Οικονομία

Αντωνοπούλου: Απαραίτητος ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας

Αντωνοπούλου: Απαραίτητος ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας
Η θεσμοθέτηση και η λειτουργία ενός μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών στην αγορά εργασίας, αποτελεί προϋπόθεση για να αποδώσει καρπούς η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Αυτή είναι η άποψη της αρμόδιας αναπληρώτριας υπουργού Εργασίας κ. Ράνιας Αντωνοπούλου, όπως εκφράστηκε σε ομιλία της σε συνέδριο, με θέμα «Προκλήσεις του γερμανικού και του ελληνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης», που διοργάνωσαν η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδας, σε συνεργασία με την Ελληνο-Γερμανική Συνέλευση.

Σύμφωνα με την κ. Αντωνοπούλου, η κυβέρνηση και το υπουργείο Εργασίας βρίσκεται σε αυτή ακριβώς τη φάση, όπου πρέπει να αναπτυχθεί ένας τέτοιος μηχανισμός «παρακολούθησης και αξιολόγησης των εκροών των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης». Διαφορετικά, η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν μπορεί ως δημόσια πολιτική να ευδοκιμήσει αποσπασματικά, μακριά από το χώρο της εργασίας και των επιχειρήσεων.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας της, η κ. Αντωνοπούλου τόνισε ότι υπάρχει η βούληση για την εμβάθυνση της συνεργασίας με τα Επιμελητήρια. Στο σύνολο και στην εφαρμογή των πολιτικών απασχόλησης του υπουργείου Εργασίας, η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και, ειδικότερα, η μάθηση μέσα στο χώρο της εργασίας, καθώς και η μαθητεία, έχουν ξεχωριστή και ιδιαίτερη βαρύτητα. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι υπάρχει μία αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στην απασχόληση και την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Όσο πιο στενά συνδέεται η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και του κόσμου της εργασίας, τόσο πιο αποτελεσματική και ωφέλιμη μπορεί να αποδειχθεί για τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους ανέργους» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την κ. Αντωνοπούλου, εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι τα επαγγελματικά περιγράμματα. Όπως είπε, τα επαγγελματικά περιγράμματα αποτελούν τον πυρήνα των ειδικοτήτων, εμπεριέχουν το πλαίσιο των απαιτούμενων γνώσεων, των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων και βασίζονται στην ουσία των προσόντων που απαιτούνται, περιγράφοντας με πληρότητα τι προϋποθέτει η άσκηση ενός επαγγέλματος».

Στο πλαίσιο της ομιλίας της, ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στην ανάπτυξη, τη λειτουργία και την εφαρμογή ενός εθνικού συστήματος ποιότητας στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, με στόχο την αξιοπιστία, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα.

Μεταξύ άλλων, η κ. Αντωνοπούλου υπογράμμισε ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία προεργασίας για μία σειρά από μεταρρυθμίσεις, που περιλαμβάνουν, εκτός των άλλων, την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και της μαθητείας. Όπως τόνισε, έχει ήδη αναπτυχθεί η εθνική στρατηγική, που τίθεται σε εφαρμογή από το υπουργείο Παιδείας.

Επίσης, αναφέρθηκε εκτενώς και στα προγράμματα, μέσα από τα οποία προβλέπεται η χρηματοδότηση της μαθητείας που παρέχεται από επαγγελματικές σχολές του ΟΑΕΔ, αλλά και η χρηματοδότηση προγραμμάτων απασχόλησης και κατάρτισης που εμπεριέχουν πρακτική άσκηση ή απόκτηση εργασιακής εμπειρίας.

Κλείνοντας, η κ. Αντωνοπούλου σχολίασε: «Έχουμε επίγνωση των δυσκολιών, γνωρίζουμε, επίσης, την αντίσταση στην αλλαγή που θέλουμε να φέρουμε, και αυτή την αντίσταση την συναντάμε σε κάθε βήμα. Δεν παραβλέπουμε τις δικές μας αδυναμίες, όμως, πρέπει να πω ότι θα επιμείνουμε και θα παραμείνουμε προσηλωμένοι στις αρχές μας προς την κατεύθυνση μεταρρύθμισης και συγχρονισμού των πολιτικών απασχόλησης και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ώστε να μην είναι προγράμματα επιδότησης για τους ανέργους, αλλά ούτε και προγράμματα από τα οποία θα εξαρτώνται οι πάροχοι υπηρεσιών, για να επιζήσουν και να επιβιώσουν».