Auto - Moto

Με τα τέλη κυκλοφορίας 2024 «τελειώνει» και το... τζάμπα για τα «καθαρά» ΙΧ

Με τα τέλη κυκλοφορίας 2024 «τελειώνει» και το... τζάμπα για τα «καθαρά» ΙΧ
Εκπνέει στις 29 Φεβρουαρίου η δίμηνη παράταση για την εξόφληση των τελών κυκλοφορίας 2024 με τους οδηγούς να μετρούν αντίστροφα για την πληρωμή ειδάλλως θα κληθούν να καταβάλουν τσουχτερό πρόστιμο.

Τα ειδοποιητήρια για το τι οφείλει ο κάθε ιδιοκτήτης είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα My Car της ΑΑΔΕ.

Τέλη κυκλοφορίας: Πώς τα εκτυπώνουμε με κωδικούς Taxisnet και χωρίς

Ας δούμε παρακάτω τους δύο τρόπους με τους οποίους μπορείτε να εκτυπώσετε τα ειδοποιητήρια για τα τέλη κυκλοφορίας , αλλά και τις τρεις διαθέσιμες επιλογές που έχουν οι ιδιοκτήτες για την εξόφλησή τους.

Α. ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΤΩΝ ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΚΩΔΙΚΩΝ TAXISNET

Για συντομία θα πρέπει να έχετε πρόχειρους τους κωδικούς του Taxisnet, τον προσωπικό σας ΑΦΜ, καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.

Στη συνέχεια μπαίνετε στην εφαρμογή MyCar της ΑΑΔΕ.

Αμέσως μετά πατάτε την επιλογή «Είσοδος στην εφαρμογή».

Σε αυτό το σημείο εισάγετε τους κωδικούς του Taxisnet και μετά πατάτε «Σύνδεση».

Μετά πατάτε το «Τέλη Κυκλοφορίας Οχημάτων».

Αμέσως μετά επιλέγετε το «Ειδοποιητήρια Τελών Κυκλοφορίας Οχημάτων».

Σε αυτό το σημείο επιβεβαιώνετε ότι ο ΑΦΜ και το έτος (2024) που εμφανίζονται είναι τα σωστά και στη συνέχεια εισάγετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.

Μετά πατάτε πάνω στο «Ειδοποιητήριο Τελών Κυκλοφορίας» προκειμένου να σώσετε το αρχείο στο κινητό ή σε κάποιον υπολογιστή, όπου στη συνέχεια μπορείτε να το εκτυπώσετε.

Β. ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗΡΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΣΗ ΚΩΔΙΚΩΝ TAXINET

Τα στοιχεία που θα σας ζητηθούν σε αυτή την περίπτωση είναι ο προσωπικός σας ΑΦΜ και ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος.

Αφού έχετε διαθέσιμα τα παραπάνω στοιχεία, μπαίνετε στο site της ΑΑΔΕ. Για συντομία μεταβείτε απευθείας πατώντας εδώ.

Στη συνέχεια πατάτε το κουμπί «Είσοδος στην εφαρμογή».

Στο νέο παράθυρο που θα εμφανιστεί πρέπει να συμπληρώσετε τον ΑΦΜ σας, τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος και μετά επιλέγετε τη χρονιά που επιθυμείτε. Στην προκειμένη περίπτωση το 2024.

Στη συνέχεια πατάτε το κουμπί «Εκτύπωση» και εμφανίζεται το ειδοποιητήριο σε νέο παράθυρο προκειμένου να το σώσετε στο κινητό ή σε κάποιον υπολογιστή, απ' όπου στη συνέχεια μπορείτε να το εκτυπώσετε.

Με τρεις τρόπους η εξόφληση των τελών κυκλοφορίας

Η εξόφληση των τελών κυκλοφορίας γίνεται με ψηφιακό τρόπο μέσω της ΑΑΔΕ, με κωδικούς taxisnet ή και χωρίς με τη συμπλήρωση του ΑΦΜ και του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων μπορούν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας μέσω της πλατφόρμας myCar της ΑΑΔΕ με 3 τρόπους. Αρχικά εκτυπώνουν το ειδοποιητήριο και στη συνέχεια μπορούν:

• Να επισκεφθούν ένα μηχάνημα αυτόματων συναλλαγών και να σκανάρουν το QR code του ειδοποιητηρίου τους, ακολουθώντας τις οδηγίες στην οθόνη.

• Να μπουν στην εφαρμογή της τράπεζάς τους (e-banking) και να πληρώσουν χρησιμοποιώντας τον 23ψήφιο κωδικό RF που αναγράφεται στο ειδοποιητήριο.

• Να επισκεφτούν κάποιο κατάστημα τράπεζας ή ΕΛΤΑ και να πληρώσουν στο ταμείο επιδεικνύοντας το ειδοποιητήριο.

Τα πρόστιμα για τους εκπρόθεσμους

Η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, όπως και η μη καταβολή τους, επισύρει πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα. Πιο συγκεκριμένα, το ύψος του προστίμου είναι:

  • Ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι δίκυκλο/τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ.
  • Ίσο με το 50% των τελών αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.
  • Μηδενικό αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 ευρώ.

Πιο «τσουχτερά» είναι τα πρόστιμα για τους όσους μετακινήσουν το όχημά τους ενώ το έχουν θέσει ψηφιακά σε ακινησία.

kinisi kifisos lorides

Πώς να θέσετε σε ακινησία το αυτοκίνητό σας με λίγα «κλικ»

Μέσω της επιλογής  «Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία» στην πλατφόρμα myCar της ΑΑΔΕ οι ιδιοκτήτες/κάτοχοι οχημάτων έχουν τη δυνατότητα:

– να θέσουν επιβατικά και δίκυκλα Ιδιωτικής Χρήσης οχήματα σε ψηφιακή ακινησία,

– να άρουν την ψηφιακή ακινησία,

– να ανακτήσουν ήδη υποβληθείσες δηλώσεις

Προκειμένου τα οχήματα να τεθούν σε ψηφιακή ακινησία/κυκλοφορία, θα πρέπει να βρίσκονται σε κυκλοφορία/ακινησία, αντίστοιχα, και οι πινακίδες και τα υπόλοιπα στοιχεία κυκλοφορίας τους να βρίσκονται στην κατοχή των ιδιοκτητών τους.

Πώς θα θέσετε το όχημα σε ακινησία - Όλη η διαδικασία βημα βήμα

Η σχετική υποβολή γίνεται μέσω της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ «myCAR» έως το τέλος του έτους. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν είναι τα εξής:

  • Συνδέεστε στην εφαρμογή με τους κωδικούς Taxisnet.
  • Επιλέγετε ή καταχωρείτε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία
  • Καταχωρείτε τον ταχυδρομικό κώδικα της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.
  • Δηλώνετε υπεύθυνα τον χώρο στάθμευσης, ο οποίος πρέπει να είναι ιδιόκτητος, ενοικιασμένος ή παραχωρημένος
  • Υποβάλλετε την αίτησή σας και εάν είστε μοναδικός ιδιοκτήτης το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία. Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται για το αίτημά σας, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
  • Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για επιβατικά ΙΧ και δίκυκλα ΙΧ, η κατάσταση των οποίων είναι «σε κίνηση» και ο ιδιοκτήτης έχει την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.

Εξαιρούνται από την ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας τα οχήματα που:

  • έχουν κλαπεί ή δεν υπάρχει η άδεια κυκλοφορίας τους ή / και οι πινακίδες τους
  • κυκλοφορούν στο εξωτερικό
  • είναι σε εξέλιξη η μεταβίβαση τους
  • κατασχέθηκαν ολόκληρα ή έχουν αφαιρεθεί οι πινακίδες τους από δημόσια αρχή
  • δόθηκαν για ανακύκλωση στο δίκτυο συνεργατών της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος ή καταστράφηκαν ολοσχερώς λόγω πυρκαγιάς / άλλης αιτίας ή εγκαταλείφθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους
  • βγήκαν σε πλειστηριασμό
  • απεβίωσε ο ιδιοκτήτης του

Η ακινησία ενός οχήματος θα πρέπει να δηλωθεί στην αρμόδια ΔΟΥ σε περιπτώσεις όπως:

  • Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος.
  • Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό.
  • Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί
  • Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού.
  • Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή
  • Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση
  • Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας.
  • Πλειστηριασμού του οχήματος
  • Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από τον δήμο ως εγκαταλελειμμένου.
  • Σε κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).
  • Στην περίπτωση θανάτου του ιδιοκτήτη του οχήματος, η ακινησία δηλώνεται από τους κληρονόμους του (εφόσον δεν έχει εκδοθεί ακόμη άδεια κυκλοφορίας στο όνομά τους) στη ΔΟΥ του θανόντος.

Τέλος τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, ψυχρολουσία για τα παλιά ΙΧ

Οι αλλαγές που συντελλούνται σιγά σιγά στην Ευρώπη, όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, αναμένονται να ρθουν λίαν συντόμως και στην Ελλάδα. Τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας αποτέλεσαν ένα ισχυρό κίνητρο για τους υποψήφιους αγοραστές καινούριων αυτοκινήτων ώστε να επιλέγουν μοντέλα με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες οι οποίοι εκπέμπουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2.

Ωστόσο τα αυτοκίνητα που είχαν αποκτήσει οι καταναλωτές και δεν πλήρωναν Τέλη Κυκλοφορίας φαίνεται ότι πλέον έχουν παλιώσει καθώς έχουν ήδη περάσει 15 χρόνια! Να υπενθυμίσουμε ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας εφαρμόστηκαν στις αρχές του 2010, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, και έκτοτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει κυριολεκτικά τεχνολογικά άλματα και η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει για τα καλά στη ζωή όλων μας.

Η εφαρμογή των Μηδενικών Τελών οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές να αποκτήσουν κάποιο μοντέλο με χαμηλές εκπομπές CO2 ώστε να μην πληρώσουν Τέλη αλλά πλέον το ένα μετά το άλλο τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλάζουν τα Τέλη Κυκλοφορίας και όπως φαίνεται στα μοναδικά οχήματα οχήματα που θα διατηρηθούν τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα σύμφωνα με το carandmotor.gr.

Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός ότι κατά βάση μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά δεν εκπέμπουν ρύπους καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτήτων plug-in υβριδικών μοντέλων δεν τα φορτίζουν και βέβαια όταν κινούνται με αφόρτιστες μπαταρίες λειτουργεί μόνο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης με αποτέλεσμα να εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες CO2.

Στην Ελλάδα υπολογίζεται από από το 2010 έως και σήμερα κυκλοφορούν περίπου 500.000 αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες του δεν πληρώνουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας εκ των οποίων μόλις τα 11.000 είναι αμιγώς ηλεκτρικά! Τα υπόλοιπα είναι υβριδικά, plug in υβριδικά αλλά και βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

Να τονίσουμε ένα αυτοκίνητο για να υπάγεται στα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έπρεπε να εκπέμπει από 0 έως 90 γρ. CO2/χλμ. αν η πρώτη άδεια κυκλοφορίας είχε εκδοθεί από 1 Ιανουαρίου 2010 έως και 31/12/2020 ενώ από την 1/1/2021 έως και σήμερα τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν έως 122 γρ. CO2/χλμ. εξαιρούνται από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.

Η αναδιάρθρωση των Τελών Κυκλοφορίας 2025 ετοιμάζεται και στην Ελλάδα όπως συμβαίνει και στα άλλα κράτη-μέλη της Ευρώπη ενώ παράλληλα σχεδόν βέβαια θεωρείται και η αύξηση των ποσών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.

Ωστόσο στην Ελλάδα οι αυξήσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr δεν θα είναι πολύ υψηλές στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και θα κυμανθούν μεταξύ 20 έως 30 ευρώ ενώ στα περισσότερο ρυπογόνα οχήματα που κινούνται και με κινητήρες υψηλού κυβισμού οι αυξήσεις θα είναι υψηλότερες καθώς τα ευάλωτα νοικοκυριά σίγουρα δεν διαθέτουν οχήματα υψηλού κυβισμού.