Ελλάδα

Ο εφιάλτης του καύσωνα στο μετρό: Ποιος φταίει για τους συρμούς χωρίς κλιματισμό

Ο εφιάλτης του καύσωνα στο μετρό: Ποιος φταίει για τους συρμούς χωρίς κλιματισμό
Την ώρα που προχωρά η πολυδιαφημισμένη επέκταση του μετρό, χιλιάδες πολίτες αναγκάζονται να στοιβάζονται σε συρμούς χωρίς κλιματισμό εν μέσω καύσωνα.

Σε αφόρητες συνθήκες μετακινήθηκαν το τριήμερο του καύσωνα οι επιβάτες του ηλεκτρικού και του μετρό, καθώς στους περισσότερους συρμούς είτε δεν υπάρχει κλιματισμός είτε έχει πολύ χαμηλή απόδοση.

Πιο συγκεκριμένα στην γραμμή 1 του (ηλεκτρικός) κυκλοφορούν τέσσερις συρμοί πρώτης γενιάς (2000) που δεν διαθέτουν κλιματισμό, ενώ δέκα τέτοιοι συρμοί χρησιμόποιουνται στη γραμμή 2 και ακόμη δέκα στην γραμμή 3.

«Στις γραμμές 2 και 3 προσπαθούμε να μειώσουμε την παρουσία των συρμών πρώτης γενιάς του μετρό σε 5 για κάθε γραμμή... αλλά δεν μπορούμε να τους εξαλείψουμε», διευκρινίζει στην Καθημερινή η δίοικηση της ΣΤΑΣΥ.

Γιατί κυκλοφορούν ακόμη «παμπάλαιοι» συρμοί;

Στο ρεπορτάζ της εφημερίδας διαβάζουμε για το «αλαλούμ» στον προγραμματισμό των έργων αναβάθμισης των συρμών που ακόμη... εκκρεμούν.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αναβάθμιση 14 συρμών του ΗΣΑΠ που κυκλοφορούν στη χώρα μας από τη δεκαετία του '80 [μεταξύ των εργασιών είναι και η εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού].

Σήμερα μάλιστα αναμένεται να συζητηθεί στο Ελέγκτικο Συνέδριο αίτηση ανάκλησης που έχει καταθέσει η ΣΤΑΣΥ εις βαρός προηγούμενης απορριπτικής απόφασης του σώματος για την τροποποίηση σύμβασης της ΣΤΑΣΥ με την ισπανική CAF. Οι δύο εταιρείες είχαν υπογράψει σύμβαση ύψους 65,5 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022, με τον πρώτο αναβαθμισμένο συρμό να παραδίδεται θεωρητικά τον Ιουλίο του 2024.

Τον Δεκέμβριο του 2023 όμως το ΔΣ της ΣΤΑΣΥ αποδέχτηκε το αίτημα της ισπανικής αναδόχου για αύξηση των αποδοχών της και παράλληλη καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα (πρώτη παράδοση τον Φεβρουάριο του 2025).

Σημειώνεται πως κανείς δεν γνωρίζει τώρα αν ακόμη κι αυτά τα χρονοδιαγράμματα μπορούν να τηρηθούν, με το Ελεγκτικό Συνέδριο να εκτιμά πως η ΣΤΑΣΥ δεν εχει αιτιολογήσει επαρκώς την ανάγκη αύξησης του τιμήματος και την ΣΤΑΣΥ να «ελπίζει» πως το ΕΣ θα δώσει εντέλει το «πράσινο φως».

Ένα πράγμα δείχνει βέβαιο: Πως οι πολίτες θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούνται μέσα στους παμπάλαιους συρμούς του μετρό.