Επιχειρήσεις

ΔΕΣΦΑ: Μειώσεις έως 24% στα τέλη χρήσης για το 2022

ΔΕΣΦΑ: Μειώσεις έως 24% στα τέλη χρήσης για το 2022
Η σημαντική αύξηση της ζήτησης και κατανάλωσης του φυσικού αερίου μέχρι το 2025, η οποία θα φτάσει τα 7 δισ. κυβικά μέτρα, φέρνει μειωμένα τέλη χρήσης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ.

Το α΄ εξάμηνο του 2021 η κατακόρυφη αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 14,11% έφερε εξελίξεις στην αγορά οι οποίες επηρεάσουν θετικά τους μεγάλους καταναλωτές.

Ειδικά στην παρούσα φάση που το ενεργειακό κόστος έχει αυξηθεί, υπολογίζεται ότι η μείωση αυτή θα ανέλθει από 17% έως και 24% ανάλογα με το σημείο εισόδου και θα φανεί στα τιμολόγια του 2022 αλλά εκτιμήσεις δείχνουν ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, Μαρίας-Ρίτας Γκάλι το εσωτερικό αλλά και εξωτερικό περιβάλλον της αγοράς φυσικού αερίου θα απογειώσει την ζήτηση μέχρι το 2025, η οποία προβλέπεται να φτάσει τα 7 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) από 5,6 bcm το 2020. Ο ΔΕΣΦΑ λόγω της αυξημένης ζήτησης σε αέριο είχε περισσότερα έσοδα.

Αυτό βάσει των κανονισμών της αγοράς επιστρέφεται από τον διαχειριστή στην κατανάλωση και μειώνει αντίστοιχα το ποσό που θα εισπράξει για μια χρονιά. Για φέτος υπολογίζεται σε 47,4 εκατ. ευρώ η υπερανάκτηση εσόδων λόγω ζήτησης.

Η ελληνική αγορά
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ στην Ελλάδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ο τομέας της ηλεκτροπαραγωγής κάλυψε το 60% της εγχώριας κατανάλωσης. Παράλληλα, αυξημένη κατά 6,59% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020 ήταν και η κατανάλωση από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μέσω των δικτύων διανομής, η οποία κάλυψε το 23% της ζήτησης. Αντίστοιχα, στο 17% αντιστοιχούσε η ζήτηση από εγχώριες βιομηχανίες και το CNG καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 24,41% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020. Λίγο κάτω από το 10% ήταν η ζήτηση που παρατηρήθηκε για εξαγωγές στην Βουλγαρία με σημείο διασύνδεσης τα Σιδηρόκαστρο.

Το 10ετές πλάνο ανάπτυξης
Παρουσιάζοντας την στρατηγική και το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, ο διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών του ΔΕΣΦΑ Γιάννης Χωματάς, δήλωσε ότι περιλαμβάνει πάνω από 40 έργα συνολικού ύψους 540 εκ. ευρώ με τέσσερις πυλώνες ανάπτυξης.

Ο πρώτος είναι τα έργα διασυνδέσεων των αγωγών, ο δεύτερος η επέκταση σε νέες περιοχές με πρώτες τη Δυτική Μακεδονία και τη Δυτική Ελλάδα (με αρχή από την Πάτρα), ο τρίτος η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και ο τέταρτος τα έργα στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Για τις διασυνδέσεις, εκτός από το αγωγό με την Βόρεια Μακεδονία, είναι υπό κατασκευή ο διασυνδετήριος αγωγός με την Βουλγαρία (IGB) που ολοκληρώνεται τέλος του χρόνου, ενώ αναμένονται οι διασυνδέσεις με τους τερματικούς σταθμούς (FSRU) σε Αλεξανδρούπολη (Gastrade) και Κορίνθου (όμιλος Motor Oil).

Μέχρι τέλος του χρόνου αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για τον αγωγό των 155 χιλιομέτρων με τον οποίο το φυσικό αέριο θα φτάσει στη Δυτική Μακεδονία (Νάουσα, Βέροια, Φλώρινα, Πτολεμαΐδα, Κοζάνη), ενώ σύντομα θα παραδοθεί η μελέτη βιωσιμότητας για τον αγωγό των 130 χιλιομέτρων που θα συνδέει τη Μεγαλόπολη με την Πάτρα, με δυνατότητες επέκτασης προς Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία. Εντός του έτους αναμένονται οι μελέτες βασικής χάραξης και οι μελέτες για περιβαλλοντική αδειοδότηση με στόχο υλοποίησης εντός πενταετίας. Σε εξέλιξη είναι και οι μελέτες για την επέκταση προς την Ήπειρο.

Στη Ρεβυθούσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα λειτουργήσει ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων υγροποιημένου φυσικού αερίου ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2023 η λιμενική υποδομή για φόρτωση μικρών πλοίων.

 

Ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται σε συζητήσεις με τους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς για τη χρηματοδότηση του αγωγού σύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε και στις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας, όπως η σύμβαση για την εκμετάλλευση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ αλλά και το μεγάλο συμβόλαιο που υπέγραψε προ μηνών για τη συντήρηση και λειτουργία σταθμού LNG στο Κουβέιτ, του μεγαλύτερου στον κόσμο (δυναμικότητας 1.784 bcm).