Ελλάδα

Πως η έλευση του μετρό θα «καθαρίσει» τα Εξάρχεια

Πως η έλευση του μετρό θα «καθαρίσει» τα Εξάρχεια
Πιάνει δουλειά ο μετροπόντικας για τη γραμμή 4 του μετρό (Άλσος Βεΐκου-Γουδή), με αποτέλεσμα για αρκετά χρόνια να κλείσυν τρεις κεντρικές αθηναϊκές πλατείες για αρκετά χρόνια: πρόκειται για εκείνες της Κυψέλης, του Κολωνακίου, αλλά και των Εξαρχείων.

Έτσι δίνεται η ευκαιρία στην Κυβέρνηση να... καθαρίσει την περιοχή των Εξαρχείων, καθώςκατηγορείται συχνά ότι έχει αφήσει την κατάσταση εντελώς ανεξέλεγκτη.

Στην πλατεία Εξαρχείων, όπως και στις δύο προαναφερθείσες, θα δημιουργηθούν οι τρεις από τους 14 νέους σταθμούς που θα εξυπηρετούν τη νέα γραμμή, μήκους 13 χιλιομέτρων, που θα διαγράφει μια πορεία σε σχήμα ύψιλον.

Η μικρή τριγωνική πλατεία Εξαρχείων που θεωρείται από πολλούς θερμόαιμους «κάστρο» θα πρέπει να κλείσει για τουλάχιστον μια επταετία, όωπς γράφει ο «Ελεύθερος Τύπος» και να μετατραπεί σε εργοτάξιο. Στη σχετική μελέτη, αναφέρεται πως θα μείνει ελεύθερος μόνον ο πεζόδρομος της Θεμιστοκλέους, ενώ θα χρειαστεί να καταληφθεί και μέρος των οδών που τη διατρέχουν στις άλλες δύο πλευρές της. Προφανώς οι κάτοικοι της περιοχής θέλουν το μετρό στη γειτονιά τους, αλλά υπάρχουν άλλοι που αντιδρούν. Κάποιοι θυμούνται και τον εμπρησμό, πριν από πολλά χρόνια, ενός μηχανήματος που έκανε εδαφολογικές μελέτες εν όψει του έργου…

Είναι γνωστό ότι σε περιόδους κινητοποιήσεων, όπως εκείνες που επετειακά συμβαίνουν κάθε 17 Νοεμβρίου και 6 Δεκεμβρίου, οι συγκρούσεις με την Αστυνομία είναι σφοδρές και η πλατεία Εξαρχείων μετατρέπεται σε ορμητήριο των αποκαλούμενων αντιεξουσιαστών. Ποια θα είναι τα νέα δεδομένα όταν η πλατεία θα είναι κλεισμένη με τις γνωστές λαμαρίνες; Τι θα συμβεί όταν πίσω από τις λαμαρίνες θα υπάρχουν αποθηκευμένα οικοδομικά υλικά και μηχανήματα ή όταν θα έχει ανοιχτεί ένα βαθύ φρέαρ για να κατασκευασθεί ο σταθμός; Η ΕΛ.ΑΣ. προβληματίζεται επί του θέματος αλλά περιμένει και τις οδηγίες της πολιτικής ηγεσίας που έδειξε χαρακτηριστική αδράνεια στις επιθέσεις που γίνονταν εδώ και καιρό με ορμητήριο τα Εξάρχεια και «θύματα» τα διερχόμενα από την Πατησίων τρόλεϊ.

Προβληματισμός επικρατεί και στο Δήμο Αθηναίων που πρόσφατα κλήθηκε να εγκρίνει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου. Στην έγγραφη εισήγηση καλείται η κατασκευάστρια του έργου Αττικό Μετρό «να εξασφαλίσει την αποδοχή του έργου κατά τη φάση κατασκευής του από τους κατοίκους των περιοχών» και να έρθει σε «επικοινωνία με συλλογικότητες της περιοχής για την αποφυγή συγκρούσεων κατά τη διάρκεια της κατασκευής». Ιδιαίτερα για την πλατεία Εξαρχείων, ζητείται «η εταιρία να μεριμνήσει για τη λειτουργία των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, που χρησιμοποιούν κοινόχρηστους χώρους της περιοχής γύρω από την πλατεία, την αποδοχή του έργου από τους καταστηματάρχες, ενώ η κατάληψη του κοινόχρηστου χώρου από το εργοτάξιο θα πρέπει να προγραμματισθεί για το μικρότερο δυνατό χρόνο».

Σύμφωνα με την απόφαση της Αττικό Μετρό που ξεκίνησε στις 30/3/17 το διεθνή διαγωνισμό, οι ενδιαφερόμενες κατασκευαστικές εταιρίες θα πρέπει έως τις 30/6/17 να καταθέσουν προτάσεις για να επιλεγεί ανάδοχος ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες δημοπράτησης και να ξεκινήσει η κατασκευή στις αρχές του 2019. Η σύμβαση θα έχει συνολικό προϋπολογισμό 1,45 εκατομμύριο ευρώ.

Όμως, όπως αναφέρεται στην απόφαση, η Αττικό Μετρό διατηρεί το δικαίωμα να αναθέσει τα πρόδρομα έργα (αρχαιολογικά, παρακάμψεις δικτύων) με ξεχωριστή σύμβαση για να ξεκινήσουν συντομότερα.