Δημόσιο

Ολόκληρος ο νόμος με τα νέα μέτρα της συμφωνίας

Ολόκληρος ο νόμος με τα νέα μέτρα της συμφωνίας Ολόκληρος ο νόμος με τα νέα μέτρα της συμφωνίας
Ολόκληρος ο νόμος με τα νέα μέτρα της συμφωνίας Εγκρίθηκε με 229 ψήφους το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα μέτρα της Συμφωνίας - Όχι ψήφισαν 64 βουλευτές, οι 32 του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ έξι βουλευτές δήλωσαν παρών. Ας δούμε όμως όλες τις διατάξεις με τα νέα μέτρα που προβλέπει ο νόμος πλέον του κράτους, όπως διαμορφώθηκε μετά την ψήφιση του

Ο νόμος για τα μέτρα της συμφωνίας που ψηφίστηκε χθες και όλες οι διατάξεις του:

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Άρθρο 1 Φορολογικά μέτρα
1. α) Η παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000 (Α' 248) αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«1. Ο συντελεστής του φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) ορίζεται σε είκοσι τρία τοις εκατό (23%) στη φορολογητέα αξία.

Κατ' εξαίρεση, για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που πε-ριλαμβάνονται στο Παράρτημα III του παρόντος, ο συ-ντελεστής του φόρου ορίζεται σε δεκατρία τοις εκατό (13%).

Για τα αγαθά και τις υπηρεσίες για τα οποία υπάρχει ειδική πρόβλεψη στο Παράρτημα ΙΙΙ του παρόντος, ο συ-ντελεστής του φόρου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%.)

Ο συντελεστής Φ. Π. Α. που ορίζεται για τα αγαθά και τις υπηρεσίες του Παραρτήματος ΙΙΙ δεν εφαρμόζεται στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της παρ. 13 του άρθρου 14.»

β) Η περίπτωση ιβ' της παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 2859/2000 (Α' 248) αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«ιβ) η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης γενικά και οι στενά συνδεόμενες με αυτή παραδόσεις αγαθών και πα-ροχές υπηρεσιών, που παρέχονται από δημόσια εκπαι-δευτήρια ή από άλλα πρόσωπα αναγνωρισμένα από την, κατά περίπτωση, αρμόδια αρχή, εκτός από τα φροντιστή-ρια όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και τα κέντρα ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών υπολογιστών.»
γ) Το Παράρτημα III του ν. 2859/2000 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ HI
ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΕ ΜΕΙΩ-ΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ (παράγραφος 1 του άρθρου 21)
Α. ΑΓΑΘΑ

Οι δασμολογικές κλάσεις του Παραρτήματος αυτού τέθηκαν όπως αυτές αναφέρονται στη Συνδυασμένη Ο-νοματολογία του έτους 2015 (Κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 1101/2014 της Επιτροπής της 31ης Οκτωβρίου 2014, ΕΕ L 312/2014).

1. Κρέατα βρώσιμα, νωπά, διατηρημένα με απλή ψύξη ή κατεψυγμένα, αλλά όχι αλλιώς παρασκευασμένα ή ε-πεξεργασμένα, χοιροειδή, προβατοειδή ή αιγοειδή, πε-τεινούς, κότες, γαλοπούλες και κουνέλια. Εξαιρούνται τα παραπροϊόντα σφαγίων, καθώς και τα προϊόντα των Δ.Κ. 0209 και 0210 (Δ.Κ. 0203, 0204, ΕΧ 0207, ΕΧ 0208).

2. Ψάρια, φιλέτα και άλλη σάρκα ψαριών, καλαμάρια, χταπόδια και σουπιές, νωπά, διατηρημένα με απλή ψύξη ή κατεψυγμένα αλλά όχι αλλιώς παρασκευασμένα ή ε-πεξεργασμένα. Εξαιρούνται τα συκώτια, αυγά και σπέρ-ματα (Δ.Κ. 0302, ΕΧ 0303, ΕΧ 0304, ΕΧ 0307).

3. Γάλα και προϊόντα γαλακτοκομίας. Αυγά πτηνών. Μέλι φυσικό. (Δ.Κ. 0401, 0402, 0403, 0404, 0405, 0406,
0407, 0408, 0409).
4. Αλλα φυτά ζωντανά (στα οποία περιλαμβάνονται και οι ρίζες τους), μοσχεύματα και μπόλια. (Δ.Κ. 0602).

5. Λαχανικά, φυτά, ρίζες και κόνδυλοι, βρώσιμα. Εξαι-ρούνται τα προϊόντα της Δ.Κ. 0714 (Δ.Κ. 0701, 0702,0703, 0704, 0705, 0706, 0707, 0708, 0709, 0710, 0711, 0712, 0713).

6. Καρποί και φρούτα βρώσιμα (Δ.Κ. 0801, 0802, 0803,0804, 0805, 0806, 0807, 0808, 0809, 0810, 0811, 0812, 0813).

7. Δημητριακά (Δ.Κ. 1001, 1002, 1003, 1004, 1005,1006, 1007 και 1008).

8. Προϊόντα αλευροποΐας. Αμυλα κάθε είδους (Δ.Κ.1101, 1102, 1103, 1104, 1105, 1106 και ΕΧ 1108).

9. Ελαιόλαδο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα. Αλλα λάδια και τα κλάσματά τους, που παίρνονται αποκλειστικά από ελιές, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς
μετασχηματισμένα και μείγματα από αυτά τα λάδια ή τα κλάσματα με λάδια ή κλάσματα της κλάσης 1509 (Δ.Κ. 1509 και 1510).

10. Παρασκευάσματα για τη διατροφή των παιδιών συ-σκευασμένα για τη λιανική πώληση. Ζυμαρικά, όχι ψημέ-να ή παραγεμισμένα ή αλλιώς παρασκευασμένα. Ψωμί, χωρίς προσθήκη άλλων ουσιών και όχι φρυγανισμένο ή περαιτέρω επεξεργασμένο. Κάψουλες κενές του τύπου που χρησιμοποιούνται για φάρμακα (Δ.Κ. ΕΧ 1901, ΕΧ 1902, ΕΧ 1905).

11. Νερά, στα οποία περιλαμβάνονται και τα φυσικά ή τεχνητά μεταλλικά νερά, χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή άλ-λων γλυκαντικών ούτε αρωματισμένα, μη αεριούχα (Δ.Κ.
ΕΧ 2201).

12. Φαρμακευτικά προϊόντα (Δ.Κ. 3001, 3002, 3003, 3004, 3005 και 3006).

13. Φάρμακα για την ιατρική του ανθρώπου των δα-σμολογικών κλάσεων 3003 και 3004. Εμβόλια για την ια-τρική του ανθρώπου της δασμολογικής κλάσης 3002.
(Δ.Κ. ΕΧ 3002, ΕΧ 3003, ΕΧ 3004). Ο συντελεστής τουφόρου για τα αγαθά της παρούσας περίπτωσης ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).

14. Βιβλία και βιβλία για παιδιά (Δ.Κ. ΕΧ4901, ΕΧ 4903). Εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις τυπωμένες, έστω και εικονογραφημένες ή με διαφημίσεις (Δ.Κ. 4902). Ο συντελεστής του φόρου για τα αγαθά της πα-ρούσας περίπτωσης ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).

15. Ειδικές ανυψωτικές συσκευές (σκάλες, ανελκυ-στήρες, μηχανήματα ανεβοκατεβάσματος αναπήρων και παρόμοια), που χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση αναπήρων (Δ.Κ. ΕΧ 8428).

16. Αμαξάκια τύπου πολυθρόνας και άλλα οχήματα για αναπήρους, έστω και με κινητήρα ή άλλο μηχανισμό προώθησης, ανταλλακτικά αναπηρικού αμαξιδίου και ε-ρεισίνωτο (Δ.Κ. 8713 και ΕΧ 8714).

17. Αντισυλληπτικές συσκευές που ονομάζονται «εν-δομήτρια αντισυλληπτικά», αυτολιπαινόμενοι καθετήρες, καθετήρες κεντρικοί για αιμοκάθαρση, καθετήρες σίτισης, καθετήρες περιτοναϊκής, καθετήρες κύστεως υπερηβικές, σύριγγες σίτισης, πιεσόμετρα ομιλούντα, βε-λόνες (για τις πένες ινσουλίνης), βελόνες τεχνητού νε-φρού (Δ.Κ. ΕΧ 9018).

18. Είδη και συσκευές ορθοπεδικής, στα οποία περιλαμβάνονται και οι ιατροχειρουργικές ζώνες και επίδεσμοι και οι πατερίτσες. Νάρθηκες, υποστηρίγματα και άλλα είδη και συσκευές για κατάγματα. Είδη και συσκευ-
ές προθέσεως. Συσκευές για τη διευκόλυνση της ακοής στους κουφούς και άλλες συσκευές που κρατιούνται με το χέρι, φέρονται από τα πρόσωπα ή εισάγονται στον ανθρώπινο οργανισμό, με σκοπό την αναπλήρωση μιας
έλλειψης ή τη θεραπεία μιας αναπηρίας. Συσκευές έκχυσης ινσουλίνης. Εξαιρούνται τα μέρη και εξαρτήματα των παραπάνω αγαθών (Δ.Κ. ΕΧ 9021).

19. Η παράδοση νερού.

20. Ηλεκτρική ενέργεια (Δ.Κ. 2716), το φυσικό αέριο (Δ.Κ. 2711), καθώς και θέρμανση μέσω δικτύου (τηλε-θέρμανση).

21. Ανυψωτικό τουαλέτας (Δ.Κ. ΕΧ 3922), μπανιέρες για ανάπηρους (Δ.Κ. ΕΧ 3922, 6910, 7324), στηθόδε-σμος μαστεκτομής - μαγιώ μαστεκτομής (Δ.Κ. ΕΧ 6212, 6112, 6211), προγράμματα για ηλεκτρονικούς υπολογι-στές (jaws, supernova, hall, φωναισθησίας, fine reader) (Δ.Κ. ΕΧ 8523), εκτυπωτές Braille (Δ.Κ. ΕΧ 8443), ρολό-για χειρός (Braille) (Δ.Κ. ΕΧ 9102), πινακίδες γραφής (Braille), μέτρα (Braille) (Δ.Κ. ΕΧ 9017), μπαστούνια (λευ-κά και ηλεκτρονικά) (Δ.Κ. ΕΧ 6602), κασετόφωνα με 4 tracks (Braille) (Δ.Κ. ΕΧ 8519), ταινίες μέτρησης σακχά-ρου (Δ.Κ. ΕΧ 3822), τα οποία προορίζονται για την εξυ-πηρέτηση ατόμων με ειδικές ανάγκες.

22. Καθίσματα μπάνιου (Δ.Κ. ΕΧ 8401), αντλία αποσι-δήρωσης για μεσογειακή αναιμία (Δ.Κ. ΕΧ 9018), σύστη-μα τραχειοστομίας - τραχειοσωλήνες - φίλτρα (Δ.Κ. ΕΧ 9018), περπατούρα (Δ.Κ. ΕΧ 8716, ΕΧ 6602, ΕΧ 9021), τρίποδο (Δ.Κ. ΕΧ 8716, ΕΧ 6602, ΕΧ 9021), σύστημα φωτεινής ειδοποίησης (Δ.Κ. ΕΧ 8531), δέκτης φωτεινών σημάτων (Δ.Κ. ΕΧ 8517), Braille display (Δ.Κ. ΕΧ 8528), scanner (Δ.Κ. ΕΧ 8471), Braille note taker (Δ.Κ. ΕΧ 8469), προγράμματα κινητών τηλεφώνων σε ελληνική και ξένη έκδοση (mobile speak, speaking phone) (Δ.Κ. ΕΧ 8523), πλαίσια γραφής για άτομα με μειωμένη όραση (Braille) (Δ.Κ. ΕΧ 3926), κάλτσες Α.Γ. ή Κ.Γ. (Δ.Κ. ΕΧ 6115, ΕΧ 6217), κάλτσες κολοβώματος (Δ.Κ. ΕΧ 6307), φίλτρα αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθησης, αιμοδιαδιήθησης και πλα-σμαφαίρεσης (Δ.Κ. ΕΧ 9018), γραμμές αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθησης, αιμοδιαδιήθησης και πλασμαφαίρεσης (Δ.Κ. ΕΧ 9018), σάκοι περισυλλογής υγρού προετοιμασίας φίλτρων (Δ.Κ. ΕΧ 3926), Y-connectors, σετ φλεβο-κέντησης κατά την αιμοκάθαρση (Δ.Κ. ΕΧ 9018), φύσιγ-γες διττανθρακικών (Δ.Κ. ΕΧ 2836), συνδετικό από τιτάνιο (Δ.Κ. ΕΧ 9018, ΕΧ 8108), γραμμή σύνδεσης και αποχέτευσης, σάκοι αποχέτευσης (Δ.Κ. ΕΧ 3926), κασέτες σύνδεσης, Clamp (λαβίδες) (Δ.Κ. ΕΧ 9018), βαλίτσα περιτοναϊκής κάθαρσης (SMART PD CASE) (Δ.Κ. ΕΧ 9018, ΕΧ 4202), αναλώσιμο υλικό για κολοστομίες (Δ.Κ. ΕΧ 3006), τα οποία προορίζονται για την εξυπηρέτηση ατόμων με ειδικές ανάγκες.

Β. ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
1. Εισιτήρια θεατρικών παραστάσεων για τα οποία ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε έξι τοις εκατό (6%).
2. Η διαμονή σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους, συμπεριλαμβανομένης και της παροχής καταλύματος διακοπών και της μίσθωσης χώρου σε κατασκήνωση ή κάμπινγκ για τροχόσπιτα από 1.10.2015.
3. Η παροχή υπηρεσιών κατ' οίκον φροντίδας, παιδιών, ηλικιωμένων, ασθενών και ατόμων με ειδικές ανάγκες γενικά.

Γ. ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Αγαθά και υπηρεσίες που δεν εντάσσονται στο Παράρ-τημα αυτό ή για τα οποία υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβο-λία ως προς την ένταξή τους στον πίνακα αυτόν, συνεπεία του είδους, του προορισμού, της σύνθεσης ή για ο-ποιονδήποτε άλλο λόγο, υπάγονται στον κανονικό συ-ντελεστή Φ.Π.Α.. »
δ) Οι προβλεπόμενες στις παραγράφους 4, 5 και 6 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000 (Α' 248) μειώσεις των συ-ντελεστών καταργούνται σταδιακά ως ακολούθως:
αα) Από 1.10.2015 στα αναπτυγμένα τουριστικά νησιά με το υψηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα και από 1.6.2016 στα λιγότερο αναπτυγμένα νησιά. Εξαιρούνται της καταργήσεως και παραμένουν σε ισχύ έως την 31.12.2016 οι ισχύοντες σήμερα συντελεστές Φ.Π.Α. για τα πλέον απομακρυσμένα νησιά.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Δι-οικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών ορίζονται ειδικότερα τα υπαγόμενα στις παραπάνω ρυθμίσεις νησιά της παρ. 4 του άρθρου 21 του ν. 2859/2000 (Α' 248).

2. Στο άρθρο 20 του ν. 3842/2010 προστίθεται παρά-γραφος 7 ως εξής:
«7. Το ποσό του Φ.Π.Α. που αναλογεί στο σύνολο των συναλλαγών, οι οποίες εμπίπτουν στις ρυθμίσεις των πα-ραγράφων 2 και 3 του παρόντος άρθρου και διενεργού-νται με οποιονδήποτε τρόπο και ιδίως μέσω χρήσης πι-στωτικής ή χρεωστικής κάρτας, ηλεκτρονικής τραπεζιτι-κής (e-banking), τραπεζικής κατάθεσης σε εξόφληση τι-μολογίου ή τραπεζικής επιταγής, δεσμεύεται από την τράπεζα και αποδίδεται κατευθείαν στο Δημόσιο εντός πέντε (5) ημερών από τη διενέργεια της πληρωμής. Σε περίπτωση φορολογουμένων που υποβάλλουν δήλωση Φ.Π.Α., η τράπεζα χορηγεί βεβαίωση για το εισπραχθέν ποσό ΦΠΑ, ώστε να υπολογίζεται στη δήλωση του φορο-λογουμένου. Για τις υπηρεσίες αυτές τα τραπεζικά ιδρύ-ματα δεν χρεώνουν δαπάνες ή οποιαδήποτε αμοιβή. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων ρυθμίζεται η διαδικασία εφαρμογής της διάταξης της παρούσας παραγράφου, καθώς και κάθε ζήτημα σχετικά με την απόδοση και την επιστροφή Φ.Π.Α.. »

3. α) Η παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 3492/2006 (Α' 210) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Αντικείμενο του φόρου, που επιβάλλεται σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, είναι τα απαιτητά α-σφάλιστρα και τα πάσης φύσεως δικαιώματα που απορ-ρέουν από την ασφαλιστική σύμβαση. Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε: α. 20% επί των ασφαλίστρων κλάδου πυρός, β. 4% επί των ασφαλίστρων κλάδου ζωής, γ. 15% επί των ασφαλίστρων των λοιπών κλάδων.» β) Καταργείται η παρ. 5 του άρθρου 29 του ν. 3492/2006 και κάθε διάταξη που αφορά σε απαλλαγές από το φόρο κύκλου εργασιών, που επιβαλλόταν με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 14 του α.ν. 1524/1950 (Α' 246), ο οποίος κυρώθηκε με τις διατάξεις του άρθρου πρώτου του ν. 1620/1951 (Α' 2).

Εξαιρετικά, διατηρείται η απαλλαγή από το φόρο α-σφαλίστρων για τα καταβαλλόμενα ασφάλιστρα ζωής ε-φόσον τα συναπτόμενα συμβόλαια είναι διάρκειας του-λάχιστον 10 ετών.

4. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 41 72/201 3 (Α' 1 67) οι λέξεις «είκοσι έξι τοις εκατό (26%)» αντικαθίστανται με τις λέξεις «είκοσι εννέα τοις εκατό (29%)».

5. α. Η παρ. 1 του άρθρου 71 του ν. 4172/2013 (Α' 167) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«1. Με βάση τη δήλωση που υποβάλλει το νομικό πρό-σωπο ή νομική οντότητα και τους λοιπούς τίτλους βεβαί-ωσης που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Δια-δικασίας βεβαιώνεται ποσό ίσο με εκατό τοις εκατό (100%) του φόρου που προκύπτει για το φόρο που ανα-λογεί στο εισόδημα του διανυόμενου φορολογικού έ-τους. Το ίδιο ποσοστό ισχύει και για τις τραπεζικές ημε-δαπές ανώνυμες εταιρείες και τα υποκαταστήματα αλ-λοδαπών τραπεζών που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλά-δα.»

β. Στο άρθρο 72 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέα παράγραφος 36 που έχει ως εξής:
«36. Ειδικά, για τα εισοδήματα και τα κέρδη που προκύπτουν στο φορολογικό έτος που αρχίζει από την 1 η Ιανουαρίου 2015 έως και την 31 η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, το ποσοστό της παραγράφου 2 του άρθρου 71 που εφαρμόζεται για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες των περιπτώσεων β' , γ' ε' και στ' μόνο για τις κοινοπραξίες των προσωπικών εταιρειών του άρθρου 45 ορίζεται σε εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%).»

6. α. Στην περίπτωση α' της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 41 1 1 /201 3 (Α' 1 8) διαγράφονται οι λέξεις «καθώς και» και μετά τις λέξεις «δεξαμενών κολύμβησης» προ-στίθεται η φράση «, καθώς και σκαφών αναψυχής ιδιωτι-κής χρήσης άνω των πέντε (5) μέτρων».

β. Ο συντελεστής των υποπεριπτώσεων ii, iii και iv της περίπτωσης β' της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4111/2013 αυξάνεται σε δέκα τρία τοις εκατό (13%).

γ. Στην περίπτωση β' της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4111/2013 προστίθεται υποπερίπτωση v ως εξής:
«v) Για τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των πέντε (5) μέτρων, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης του σκάφους επί συντελεστή δεκατρία τοις εκατό (13%). Δεν λαμβά-νεται υπόψη η δαπάνη για την αμοιβή του πληρώματος. Από το φόρο της περίπτωσης v εξαιρούνται τα ιστιοφόρα σκάφη και πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπον τρεχαντήρι, βαρκαλάς, πέραμα, τσερνίκι, λίμπερ-τυ τα οποία προέρχονται από ελληνική ναυτική παράδοση.»
δ. Οι διατάξεις της παρούσας παραγράφου έχουν ε-φαρμογή για τα εισοδήματα που δηλώνονται στο φορο-λογικό έτος 2015 και εφεξής.

7. Η παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 (Α' 152) αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που επιβάλλεται στο συνολικό καθαρό εισόδημα της προηγούμενης πα-ραγράφου, υπολογίζεται ως εξής:

α) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από δώδεκα χιλιάδες ένα (12.001) ευρώ έως είκοσι χιλιάδες (20.000) ευ-ρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά τοις εκατό (0,7%) επί ολόκληρου του ποσού.

β) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από είκοσι χιλιάδες ένα (20.001) ευρώ έως και τριάντα χιλιάδες (30.000) ευ-ρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή ένα κόμμα τέσσερα τοις εκατό (1,4%) επί ολόκληρου του πο-σού.

γ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από τριάντα χιλιάδες ένα (30.001) έως και πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή δύο τοις εκατό (2%) επί ολόκληρου του ποσού.

δ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από πενήντα χιλιά-δες ένα (50.001) έως και εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή τέσσερα τοις εκατό (4%) επί ολόκληρου του ποσού.

ε) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από εκατό χιλιάδες ένα (100.001) ευρώ έως και πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συ-ντελεστή έξι τοις εκατό (6%) επί ολόκληρου του ποσού.

στ) Για συνολικό καθαρό εισόδημα από πεντακόσιες χιλιάδες ένα (500.001) και άνω, η ειδική εισφορά υπολο-γίζεται με συντελεστή οκτώ τοις εκατό (8%) επί ολόκλη-ρου του ποσού.

ζ) Για το συνολικό καθαρό εισόδημα, όπως αυτό ορίζε-ται στην παράγραφο 2, του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Βουλής, των Βουλευτών, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, των Υπουργών, των Αναπληρωτών Υπουρ-γών και Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμμα-τέων Υπουργείων, των Γενικών Γραμματέων των Αποκε-ντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειαρχών, των Ευ-ρωβουλευτών, των Δημάρχων και των προσώπων των περιπτώσεων α' και β' της παρ. 3 του άρθρου 56 του Συ-ντάγματος, εφόσον οι πάσης φύσεως αποδοχές και πρό-σθετες αμοιβές ή απολαβές τους είναι τουλάχιστον ίσες με τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, όπως ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3833/2010 (Α' 40), η ειδική εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή οκτώ τοις εκατό (8%) επί ολόκληρου του ποσού.

Το ποσό της έκτακτης εισφοράς από 1.1.2015 περιορί-ζεται αναλόγως, σε κάθε περίπτωση ώστε το συνολικό καθαρό εισόδημα που προκύπτει μετά την αφαίρεση της ειδικής εισφοράς να μην υπολείπεται του καθαρού εισο-δήματος που απομένει μετά την αφαίρεση της ειδικής ει-σφοράς αλληλεγγύης, η οποία υπολογίστηκε με την ε-φαρμογή του αμέσως προηγούμενου συντελεστή.»
Ρυθμίσεις θεμάτων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.)

8. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 2 τουN ν. 3832/2010 (A' 38) αντικαθίσταται ως εξής:

«Με απόφαση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. θεσπίζεται «Κανονισμός Στατιστικών Υποχρεώσεων των φορέων του ΕΛ.Σ.Σ.», ο οποίος δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αναρτάται στο διαδικτυακό τόπο της ΕΛ.ΣΤΑΤ.».

9. α. Στο ν. 3832/2010 (Α' 38) προστίθεται νέο άρθρο 1 Α ως εξής:

«Αρθρο 1 Α Επίσημοι στατιστικοί φορείς

1. Στο Ελληνικό Στατιστικό Πρόγραμμα (ΕΛ.Σ.Π.) περιλαμβάνονται: η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), άλλες υπηρεσίες και οργανισμοί, οι οποίοι διαχειρίζονται τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, κρατικοί και δημοτικοί φορείς και οργανισμοί εφόσον πραγματοποιούν στατι-στικές έρευνες και λοιπά θέματα στατιστικών εργασιών.

2. Το Ελληνικό Στατιστικό Σύστημα (ΕΛ.Σ.Σ.) αποτελείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) και τις άλλες υπηρεσίες και οργανισμούς που διαχειρίζονται τα επίσημα στατιστικά στοιχεία. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), είναι Ανεξάρτητη Αρχή η οποία συστήνεται με το άρθρο 10 του παρόντος νόμου και αποτελεί την εθνική στατιστική αρχή, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κα-νονισμού (ΕΕ) αριθμ. 223/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινο-βουλίου και του Συμβουλίου, της 11 ης Μαρτίου 2009 (L 87/164). Το Ελληνικό Στατιστικό Σύστημα (ΕΛ.Σ.Σ.) πα-ράγει ευρωπαϊκές στατιστικές, οι οποίες καθορίζονται στο Ευρωπαϊκό Στατιστικό Πρόγραμμα και ανήκει στο Ευρωπαϊκό Στατιστικό Σύστημα.

3. Το Ελληνικό Στατιστικό Σύστημα (ΕΛ.Σ.Σ.) και η Τρά-πεζα της Ελλάδος συνεργάζονται για την προετοιμασία και την υλοποίηση του Επίσημου Στατιστικού Προγράμ-ματος (ΕΛ.Σ.Π.). Τα στατιστικά δεδομένα που παράγονται από την Τράπεζα της Ελλάδος μπορούν να χρησιμο-ποιηθούν, άμεσα ή έμμεσα από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και τις άλλες εθνικές αρχές, για την παραγωγή των επίσημων και των ευρωπαϊκών στατιστικών που ορίζονται στο Ευρωπαϊκό Στατιστικό Πρόγραμμα. Ομοίως η Τράπεζα της Ελλάδος ως μέλος του Ευρωπαϊκού Συστή-ματος Κεντρικών Τραπεζών δύνανται, στο πλαίσιο των αντίστοιχων τομέων της αρμοδιότητάς της, να χρησιμο-ποιεί, άμεσα ή έμμεσα, στοιχεία που παράγονται από το (ΕΛ.Σ.Σ.), για την παραγωγή των στατιστικών στοιχείων της και των ευρωπαϊκών στατιστικών που ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2533/1998, εφόσον η αναγκαιότητα αυτή έχει αιτιολογηθεί.»

9.β. Το άρθρο 3 του ν. 3832/2010 (Α' 38) αντικαθίστα-ται ως εξής:

«Αρθρο 3 Συμβουλευτική Επιτροπή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος

1. Συνιστάται Συμβουλευτική Επιτροπή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος (ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ.).

2. Η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. συγκροτείται από δεκαεπτά (17) μέλη με δικαίωμα ψήφου που στον κύκλο εργασιών τους αποδεδειγμένα χρησιμοποιούν στατιστικά στοιχεία ως χρήστες. Κάθε ένα από τα μέλη, με τον αναπληρωτή του, υποδεικνύεται αντίστοιχα από:
α) τη Βουλή των Ελλήνων, β) την Κυβέρνηση της Ελλάδος, γ) την Τράπεζα της Ελλάδος, δ) την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), ε) το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, στ) το Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε. (ΙΝ.Ε.Γ.Σ.Ε.Ε.), ζ) την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, η) το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) θ) την Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (Ο.Κ.Ε.), ι) το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (Ε.Κ.Κ.Ε.), ια) το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕ.Π.Ε.),
ιβ) την Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών (ΠΑ.Σ.Ε.ΓΕ.Σ.), ιγ) την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, ιδ) το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών
(Ι.Ο.Β.Ε.),
ιε) την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Γενική Διεύθυνση - Οικο-νομικές και Χρηματοδοτικές Υποθέσεις (DG ECFIN),
ιστ) την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και
ιζ) την Ευρωπαϊκή Συμβουλευτική Επιτροπή για τις Στατιστικές (European Statistical Advisory Committee).
Ο Πρόεδρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. είναι αυτοδικαίως μέλος της ΣΥ. ΕΠ. ΕΛ.Σ.Σ. και συμμετέχει στις εργασίες και στις συνεδριάσεις της χωρίς ψήφο.

3. Η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. συγκροτείται με απόφαση του Υ-πουργού Οικονομικών. Τα μέλη της ορίζονται με θητεία τεσσάρων (4) ετών, που μπορεί να ανανεωθεί μία μόνο φορά. Σε περίπτωση θανάτου, λήξης της θητείας ή απο-χώρησης μελών της ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. και μέχρι τον ορισμό νέων μελών, η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. μπορεί να λειτουργεί με ελλιπή συγκρότηση. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας.

4. Η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. συνεδριάζει τακτικά δύο (2) φορές ανά έτος.

5. Ο Προέδρος της επιτροπής ορίζεται για θητεία δύο (2) ετών, με ψηφοφορία μεταξύ των μελών της.

6. Με απόφαση της ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. θεσπίζεται ο Κανο-νισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της. Η τεχνική και διοικητική υποστήριξη της ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. πα-ρέχονται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Η δαπάνη λειτουργίας της ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ..

7. Η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. συνδράμει την ΕΛ.ΣΤΑΤ. όσον α-φορά τη συνεκτίμηση των αναγκών των χρηστών στο συντονισμό των στρατηγικών στόχων και των προτεραι-οτήτων της εθνικής πολιτικής στατιστικής πληροφόρησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους.

8. Κατά την προετοιμασία του Ελληνικού Στατιστικού Προγράμματος και του ετήσιου στατιστικού προγράμμα-τος εργασίας της ΕΛ.ΣΤΑΤ., σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 1 και 6 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. γνωμοδοτεί στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. σχε-τικά με τα εξής:
α) Τους τομείς, στους οποίους ενδέχεται να χρειασθεί η ανάπτυξη νέων στατιστικών από το ΕΛ.Σ.Σ..
β) Την εναλλαγή ή μη της προτεραιότητας παραγωγής υφισταμένων στατιστικών από το ΕΛ.Σ.Σ..
γ) Τους τρόπους, με τους οποίους μπορεί να αυξηθεί η χρησιμότητα των στατιστικών του ΕΛ.Σ.Σ. για τους χρή-στες.
δ) Κατά πόσον το εύρος, το επίπεδο λεπτομερούς α-νάλυσης και το κόστος των στατιστικών ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χρηστών.

9. Η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. γνωμοδοτεί επίσης στην ΕΛ.ΣΤΑΤ., εφόσον υποβληθεί σε αυτή σχετικό ερώτημα της ΕΛ.ΣΤΑΤ., για θέματα που αφορούν τις απαιτήσεις των χρηστών των στατιστικών του ΕΛ.Σ.Σ., την αξιολόγηση της χρησιμότητας υφισταμένων στατιστικών του ΕΛ.Σ.Σ., και την πολιτική διάδοσης στατιστικών οι οποίες παράγονται από φορείς του ΕΛ.Σ.Σ..

10. Εάν η ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. δεν έχει συγκροτηθεί ή η γνώμη της σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους και τις παραγράφους 1 και 6 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου δεν δοθεί εντός της προθεσμίας που τάσσεται
προς τούτο από την ΕΛ.ΣΤΑΤ., η σχετική πράξη της ΕΛ.ΣΤΑΤ. εκδίδεται και χωρίς αυτήν.»

10. Η περίπτωση ε' της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 3832/201 0 (Α' 38), όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012 (Α' 86), αντικαθίσταται ως εξής:
«ε) ένα μέλος που υποδεικνύεται από την Αρχή Προ-στασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.»

11. Η παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 3832/2010 (Α' 38), όπως αυτό προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012 (Α' 86), αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Στις εργασίες της επιτροπής συμμετέχει ο πρόε-δρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ο οποίος μετέχει επίσης στις συνε-δριάσεις της, χωρίς ψήφο.»

12. Η παρ. 13 του άρθρου 4 του ν. 3832/2010 (Α' 38), όπως αυτό προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012 (Α' 86), καταργείται.

13. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3832/2010 (Α' 38) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η ΕΛ.ΣΤΑΤ., ύστερα από γνώμη της ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του παρόντος νόμου, εγκρίνει ανά τριετία το Ελληνικό Στατιστικό Πρό-γραμμα (ΕΛ.Σ.Π.).»

14. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 5 του ν. 3832/2010 (Α' 38) αντικαθίσταται ως εξής:
« Η ΕΛ. ΣΤΑΤ., πριν από το τέλος Μαΐου του προηγού-μενου της εφαρμογής έτους, και μετά από γνώμη της ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ. σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του παρόντος νόμου, καταρτίζει αντίστοιχο ετήσιο στα-τιστικό πρόγραμμα εργασίας στο οποίο λαμβάνει υπόψη τα ετήσια προγράμματα εργασίας των φορέων του
ΕΛ.Σ.Σ.. »

15. Στο τέλος του άρθρου 11 του ν. 3832/2010 (Α' 38) προστίθεται παράγραφος 7, ως εξής:
«7. Η ΕΛ. ΣΤΑΤ. παρέχει τη γνώμη της, πριν από την κατάθεσή της στη Βουλή, για κάθε διάταξη, η οποία αφο-ρά την ΕΛ.ΣΤΑΤ. ή τις επίσημες στατιστικές της χώρας ή με την οποία ο παρών νόμος τροποποιείται ρητώς ή σιω-πηρώς. Το αυτό ισχύει για κάθε διάταξη, με την οποία δημιουργούνται νέες ή αναδιαρθρώνονται διοικητικές πηγές και δημόσια μητρώα ή αρχεία τηρούμενα εγγρά-φως ή με ηλεκτρονικά, μαγνητικά ή άλλα ανάλογα μέσα, προκειμένου να διασφαλίζεται η δυνατότητα αξιοποίησης των σχετικών στοιχείων για στατιστικούς σκοπούς. Για την εφαρμογή των προηγουμένων εδαφίων το σχέδιο κάθε σχετικής διάταξης υποβάλλεται στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. κατά το νωρίτερο δυνατό χρονικό σημείο και πριν τη σχετική δημόσια διαβούλευση. Εφόσον η ΕΛ.ΣΤΑΤ. συντάξει έκθεση επί του τελικού σχεδίου, αυτή υποβάλλεται υποχρεωτικώς στη Βουλή πριν την εισαγωγή της διά-ταξης προς συζήτηση.»

16. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 3832/201 0 (Α' 38), όπως προστέθηκε με την παρ. 8 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012 (Α' 86), αντικαθίσταται ως εξής:
« Ο Κανονισμός μπορεί να προβλέπει, ότι η εξειδίκευ-ση διατάξεών του μπορεί να γίνεται με αποφάσεις του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ή με συμφωνίες συνεργασίας με τους φορείς του ΕΛ.Σ.Σ., καθώς και η δημοσίευση των αποφάσεων αυτών στο διαδικτυακό τόπο της ΕΛ.ΣΤΑΤ., χωρίς να απαιτείται άλλη δημοσίευσή τους.»

17. Οι παράγραφοι 1 έως και 3 του άρθρου 13 του ν. 3832/2010 (Α' 38), όπως το άρθρο αυτό αντικαταστά-θηκε με την παρ. 9 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012 (Α' 86), αντικαθίστανται ως εξής:

«1. Ο Πρόεδρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. επιλέγεται μετά από διεθνή πρόσκληση ενδιαφέροντος που δημοσιεύεται από τον Υπουργό Οικονομικών τέσσερις (4) μήνες πριν από τη λήξη της θητείας του απερχόμενου Προέδρου. Στην πρόσκληση αναφέρονται τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων, τα καθήκοντα και οι υπο-χρεώσεις του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και οι προβλεπό-μενες αποδοχές του, η προθεσμία υποβολής υποψηφιο-τήτων, η πράξη συγκρότησης της επιτροπής εμπειρο-γνωμόνων της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου, με όλο της το περιεχόμενο και κάθε άλλο στοιχείο αναγκαίο για τη διαδικασία επιλογής.
Ο Πρόεδρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. διορίζεται για πενταετή θη-τεία με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που δημο-σιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

2. Αποκλειστικά κριτήρια επιλογής στη θέση του Προέ-δρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. είναι: α) η υψηλή επιστημονική κα-τάρτιση, με επαγγελματική ή ακαδημαϊκή εξειδίκευση στο αντικείμενο της στατιστικής ή συναφών κλάδων ή σε αντικείμενο συναφές προς το αντικείμενο των στατιστικών ερευνών και μελετών και β) η ικανότητα του υποψηφίου, όπως προκύπτει από την επαγγελματική και επιστημονική του πορεία, να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των στατιστικών αρχών που προβλέπονται στο άρθρο 338 παρ. 2 ΣΛΕΕ, στο άρθρο 2 του Κανονισμού 223/2009 και στον Κώδικα Ορθής Πρακτικής για τις Ευρωπαϊκές Στατιστικές. Επιπρόσθετα, ο Πρόεδρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. πρέπει να διαθέτει διδακτορικό τίτλο σπουδών.

3. Για την επιλογή του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ο Υ-πουργός Οικονομικών συγκροτεί με απόφασή του, που εκδίδεται πριν από την πρόσκληση ενδιαφέροντος, πε-νταμελή επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Έργο της επιτρο-πής εμπειρογνωμόνων είναι η αξιολόγηση των υποψη-φίων και η επιλογή του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Η τεχνι-κή και διοικητική υποστήριξη της επιτροπής παρέχονται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. με τρόπο που να διασφαλίζει την ανε-ξαρτησία της επιτροπής. Η δαπάνη λειτουργίας της επι-τροπής βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ..
Ως μέλη της επιτροπής ορίζονται αποκλειστικά πρό-σωπα με επαγγελματική ή ακαδημαϊκή εξειδίκευση στο αντικείμενο της στατιστικής ή συναφών κλάδων ή σε α-ντικείμενο συναφές προς το αντικείμενο των στατιστικών ερευνών και μελετών. Τα μέλη της επιτροπής ορίζονται ως εξής:
(α) ένα μέλος προτείνεται από τη Βουλή,
(β) ένα μέλος ορίζεται από τον Υπουργό Οικονομικών,
(γ) ένα μέλος προτείνεται από την Ευρωπαϊκή Στατι-στική Υπηρεσία (Eurostat),
(δ) ένα μέλος προτείνεται από τον Ευρωπαϊκό Συμ-βουλευτικό Φορέα για τη Διακυβέρνηση στον τομέα της Στατιστικής (ESGAB) και
(ε) ένα μέλος προτείνεται από την Επιτροπή του Ευ-ρωπαϊκού Στατιστικού Συστήματος (ESSC).

Στην πρόταση των μελών και στην απόφαση συγκρό-τησης της επιτροπής εμπειρογνωμόνων αναφέρονται τα προσόντα, βάσει των οποίων έγινε η πρόταση ή ο ορι-σμός τους.
Βάσει των στοιχείων που υποβλήθηκαν από τους υπο-ψηφίους και κάθε άλλο σχετικό στοιχείο που συλλέγει, η επιτροπή εμπειρογνωμόνων εισηγείται αιτιολογημένα στον Υπουργό Οικονομικών την επιλογή του υποψηφίου που ανταποκρίνεται στο μέγιστο βαθμό στα νόμιμα κρι-τήρια επιλογής της παραγράφου 2 του παρόντος άρ-θρου. Σε περίπτωση που ο Υπουργός Οικονομικών δεν συμφωνεί με την εισήγηση της επιτροπής, μπορεί να διο-ρίσει ως Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ. τον υποψήφιο που επι-λέγει ο ίδιος, μετά από προηγούμενη κοινοποίηση στην επιτροπή πλήρους αιτιολογίας της επιλογής του, σύμ-φωνα με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2 του παρό-ντος άρθρου αποκλειστικά κριτήρια επιλογής, και αφού η επιτροπή του γνωστοποιήσει την κρίση της σχετικά με την ανταπόκριση του υποψηφίου στα κριτήρια επιλογής. Η εισήγηση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, η αιτιολογία της τυχόν αποκλίνουσας από την εισήγηση της επιτροπής επιλογής του Υπουργού Οικονομικών και η σχετική επ' αυτής κρίση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων δημοσιεύονται υποχρεωτικά στην ελληνική και στην αγ-γλική γλώσσα στην ιστοσελίδα της ΕΛ.ΣΤΑΤ..

Η θητεία του Προέδρου μπορεί να ανανεώνεται για μία μόνο φορά με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Σε περίπτωση που η διαδικασία επιλογής νέου Προέδρου δεν ολοκληρωθεί μέχρι τη λήξη της θητείας του απερχο-μένου, η θητεία αυτού παρατείνεται αυτοδικαίως, με την επιφύλαξη των κατωτέρω οριζομένων, έως το διορισμό νέου Προέδρου, εκτός εάν η επιλογή του είχε γίνει χωρίς σύμφωνη κρίση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, οπότε η θητεία του παρατείνεται το πολύ για τρεις (3) μήνες μετά την ημερομηνία λήξης της. Για την ανανέωση δεν απαιτείται η διενέργεια της διαδικασίας της προη-γουμένης παραγράφου, εκτός από την περίπτωση που η επιλογή του Προέδρου είχε γίνει σύμφωνα με τη διαδι-κασία αυτή και χωρίς σύμφωνη κρίση της επιτροπής ε-μπειρογνωμόνων. Σε περίπτωση ανανέωσης θητείας, για την οποία δεν απαιτείται η διενέργεια της διαδικασίας της προηγουμένης παραγράφου, εάν η απόφαση ανανέωσης της θητείας εκδοθεί μετά την προκήρυξη, η διαδικασία που έχει αρχίσει ματαιώνεται. Σε περίπτωση που η ανανέωση της θητείας του απερχόμενου Προέδρου μπο-ρεί να γίνει χωρίς διενέργεια της διαδικασίας της προη-γουμένης παραγράφου, και εφόσον μετά την πάροδο τριμήνου από τη λήξη της θητείας του δεν έχει ολοκλη-ρωθεί η διαδικασία επιλογής νέου Προέδρου, η διαδικα-σία ματαιώνεται αυτοδικαίως και η θητεία του απερχόμε-νου Προέδρου ανανεώνεται αυτοδικαίως.

Σε περίπτωση ανανέωσης, η νέα θητεία αρχίζει από τη δημοσίευση της απόφασης του Υπουργού Οικονομικών στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ή από την ημερομηνία της αυτοδίκαιης ανανέωσης, ανεξαρτήτως του χρόνου παρατάσεως που υπήρξε μετά τη λήξη της προηγού-μενης θητείας. Δεν επιτρέπεται να ορισθεί εκ νέου Πρό-εδρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ., πρόσωπο που έχει εκπέσει από την ιδιότητα αυτή.»

18. Μετά την περίπτωση ιβ' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 3832/2010 (Α' 38), όπως το άρθρο αυτό αντικατα-στάθηκε με την παρ. 11 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012 (Α' 86), προστίθεται περίπτωση ιγ' ως εξής, με αναρίθμηση των επόμενων περιπτώσεων:
« ιγ) Ανακατανέμει ανά κατηγορία, κλάδο και ειδικότη-τα τις κενές οργανικές θέσεις που προβλέπονται στον Οργανισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. »

19. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 3832/201 0, όπως το άρθρο αυτό προστέθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4111/2013, αντικαθίσταται ως
εξής:
« Η Αρχή εξαιρείται του πεδίου εφαρμογής του άρθρου 146 του ν. 4270/2014 και του άρθρου 14 του ν. δ. 496/1974, όπως ισχύει.»

20. Η παρ. 3 του άρθρου 20 του ν. 3832/2010 (Α' 38) αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Στο Τμήμα Ερευνών και Μελετών συνιστώνται δέκα (10) οργανικές θέσεις ειδικού επιστημονικού προσω-πικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Η πλήρωση των θέσεων διενεργείται ύστερα από προκήρυξη που εκδίδεται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Τα γνωστικά αντικείμενα των ανωτέρω θέσεων ως και ο αριθμός των θέσεων ανά γνωστικό αντικείμενο καθορίζονται, σε περίπτωση που κατά το χρόνο έκδοσης της προ-κήρυξης για πλήρωση των θέσεων δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ ο Οργανισμός της ΕΛ.ΣΤΑΤ., η έκδοση του οποί-ου προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού ή ο Οργανισμός δεν καθορίζει τα στοιχεία αυτά, στην προ-κήρυξη, με την οποία επίσης ορίζονται τα τυπικά και ου-σιαστικά κριτήρια και προσόντα για την πλήρωση των θέ-σεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του π.δ. 50/2001 (Α' 39) και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Αρμόδιος για τον καθορισμό όλων των ανωτέρω στοιχεί-ων και για την έκδοση της προκήρυξης είναι ο Πρόεδρος της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Κατά τα λοιπά, για την πλήρωση των θέ-σεων εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 2190/1994 (Α' 28), όπως ισχύουν. Η κάλυψη των θέσεων μπορεί να γίνει και με μετάταξη προσωπικού με τα ίδια τυπικά και ου-σιαστικά προσόντα από το Δημόσιο ή από νομικά πρόσω-πα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαί-ου του δημόσιου τομέα ή ΔΕΚΟ μη εισηγμένες στο χρη-ματιστήριο και στις οποίες το Δημόσιο κατέχει την πλει-οψηφία του μετοχικού τους κεφαλαίου, ύστερα από προ-κήρυξη της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Η μετάταξη διενεργείται με απο-φάσεις του αρμοδίου για την υπηρεσία ή το φορέα από τον οποίο γίνεται η μετάταξη Υπουργού και του Προέ-δρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. »

21. Το εδάφιο ιδ' του άρθρου 17 του ν. 4270/2014 (Α' 86) καταργείται.

22. α. Η παρ. 4 του άρθρου 20 του ν. 3832/2010, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παρ. 17 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012, αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Συνιστάται στην κεντρική υπηρεσία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. μία (1) θέση Νομικού Συμβούλου, στην οποία προσλαμ-βάνεται με πάγια αντιμισθία Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω. Καθήκοντα του Νομικού Συμβούλου είναι η παροχή στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. νομικών συμβουλών και γνωμοδοτήσεων και γενικά κάθε είδους νομικών υπηρεσιών σύμφωνα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, συμπεριλαμβανομένης της εξώδικης ή δικαστικής εκπροσώπησής της μετά από ανά-θεση από τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ., σύμφωνα με το άρθρο 14 του παρόντος. Ο Νομικός Σύμβουλος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προσλαμβάνεται με απόφαση του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ύστερα από προκήρυξη, στην οποία ορίζο-νται τα κριτήρια, τα προσόντα και οι όροι αμοιβής και συ-νεργασίας. Η διαδικασία της πρόσληψης δικηγόρων της παρ. 2 του άρθρου 43 του ν. 4194/2013 δεν εφαρμόζεται για τον Νομικό Σύμβουλο της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. »
Η ισχύς της διάταξης αυτής αρχίζει από την έναρξη ι-σχύος της παρ. 17 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012. Το αντικείμενο της ρύθμισης της διάταξης αυτής εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής κάθε μεταγενέστερης διάταξης που ρυθμίζει την πρόσληψη νομικών συμβούλων ή δικη-γόρων, με ισχύ από το χρόνο έναρξης ισχύος της κάθε σχετικής μεταγενέστερης διάταξης, σύμφωνα με τα ορι-ζόμενα στην παράγραφο 18 του παρόντος άρθρου.

22.β. Η περίπτωση ιε' του άρθρου 21 του ν. 4270/2014 αντικαθίσταται ως εξής:
«ιε. Συγκεντρώνει στοιχεία και τυχόν διευκρινίσεις που απαιτούνται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, τα οποία υποχρρεωτικά παρέχονται από οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα, καθώς και από οποιοδήποτε πρόσωπο που λαμβάνει επιχορηγήσεις, εγγυήσεις ή δά-νεια από το κράτος, με την επιφύλαξη των στοιχείων που χαρακτηρίζονται ως εμπιστευτικά δυνάμει ειδικών νόμων. Παρέχει στο ελληνικό δημοσιονομικό συμβούλιο τα απαραίτητα στοιχεία για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, με την επιφύλαξη των στοιχείων που χαρακτη-ρίζονται ως εμπιστευτικά, δυνάμει ειδικών νόμων. Μεταξύ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της ΕΛ.ΣΤΑΤ. υπογράφεται μνημόνιο συνεργασίας με το οποίο ρυθμίζονται θέματα αμοιβαίας συνεργασίας και α-νταλλαγής πληροφοριών αναγκαίων για την εκπλήρωση των καθηκόντων των δυο πλευρών, σύμφωνα με τις ευ-ρωπαϊκές καλές πρακτικές.»

22. γ. Το άρθρο 32 του ν. 4270/2014 καταργείται.

23. α) Η αληθής έννοια της παρ. 4 του άρθρου 20 τουν. 3832/201 0, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παρ. 17 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012, είναι ότι ο Νομικός Σύμβουλος της ΕΛ.ΣΤΑΤ. προσλαμβάνεται για να παρέχει στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. νομικές συμβουλές και γνωμοδοτήσεις και γενικά κάθε είδους νομικές υπηρεσίες σύμφωνα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων, συμπεριλαμβανομένης της εξώδικης ή δικαστικής εκπροσώπησής της μετά από ανάθεση από τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ., σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης η' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 3832/2010, όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε με την παρ. 11 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012.

β) Η αληθής έννοια της παρ. 1 του άρθρου 166 του ν. 41 94/201 3 είναι ότι αυτή δεν κατισχύει και δεν καταργεί τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 20 του ν. 3832/201 0, όπως η παράγραφος αυτή τροποποιήθηκε με την παρ. 17 του άρθρου 323 του ν. 4072/2012, με την οποία καταργήθηκε η προγενεστέρως προβλεπόμενη υπαγωγή της πρόσληψης του Νομικού Συμβούλου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. στη διαδικασία πρόσληψης δικηγόρων του άρθρου 11 του ν. 1649/1986 και η οποία θεσπίστηκε, ειδικώς προς κατάργηση της υπαγωγής αυτής, σε συμμόρφωση προς τη «Δέσμευση για την Εμπιστοσύνη στα Στατιστικά Στοιχεία», η οποία κυρώθηκε με το ν. 4051/2012 (άρθρο 8 και Παράρτημα, αριθμός 1, περίπτωση μ' των ε-νεργειών για βελτίωση).

24. Δαπάνες για: α) παροχή συμβουλευτικών υπηρε-σιών, που παρασχέθηκαν στο πλαίσιο διενέργειας της α-πογραφής πληθυσμού-κατοικιών του έτους 2011 και β) για αμοιβή του Νομικού Συμβούλου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που διορίστηκε κατόπιν της προκήρυξης ΓΠ-841/20.11.2013, από το χρονικό διάστημα από 14.2.2014 έως τη δημοσί-ευση του παρόντος νόμου, θεωρούνται νόμιμες και εκκα-θαρίζονται και καταβάλλονται υποχρεωτικά από τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ. αμέσως μετά τη δημοσίευ-ση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνή-σεως.

25. Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εισηγείται στον Υ-πουργό Οικονομικών ημιαυτόματα μέτρα περικοπής δα-πανών σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους πρω-τογενών πλεονασμάτων, και ειδικότερα μηνιαίων/τριμη-νιαίων στόχων σύμφωνα με το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής εξαιρουμένου του επενδυτικού σκέλους, οι οποίοι ορίζονται για όλους τους υποτομείς της Κυβέρ-νησης.
Σε περίπτωση κατά την οποία σε επίπεδο Γενικής Κυ-βέρνησης εμφανίζονται σημαντικές αποκλίσεις από τον τριμηνιαίο στόχο, οι οποίες δεν αποδίδονται σε εξαιρετι-κές περιστάσεις, κατά την έννοια της περίπτωσης θ' της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, ενεργοποιείται διορθωτικός μηχανισμός ύστερα από σχετική γνώμη του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.

Ο διορθωτικός μηχανισμός συνίσταται στην κάλυψη της απόκλισης είτε με περικοπή δαπανών είτε με ανάληψη δράσεων για την ενίσχυση των εσόδων. Η εφαρμογή του διορθωτικού μηχανισμού δεν συνεπάγεται τη μη εφαρμογή του μέρους Ζ' του ν. 4270/2014, αλλά λειτουργεί συνδυαστικά με τις διατάξεις του.

Η περικοπή δαπανών ή /και η ενίσχυση των εσόδων θα εφαρμόζεται κατά σειρά προτεραιότητας: α) στον φορέα ή τους φορείς από τον οποίο προέρχεται η απόκλιση, β) σε οποιονδήποτε από τους φορείς που ανήκουν στον ίδιο υποτομέα και που εποπτεύονται από το ίδιο Υπουργείο με εκείνον ή εκείνους από τον οποίο προέρχεται η απόκλιση, γ) σε οποιονδήποτε από τους φορείς ανήκουν στον ίδιο υποτομέα με εκείνον ή εκείνους από τον οποίο προήλθε η απόκλιση ανεξαρτήτως εποπτεύοντος Υπουργείου και δ) σε οποιονδήποτε φορέα ή φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

26. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων.

27. Στους συνταξιοδοτούμενους όλων των ασφαλιστικών ταμείων μετά τις 30.6.2015, χορηγείται σύνταξη που αναλογεί στις καταβαλλόμενες εισφορές και μετά τη συμπλήρωση του 67ου έτους, χορηγείται το πλήρες ποσό της κατώτατης εγγυημένης σύνταξης (κατώτατο όριο).
Η πρώτη περίοδος της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν. 3863/2010 (Α' 115) τροποποιείται ως ακολούθως:
«1. Όσοι έχουν υπαχθεί για πρώτη φορά στην ασφάλιση οποιοδήποτε φορέα κύριας ασφάλισης ή το Δημόσιο έως και 31.12.2010 και υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης για σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας μετά την 1.1.2015 δικαιούνται:».

28. Από 1.1.2015 εντάσσονται υποχρεωτικά στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) όλα τα τα-μεία και οι τομείς επικουρικής ασφάλισης που δεν έχουν ενταχθεί μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος. Κάθε αντίθετη με το περιεχόμενο της ρύθμισης αυτής διάταξη καταργείται.

29. Από την ανωτέρω ημερομηνία πόροι όλων των εντασσόμενων ταμείων επικουρικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑ είναι οι προβλεπόμενοι στο άρθρο 38 του
ν. 4052/2012.

30. Από 1.1.2016 έως 31.12.2021 οι εγγυημένες σε μηνιαία βάση συνταξιοδοτικές εισφορές (κρατική επιχορήγηση) προς τα ασφαλιστικά ταμεία κύριας ασφάλισης διατηρούνται σε ονομαστικούς όρους, στο ύψος που προβλέπεται για την 31.7.2015.

31. Από 1.7.2015 οι εισφορές υγειονομικής περίθαλψης όλων των φορέων κύριας ασφάλισης διαμορφώνονται σε 6% και παρακρατούνται από τις κύριες συντάξεις. Από την ανωτέρω ημερομηνία θεσπίζεται εισφορά 6% υπέρ υγειονομικής περίθαλψης για όλες τις επικουρικές συντάξεις που παρακρατείται από τις καταβαλλόμενες επικουρικές συντάξεις.

32. Με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που θα εκδοθούν έως τις 31 Ιουλίου 2015, ρυθμίζονται θέματα εφαρμογής των προηγούμενων άρθρων, που αφορούν τους όρους ένταξης ταμείων ή τομέων στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης τις λεπτομέρειες, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.