Οικονομία

Όλες οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό με το Πολυνομοσχέδιο – Ποιοι ευνοούνται ποιοι χάνουν

Όλες οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό με το Πολυνομοσχέδιο – Ποιοι ευνοούνται ποιοι χάνουν Όλες οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό με το Πολυνομοσχέδιο – Ποιοι ευνοούνται ποιοι χάνουν
Όλες οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό με το Πολυνομοσχέδιο – Ποιοι ευνοούνται ποιοι χάνουν Από τον Βασίλη Αγγελόπουλο Κατάργηση όλων των ευνοϊκών διατάξεων που ίσχυαν από το νόμο Στρατούλη (4331/2015), που επηρεάζει δυσμενώς χιλιάδες ανασφάλιστους υπερήλικες, αλλά και μηχανικούς του ΤΣΜΕΔΕ και ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και οριοθέτηση των αλλαγών στο δημόσιο τομέα, από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά, περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο που δημοσιοποιήθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου.

Επίσης, καταργείται ο μικρός λογαριασμό του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ), γεγονός που κάνει ακόμα πιο δύσκολη τη λειτουργία του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και «φέρνει πιο κοντά» τις περικοπές στις επικουρικές συντάξεις. Επιπρόσθετα, επαναφέρει το καθεστώς συνταξιοδότησης που ίσχυε στους ένστολους από το 2010, κάτι που σημαίνει ότι ισχύει στο εξής η χορήγηση σύνταξης είτε με τη συμπλήρωση 40 χρόνων ασφάλισης, είτε με τη συμπλήρωση των 60 ετών. Ταυτόχρονα όμως, οι ένστολοι αποκτούν και πάλι δικαίωμα στην χρήση πλασματικών ετών, άρα θα μπορούν να συνταξιοδοτηθούν πολύ νωρίτερα. Πιο αναλυτικά, οι παρεμβάσεις που εντάχθηκαν στο πολυνομοσχέδιο είναι οι ακόλουθες:

*Νόμος Στρατούλη (4331 / 2015): Καταργείται η διάταξη που προέβλεπε επαναχορήγηση σύνταξης για ανασφάλιστους υπερήλικες. Ήδη περίπου 10.000 αιτήσεις που είχαν υποβληθεί για να τεθούν σε ισχύ από τον τρέχοντα μήνα, θεωρούνται μη εφαρμοστέες. Επίσης, σε άλλες διατάξεις, καταργείται το δικαίωμα σε ασφαλισμένους στο ΕΤΑΑ να επιλέξουν υπαγωγή σε έως τρεις χαμηλότερες ασφαλιστικές κατηγορίες. Η διάταξη αυτή είχε αξιοποιηθεί κυρίως από μηχανικούς – ασφαλισμένους στο ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι ήθελαν έτσι να περιορίσουν τη λειτουργική τους δαπάνη και τώρα θα υποχρεωθούν να υπαχθούν σε υψηλότερη κατηγορία ασφάλισης. Επιπλέον καταργείται η δυνατότητα που είχαν οι ναυτικοί που βγήκαν στη σύνταξη από το ΝΑΤ, να θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα και για το επικουρικό τους, χωρίς τη συμπλήρωση συγκεκριμένου ορίου ηλικίας. Καταργείται ακόμα διάταξη που έδινε το δικαίωμα, έως τις 30 Ιουνίου 2017, αναστολής στη λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης (πλειστηριασμοί, κατασχέσεις) για επιχειρήσεις που έχουν δημιουργήσει οφειλές προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία, αλλά καταβάλλουν κανονικά τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές τους. Επιπρόσθετα, καταργείται και διάταξη που προέβλεπε την ασφάλιση στο ΕΤΑΠ – ΜΜΕ δημοσιογράφων που εργάζονται σε γραφεία τύπου αθλητικών ομοσπονδιών. Ειδικά για τη διάταξη που έδινε το δικαίωμα συνταξιοδότησης, σε οφειλέτες του ΟΑΕΕ, με χρέη προς τον Οργανισμό από 20.000 έως 50.000 ευρώ, με συμψηφισμό οφειλής και σύνταξης, τονίζεται η κατάργησή της, αλλά από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου και μετά. Ο λόγος είναι ότι έχουν ήδη υποβληθεί αιτήσεις υπαγωγής στην εν λόγω διάταξη και δεν μπορούσαν να διακοπούν.

*ΑΚΑΓΕ: Ο υπο – λογαριασμός του ΑΚΑΓΕ, που θεσπίστηκε για να καλύπτει τυχόν ελλείμματα που μπορεί να παρουσιάζονται στην επικουρική ασφάλιση, καταργείται. Ουσιαστικά, ενσωματώνεται στο ευρύτερο ΑΚΑΓΕ, αφού εκεί θα καταλήγουν τα ποσά που θα προκύπτουν από την επιβολή της Ειδικής Εισφοράς Συνταξιούχων, από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά. Με τον τρόπο αυτό, στερείται από το ΕΤΕΑ η δυνατότητα για να μπορεί να αντλεί χρηματοδότηση μέσω του ΑΚΑΓΕ, όταν αντιμετωπίζει δυσκολία καταβολής συντάξεων. Κάτι τέτοιο συνέβη τον περασμένο Ιούνιο, που το ΕΤΕΑ έλαβε ποσό στήριξης της τάξης των 50 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό, έρχεται πιο κοντά η έναρξη εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στην επικουρική ασφάλιση. Έτσι, αυξάνονται στο εξής οι πιθανότητες νέων περικοπών στις επικουρικές συντάξεις, όταν θα προκύπτουν ελλείμματα στο ΕΤΕΑ, αφού δεν θα μπορούν να καλυφθούν από τα κεφάλαια του ΑΚΑΓΕ.

*Δημόσιος τομέας: Οριοθετείται η 1η Σεπτεμβρίου ως ημερομηνία έναρξης του νόμου 3865/2010, που θεσμοθετεί τον υπολογισμό βασικής και αναλογικής σύνταξης. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δημόσιοι υπάλληλοι αποχώρησαν νωρίτερα από την παραπάνω ημερομηνία, η σύνταξή του θα υπολογιστεί με τον παλιό τρόπο. Όσοι πρόλαβαν και θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα έως τις 19 Αυγούστου (ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου για το τρίτο μνημόνιο – 4336/2015), εξαιρούνται από τις όποιες αλλαγές που αυξάνουν τα όρια ηλικίας στις περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης. Επίσης, όσοι συνταξιοδοτηθούν από 1η Ιουλίου 2015 και μετά, αλλά δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους, δεν κινδυνεύουν με χορήγηση σύνταξης, από την οποία θα απουσιάζει το κατώτατο όριο (392 ευρώ). Σε κάθε περίπτωση όμως ξεκαθαρίζεται ότι θα προκύψει επίδραση εάν αυξηθεί το γενικό όριο ηλικίας, στο ενδεχόμενο αύξησης του προσδόκιμου ζωής, όπως προβλέπεται ήδη από το νόμο Λοβέρδου – Κουτρουμάνη (ν.3863/2010).

Όσοι δημόσιοι υπάλληλοι επιλέξουν την οδό της πρόωρης συνταξιοδότησης, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι θα επιβαρυνθούν με 10% ποινή (πέναλτι) μείωση της σύνταξής τους, μέχρι να συμπληρωθεί το γενικό όριο ηλικίας συνταξιοδότησης.

Το κατώτατο όριο που υπήρχε στις 19 Αυγούστου, παραμένει αμετάβλητο έως το τέλος του 2021.

*Ένστολοι: Το καθεστώς συνταξιοδότησης για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας (αστυνομικοί, λιμενικοί, πυροσβέστες) και των Ενόπλων Δυνάμεων, επανέρχεται σε ό,τι ίσχυε στο νόμο του 2010 (ν.3865). Αυτό σημαίνει ότι η σύνταξη θα χορηγείται είτε με τη συμπλήρωση 40 ετών προϋπηρεσίας, είτε με τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας των 60 ετών. Σε κάθε περίπτωση διευκρινίζεται ότι δεν θα μπορούν να υποχρεωθούν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων για να αποχωρήσουν από το στράτευμα, πριν από τη συμπλήρωση του 58ου έτους ηλικίας. Θα μπορούν όμως να το κάνουν αυτοβούλως, αφού ισχύουν κανονικά όλες οι διατάξεις περί αναγνώρισης πλασματικών ετών ασφάλισης. Αυτό σημαίνει ότι αξιοποιώντας τα πλασματικά έτη, θα μπορούν να συνταξιοδοτηθούν στην ηλικία των 53 – 54 ετών, ανά περίπτωση