμμετέχουν οπωσδήποτε εκπρόσωποι των συναρμοδίων υπηρεσιών των επιχορηγούντων φορέων. Ο ανάδοχος του έργου οφείλει να συμμορφώνεται με τις παρατηρήσεις και τις υποδείξεις των εποπτευόντων φορέων χρηματοδότησης στο πλαίσιο των εκθέσεων της Επιτροπής Παρακολούθησης.

Σε περίπτωση μη αποστολής από το φορέα υλοποίησης του έργου του τριμηνιαίου Δελτίου Οικονομικών Στοιχείων και Πεπραγμένων ή αφού διαπιστωθεί από την Επιτροπή Παρακολούθησης ότι δεν τηρούνται τα συμφωνηθέντα, τότε η σύμβαση λύεται αυτοδικαίως και ο χρηματοδότης διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει την επιστροφή του ποσού που έχει καταβληθεί στον ως άνω φορέα/ανάδοχο του έργου. Σε αυτή την περίπτωση ο φορέας είναι υποχρεωμένος να καταβάλει στο χρηματοδότη ποινική ρήτρα, το ύψος της οποίας θα είναι ανάλογο του συνολικού ποσού της χρηματοδότησης και θα προσδιορίζεται στη σύμβαση.