Οικονομία

Οδηγίες για το πρόγραμμα Κατ' Οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων

Οδηγίες για το πρόγραμμα Κατ' Οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων Οδηγίες για το πρόγραμμα Κατ' Οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων
Οδηγίες για το πρόγραμμα Κατ' Οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων Συμπληρωματικές οδηγίες σχετικά με την διαδικασία ελέγχου και την πληρωμή των Παροχών, για το Πρόγραμμα «Κατ' Οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων», αλλά και τη διαδικασία έκδοσης αποφάσεων έγκρισης αυτών και της σύναψης σύμβασης του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ με τους Παρόχους για την υλοποίηση του Προγράμματος, παρέχονται με εγκύκλιο του ΙΚΑ.

Οι υπηρεσίες από το Πρόγραμμα «Κατ' Οίκον Φροντίδας Συνταξιούχων», παρέχονται για δέκα (10) ώρες μηνιαίως με συχνότητα δύο (2) επισκέψεων τουλάχιστον ανά εβδομάδα και ελάχιστο χρόνο ανά επίσκεψη τριάντα (30) λεπτά σε περίπτωση περισσότερων των δύο (2) επισκέψεων. Ο αριθμός των επισκέψεων ανά εβδομάδα καθορίζεται στο συμφωνητικό συνεργασίας Παρόχου / Ωφελούμενου ανάλογα με τις ανάγκες του ωφελούμενου.


Η αμοιβή του παρόχου ανά ωφελούμενο για το σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών που αναφέρονται παραπάνω ορίζεται σε εκατό (100) € μηνιαίως. Η αμοιβή ανά ωφελούμενο υπολογίζεται με βάση τα προσκομισθέντα στοιχεία και παραστατικά.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σύμφωνα με τα ανωτέρω και με γνώμονα το σκοπό του Προγράμματος που είναι η κατοχύρωση συνθηκών αυτόνομης διαβίωσης στους ηλικιωμένους και αναπήρους συνταξιούχους στην κατοικία τους, ώστε να εξασφαλισθεί η παραμονή τους στο οικείο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, να αποφευχθεί η παραπομπή τους σε δομές κλειστής φροντίδας και να προληφθούν καταστάσεις κοινωνικού αποκλεισμού και προκειμένου να εξασφαλίσουμε το ελάχιστο της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, κρίνεται αναγκαίο να δοθούν διευκρινήσεις σχετικά με την υλοποίηση του Προγράμματος από τους Παρόχους, οι οποίοι έχουν ήδη ενημερωθεί μέσα από το λογαριασμό τους:

• Το είδος των υπηρεσιών (υπηρεσίες κοινωνικού λειτουργού ή νοσηλεύτριας ή οικιακής βοηθού) που θα παρασχεθούν καθώς και η συχνότητα παροχής αυτών, εξατομικεύονται και καθορίζονται ανάλογα με τις ανάγκες και την επιθυμία κάθε ωφελούμενου λαμβανομένων υπόψη των περιορισμών του θεσμικού πλαισίου που αναφέρονται παραπάνω.

• Οι υπηρεσίες που συμφωνείται να παρέχονται αποτυπώνονται στο συμφωνητικό συνεργασίας το οποίο καταχωρείται άμεσα στην ηλεκτρονική εφαρμογή.

• Οι ελάχιστες επισκέψεις που πρέπει να συμφωνηθούν είναι δύο (2) την εβδομάδα. Οι επισκέψεις αυτές πραγματοποιούνται σε διαφορετικές ημερομηνίες. Κατά συνέπεια οι επισκέψεις μέσα στο μήνα σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι λιγότερες από οκτώ (8). Αν συμβαίνει αυτό, τότε οι πληρωτέες ώρες θα μειώνονται αναλογικά με τον αριθμό των επισκέψεων.

• Οι ειδικότητες των εργαζομένων που μπορούν να επισκεφθούν έναν ωφελούμενο την ίδια ημέρα και την ίδια ώρα δεν μπορεί να είναι πάνω από δύο (2). Στην περίπτωση αυτή η μία εκ των δύο πρέπει να είναι η οικιακή βοηθός. Ειδικότερα: ο κανόνας πρέπει να είναι ότι σε κάθε επίσκεψη παρέχονται υπηρεσίες από μία ειδικότητα δηλ. δεν μπορεί να παρέχονται υπηρεσίες στο ίδιο πρόσωπο την ίδια μέρα και την ίδια ώρα από περισσότερες της μιας ειδικότητας. Σε καμιά περίπτωση δεν θα γίνεται δεκτή παροχή υπηρεσιών την ίδια μέρα και πολύ περισσότερο την ίδια ώρα και από τις τρείς ειδικότητες.

• Η Παροχή υπηρεσιών σε έναν ωφελούμενο την ίδια ημέρα, (την ίδια ώρα ή διαφορετικές
ώρες) από απασχολούμενους διαφορετικών ειδικοτήτων θα υπολογίζεται ως μία επίσκεψη. Στην περίπτωση αυτή, οι ώρες των παρεχόμενων υπηρεσιών μέχρι (2) εργαζόμενους θα προσμετρούνται αθροιστικά. Τυχόν καταχώρηση υπηρεσίας για 3ο εργαζόμενο δεν θα λαμβάνεται υπόψη.

• Στις παρεχόμενες υπηρεσίες κάθε μήνα πρέπει να περιλαμβάνονται υπηρεσίες Κοινωνικού Λειτουργού ή Νοσηλευτή σε τουλάχιστον μία επίσκεψη. Ειδικότερα στη περίπτωση που ο ωφελούμενος έχει επιλέξει υπηρεσίες μόνο οικογενειακού βοηθού, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον και μία επίσκεψη από κοινωνικό λειτουργό ή νοσηλευτή που θα συντάξει την προβλεπόμενη μηνιαία έκθεση.

• Σε περίπτωση υπέρβασης των δέκα ωρών ανά μήνα , οι πληρωτέες ώρες ανά ωφελούμενο δεν μπορεί να είναι περισσότερες των δέκα (10).

• Μετά το πέρας των επισκέψεων που θα πραγματοποιούνται σε μια συγκεκριμένη ημέρα, όλες οι βεβαιώσεις θα πρέπει να καταχωρούνται άμεσα στο λογαριασμό παρόχου.


ΣΥΝΤΟΜΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ ΣΤΟ ΙΚΑ-ΝΕΤ

Στο ΙΚΑ-ΝΕΤ έχει αναπτυχθεί λογισμικό, (Λογαριασμός Παρόχου), μέσα από το οποίο δίνεται η δυνατότητα στον Πάροχο, μετά την απόδοση του κλειδάριθμου από το Υποκατάστημα και την ενεργοποίηση από αυτόν, να καταχωρεί όλες τις ενέργειες που αφορούν την υλοποίηση του Προγράμματος.

Συγκεκριμένα:

• Να καταχωρεί και να διαχειρίζεται τα Συμφωνητικά Συνεργασίας που έχει υπογράψει με κάθε Ωφελούμενο (Σύναψη Συμφωνητικού, Ανάκληση Συμφωνητικού, Λύση Συμφωνητικού και Ακύρωση Λύσης)

• Να καταχωρεί και να διαχειρίζεται το προσωπικό που απασχολεί στο Πρόγραμμα (Νέος Απασχολούμενος, Διακοπή, Ακύρωση Διακοπής) και

• Να μπορεί να δημιουργεί περιόδους Υποβολής (παροχής υπηρεσιών ανά μήνα), κανονικές και συμπληρωματικές και να καταχωρεί σε ημερήσια βάση τις υπηρεσίες που παρείχε σε κάθε ωφελούμενο. Η συμπληρωματική υποβολή πραγματοποιείται σε περιπτώσεις που εκ παραδρομής δεν έχουν καταχωρηθεί κάποιες βεβαιώσεις παροχής υπηρεσιών σε συγκεκριμένο μήνα. Ο πάροχος έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει μία και μόνο κανονική περίοδο υποβολής, ενώ συμπληρωματικές όσες χρειαστεί.

Με την ολοκλήρωση της καταχώρησης μιας περιόδου υποβολής, κανονικής ή συμπληρωματικής, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει υπηρεσίες για περισσότερους από έναν ωφελούμενους, ο Πάροχος ενεργοποιεί τον έλεγχο του συστήματος. Ενημερώνεται για τυχόν απαγορευτικά λάθη ή προειδοποιητικά μηνύματα και μετά τις διορθώσεις, όπου αυτές είναι απαραίτητες, υποβάλλει την περίοδο παροχής υπηρεσιών.

Εκτυπώνει τις Μηνιαίες Βεβαιώσεις Παροχής Υπηρεσιών προς Ωφελούμενους, τις οποίες υπογράφουν οι Ωφελούμενοι για την επιβεβαίωση της παροχής υπηρεσιών και μαζί με την εκτύπωση της Μηνιαίας Συγκεντρωτικής κατάστασης Απολογιστικών Στοιχείων Παροχής Υπηρεσιών Παρόχου προς Ωφελούμενους και με τα δικαιολογητικά, όπως αναλυτικά θα αναφερθούμε παρακάτω, τα καταθέτει στο τμήμα Παροχών του αρμόδιου Υποκαταστήματος, προκειμένου να ελεγχθούν.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημάνουμε ότι τα μηνύματα που εμφανίζονται με την ενεργοποίηση του ελέγχου του συστήματος από τον πάροχο, σχετίζονται με τις διευκρινήσεις που έχουν δοθεί σχετικά με την

Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών, με τα οποία δόθηκαν οδηγίες για την παραλαβή και τη διαχείριση των αιτήσεων συμμετοχής ωφελούμενων στο Πρόγραμμα «Κατ' Οίκον Φροντίδας Συνταξιούχων», τη διαδικασία έκδοσης αποφάσεων έγκρισης αυτών και της σύναψης σύμβασης του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ με τους Παρόχους για την υλοποίηση του Προγράμματος, παρέχονται συμπληρωματικές οδηγίες σχετικά με την διαδικασία ελέγχου και την πληρωμή των Παροχών, σύμφωνα με την αριθ. Φ.80000/οικ. 16011/1709/5-10-2012 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2717/2012 τ. Β') των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας που κοινοποιήθηκε με την εγκύκλιο 2/2013.

Ειδικότερα σύμφωνα με το άρθρο 6 της προαναφερόμενης ΚΥΑ, οι υπηρεσίες παρέχονται για δέκα (10) ώρες μηνιαίως με συχνότητα δύο (2) επισκέψεων τουλάχιστον ανά εβδομάδα και ελάχιστο χρόνο ανά επίσκεψη τριάντα (30) λεπτά σε περίπτωση περισσότερων των δύο (2) επισκέψεων. Ο αριθμός των επισκέψεων ανά εβδομάδα καθορίζεται στο συμφωνητικό συνεργασίας Παρόχου / Ωφελούμενου ανάλογα με τις ανάγκες του ωφελούμενου.

Η αμοιβή του παρόχου ανά ωφελούμενο για το σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών που αναφέρονται παραπάνω ορίζεται σε εκατό (100) € μηνιαίως. Η αμοιβή ανά ωφελούμενο υπολογίζεται με βάση τα προσκομισθέντα στοιχεία και παραστατικά.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σύμφωνα με τα ανωτέρω και με γνώμονα το σκοπό του Προγράμματος που είναι η κατοχύρωση συνθηκών αυτόνομης διαβίωσης στους ηλικιωμένους και αναπήρους συνταξιούχους στην κατοικία τους, ώστε να εξασφαλισθεί η παραμονή τους στο οικείο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, να αποφευχθεί η παραπομπή τους σε δομές κλειστής φροντίδας και να προληφθούν καταστάσεις κοινωνικού αποκλεισμού και προκειμένου να εξασφαλίσουμε το ελάχιστο της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, κρίνεται αναγκαίο να δοθούν διευκρινήσεις σχετικά με την υλοποίηση του Προγράμματος από τους Παρόχους, οι οποίοι έχουν ήδη ενημερωθεί μέσα από το λογαριασμό τους:

• Το είδος των υπηρεσιών (υπηρεσίες κοινωνικού λειτουργού ή νοσηλεύτριας ή οικιακής βοηθού) που θα παρασχεθούν καθώς και η συχνότητα παροχής αυτών, εξατομικεύονται και καθορίζονται ανάλογα με τις ανάγκες και την επιθυμία κάθε ωφελούμενου λαμβανομένων υπόψη των περιορισμών του θεσμικού πλαισίου που αναφέρονται παραπάνω.

• Οι υπηρεσίες που συμφωνείται να παρέχονται αποτυπώνονται στο συμφωνητικό συνεργασίας το οποίο καταχωρείται άμεσα στην ηλεκτρονική εφαρμογή.

• Οι ελάχιστες επισκέψεις που πρέπει να συμφωνηθούν είναι δύο (2) την εβδομάδα. Οι επισκέψεις αυτές πραγματοποιούνται σε διαφορετικές ημερομηνίες. Κατά συνέπεια οι επισκέψεις μέσα στο μήνα σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι λιγότερες από οκτώ (8). Αν συμβαίνει αυτό, τότε οι πληρωτέες ώρες θα μειώνονται αναλογικά με τον αριθμό των επισκέψεων.

• Οι ειδικότητες των εργαζομένων που μπορούν να επισκεφθούν έναν ωφελούμενο την ίδια ημέρα και την ίδια ώρα δεν μπορεί να είναι πάνω από δύο (2). Στην περίπτωση αυτή η μία εκ των δύο πρέπει να είναι η οικιακή βοηθός. Ειδικότερα: ο κανόνας πρέπει να είναι ότι σε κάθε επίσκεψη παρέχονται υπηρεσίες από μία ειδικότητα δηλ. δεν μπορεί να παρέχονται υπηρεσίες στο ίδιο πρόσωπο την ίδια μέρα και την ίδια ώρα από περισσότερες της μιας ειδικότητας. Σε καμιά περίπτωση δεν θα γίνεται δεκτή παροχή υπηρεσιών την ίδια μέρα και πολύ περισσότερο την ίδια ώρα και από τις τρείς ειδικότητες.

• Η Παροχή υπηρεσιών σε έναν ωφελούμενο την ίδια ημέρα, (την ίδια ώρα ή διαφορετικές
ώρες) από απασχολούμενους διαφορετικών ειδικοτήτων θα υπολογίζεται ως μία επίσκεψη. Στην περίπτωση αυτή, οι ώρες των παρεχόμενων υπηρεσιών μέχρι (2) εργαζόμενους θα προσμετρούνται αθροιστικά. Τυχόν καταχώρηση υπηρεσίας για 3ο εργαζόμενο δεν θα λαμβάνεται υπόψη.

• Στις παρεχόμενες υπηρεσίες κάθε μήνα πρέπει να περιλαμβάνονται υπηρεσίες Κοινωνικού Λειτουργού ή Νοσηλευτή σε τουλάχιστον μία επίσκεψη. Ειδικότερα στη περίπτωση που ο ωφελούμενος έχει επιλέξει υπηρεσίες μόνο οικογενειακού βοηθού, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον και μία επίσκεψη από κοινωνικό λειτουργό ή νοσηλευτή που θα συντάξει την προβλεπόμενη μηνιαία έκθεση.

• Σε περίπτωση υπέρβασης των δέκα ωρών ανά μήνα , οι πληρωτέες ώρες ανά ωφελούμενο δεν μπορεί να είναι περισσότερες των δέκα (10).

• Μετά το πέρας των επισκέψεων που θα πραγματοποιούνται σε μια συγκεκριμένη ημέρα, όλες οι βεβαιώσεις θα πρέπει να καταχωρούνται άμεσα στο λογαριασμό παρόχου.

ΣΥΝΤΟΜΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ ΣΤΟ ΙΚΑ-ΝΕΤ

Στο ΙΚΑ-ΝΕΤ έχει αναπτυχθεί λογισμικό, (Λογαριασμός Παρόχου), μέσα από το οποίο δίνεται η δυνατότητα στον Πάροχο, μετά την απόδοση του κλειδάριθμου από το Υποκατάστημα και την ενεργοποίηση από αυτόν, να καταχωρεί όλες τις ενέργειες που αφορούν την υλοποίηση του Προγράμματος.

Συγκεκριμένα:
• Να καταχωρεί και να διαχειρίζεται τα Συμφωνητικά Συνεργασίας που έχει υπογράψει με κάθε Ωφελούμενο (Σύναψη Συμφωνητικού, Ανάκληση Συμφωνητικού, Λύση Συμφωνητικού και Ακύρωση Λύσης)
• Να καταχωρεί και να διαχειρίζεται το προσωπικό που απασχολεί στο Πρόγραμμα (Νέος Απασχολούμενος, Διακοπή, Ακύρωση Διακοπής) και
• Να μπορεί να δημιουργεί περιόδους Υποβολής (παροχής υπηρεσιών ανά μήνα), κανονικές και συμπληρωματικές και να καταχωρεί σε ημερήσια βάση τις υπηρεσίες που παρείχε σε κάθε ωφελούμενο. Η συμπληρωματική υποβολή πραγματοποιείται σε περιπτώσεις που εκ παραδρομής δεν έχουν καταχωρηθεί κάποιες βεβαιώσεις παροχής υπηρεσιών σε συγκεκριμένο μήνα. Ο πάροχος έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει μία και μόνο κανονική περίοδο υποβολής, ενώ συμπληρωματικές όσες χρειαστεί.

Με την ολοκλήρωση της καταχώρησης μιας περιόδου υποβολής, κανονικής ή συμπληρωματικής, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει υπηρεσίες για περισσότερους από έναν ωφελούμενους, ο Πάροχος ενεργοποιεί τον έλεγχο του συστήματος. Ενημερώνεται για τυχόν απαγορευτικά λάθη ή προειδοποιητικά μηνύματα και μετά τις διορθώσεις, όπου αυτές είναι απαραίτητες, υποβάλλει την περίοδο παροχής υπηρεσιών.

Εκτυπώνει τις Μηνιαίες Βεβαιώσεις Παροχής Υπηρεσιών προς Ωφελούμενους, τις οποίες υπογράφουν οι Ωφελούμενοι για την επιβεβαίωση της παροχής υπηρεσιών και μαζί με την εκτύπωση της Μηνιαίας Συγκεντρωτικής κατάστασης Απολογιστικών Στοιχείων Παροχής Υπηρεσιών Παρόχου προς Ωφελούμενους και με τα δικαιολογητικά, όπως αναλυτικά θα αναφερθούμε παρακάτω, τα καταθέτει στο τμήμα Παροχών του αρμόδιου Υποκαταστήματος, προκειμένου να ελεγχθούν.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημάνουμε ότι τα μηνύματα που εμφανίζονται με την ενεργοποίηση του ελέγχου του συστήματος από τον πάροχο, σχετίζονται με τις διευκρινήσεις που έχουν δοθεί σχετικά με την