Οικονομία

Αντιδρά ο κλάδος της κρουαζιέρας στην επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη

Αντιδρά ο κλάδος της κρουαζιέρας στην επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη Φωτογραφία: Nick Paleologos / SOOC
Η CLIA αντιδρά έντονα καθώς το τέλος θα επιβληθεί από την επόμενη σεζόν, η οποία έχει ήδη προγραμματιστεί και πουληθεί, καθιστώντας αδύνατη τη μετακύλιση του κόστους στους επιβάτες.

Ο κλάδος της κρουαζιέρας εκφράζει ανησυχίες και κάνει λόγο για στοχοποίηση, με αφορμή τις πρόσφατες εξαγγελίες του πρωθυπουργού για την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη σε δύο δημοφιλείς προορισμούς, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας, μαζί με τον διεθνή φορέα του κλάδου, την Cruise Lines International Association (CLIA), θεωρούν ότι το τέλος είναι υπερβολικά υψηλό συγκριτικά με άλλα λιμάνια της Μεσογείου, κάτι που ενδέχεται να πλήξει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι δεν ακολουθείται η ευρωπαϊκή πρακτική που αφορά την επιβολή τέλους σε όλους τους επισκέπτες ενός προορισμού, με παραδείγματα όπως η Βενετία, όπου το τέλος των 5 ευρώ ισχύει για όλους, και η Βαρκελώνη, όπου το αντίστοιχο τέλος είναι 3,5 ευρώ για την κρουαζιέρα και 7 ευρώ για όλους τους τουρίστες.

Η CLIA αντιδρά έντονα καθώς το τέλος θα επιβληθεί από την επόμενη σεζόν, η οποία έχει ήδη προγραμματιστεί και πουληθεί, καθιστώντας αδύνατη τη μετακύλιση του κόστους στους επιβάτες. Σύμφωνα με υπολογισμούς, ένα ταξίδι κρουαζιερόπλοιου με 4.000 επιβάτες στη Μύκονο ή τη Σαντορίνη θα κοστίζει περίπου 1,6 εκατ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η προσέγγιση σε άλλα ελληνικά λιμάνια. Ανησυχία εκφράζεται επίσης για την έλλειψη αναλογικότητας, καθώς το τέλος δεν επεκτείνεται σε άλλους κλάδους που μεταφέρουν καθημερινά χιλιάδες επισκέπτες στη Σαντορίνη, όπως τα ημερόπλοια, τα οποία, όπως αναφέρει η CLIA, ουσιαστικά προσφέρουν μονοήμερες κρουαζιέρες, αν και θεωρούνται ακτοπλοϊκά δρομολόγια.

Επιπλέον, οι εκπρόσωποι του κλάδου διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι το τέλος δεν φαίνεται να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, καθώς τα έσοδα θα συγκεντρώνονται κεντρικά, ενώ μόνο ένα μέρος αυτών θα επιστρέφει για τη βελτίωση των υποδομών στις τοπικές κοινωνίες, σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού.

Η CLIA τονίζει ότι η κρουαζιέρα έχει συνεισφέρει 1,4 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία το 2022, ενώ ζητά εδώ και καιρό περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και συνεργάζεται με προορισμούς στην Ελλάδα για την αποτελεσματική διαχείριση των θέσεων ελλιμενισμού. Οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα τέλη, επισημαίνει, θα πρέπει να είναι αναλογική, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και τα έσοδα να επανεπενδύονται άμεσα στις λιμενικές λειτουργίες και τις τοπικές κοινωνίες.

NETWORK