Auto - Moto

Τι επιβάλλει άμεσα η ΕΕ για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων;

Τι επιβάλλει άμεσα η ΕΕ για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων;
Νέα ήθη, νέα έθιμα. Η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων στη Γηραιά Ήπειρο, επιφέρει πλέον δραστικές αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο (GSR2 General Safety Regulations 2), που αφορά τον στάνταρ εξοπλισμό ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού που πρέπει απαραιτήτως να διαθέτουν τα καινούργια αυτοκίνητα που διατίθενται προς πώληση σε αυτή.

Η αυστηροποίηση του νέου πλαισίου θέτει ως στόχο την συμμόρφωση των οδηγών στα νέα αυστηρότερα όρια ταχύτητας, αλλά το κυριότερο, στην απόλυτη τήρησή τους. Με άλλα λόγια, τέρμα οι ταρζανιές στους δρόμους που κοστίζουν τις περισσότερες φορές αθώες ψυχές στην άσφαλτο. Η ηλεκτρονική επεμβαίνει δραστικά προκειμένου να τηρηθούν στο έπακρο τα όρια ταχύτητας που έχουν θεσπιστεί από την ΕΕ.

Τώρα θα μου πείτε εύλογα, ο παρεμβατισμός στον τρόπο οδήγησης είναι λύση; Εάν δεν δύναται να μειωθούν αλλιώς τα θανατηφόρα τροχαία, ε τότε ναι, τα σύγχρονα αυτοκίνητα απαιτείται να μετατραπούν σε «μπαμπούλες» των οδηγών, προκειμένου αυτοί να μην μπορούν να υπερβούν τα νομοθετημένα όρια ταχύτητας στους δρόμους.

Γιατί όμως τα λέμε όλα αυτά ρε παιδιά; Επειδή σε λίγες μέρες και συγκεκριμένα από τις 7 Ιουλίου 2024, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις χώρες της Ε.Ε., είναι πλέον υποχρεωτικό να διαθέτουν στο βασικό εξοπλισμό τους το σύστημα προειδοποίησης για την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ISA (Intelligent Speed Assist).

Ο συγκεκριμένος κανονισμός ορίζει τέσσερις επιλογές προειδοποίησης του οδηγού από τις οποίες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να επιλέξουν μία από αυτές προκειμένου να την ενσωματώνουν στον εξοπλισμό των αυτοκινήτων τους. Η κλιμακωτή ακουστική προειδοποίηση, η κλιμακωτή προειδοποίηση δόνησης, η απτική ανατροφοδότηση μέσω του πεντάλ επιτάχυνσης και η λειτουργία ελέγχου ταχύτητας.

Να σημειώσουμε εδώ βέβαια, πως οι δύο πρώτες επιλογές ανατροφοδότησης δεν παρεμβαίνουν άμεσα, αλλά παρέχουν μόνο προειδοποιήσεις (οπτική, ακουστική/δονητική προειδοποίηση), οι οποίες πρέπει να είναι όσο το δυνατόν συντομότερες σε διάρκεια προκειμένου να αποφευχθεί η πιθανή ενόχληση του οδηγού κατά την οδήγηση.

Από εκεί και πέρα, η τρίτη αφορά στη δύναμη ανάδρασης του γκαζιού, ωθεί δηλαδή το πόδι του οδηγού προς τα πίσω προκειμένου ο τελευταίος να μειώσει ταχύτητα. Ο οδηγός όμως έχει τη δυνατότητα να αγνοήσει την προτροπή του συστήματος ISA, εάν φυσικά κρίνει ο ίδιος πως δεν συντρέχει κάποιος άμεσος κίνδυνος ατυχήματος.

Να προσθέσουμε επίσης, πως το νέο αυτό σύστημα θα λαμβάνει δεδομένα τόσο από το GPS όσο και από την κάμερα ανάγνωσης πινακίδων κυκλοφορίας. Όπως αναφέρει σχετικά η επικείμενη οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το ISA επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να παρέχουν στον οδηγό τη δυνατότητα απενεργοποίησης του συγκεκριμένου συστήματος, μάλιστα εν κινήσει. Όπως έγινε παράλληλα γνωστό, το σύστημα ανίχνευσης και προτροπής για μείωση ταχύτητας, θα τίθεται εκ νέου σε λειτουργία αυτόματα, κάθε φορά δηλαδή που ενεργοποιείται το αυτοκίνητο.

Είναι εμφανές λοιπόν, πως μπαίνουμε εξ' ολοκλήρου σε μια νέα εποχή, όπου η εξέλιξη της τεχνολογίας αναλαμβάνει δράση προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους απρόσεκτους και ασυνείδητους οδηγούς και εν τέλει να μειώσει τον αριθμό ανθρώπων που χάνουν άδικα τη ζωή τους στην άσφαλτο. Η τεχνολογική πρόοδος αρωγός της δημόσιας ασφάλειας. Είτε το θέλεις είτε όχι, θα πρέπει επιτέλους να αποκτήσεις συνείδηση ως οδηγός. Αφού δεν το καταλαβαίνεις με το καλό, υπάρχει και ο εξαναγκασμός...