ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ

Φορολογικό πιστοποιητικό έρχεται επέκτασή του

Φορολογικό πιστοποιητικό έρχεται επέκτασή του
Φορολογικό πιστοποιητικό έρχεται επέκτασή του Aύξηση της φορολογητέας ύλης έφερε το φορολογικό πιστοποιητικό, δημιουργώντας νέα βάση δεδομένων σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ελέγχων και σχεδιάζεται να επεκταθεί το μοντέλο και στις παρελθούσες ανέλεγκτες χρήσεις. Η φορολογική βάση διευρύνθηκε κατά 3,4 δισ. ευρώ ή 1,8% του ΑΕΠ και ισοδυναμεί σχεδόν με το σύνολο των δηλωθέντων εισοδημάτων από ελεύθερα επαγγέλματα (3,7 δισ. ευρώ) για τη χρήση του 2011 και παράγει τεκμαρτό φορολογικό όφελος (άμεσο ή «αναβαλλόμενο») μεταξύ 675 εκατ. ευρώ και 879 εκατ. ευρώ. Δηλαδή μεταξύ 0,4% και 0,5% του ΑΕΠ. Στις συνθήκες βαθιάς ύφεσης που βρίσκεται η χώρα είναι ενδιαφέροντα τα στοιχεία που προκύπτουν, καθώς υπερτετραπλασιάστηκαν οι ζημιές και από 1,2 δισ. ευρώ έφτασαν τα 5,1 δισ. ευρώ, αλλά αυξήθηκε και επιταχύνθηκε η είσπραξη φορολογικών εσόδων (π.χ. ο φόρος χαρτοσήμου αυξάνεται κατά 27%), ενώ προβεβαιώθηκαν, μέσω των παρατηρήσεων των ορκωτών ελεγκτών τουλάχιστον 90 εκατ. ευρώ χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις, ενώ, μέσω των παρατηρήσεων, διαπιστώθηκαν και πρόσθετες μη ποσοτικοποιημένες φορολογικές παραβάσεις. Ακόμη από τα στοιχεία συμπεραίνεται ότι, με συνεχή μείωση στο εργατικό κόστος, μείωση αποθεμάτων και αυξημένες εξαγωγές και πωλήσεις φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις, προκειμένου να προστατεύσουν τη ρευστότητά τους, αυξάνουν τις πωλήσεις επί ζημιά. Η «νέα» εικόνα της αγοράς, λοιπόν, οφείλεται στο φορολογικό πιστοποιητικό, το οποίο, όπως εξηγούν στελέχη της ΕΛΤΕ, δεν συνιστά, πραγματικά, πιστοποιητικό, αλλά μία έκθεση ελέγχου για τη φορολογική συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Ο ελεγκτής πραγματοποιεί φορολογικό έλεγχο επί συγκεκριμένων φορολογικών αντικειμένων, όπως αυτά προσδιορίζονται σε «Ειδικό πρόγραμμα ελέγχου», που εκδίδεται από το υπουργείο Οικονομικών και ο έλεγχος διενεργείται βάσει συγκεκριμένου πρότυπου ελέγχου που διέπεται από διεθνή στάνταρ. Με το πέρας του ελέγχου, ο ελεγκτής έχει την ευθύνη να συντάξει έκθεση στην οποία δηλώνει ότι, κατά τη γνώμη του, τα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης αντανακλούν την πραγματική της εικόνα. Ιδιαίτερα σημαντικό χαρακτηρίζουν στην Επιτροπή ότι το φορολογικό πιστοποιητικό οδήγησε στο να τεθεί benchmark αποτελεσματικότητας για παρελθούσες ανέλεγκτες χρήσεις και benchmark συμμόρφωση για μελλοντικές χρήσεις. Οπως αναφέρουν τα ίδια στελέχη, οι πρόσθετες αναμορφώσεις που έπονται του ελέγχου και συχνά θεωρούνται μέτρο αποτελεσματικότητάς του, έδειχναν μέχρι τώρα λογιστική αναμόρφωση 0,5% του τζίρου, ενώ το πιστοποιητικό οδήγησε σε επαύξηση της φορολογητέας ύλης και σε επαύξηση των αναμορφώσεων σε βαθμό υπερτετραπλάσιο του προσδοκώμενου (1,75%). Οι υπόλοιποι έλεγχοι λοιπόν που θα γίνουν - και θα αφορούν μελλοντικές και παρελθούσες χρήσεις - βασίζονται στα νέα στοιχεία της διευρυμένης φορολογικής βάσης που... εμφανίστηκε το 2011. Τα ευρήματα από τις εκθέσεις φορολογικής συμμόρφωσης, όπως υποβλήθηκαν στη ΓΓΠΣ το 2012 από 26 εταιρείες ορκωτών ελεγκτών για τη χρήση 2011 δείχνει εφαρμογή του μέτρου, στον πρώτο χρόνο αξιοποίησής του σε 4.468 επιχειρήσεις με συνολικό κύκλο εργασιών 193 δισ. ευρώ. Οι πρωτογενείς εκθέσεις φορολογικής συμμόρφωσης αφορούσαν περίπου 5.000 υπόχρεες επιχειρήσεις. Αναφέρονται 303 περιπτώσεις υπόχρεων που δεν συμμορφώθηκαν - και σε αυτούς, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα γίνει τακτικός έλεγχος το αμέσως επόμενο διάστημα - κατ' επέκταση το ποσοστό συμμόρφωσης διαμορφώνεται στο 93,6%. «Καμπάνες» έδειξε το πόρισμα επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης Στα πρότυπα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς επιδιώκεται να λειτουργεί στο μέλλον η Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων. Ηδη διερευνάται το σχέδιο αναμόρφωσης των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν στη λειτουργία της και τη μετατροπή της σε ανεξάρτητη διοικητική αρχή και ειδικότερα στην αναμόρφωση των διατάξεων που αφορούν στην πειθαρχική διαδικασία. Στην Εκθεση Επιθεώρησης Ελέγχου του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία της Επιτροπής, από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα, σημειώνεται ότι η Επιτροπή, προκειμένου να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις εποπτείας του ελεγκτικού λογιστικού επαγγέλματος θα πρέπει να αυξήσει το ετήσιο ελεγκτικό της έργο με την ανάθεση των σχετικών υπηρεσιών σε εξωτερικούς συνεργάτες (κατόπιν κατάρτισης σχετικού προγράμματος ποιοτικών ελέγχων). Υπενθυμίζεται ότι σήμερα η Επιτροπή εκτελεί την ελεγκτική διαδικασία βασιζόμενη μόνο σε 7 άτομα, ενώ το καταστατικό αναφέρει ότι θα πρέπει να έχει 35. Υπάρχει μία προκήρυξη για την πρόσληψη 12 ατόμων, αλλά έχουν «παγώσει» οι διαδικασίες. Στην έκθεση αναφέρεται σχετικά με τη δραστηριότητα του Πειθαρχικού Συμβουλίου ότι οι υποθέσεις που χειρίστηκε, υπό την παρούσα σύνθεσή του, αφορούσαν 4 υποθέσεις που ήταν εκκρεμείς από την πρώτη θητεία του και τρεις νέες. Από τις 4 πρώτες για δύο εκδόθηκαν αποφάσεις το 2009 εκ των οποίων η μία (υπόθεση Sea Link Ferries) επιδόθηκε στις αρμόδιες ΔΟΥ για τη βεβαίωση και είσπραξη προτίμου 31.500 ευρώ σε βάρος της ελεγκτικής εταιρείας ΣΟΛ ΑΕ και του νόμιμου ελεγκτή και η δεύτερη αφορά στην υπόθεση ΚΤΕΛ Λακωνίας για την οποία επίσης εκδόθηκε απόφαση το 2009. Επικυρώθηκε από το ΔΣ της ΕΛΤΕ η απόφαση και επιβλήθηκε πρόστιμο στην ελεγκτική αρχή ΣΟΛ και επίπληξη στον ελεγκτή. Για την τρίτη υπόθεση (CFS Kονταλέξης) με ελεγχόμενη εταιρεία τη ΣΟΛ και τους νόμιμους ελεγκτές κατόπιν ποιοτικού ελέγχου η υπόθεση δεν εισήχθη στο Πειθαρχικό Συμβούλιο, ενώ για την τέταρτη υπόθεση (Ατλάντικ) το Πειθαρχικό αποφάσισε την εξ αρχής διερεύνηση της υπόθεσης και η υπόθεση βρίσκεται σε εξέλιξη. Ως προς τις 3 νέες υποθέσεις σημειώνεται ότι για την πρώτη υπόθεση (Σιγάλας και Σία) με την Ελεγκτική Συμβουλευτική ΑΕ το Πειθαρχικό εξέδωσε ομόφωνη απόφαση για την επιβολή προστίμου 50.000 ευρώ στην ελεκτική εταιρεία και 10.000 ευρώ σε κάθε ένα από τα μέλη της διοίκησής της. Για τη δεύτερη υπόθεση (VDV Leben International AEAZ) είναι σε εξέλιξη η κύρια ανάκριση. Επιπλέον, κατά την τελευταία συνεδρίαση του Πειθαρχικού, αποφασίστηκε ότι μετά την υποβολή εγγράφων που έχουν ζητηθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος και την ολοκλήρωση της ανάκρισης, θα υποβάλει σχετική αναφορά στον αρμόδιο εισαγγελέα εν όψει της ύπαρξης ενδείξεων τέλεσης ποινικού αδικήματος. Για την τρίτη υπόθεση (Παπίστας Εμπορική και Γενική Υποστηρικτική Τηλεφώνων ΑΕ) με ελεγχόμενη εταιρεία την FRS Global Auditors AΕ, έχει ολοκληρωθεί η προανάκριση, η έκθεση του προανακριτή έγινε δεκτή και εκκρεμμεί η κλήση των πειθαρχικώς ελεγχόμενων προσώπων προς ακρόαση.Υπενθυμίζεται ότι τα έτη 2010-2011 με αποφάσεις του ΔΣ της ΕΛΤΕ έχουν παυθεί συνολικά 70 ελεγκτικές εταιρείες και ορκωτοί λογιστές από τους ελέγχους συγκεκριμένων εταιρειών. Ακόμη έχουν διερευνηθεί και διερευνώνται περισσότερες από 22 υποχρεωτικές εργασίες νόμιμων ελεγκτών σε ελέγχους οικονομικών καταστάσεων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και όλες οι υποθέσεις που απασχόλησαν την επικαιρότητα κατά το τελευταίο διάστημα (Proton Alapis, Aspis, Puma κ.λπ.) πηγη:Κερδος