Πολιτική

Η ΔΕΘ δεν άλλαξε το κλίμα για τον Μητσοτάκη

Η ΔΕΘ δεν άλλαξε το κλίμα για τον Μητσοτάκη
Υπάρχουν τέσσερις πολιτικοί κανόνες με διαχρονική ισχύ τους οποίες κάθε κυβέρνηση έχει την ψευδαίσθηση ότι θα βγει κερδισμένη αν τους παραβιάσει.

Αλλά κάθε φορά οι παραβιάσεις απλώς επιβεβαιώνουν την ισχύ των κανόνων. Οι κανόνες αυτοί είναι οι εξής:

1. Η ΔΕΘ δεν μπορεί να αλλάξει το πολιτικό κλίμα.

2. Γενικά καμιά μεμονωμένη κίνηση δεν μπορεί να αλλάξει το κλίμα.

3. Πολύ περισσότερο, το κλίμα δεν μπορεί να αλλάξει με το μοίρασμα ευκαιριακών παροχών από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.

4. Ακόμα χειρότερα, το πολιτικό κλίμα επιδεινώνεται αν οι πολίτες διαπιστώσουν ότι οι παροχές στην πραγματικότητα είναι μικρότερες από αυτές που ανακοίνωσε η (εκάστοτε) κυβέρνηση. Η αίσθηση του εμπαιγμού μετατρέπεται εύκολα σε θυμό κατά των κυβερνητικών ιθυνόντων.

Ούτε πρώτη είδηση

Στη φετινή ΔΕΘ βασικός στόχος του Μητσοτάκη ήταν να αλλάξει το πολιτικό κλίμα για την κυβέρνηση. Ένα κλίμα που παραμένει πολύ βαρύ μετά τις ευρωεκλογές, παρά τη χαοτική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον ΣΥΡΙΖΑ και την εσωστρέφεια στο ΠΑΣΟΚ λόγω των εσωκομματικών εκλογών.

Σήμερα τέσσερις μέρες μετά την ομιλία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, είναι προφανές ότι το κλίμα δεν άλλαξε με τις «45 παροχές» που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη από το Σάββατο το βράδυ η ομιλία του πρωθυπουργού ήταν δεύτερη είδηση. Προφανώς οι δραματικές εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ έδωσαν τον τόνο στην επικαιρότητα. Ωστόσο, το Σάββατο το βράδυ ο Κασσελάκης δεν είχε καθαιρεθεί ακόμα. Επιπλέον, δεδομένου ότι τα ψηφιακά ΜΜΕ έχουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο τι διαβάζουν οι αναγνώστες τους, το συμπέρασμα είναι ότι η ομιλία Μητσοτάκη δεν συνέγειρε τα πλήθη.

Η ΔΕΘ και οι καθιερωμένες παροχές της δεν μπορούν πλέον να προκαλέσουν το μεγάλο πολιτικό γεγονός που θα αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού. Πέρα από τη γενική αναξιοπιστία της πολιτικής, οι πολίτες δεν εντυπωσιάζονται με τις ανακοινώσεις παροχών γιατί πολύ απλά δεν τις πιστεύουν. Πρέπει να δουν τη βελτίωση στο πορτοφόλι τους για να αλλάξει η διάθεσή τους απέναντι στην κυβέρνηση ∙ στην όποια κυβέρνηση.

Το ξεφούσκωμα και ο θυμός

Τα πράγματα γίνονται χειρότερα όσο αναλύονται οι παροχές που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, προκειμένου να διαπιστωθεί το πραγματικό περιεχόμενό τους. Όπως ήταν αναμενόμενο, στη ΔΕΘ αυτές οι παροχές παρουσιάστηκαν φουσκωμένες και τώρα μπαίνουν στις πραγματικές διαστάσεις τους.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι αυξήσεις στις συντάξεις (2,2%-2,5%) δεν καλύπτουν την αγοραστική δύναμη που έχουν χάσει οι συνταξιούχοι με την πληθωριστική κρίση, ενώ αν ο πληθωρισμός κινηθεί πάνω από το 2,5% οι συνταξιούχοι θα δουν το πραγματικό εισόδημά τους να μειώνεται ακόμα περισσότερο. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με την απαγόρευση νέων Airbnb σε τρεις γειτονιές της Αθήνας. Το μέτρο μπορεί να είναι θετικό, αλλά είναι πολύ λίγο αφού θα έχει μηδενική επίδραση στα πολύ υψηλά ενοίκια στο Κέντρο.

Το πρόβλημα με το επικοινωνιακό φούσκωμα των παροχών, είναι ότι ο πολίτης εύκολα μπορεί να αντιληφθεί την αλήθεια. Αρκεί να κοιτάξει τον τραπεζικό λογαριασμό του. Πολύ περισσότερο, για τη μεγάλη κοινωνική πλειονότητα η γενική αντίληψη για την οικονομική κατάσταση διαμορφώνεται στο σούπερ μάρκετ, από τον αριθμό των αγαθών που μπορεί να αγοράσει κανείς με τον μισθό του.

Το να μειώνονται λοιπόν τα αγαθά που μπορείς να αγοράσεις με τον μισθό σου, προκαλεί δυσαρέσκεια. Το να σου λέει όμως η κυβέρνηση ότι αυξάνονται, ενώ στην πραγματικότητα αυτά μειώνονται, προκαλεί θυμό.