Δημόσιο

Στα χαρτιά η απλούστευση αδειοδότησης επιχειρήσεων

Στα χαρτιά η απλούστευση αδειοδότησης επιχειρήσεων Στα χαρτιά η απλούστευση αδειοδότησης επιχειρήσεων
Στα χαρτιά η απλούστευση αδειοδότησης επιχειρήσεων Ανενεργός σε μεγάλο βαθμό παραμένει ο νόμος-πλαίσιο 4262/2014 για την απλούστευση της αδειοδότησης μεταποιητικών δραστηριοτήτων, ενάμιση χρόνο μετά την ψήφισή του από τη Βουλή. Την ώρα που η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη περισσότερο ίσως από κάθε άλλη φορά την υλοποίηση επενδύσεων στη δευτερογενή παραγωγή, οι διαδικασίες αδειοδότησης εξακολουθούν να είναι χρονοβόρες και δαπανηρές, καθώς οι κυβερνήσεις έως τώρα και οι αρμόδιοι υπουργοί από αμέλεια σε κάποιες περιπτώσεις και σκοπιμότητα σε άλλες δεν προχώρησαν στην έκδοση της απαιτούμενης δευτερογενούς νομοθεσίας.

Διά της νέας υφυπουργού Βιομηχανίας, Θεοδώρας Τζάκρη, ανακοινώθηκε, πάντως, χθες ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα εκδοθούν οι απαιτούμενες υπουργικές αποφάσεις για την απλούστευση της αδειοδότησης στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των ορυκτών και της βιομηχανίας τροφίμων, ενώ στις αρχές του 2016 θα ακολουθήσουν οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις για τέσσερις ακόμη κλάδους. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαμόρφωση της απαιτούμενης νομοθεσίας για την αδειοδότηση της παραγωγής μηχανολογικού εξοπλισμού, αλλά και για τον κλάδο των πετρελαιοειδών.

Με την έκδοση των αποφάσεων αυτών –την οποία βεβαίως μένει να δούμε και στην πράξη– πρόκειται στην ουσία για την πρώτη κίνηση υλοποίησης του νόμου 4262/2014 μετά τον Νοέμβριο του 2014. Τότε είχαν εκδοθεί δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις –και από τότε ουδέν– οι οποίες προέβλεπαν: α) Την κατάργηση της απαίτησης για λήψη άδειας λειτουργίας σε 103 οικονομικούς τομείς και συνολικά 897 δραστηριότητες-επαγγέλματα και β) την κατάργηση της υποχρέωσης λήψης πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας σε 454 κατηγορίες οικονομικών τομέων και συνολικά 1.039 δραστηριότητες-επαγγέλματα.

Σύμφωνα με την Καθημερινή υπενθυμίζεται πως για την εφαρμογή του εν λόγω νόμου απαιτείται η έκδοση περίπου 22 υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων. Ο νομοθέτης είχε προβλέψει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έκδοσης της δευτερογενούς νομοθεσίας με καταληκτική προθεσμία τη 10η Ιανουαρίου 2015 (ο νόμος είχε δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 10 Μαΐου 2014). Επιπλέον, το άρθρο 34 του ίδιου νόμου προβλέπει ότι μετά τις 10 Ιανουαρίου 2015 αρκεί μόνο η υπογραφή του υπουργού Ανάπτυξης για την έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας, διάταξη με την οποία ο νομοθέτης ήθελε να προλάβει την εμπλοκή που ήταν βέβαιο ότι θα δημιουργούσε η συναρμοδιότητα πολλών υπουργείων. Μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 η αρμοδιότητα της μοναδικής υπογραφής πέρασε στον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, μετά την υπαγωγή σε αυτόν της αρμοδιότητας της βιομηχανίας. Το πρόβλημα είναι ότι ο πρώην γενικός γραμματέας Βιομηχανίας κ. Γ. Τόλιος (επί υπουργίας Π. Λαφαζάνη) είχε προαναγγείλει την επαναφορά των εκ των προτέρων ελέγχων, κάτι που θα αποτελούσε ριζική αλλαγή του θεσμικού πλαισίου.

Χθες η κ. Τζάκρη έδωσε διαβεβαιώσεις ότι, αν και θα γίνουν τροποποιήσεις στον νόμο, αυτές δεν θα αλλάζουν την αρχική του φιλοσοφία, αλλά αποσκοπούν στο να διορθωθούν κάποιες αρρυθμίες. Εως τον Νοέμβριο, εξάλλου, θα προσληφθεί εκ νέου η Παγκόσμια Τράπεζα προκειμένου να συνδράμει την ελληνική κυβέρνηση στη διαμόρφωση της δευτερογενούς νομοθεσίας.

Βάσει των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας με τους δανειστές, έως τον Φεβρουάριο του 2016 θα πρέπει να έχει καταρτίσει και να εγκρίνει οδικό χάρτη για την απλοποίηση της αδειοδότησης επενδύσεων, ενώ έως τον Ιούνιο του 2016 θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη θέσπιση της δευτερογενούς νομοθεσίας και όποιων άλλων σχετικών μέτρων.