Opinions

Διονύσης Τεμπονέρας: Φορολόγηση – κοροϊδία

Διονύσης Τεμπονέρας Διονύσης Τεμπονέρας
Διονύσης Τεμπονέρας: Φορολόγηση – κοροϊδία
Τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων τα οποία επισήμως δεν παραδεχόταν μέχρι σήμερα η κυβέρνηση ανέρχονται για το 2023 στα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση θα εισπράξει λιγότερα από το ¼ των κερδών, την ώρα που το 2022 ισχυριζόταν, ότι θα τα φορολογήσει με συντελεστή 90%.

Η φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων που εξήγγελλε ο Πρωθυπουργός θα οδηγήσει στην καταβολή επιδομάτων προς τους συνταξιούχους, οι οποίοι στα τέλη του έτους θα λάβουν είτε επίδομα προσωπικής διαφοράς είτε έκτακτη οικονομική ενίσχυση.

Η πρώτη θα αφορά όσους συνταξιούχους εξαιρούνται από τις αυξήσεις που προβλέπει ο ν.4670/2020 (φέτος 2,5%), ενώ η δεύτερη θα αφορά κυρίως χαμηλοσυνταξιούχους και ευάλωτους πολίτες.

Με βάση τις περυσινές καταβολές το επίδομα προσωπικής διαφοράς ανήλθε μόλις στο ποσό των 100-200 ευρώ, ανάλογα με το ύψος της σύνταξης, ενώ η επιταγή ακρίβειας ανήλθε στα 150 ευρώ και αφορούσε πέρα από χαμηλοσυνταξιούχους, άτομα με αναπηρία και οικονομικά ευάλωτους πολίτες με πολύ χαμηλά εισοδήματα.

Τα «καλά» νέα τελειώνουν όμως εδώ, καθώς όπως φαίνεται, η κοροϊδία περισσεύει:

1.Τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων τα οποία επισήμως δεν παραδεχόταν μέχρι σήμερα η κυβέρνηση ανέρχονται για το 2023 στα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση θα εισπράξει λιγότερα από το ¼ των κερδών, την ώρα που το 2022 ισχυριζόταν, ότι θα τα φορολογήσει με συντελεστή 90%. Αντί για αυτό, έρχεται και φορολογεί με συντελεστή 33% εισπράττοντας πολύ λιγότερα χρήματα. Σημειωτέο, ότι αν η κυβέρνηση εφάρμοζε τον συντελεστή του 90% οι συνταξιούχοι θα μπορούσαν να λάβουν μια 13η σύνταξη όπως αυτή είχε νομοθετηθεί το 2019 με το ν.4611/2019(πλήρη 13η σύνταξη για συντάξεις μέχρι 500 ευρώ και κλιμακωτό ποσό για τις μεγαλύτερες συντάξεις). Αντιθέτως, με την παρέμβασή της «καθαρίζει» με ένα ποσό κοντά στα 200 ευρώ για κάθε δικαιούχο για να μην …ενοχλήσει τα μεγάλα συμφέροντα.

2.Επιλέον, η κυβέρνηση παριστάνει πως δεν βλέπει τα υπερκέρδη σε άλλους τομείς της οικονομίας, όπως οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ. Οι πρώτες, με τις ληστρικές προμήθειες και το μεγάλο κόλπο με τα επιτόκια χορηγήσεων-καταθέσεων έχουν κέρδη για το 2023 που ξεπερνούν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Εκατοντάδες εκατομμύρια έχουν αποκομίσει και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τροφίμων που λόγω της ανεξέλεγκτης αισχροκέρδειας λεηλατούν το εισόδημα των πολιτών. Για αυτά τα υπερκέρδη η κυβέρνηση κάνει τα «στραβά μάτια» αν δεν ευνοεί μάλιστα αυτήν την συνθήκη, εξαγγέλλοντας τώρα μετά από 4 χρόνια ασυδοσίας την πρόσληψη επιπλέον ελεγκτών!

3.Από την άλλη πόση κοροϊδία να αντέξει κάνεις, όταν διαπιστώνει, ότι το πλεόνασμα από τα έσοδα κυρίως από έμμεσους φόρους για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου 2024 ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 802 εκατ. ευρώ; Και έρχεται η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει ουσιαστικά με το εισόδημα και το υστέρημα των πολιτών τα «ψίχουλα» που δίνει στους πολίτες. «Η μείωση των έμμεσων φόρων δεν θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών» ισχυρίζεται ξανά και ξανά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ισχυριζόμενος, ότι δεν πρόκειται να περάσει στην κατανάλωση. Όμως την ίδια ώρα θεσπίζει μειωμένο συντελεστή φορολόγησης σε καφέ delivery και στα ΤΑΧΙ αναιρώντας ουσιαστικά τον εαυτό της. Η κοροϊδία ξεπερνά ει κάθε προηγούμενο. Στην Ισπανία η μείωση των έμμεσων φόρων σε βασικά είδη κατανάλωσης οδήγησε σε άμεση μείωση τιμών, καταρρίπτοντας το αφήγημα της ελληνικής κυβέρνησης.

4. Η κυβέρνηση ενώ απευθύνεται στους συνταξιούχους με γλίσχρα επιδόματα αφήνει αβοήθητους τους εργαζόμενους. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ Την περίοδο 2019-2023 η Ελλάδα καταγράφει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση του πραγματικού εισοδήματος από εργασία (-8,3%) σε σχέση με όλες τις χώρες της Ε.Ε.. Βάσει των στοιχείων αυτών, η Ελλάδα όχι απλώς δεν συγκλίνει με την Ε.Ε. σε όρους κοινωνικής βιωσιμότητας, αλλά αποκλίνει ταχύτατα και από τις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες και από τις περιφερειακές χώρες, που αναπτύχθηκαν την ίδια περίοδο ραγδαία. Δεν είναι υπερβολή πια να μιλάμε όχι για «βουλγαροποίηση» αλλά για «ελληνοποίηση» των μισθών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Συμπερασματικά, η έκτακτη δήθεν φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων αποτελεί μέγιστη πρόκληση και κοροϊδία προς τους πολίτες που βιώνουν μια τεράστια αναδιανομή του πλούτου υπερ των επιχειρηματικών ομίλων και των «ελίτ». Η κυβέρνηση παίρνει θέση. Είναι με τα διυλιστήρια και τις πολυεθνικές.

Έρχεται όμως ή ώρα που πρέπει να μιλήσει και η κοινωνική πλειοψηφία που έστειλε ένα πρώτο μήνυμα στις εκλογές. Η ευθύνη των κομμάτων του προοδευτικού χώρου να αντιστοιχηθούν με την κοινωνική ανάγκη και αγωνία είναι ιστορική και άκρως δεσμευτική.

(Ο Διονύσης Τεμπονέρας είναι Δικηγόρος – Εργατολόγος)