Επιστήμη

Το scrolling από βίντεο σε βίντεο στα social media αυξάνει την ανία

Το scrolling από βίντεο σε βίντεο στα social media αυξάνει την ανία Φωτογραφία: UNSPLASH
Αν και η παρακολούθηση βίντεο στα socila media υποτίθεται ότι «νικά» την πλήξη, μάλλον κάνει το αντίθετο, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Νέα μελέτη συνδέει την ανία με την προσοχή άρα η συχνή αλλαγή περιεχομένου ή η παράλειψή του αυξάνει το αίσθημα της κούρασης και της βαρεμάρας από την παρακολούθηση ενός βίντεο. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η αλλαγή από το ένα βίντεο στο άλλο ή η παράλειψή τους στα social media, στην πραγματικότητα κάνει τους ανθρώπους να βαριούνται περισσότερο.

Η δρ. Katy Tam του πανεπιστημίου του Τορόντο Scarborough, επικεφαλής της έρευνας είπε ότι η βαρεμάρα και η ανία συνδέεται στενά με την προσοχή.
«Νιώθουμε ότι βαριόμαστε όταν υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ του πόσο αφοσιωμένοι είμαστε και του πόσο αφοσιωμένοι θέλουμε να είμαστε», δήλωσε η δρ. Tam. «Όταν οι άνθρωποι συνεχίζουν να αλλάζουν το ένα βίντεο μετά το άλλο, αφοσιώνονται λιγότερο σε αυτό και αναζητούν κάτι πιο ενδιαφέρον. Αυτό όμως μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα συναισθήματα πλήξης».

Τα συμπεράσματα της έρευνας φαίνεται πως συμφωνούν με άλλες μελέτες. Όπως σημειώνει η ερευνητική ομάδα προηγούμενες έρευνες ανέφεραν ότι ενώ η χρήση των social media και των smartphones έχει να κάνει με την απόπειρα να απαλλαγεί ο χρήστης από την πλήξη, η χρήση τέτοιας τεχνολογίας φαίνεται να κάνει το συναίσθημα της ανίας χειρότερο. Η δρ. Tam και η ομάδα της έκαναν την έρευνά τους σε δείγμα άνω των 1.200 ατόμων.

Το πρώτο στάδιο, με περίπου 140 συμμετέχοντες, αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι τείνουν να εναλλάσσουν μεταξύ των βίντεο όταν θεωρούν ότι είναι βαρετά ενώ το δεύτερο στάδιο, μία διαδικτυακή έρευνα με 231 συμμετέχοντες, ανέφερε ότι οι χρήστες έχοντας την εναλλακτική να παραλείψουν ή να προσπεράσουν ένα βίντεο ή να περάσουν στο επόμενο κάνει την παρακολούθηση του βίντεο λιγότερη βαρετή. Ωστόσο η ερευνητική ομάδα συμπέρανε ότι δεν είναι αυτό το θέμα.

Τα στοιχεία που περισυνέλλεξε από 166 άτομα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες αισθάνονταν μεγαλύτερη ανία όταν τους επιτρέπονταν να παραλείψουν ένα βίντεο παρά όταν δεν είχαν τη δυνατότητα να το κάνουν. Την ίδια ώρα, συμπεράσματα από 159 συμμετέχοντες αποκάλυψαν ότι οι χρήστες ανέφεραν αυξημένα ποσοστά πλήξης στους χρήστες όταν τους δινόταν μία 5λεπτη συλλογή από βίντεο που μπορούσαν να αλλάξουν και να παρακολουθήσουν, συγκριτικά με ένα μόνο 10λεπτο βίντεο.

Οι ερευνητές εντόπισαν ανάλογα συμπεράσματα όταν επανέλαβαν το δεύτερο παράδειγμα σε 174 άλλους συμμετέχοντες που είχαν τη δυνατότητα να διαλέξουν τα δικά τους βίντεο από το YouTube. Ωστόσο όταν ήλεγξαν τα αποτελέσματα από 175 συμμετέχοντες μεγαλύτερης ηλικίας δεν είδαν σημαντική διαφορά ανάμεσα στο τεστ με την 5λεπτη συλλογή βίντεο και το ένα 10λεπτο βίντεο.

«Υποθέσαμε ότι οι άνθρωποι διαφορετικών ηλικιών ίσως έχουν διαφορετικές συνήθειες όταν αφορά στην παρακολούθηση βίντεο και την εναλλαγή των βίντεο. Το πώς οι χρήστες παρακολουθούν τα βίντεο και πώς αυτό επηρεάζει το αίσθημα της ανίας μπορεί να διαφέρει βάσει της ηλικίας και των συνηθειών στα social media. Ωστόσο απαιτείται περαιτέρω έρευνα» σημείωσε.

Η δρ. Tam, τόνισε ότι ίσως είναι καλύτερο ο κάθε χρήστης να παίρνει τον χρόνο του πριν να προσπεράσει ή να αλλάξει για το επόμενο βίντεο και να ψάξει να βρει τρόπους να μείνει επικεντρωμένος στο βίντεο που παρακολουθεί κάθε φορά. «Η έρευνά μας δείχνει ότι ενώ οι άνθρωποι προχωρούν γρήγορα προς το επόμενο βίντεο ή παραλείπουν βίντεο για να αποφύγουν την πλήξη, αυτή η συμπεριφορά μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει τους χρήστες να αισθάνονται μεγαλύτερη ανία», πρόσθεσε.